PeterSfa
Forumveteran
Men, ett efterfordon får väl vara utrustad med fjädrar?Ok, hade han blivit stoppad av en kunnig polis hade det blivit böter. Ett efterfordon är till exempel en byggbarrack, en mobil arbetsplattform eller dylikt. Förvisso kanske det går att stuva in saker i barracken men det är inte syftet med den.
Varför vet jag det här? Jo för att jag får den typen av frågor dagligen eftersom det är mig du slutligen kommer till om transportstyrelsen tycker det är tveksamt hur ett fordon/maskin skall klassas. Fick faktiskt samtal från polisen i Solna om just ett efterfordon förra veckan. Intressant att ens första tanke är "va fan nu då, jag åkte ju pendeln sist jag var i Solna. Är det grabben som varit på vift med epan?"
Tänkte på att jag köpte en matvagn. Bromsad, fjädrad, fullt ljusutrustning för trafik och med lgf skylt. Självklart inte registrerad alls. 1.8 ton har jag för mig den vägde, lastad.
Satt en sådan där skylthållare på med fjädrar för att tillfälligt montera dragfordonets registreringsskylt eftersom vagnen döljer dragfordonets.
Jag har faktiskt aldrig kollat upp regelverket för efterfordon då jag bara kört släp tidigare.