Krig eller sjukvård

Men hur tänker du nu?
Mina pengar räcker inte längre för att man delar upp skatten.
Hur menar du?
Det vore ju bra med en förklaring, jag är idel öra! :hug_transparent:
Du vill inte betala skatt för Försvaret men betalar gärna till Vård och Skola.

Då du inte betalar statlig inkomstskatt så betalar du bara för Vård och Skola INTE försvaret.

Jag skrev även det i ett tidigare inlägg.

Men nu gränsar väl ändå Ukraina till Ryssland, och har ingått i det Sovjet välde som Putin vill återupprätta?
Du ser inte en viss skillnad där, tror du att Ryssland även har planer på att angripa schweiz?
Visst allt är möjligt i Putins hjärna, men då lär det väl inte hjälpa med något NATO heller?
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar.:unsure:
Menar du att Ukraina har satsat mer på att rusta för krig än på vård och omsorg och att det var anledning till att ryssarna anföll?
För frågan handlade väl om att du alltid har trott att risken att hamna i krig blir större om man rustar för just det?
Men jag tror nog mer på att har man en granne som Putin och Ryssland är man nog tvungen att rusta militärt (i avskräckande syfte) för fred men även på sjukvård.

Att Putin har ambitioner att skapa ett nytt sovjetiskt imperium och en ny världsordning och i synnerhet en ny ordning i Europa är väl också uppenbart.
Så vad det är för skillnad jag ska se vet jag inte.
På frågan om Ryssland har planer på att angripa Schweiz har jag inte en aning.
Du svarar ju själv på frågan i nästa mening (allt är möjligt i Putins hjärna)
Men om Schweiz går med i NATO kanske Putin inte vågar angripa.;):)

Du vill inte betala skatt för Försvaret men betalar gärna till Vård och Skola.

Då du inte betalar statlig inkomstskatt så betalar du bara för Vård och Skola INTE försvaret.

Jag skrev även det i ett tidigare inlägg.
Men det gäller väl inte bara mig.
Det finns ju förhoppningsvis en tanke med det där upplägget.

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar.:unsure:
Menar du att Ukraina har satsat mer på att rusta för krig än på vård och omsorg och att det var anledning till att ryssarna anföll?
För frågan handlade väl om att du alltid har trott att risken att hamna i krig blir större om man rustar för just det?
Men jag tror nog mer på att har man en granne som Putin och Ryssland är man nog tvungen att rusta militärt (i avskräckande syfte) för fred men även på sjukvård.

Att Putin har ambitioner att skapa ett nytt sovjetiskt imperium och en ny världsordning och i synnerhet en ny ordning i Europa är väl också uppenbart.
Så vad det är för skillnad jag ska se vet jag inte.
På frågan om Ryssland har planer på att angripa Schweiz har jag inte en aning.
Du svarar ju själv på frågan i nästa mening (allt är möjligt i Putins hjärna)
Men om Schweiz går med i NATO kanske Putin inte vågar angripa.;):)
Du vet inte vad det är för skillnad på Ukrainas utsatta läge, och det Svenska?
Jag är ledsen, men jag kan nog inte hjälpa dig, men jag skulle väl tro att Putin ser kriget som en Rysk inre angelägenhet.
Inte ens Putin kan väl baka in Sverige i sina inre angelägenheter.

Men det gäller väl inte bara mig.
Det finns ju förhoppningsvis en tanke med det där upplägget.
Det stämmer.

Man har sett till att kommuner och regioner är självständiga, bestämmer över sig själva. För att de ska kunna göra det har de även beskattningsrätt.

Det betyder att de kan ta ut vilken skatt de vill av invånarna för att finansiera sin verksamhet. Skolan respektive Vården.

Staten beskattar separat för försvaret, eller kriget som du kallar det.

Tänk om sjukvården blir bättre på grund av NATO inträdet. Se debatt artikeln nedan.

"NATO STÄLLER SAMHÄLLSKRAV. Ett totalförsvar vilar på mer än militär förmåga, och Natointräde innebär nya krav på att samhället kan stå emot kriser. Sjukvården måste rustas upp, elsystemet ska klara svåra påfrestningar, livsmedelsförsörjningen behöver säkras och transportnätet stärkas, skiver tre militära lärare och forskare vid försvarshögskolan i en debattartikel. (DN)".

Du vet inte vad det är för skillnad på Ukrainas utsatta läge, och det Svenska?
Jag är ledsen, men jag kan nog inte hjälpa dig, men jag skulle väl tro att Putin ser kriget som en Rysk inre angelägenhet.
Inte ens Putin kan väl baka in Sverige i sina inre angelägenheter.
Du gör ett påstående till en fråga.
Varför tror du att jag inte ser skillnaden på Ukrainas utsatta läge, och det Svenska?

ÄNNU EN GÅNG!
Det min fråga handlade om var ju om ditt påstående att du alltid har trott att risken att hamna i krig blir större om man rustar för just det?
Därför undrade jag om du ansåg att Ukraina rustat för krig för att hamna i den situation dom är?

Och att Putin ser kriget som en Rysk inre angelägenhet är väl ingen tvekan om det har han klargjort flera gånger…vad det nu har med saken att göra?
Och på påståendet att inte ens Putin kan väl baka in Sverige i sina inre angelägenheter svarar jag som du antydde i ett tidigare inlägg…allt är möjligt i Putins hjärna.

Varför tror du att jag inte ser skillnaden på Ukrainas utsatta läge, och det Svenska?

ÄNNU EN GÅNG!
Det min fråga handlade om var ju om ditt påstående att du alltid har trott att risken att hamna i krig blir större om man rustar för just det?
Därför undrade jag om du ansåg att Ukraina rustat för krig för att hamna i den situation dom är?

Och att Putin ser kriget som en Rysk inre angelägenhet är väl ingen tvekan om det har han klargjort flera gånger…vad det nu har med saken att göra?
Och på påståendet att inte ens Putin kan väl baka in Sverige i sina inre angelägenheter svarar jag som du antydde i ett tidigare inlägg…allt är möjligt i Putins hjärna.
Finlandia var inte heller rustat för krig när Sovjetski anföll!

Det stämmer.

Man har sett till att kommuner och regioner är självständiga, bestämmer över sig själva. För att de ska kunna göra det har de även beskattningsrätt.

Det betyder att de kan ta ut vilken skatt de vill av invånarna för att finansiera sin verksamhet. Skolan respektive Vården.

Staten beskattar separat för försvaret, eller kriget som du kallar det.
Det verkar ju som om det blir nedskärningar i Vården så då menar du att jag kommer att få sänkt skatt?
Fantastiskt, men hur blir det med all annan skatt som jag betalar in?
Öronmärka all moms som jag betalar på t.ex. Lidl?
Om vård skola och omsorg är helt frikopplad från staten så förstår jag inte hur Kristersson kan lova att det inte ska bli några nerskärningar just där.
Nä jag tror inte riktigt på dig.
Jag har ju även betalat en hel del energiskatt, kan jag styra den också?

ÄNNU EN GÅNG!

Ja jag både tror och hoppas att Ukraina rustat för krig, tror inte du det?
Att Ryssarna gjort det är väl ändå odiskutabelt.
Men vi diskuterar väl hur stor risken är för oss att bli angripna av Ryssland?
Vad är det som du diskuterar?
Jag anser att om vi skulle bli indragna i kriget så är det väl världskrig och inte någons inre angelägenhet?

Ja alltså något som vi skulle kalla världskrig.
Det finns ju säkert länder i både Asien och Afrika om inte såg förra "Världskriget" som ett världskrig.
Inte heller det innan det...

Men hur tänker du nu?
Mina pengar räcker inte längre för att man delar upp skatten.
Hur menar du?
Det vore ju bra med en förklaring, jag är idel öra! :hug_transparent:
I Sverige har vi en stor mängd skatter. De flesta betalar skatt till regionen och kommunen. De med lite högre inkomster betalar också statlig skatt. Äger man en fastighet betalar man också skatt för den. Sedan är de flesta varor och tjänster momsbelagda. Det finns speciella skatter för el, bensin och diesel. Detta var en kort beskrivning av svenska skatter.

Du behöver inte tänka på skatter om du inte vill. Det gör skatteverket åt dig.

Ja jag både tror och hoppas att Ukraina rustat för krig, tror inte du det?
Att Ryssarna gjort det är väl ändå odiskutabelt.
Men vi diskuterar väl hur stor risken är för oss att bli angripna av Ryssland?
Vad är det som du diskuterar?
Jag anser att om vi skulle bli indragna i kriget så är det väl världskrig och inte någons inre angelägenhet?

Ja alltså något som vi skulle kalla världskrig.
Det finns ju säkert länder i både Asien och Afrika om inte såg förra "Världskriget" som ett världskrig.
Inte heller det innan det...
Goddag yxskaft :oops:
Frågan jag diskuterar är den jag ställt till dig i två tidigare inlägg.
Men istället för att svara ställer du bara nya meningslösa frågor.

I Sverige har vi en stor mängd skatter. De flesta betalar skatt till regionen och kommunen. De med lite högre inkomster betalar också statlig skatt. Äger man en fastighet betalar man också skatt för den. Sedan är de flesta varor och tjänster momsbelagda. Det finns speciella skatter för el, bensin och diesel. Detta var en kort beskrivning av svenska skatter.

Du behöver inte tänka på skatter om du inte vill. Det gör skatteverket åt dig.
Bor säkert i en etta i Bandhagen! :angel: :);)

Men där var ju inte finnarna ensamma, dom var ju allierade med nazisterna mot ryssen.
Finnarna fick hjälp av tyskarna mot ryssarna men man gjorde inte som tyskarna ville. Man deltog inte i inringningen av Leningrad och man utlämnade inga judar för att ta två exempel. Mannerheim insåg tidigt att tyskarna skulle förlora men såg möjligheter att utnyttja dem för Finlands bästa.

Finnarna fick hjälp av tyskarna mot ryssarna men man gjorde inte som tyskarna ville. Man deltog inte i inringningen av Leningrad och man utlämnade inga judar för att ta två exempel. Mannerheim insåg tidigt att tyskarna skulle förlora men såg möjligheter att utnyttja dem för Finlands bästa.
Har jag påstått nåt av det du skrev, vad har inrigning av Leningrad och utlämning av judar med försvaret av Finland att göra?

Fast iofs verkar ju försvar och sälja ut sig vara samma sak.
Det verkar ju Sverige ha gjort till USA genom ge tillgång till svenska baser och strafrihet för amerikanska soldater.
Tror vi har historiens värsta rövslickare till statsminister.
Kommer aldrig rösta M, rövslickeri verkar ingå i deras partiledarutbildning.

Har jag påstått nåt av det du skrev, vad har inrigning av Leningrad och utlämning av judar med försvaret av Finland att göra?
Du skrev att finnarna var allierade med nazzar. Jag gav några detaljer om krigsförhållanden. Trots att man gick emot Hitler kunde man ha ett gemensamt försvar av Finland. Man var inte allierad eftersom man kunde gå emot Hitler. Ungen kunde inte detta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp