Internationellt körkort

Klart att det var en skuld till sjukhuset. Som gift delar man även på skulderna.

/ SatanG
Nej var make äger sina egna tillgångar och ansvarar för sina egna skulder.

Frugan kan inte bli tvingad att betala för makens skulder.

Att makens del av giftorättsgods kan täcka hela eller del av hans skulder är en annan sak.

Nej var make äger sina egna tillgångar och ansvarar för sina egna skulder.

Frugan kan inte bli tvingad att betala för makens skulder.

Att makens del av giftorättsgods kan täcka hela eller del av hans skulder är en annan sak.

Vad får du det ifrån?
Skulder blir gemensamma om det t.ex. gäller att de uppstått pga barnens utbildning eller sjukvård.

/ SatanG

I Sverige gäller följande.

Den efterlevande makan har ingen skyldighet att betala den avlidnes skulder. Endast om betydande belopp förts över till den efterlevande och dödsboet försätts i konkurs kan en konkursförvaltare begära så kallad återvinning av bland annat gåvor om dessa gjorts inom en viss tidsperiod innan konkursen.

Birgitta W Sabelström

Vad får du det ifrån?
Skulder blir gemensamma om det t.ex. gäller att de uppstått pga barnens utbildning eller sjukvård.

/ SatanG
Vad jag läser på olika sidor så blir hon inte skuldsatt om hon då inte signerat papper på sjukhuset för fortsatt vård och att hon skriver under som garant för vårdkostnaderna?
Får hon nog koppla in en advokat, låter som sjukhuset försöker lura sig till.

Vad får du det ifrån?

/ SatanG
Nja man måste skilja på personliga och gemensamma skulder.

Har hon godkänt att även hon tar ansvar för makens skuld så är den gemensam annars makens personliga.

Försökte googla lite, står ganska tydligt i kolumn 3-4, om nu den fortfarande gäller.

/ SatanG
Den är intressant det står dock ganska vagt och generellt; medical expenses and proper education.

Man kan undra hur lagen tolkas där, stannar det vid skulder till det statliga sjukhuset och skolan? Eller kan man komma dragande med hjärttransplantation på 5 stjärnigt privatsjukhus och Internatskola?

Det borde vara klargjort och kan vara som du säger fast panpans research tyder på annat.

Man ska helt klar passa sig om andra maken driver business;

"debts carried out in business by the spouse."

Försökte googla lite, står ganska tydligt i kolumn 3-4, om nu den fortfarande gäller.

/ SatanG
Ja det är inte så lätt att finna men USA ambassad i Thailand skriver samma som du länkar.

The next-of-kin or legal representative of the deceased is responsible for paying all fees including outstanding hospital bills, mortuary costs, funeral home expenses and shipping fees.

Ja det är inte så lätt att finna men USA ambassad i Thailand skriver samma som du länkar.

The next-of-kin or legal representative of the deceased is responsible for paying all fees including outstanding hospital bills, mortuary costs, funeral home expenses and shipping fees.
Fast när man skriver Next of Kin och
legal representative ,
vilket kan vara barn föräldrar och en advokat, och samtidigt snackar om shipping fees så tyder det på att för att ambassaden skall hjälpa till att skicka hem liket så ska allt vara betalt.

En kompis berättade detta för mig nyligen, han var med på en stödinsamling kompisar anordnade.
Kan ju vara jag som missförstått, eller att något inte gått precis rätt till.

Poängen var mest att se upp så det inte brakar fel.

/ SatanG

En kompis berättade detta för mig nyligen, han var med på en stödinsamling kompisar anordnade.
Kan ju vara jag som missförstått, eller att något inte gått precis rätt till.

Poängen var mest att se upp så det inte brakar fel.

/ SatanG
Jag har försäkring att dör jag betalar försäkringen bilen och frun har dör hon betalar försäkringen huset.
Gällande sjukvård blir det väl reseförsäkring efter denna turen nu när man skrivit sig i Sverige.
Var på länsförsäkringarbank innan jag flög ner och hon berätta att många missförstår och tror dom ingår i hemförsäkringen där dom är inneboende. Det stämmer bara om man är gift eller sambos sa hon annars måste varje inneboende ha egen hemförsäkring.

Jag har försäkring att dör jag betalar försäkringen bilen och frun har dör hon betalar försäkringen huset.
Gällande sjukvård blir det väl reseförsäkring efter denna turen nu när man skrivit sig i Sverige.
Var på länsförsäkringarbank innan jag flög ner och hon berätta att många missförstår och tror dom ingår i hemförsäkringen där dom är inneboende. Det stämmer bara om man är gift eller sambos sa hon annars måste varje inneboende ha egen hemförsäkring.

Ja den grejen med hemförsäkringen har jag också missförstått, trodde det gällde alla inneboende.

En reseförsäkring kan ju vara en bra lösning i ditt läge.
Jag är själv lite kluven till försäkringar, de är oftast dyra och täcker inte allting men samtidigt är det inget roligt att vara utan om något händer.
Alltså, en stuga (självklart i Småland) med hemförsäkring kunde ju vara en bra lösning. :-)

/ SatanG

Ja den grejen med hemförsäkringen har jag också missförstått, trodde det gällde alla inneboende.

En reseförsäkring kan ju vara en bra lösning i ditt läge.
Jag är själv lite kluven till försäkringar, de är oftast dyra och täcker inte allting men samtidigt är det inget roligt att vara utan om något händer.
Alltså, en stuga (självklart i Småland) med hemförsäkring kunde ju vara en bra lösning. :)

/ SatanG
Har man sånt resemönster som Panpan har är hemförsäkring den absolut mest prisvärda reseförsäkringen. 6 månaders sjuk och olycksfallsförsäkring i Thailand för 2 000 spänn.

Finns ett par bolag som ger 60 dagar mot normala 45 dagar i stöten.

Fast jag är bara intresserad av det faktiska bötesbeloppet om det är 100% korrekt att det idag är 10.000 baht och eller fängelse i tre månader? Allt annat är totalt ointressant för mig.
Hyrde en Click häromdagen, då informerade uthyraren om jag skulle få 2 000 bath i böter om polisen stoppade mig utan Internationellt körkort.
Ser flera gånger varje dag poliser som skriver lappar till utlänningar, utgår från att det är böter. Verkar dock vara till folk utan hjälm?
Och många poliser är det som far omkring här i Patong.

Vad det verkliga utfallet blir ifråga om böter eller fängelse är jag än så länge lyckligt ovetande om...

Jag tror att ingenting är 100% här nere...

Eftersom jag en gång i tiden startade den här tråden kanske det är dags att återkomma med det slutgiltiga svaret.
Fastnade nyss i en poliskontroll.
Ett tiotal poliser stoppade alla fordon med uttlänningar, enda frågan var om jag hade IDL...
Chansade med mitt svenska men det dög inte alls

Fick snällt lov att ställa mig i kö inne i en liten barack och så småningom betala mina böter.

1000 bath kostar det som utlänning att köra utan körkort på Phuket.

Fick ett frikort så jag slipper betala igen nästa gång, oklart hur länge det gäller. Våra gemensamma språkkunskaper räckte inte riktigt till för att reda ut det

Dessutom tycker jag det rent allmänt är otroligt många fler poliser ute på gator och vägar jämfört med i april...

Eftersom jag en gång i tiden startade den här tråden kanske det är dags att återkomma med det slutgiltiga svaret.
Ett tiotal poliser stoppade alla fordon med uttlänningar, enda frågan var om jag hade IDL...

Fick snällt lov att ställa mig i kö inne i en liten barack och så småningom betala mina böter.

Fick ett frikort så jag slipper betala igen nästa gång, oklart hur länge det gäller. Våra gemensamma språkkunskaper räckte inte riktigt till för att reda ut det

Dessutom tycker jag det rent allmänt är otroligt många fler poliser ute på gator och vägar jämfört med i april...
Som det var förut på Phuket så åkte du 24 timmar på kvittot du fick Sedan kunde dom bötfälla dig igen

Man kan ju alltid fixa ett körkort ;)

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20