Jag börjar känna värmen från Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Jag tycker det är en svår fråga, är det ok eller inte. Om tjejen vill är det väl ok, när jag för länge sedan diskuterade med min fru sa hon att det fattar du väl att ingen vill, kunna man tjäna dessa pengar skulle ingen jobba där. Och det är ju sant. Sen att föräldrarna skickar ner sina töser övergå mitt förstånd, dels hur föräldrarna kan styra dessa tjejer och dels hur man som förälder tänker?

Jag tycker det är svårt att ha en klar uppfattning då det är så inrotat i kulturen. Jag gillar ju inte att "barnen" styrs så av sina föräldrar heller, men så var det väl mycket i Sverige för 70-80 år sedan också ...
Jag har i en annan tråd uttryckt min åsikt i den här frågan och sagt att jag aldrig kan se ner på tjejerna som ser sig tvungna att ge sig in i den typen av verksamhet.
Däremot så föraktar jag de män som utnyttjar deras svaga ställning. Jag vet att många här på CM delar min åsikt.

"Sir One " sa:
Jag har i en annan tråd uttryckt min åsikt i den här frågan och sagt att jag aldrig kan se ner på tjejerna som ser sig tvungna att ge sig in i den typen av verksamhet.
Däremot så föraktar jag de män som utnyttjar deras svaga ställning. Jag vet att många här på CM delar min åsikt.

Självklart kan man inte se ner på tjejerna, men jag tycker det är mer intressant att diskutera varför de hamnar där och hur mycket föräldrarna styr, eller om det är i deras iver att skicka hem pengar till deras föräldrar de väljer detta, eller för att de blivit övergivna av en man och inte kan föda sina barn.

Självklart kan man ju förakta männen som utnyttjar deras svaga ställning. Men om ingen skulle gå dit skulle de ju inte få några pengar till att försörja barnen ... provocerar jag för mycket ... tänker högt. Om man ska få bort detta måste man ju ta tag i det som gör att kvinnorna (finns ju män också) hamnar där. Är det att de blir gravida i unga år, att thaimannen, eller farangen inte tar hand om sin familj, att föräldrarna är lata eller något annat?

Jag har inga svar. Ponta säg stopp om du tycker vi skitar ner din tråd!

Sir One fick karma av mig för sitt sista inlägg , jag kan skriva här och även stå för det , utan att sätta mig på några höga hästar . Jag har aldrig köpt sex i Thailand .
Inte att jag ser ner på de som gör det , bara på de som köper sex och sen behandlar flickorna som skit , dom kan anmäla sig hos mig så skall dom få bli min punchboll , gammal boxare som jag är >:(. Att samtidigt som man köper och utnyttjar dessa kvinnor se ner på dem samt snacka skit om dem kan bara ge dålig karma och stryk ......

Sen att jag nog aldrig skulle söka mig en livspartner i en bar är en annan sak , hänger ihop med spel . alkohol,droger m.m. som är svårt för dessa kvinnor att komma ur samt ger en mycket dålig start på ett förhållande ...

Tack Phonta för karman.
När det gäller huruvida det är tösernas föräldrar som tvingar dem till barerna så tror jag inte att det förhåller sig så. Jag tror att tjejerna officiellt jobbar på fabrik, i restauranger eller med annat "hederligt arbete" Som vanligt är man rädd att förlora ansiktet och skapar den så vanliga thailändska lögnen, en som ingen egentligen tror på. Många föräldrar vet nog hur det förhåller sig men lever med i den illusionsvärld som man så ofta ser i Thailand.
Inte heller jag har någonsin nyttjat dessa flickors tjänster och kommer aldrig att göra det. Må vara att ett förhållande mellan män i min ålder och lite yngre kvinnor baseras på ekonomi till vissa delar men vissa saker måste kan kunna svälja.

"Sir One " sa:
När det gäller huruvida det är tösernas föräldrar som tvingar dem till barerna så tror jag inte att det förhåller sig så. Jag tror att tjejerna officiellt jobbar på fabrik, i restauranger eller med annat "hederligt arbete"

Jag tror inte det riktigt är så, jag tror töserna känner otroligt start tryck från sina föräldrar och gärna att skaffa sig en farang. Många träffar sina på olika barer och klubbar. Även att ingen känner någon som gjort det :) Föräldrarna kanske inte tvingar dem dit men de känner trycket och föräldrarna säjer inte ifrån. Jag har hört släktingar till min fru, översatt av min fru att de vill att deras dotter ska ner till Phuket eller Pattaya för att träffa en farang. Jag tror inte föräldrarna är så blåögda.

Jag tror tyvärr det är mer förekommande än man tror, att föräldrarna trycker på mer än man tror inte bara i detta ämne utan hela livet. Jag tror inte det direkt är medvetet utan väl insytt i kulturen.

Jo även jag tror nog att det tyvärr är stålarna som styr , min fru ansåg det vara bäst med en Farang pga. att han är biljetten till att komma till Farangland och få ett hederligt arbete, under 11 år har hon aldrig gått ut på krogen eller danshak ..bara sparar , dricker inte samt är otroligt "skitsnål" med slantar ... Att sen den hon kom hit med tillhörse den kategorin som inte nöjer sig med en kvinna utan skall ha en hemma för markservice samt två tre i Stockholm samt ytterligare två i Thai gjorde att hon fick en djäkla dålig syn på att leva med Farang ,, det tog mig många år att vinna hennes tillit ...Men visst är det stålar som gäller , som alltid med Thai så är money number one ..... förstår man inte det så lever man farligt i Thaisällskap , sen får vara och en tycka vad fa.. han vill om det, det är fakta och inget annat ;)

"legolas " sa:
hahaha, ni har för lite att göra hemma i "Sverige-klubben".. Härnere skiter vi fullständigt i vad våra madamer tjötar om, bara det inte blir för jävligt, men annars kör vi gubbs vårt race, så får tanterna ta hand om det sociala pratet... vem bryr sig egentligen mer än dom.....

Nä ni gubbar hemma i Sverige med thaidamer, ta av Er kjolarna, dra på Er ett par byxor och agera som män, och skit i dam-pratet, och ta ett järn med grannen istället.

tycker,
legolas
Det skulle dom aldrig våga.I Sverige är det kvinnan som sätter dagordningen. ;D ;D ;D

Vad värst vad ni skriver man hinner ju inte kommentera eller frågasätta :thumbsup:

Jag håller med er, tro det snackars mycket överallt och så mycket thai förstår jag att det pratas lika mycket i min frus bekantskapskrets ...

Sen tror jag också att det är stor skillnad på oss som lever i Sverige med en thaifru än er som lever i Thailand, både vad gäller synsätt på allt och barn. Både på gott och ont. Lite olika världar.

Sen tror jag som Lego att man ska inte lyssna så mycket på vad som sägs i köket när de står där och gossipar, det är nog inte nyttigt att lyssna på allt. Min fru kan efteråt säga vad de ljuger, men är det bara dem tror inte det.

"legolas " sa:
Karma numro 26 dyngade jag åt ditt håll nu.... Förresten vill bekänna en sak för Er som aldrig har köpt s ex härnere i Thailand, Vilket tydligen är måttet på stor generositet och respekt gentemot den thailändska kvinnan.

jag har köpt s ex härnere och jag har härjat på barer också för den delen, behandlat damerna som drottningar och inte varit en snål fan ifrån Gnesta. Jääkklar va sköj vi hade den korta perioden, skitkul och det hade damerna också..... De mådde nog hyggligt bra och jag mådde superbra...

legolas
Mår kvinnorna bättre om man betalar bra, och hade "vi"jäklar skönt, vilka var vi i så fall. Jag tror ingen (i varje fall inte många) skulle sälja detta om de hade tillräckligt med pengar, om vi betalar bra hjälper vi flickorna ur detta eller vänjer vi dem eller deras anhöriga med ännu mer pengar. Köper vi oss bättre samvete om vi betalar mer?

Håller med dig Ledaren helt vad gäller hyckleriet, lägg då till att det bara inte är i byn utan även i familjen som fått det bättre pga att hon sålt sin kropp. Och de vill också bara ha mer, bry dem sig om hur hon mår, tror inte det?

Skulle det vara ok att någon rik knös utnyttjade era döttrar om de betalade bra.

Jag försöker bara vara proveserande, det jag tycker är värst är att föräldrarna ställer så höga krav på töserna så de tror att de gör rätt och att de får ett bättre nästa liv.
Jag fördömer varken de som köper eller säljer, men vem styr? Vem utnyttjar vem?

Min fru har inga Thaikompisar i Sverige , snackar på luren med en eller max två olika , hon tycker inte att det ger annat än lögner och skitsnack att umgås med Thai .. kan inte ge min fru karma men kan ju ge henne annat ;)

Samma med frugan, nästan. Hon her en riktig thaikompis, dom snackar eller träffas nästan varje dag. Inget skitsnack dom emellan. På kuppen har jag blivit kompis med hennes gubbe, vi hjälper varandra och ställer upp när det behövs.

Sen träffar hon en kompis ibland från tiden på SFI i Lund, inget skitsnack där heller. Både hon och hennes man är jättetrevliga.

Men motsatsen finns också, det finns några som är så fulla med skit så att det inte finns ord. Jag kan inte begripa var dom få alla lögner ifrån, baktala och snacka skit om andra är det enda dom kan. Dessa madammer är följaktligen helt avsågade, frugan svarar inte ens om dom söker kontakt.

Nä jag vet att dt är svårt när ma inte begriper vad dom säger. Men både jag och hennes man är ganska säkra på att dom inte ljuger för oss och jag brukar känna sådant på mig. Så jag litar faktiskt på henne, fel eller inte. :-\

Lögner och skvaller har la inget med Thaidamer att göra? Det har väl med damer att göra eller finns det något land där det finns damer som skvallrar mindre?

Sen vet jag inte om vi är mycket bättre vi sitter här och tjötar våran skit och skvallrar bakom ryggen på kärringarna och pratar om dom.

"Janne " sa:
Mår kvinnorna bättre om man betalar bra, och hade "vi"jäklar skönt, vilka var vi i så fall. Jag tror ingen (i varje fall inte många) skulle sälja detta om de hade tillräckligt med pengar, om vi betalar bra hjälper vi flickorna ur detta eller vänjer vi dem eller deras anhöriga med ännu mer pengar. Köper vi oss bättre samvete om vi betalar mer?

Håller med dig Ledaren helt vad gäller hyckleriet, lägg då till att det bara inte är i byn utan även i familjen som fått det bättre pga att hon sålt sin kropp. Och de vill också bara ha mer, bry dem sig om hur hon mår, tror inte det?

Skulle det vara ok att någon rik knös utnyttjade era döttrar om de betalade bra.

Jag försöker bara vara proveserande, det jag tycker är värst är att föräldrarna ställer så höga krav på töserna så de tror att de gör rätt och att de får ett bättre nästa liv.
Jag fördömer varken de som köper eller säljer, men vem styr? Vem utnyttjar vem?
Värst vad tyst det vart om denna diskussion. Ni brukar väl ha synpunkter om allt

Här är ett ämne jag skulle kunna sätta mig och skriva fem A4 och posta, skulle nog va rätt skönt dessutom men orkar inte just nu. Jag kan dra ett exempel från byn där min tjejs pappa bor, tror det symboliserar mycket av det ni snackar om. Alltså varför tjejer drar till barer, även om det finns många anledningar såklart. Men finns en viss risk historien blir rörig då den är rörig i verkligheten ;D

Tjejens mamma och pappa är skilda sen länge men de fick 2st barn. Tjejen och hennes lillasyster. Systern är 19 och jobbar på stripklubb i bangkok och försörjer mamma enligt thai tradition.

Farsan skaffade sig en ny yngre fru när tjejen var ungefär 6-7år. Han fick 3 barn till med sin nya fru, två tvillingtjejer och en kille. Sedan två år tillbaka har han en ny fru, nummer 3. Lite yngre igen även hon... Han jobbar inte längre då han har ett "träben" efter en olycka på motorbiken, jag misstänker han var full som vanligt och skulle hem men det är det ingen som sagt rakt ut. Nu försörjs han av tjejen som skickar lite (av mina) pengar ibland, och av en tjej som bodde mycket hos honom när hon var liten då hennes föräldrar inte fanns.. Hon är 21 nu och jobbar i bar, skickar pengar varje månad till honom såklart.

Killen alltså halvbrorsan till tjejen är 16, dricker som ett fån och har sedan årskiftet hoppat av skolan och provat 3st olika jobb. Det senaste förlorade han förra veckan efter att ha supit ordentligt med arbetskompisar efter första arbetsdagen i företagets lokaler där han och dom andra arbetarna sov. Jag trodde inte det var sant när jag fick höra det. Han tycker istället det är bättre ringa och fråga tjejen (och andra såklart) om en slant stup i ett och sitta hemma som pappa gör.

Men tjejerna då? Dom är 14år idag, går i skolan och är hur skötsamma som helst. Dom bor hos deras mamma alltså fru nummer 2. Där bor även två andra barn som någon kusin osv inte kunde ta hand om samt mormor som är den som egentligen tar hand om alla. Deras mamma har ett hak som säljer mat och en ny gubbe såklart som inte vill att pengarna dom drar in ska gå till något annat än honom och kanske lite dricka typ varje kväll...

När vi var där senast berättar tvillingtjejerna för tjejen att dom många gånger inte får ett enda öre med sig till skolan för att äta. Kompisar bjuder då på maten. De små slantar de får ibland sparar de i månader så de kan köpa den där tröjan på marknaden för 200 baht och se lite bättre ut inför kompisarna.

Nu till det hemska. De två tvillingtjejerna på 14 år låg och prata med tjejen när de skulle sova ihop för några veckor sedan under hennes besök hemma. Då berättade de att ingen riktigt bryr sig om dom osv, ett hederligt djupsnack alltså med tillhörande kramar.

Då säger den ena tjejen: Jag har tänkt på att kanske börja dansa så som några i skolan gör och som du gjorde förr, för att tjäna lite pengar. Tjejen blir ju bestört och vill absolut inte det, dom är ju bara 14. Men flera andra tjejkompisar gör det ju ibland säger dom... Dessutom jobbar ju två andra tjejer i byn i barer i söder och när dom är hemma så får dom ju massor med pengar och saker av dom!

Det verkar ju som drömmen i dessa småflickors ögon, ingen har det ju så bra som dom som jobbar i barerna och kommer hem för att strö pengar över sin familj och "ta hand om dom". Alla älskar ju när dessa bartjejer kommer hem på besök och småflickorna ser och lär, då vet de vad dom vill göra när dom blir nog gamla! De ser ju även på tjejen som har farangkille hon har ju alltid lite pengar i fickan. Jag försökte fråga tjejen om det verkligen är möjligt att så unga tjejer kan få dansa på lokala barerna, dom är ju minderåriga. Hon svarade "baby, this thailand" ungefär...

:sad_tranparent:

Intressant berättelse nakonsawan. Du är nog värd en karma, men jag har nog bara delat ut en och det till Lego efter att ha läst ca 200 sidor av hans berättelse ...

Visst blev det lite rörigt, tjejen till vilken mamma och vems kille :)

Jag tycker det är tragiskt när de ser barjobbet som en stor del av deras framtidsdrömmar och speciellt när de är 14. Jag tror det du skriver om är vanligt. Om jag ser till min svärsläkt har jag fått indikationer på att det trycks på att åka söder ut för att hitta farang, se hur bra Jannes fru har det och kan ta hand om sin familj och farangerna finns ju söder ut (och jag träffade ju henne i Phuket).

Min fru har sedan hon var 15 jobbat på olika småjobb för att försörja sig och skicka hem pengar. Hon blev tillsammans med en thaikille när hon var 19, hon blev gravid. Hon ville inte ha barnet då hon eller han inte kunde försörja detta. Hon vågade inte berätta för sina föräldrar. Hans mamma gav henne ett av sina guldsmycken som hon sålde för att kunna göra abort.

När hon var 24 och hade skickat hem pengar varje månad nästan sen hon var 15 ville hon åka hem till byn för att umgås med sina syskonbarn, som min fru försörjde (då hon inte gjorde åt några pengar själv knappast). När hon kommer hem säger hennes pappa att han måste betala tillbaks pengar på ett lån (tror han lånat till jordbruket), hon kan inte stanna hemma utan måste iväg och jobba igen. Hon försöker få jobb som hotellstädiska men det var i april och hotellen behövde inte mer personal. Hon fick jobb i en butik som sålde märkeskopior till turister och fick ett städjobb på en bar. Jag träffade henne, och föräldrarna blev överlyckliga. Men de hade ju inte träffat mig. Hon sa hade inte vi träffats hade hon varit tvingad till att börja jobba på baren, hennes pappa sa att hon skickade hem för lite ...

Jag har väldigt svårt för sånt, tvinga barn till något man inte vill. Nu flera år senare har vi växt ihop men hon träffade ju inte mig av kärlek från början (min bestämda uppfattning är att många thai inte träffar en betydligt äldre av kärlek, utan för att de ska ta hand om dem ekonomiskt, kan mannen det så växer kärleken också).

PS Ursäkta Phonta din tråd har ju bytt fokus. Jag ber om ursäkt. Nu kan vi snacka om :offtopic: För mig får du gärna be en moderator splitta tråden i två ... DS

"ledarn " sa:
Ja ha.... Dom pratar Svenska med varandra..? Eller är det du som förstår Thai.??

Lägg ner det skenheliga allihopa och inse att vi har ingen ANING om vad som sägs..
Och jag personligen skiter fullständigt i vad dom säger..
Men jag skulle ALDRIG tro att det bara är min fru och hennes vänner som är dom som är dom bästa ifrån ett helt land fyllt med kvinnor.....

Frugan har inga Thaipolare överhuvudtaget..
Hon har haft ett par i olika "gäng" men det har spruckit alla gånger..

Dom bara ljuger och snackar skit säger hon....

Då kan man ju undra lite vad som binder historierna ihop ?? Min fru !! :laugh: :laugh:

Ha ha så jäv... klockrent svar 8)

Karma janne.

Ja det är inte lätt förklara en thailändsk familjesituation med några rader text, tagit mig 2 år att förstå denna soppa och jag har säkert fått saker om bakfoten fortfarande, eller så brister intresset ibland :)

Men poängen var ju att tjejerna känner att dom vill ge tillbaka för att pappa/mamma tog hand om dom som små, en tacksamhetsskuld och att alla tar ju hand om sina äldre i Thailand, så är det bara annars pratas det massor i hela familjen. En fin tradition när det fungerar, men det känns som den går överstyr och utnyttjas ibland. Eller i alla fall så ser eller vill dom inte se konsekvenserna för deras döttrar för att få fram dessa pengar.

Småtjejerna tar efter de äldre tjejerna i deras omgivning och alternativen är ibland mycket krävande, ännu mer så när ingen i deras familj/närhet har någon förståelse för att dom hellre vill läsa på universitet osv. ingen vill hjälpa till betala för det är ju svindyrt så då blir det baren i alla fall med en tanke att jobba ihop pengar till studier och sen är det svårt sluta när hela familjen lever på deras pengar :) Eller så skippar dom studier och baren och jobbar på fältet eller något enkelt i byn.

Men dom flesta åker trots allt inte till barerna och de får sin respekt i familjen i alla fall även om det ofta tar några år. De kanske åker till farangland i söder men håller sig borta från barerna. Dom har såklart en förhoppning om att träffa en farang där nere även om dom vill ha anständiga jobb som att städa, servera, massera, frisera eller sälja mat/kläder osv Men vissa har inget val när pengarna inte räcker till med det hederliga jobbet där nere. kanske kör dom extra i baren någon kväll ibland och det skyltar dom såklart inte med sen...

Har dom väl börjat jobba i barer är det svårt ge sig. Hur ska då mamma, pappa och bröder leva av? Troligen har de dessutom 1 eller 2 barn med någon thaikille som inte bryr sig för dom är inte blyga skaffa barn och gifta sig unga i thailand och då kan dom inte bara åka hem till pappa, troligen lämnar dom barnen hemma hos familjen och skickar pengar från barjobbet varje månad.

Detta gäller såklart bara vissa familjer som har det mindre bra ställt och inte ens alla dom, men förvånansvärt ofta. Finns det bra jobb och cash i familjen blir det en helt annan situation.

Ja sorry för offtopic det bara blev så!

Ni får det att låta att detta är en stordel av familjernas försörjning,
det ni pratar om nu är en väldigt liten del av det thailändska systemet,
för det ni har sett, har med pattaya och phuket ett par gator i bkk att göra,

utan att veta direkta siffror är detta inte mer vanligt i thailand
än i andra länder,

att diskutera detta gör att thailand får den stämpeln.

alla tror att detta är den största inkomstkällan i thailands ekonomi,

jag personligen tror att anledningen till att man diskuterar detta är,
att man själv känner sig delaktig i denna process,

allternativet är att man tror,
att tex barer med damer bara finns i thailand,
och inte i tex
tyskland
holland
ryssland
brasilien
etc etc etc

"magnusjansson " sa:
Ni får det att låta att detta är en stordel av familjernas försörjning,
det ni pratar om nu är en väldigt liten del av det thailändska systemet,
för det ni har sett, har med pattaya och phuket ett par gator i bkk att göra,

utan att veta direkta siffror är detta inte mer vanligt i thailand
än i andra länder,

att diskutera detta gör att thailand får den stämpeln.

alla tror att detta är den största inkomstkällan i thailands ekonomi,

jag personligen tror att anledningen till att man diskuterar detta är,
att man själv känner sig delaktig i denna process,

allternativet är att man tror,
att tex barer med damer bara finns i thailand,
och inte i tex
tyskland
holland
ryssland
brasilien
etc etc etc
Nog är problemet lite större än du ger sken av, om du googlar hittar du massa olika siffror men några hundra tusen håller nog på med detta i Thailand vilket jag tycker är mycket. Sen finns det ju på andra platser i världen också.

Jag tror ingen på detta forumet i varje fall tror att detta är Thailands största inkomstkälla.

Visst har du rätt i att man diskuterar detta när man ser konsekvenserna av det, men som Nakonsawan så är det ju inte alla som börjar jobba där.

För mig är det ett problem oavsett hur stort det är så länge man bli tvingad in i något som man inte vill eller känner sig tvingad till det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp