Kontrakt ang leasing av mark i Thailand på 30+30+30 år är ogiltiga

• Trådstartare Trådstartare pb
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

pb

Gäst
Det är ju många som köpt hus här med leasing av marken och skrivit 30+30+30 år i kontraktet.
Det är ju känt sedan tidigare att de här extra 30+30 inte är något som man kan registrera på landoffice och således inget som den riktiga markägaren behöver kännas vid.
Men det har nu också framkommit att dessa kontrakt är helt olagliga tack vara den extra optionen, man har alltså inte ens ett lagligt 30 års leasing avtal utan kan riskera att bli av med alltihop.

Så ni som sitter med sådana här avtal, skriv om dem omgående till enbart 30 års leasing.

Källa på denna, tack.
Jag har läst det på Thaivisa, inte i en forumtråd även om det diskuteras där utan infon kom först via ett News meddelande och dom brukar stämma rätt bra om en säger.
Att 30+30 kontrakten inte varit giltiga är känt sen flera år, men det nya är nu alltså att hela leasing kontraktet är ogiltigt om det finns en 30+30 option inskrivet. Enligt lagen kan man bara leasa på 30 år och alla försök att gå runt lagen är olagliga och därav blir hela kontraktet ogiltigt.

Samma som sagt med dom som köper via ett bolag, om inte bolaget har en rullande verksamhet med anställda å dyl så får det inte äga mark och då är hela markägandet ogiltigt och marken kan konfiskeras och huset också om inte ägande rätten till det är separerad.

Poängen som många missar är just detta att det är olagligt att försöka gå runt lagen och det är inte vi falanger som har tolkningsföreträde huruvida nån försökt gå runt lagen eller inte utan alla sådana här försök att förbättra kontrollen över mark för falang tolkas till falangens nackdel.
Avsikten med Thailands lag är att falang inte kan äga mark, punkt slut liksom och bara att gilla läget.

Kan dom inte i Kina heller. Problemet för kineserna är att dom kan inte äga marken heller utom måste leasas på 99 år av staten. Äre nån som vet hur det är i Indien?

Källa på denna, tack.

Kanske kom från den här om det var Thaivisa(?)
http://www.thaivisa.com/forum/topic/805726-secured-90-year-lease-now-illegal-phuket-civil-court/

Antar att den tråden började från denna artikel.
http://www.thephuketnews.com/phuket-court-rules-secured-or-collective-leases-are-void-51183.php

Har ännu inte sätt något om det i något annat sammanhang än Phuket, men sen leasar jag ingen mark heller så hänger inte med mycket i de diskussionerna.

Som jag skrev tidigare i annan tråd så har jag haft långa samtal med Isaan Lawyer i Korat , dessa samtal gjorde att jag avstår att satsa mina besparingar i fastighet eller tomt , frugan har tre rai fin Tomtmark inne i en mellanstor stad i Isaan , värd ca 7-10 milj thbt . Där tänkte jag mig bygga ett hus , först dela tomten i två separata tomter då hennes barn kanske kunde ta den ena i sinom tid , Ej längre aktuellt då jag nu vill ha dessa barn på behörigt avstånd samt även pga mina samtal om detta med 30 års arende (ej 30+30+mmmm..) Usufrucht m superfies med mera .. ett dyligt avtal fungerar bra så länge jag är sams med min fru eller dennes familj , skulle frugan tillex förolyckas eller på annat sätt falla från före mig så är det skitenkelt för dem att kasta ut mig ,allt enligt advokaterna ....... Finns massor med olika fall av detta , Thailands domstol dömer i stort sett alltid till Thaimedborgarens fördel ........
Det bästa är om jag har ett avtal med en person jag inte har någon som helst familjerelation med... även då inte alls vattentätt ;) Så ni som satsat allt ni äger i en fastighet här nere samt tror ni sitter säkert :p

Ett leasing kontrakt på längre tid än 30 år är heller med all säkerhet inte registrerat på Land office, det är bara en handling utan betydelse,upprättad mellan parterna.
Anledningen är att det går inte att registrera.
Ett leasing kontrakt skall inom 3år registreras på Land office, räknat från bygglovets godkännande.
Det skall på baksidan av kontraktet, finnas stämplar från Land office.

Vill göra alla uppmärksamma på det går att äga sitt hus och det går att leasa mark i 30 år på ett säkert sätt, dessutom är det om man äger sitt hus möjligt att göra förlustavdrag i Sverige om man säljer med förlust. Men i Thailand som i Sverige ska man följa landets lagar och regler för registreringar.
Med vänlig hälsning, Kennet Andersson.

// Reklam för företag borttaget

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp