Nya regler för Thaiambassaden i Vientiane för visum.

Och inte att förglömma att det har varit på förslag tidigare att 400/800 skulle fördubblas, för min egen del så ok, just nu så behövs ingen deponerad summa, skulle jag vara tvingad att deponera 400 och även 800 kan jag gå med på, beroende på hur situationen ser ut i Th för min del, gränsen går nog här vad jag kan tycka som ett maxbelopp, 800, skulle det komma nya regler som säger det dubbla, då får nog Thailand se den samlade intelligensen minska kraftigt i landet, när jag har flyttat ut...

Och inte att förglömma att det har varit på förslag tidigare att 400/800 skulle fördubblas, för min egen del så ok, just nu så behövs ingen deponerad summa, skulle jag vara tvingad att deponera 400 och även 800 kan jag gå med på, beroende på hur situationen ser ut i Th för min del, gränsen går nog här vad jag kan tycka som ett maxbelopp, 800, skulle det komma nya regler som säger det dubbla, då får nog Thailand se den samlade intelligensen minska kraftigt i landet, när jag har flyttat ut...
Kan bara att hålla med, finns alltid en smärtgräns? Men i mitt fall, måste jag nog lägga in 1.6 millar direkt, om det blir så. Sedan får frugan sälja av allt som vi ( eller hon har ) för att sedan flytta någon annanstans. Man vet aldrig, vad som kan tänkas dyka upp???

Detta är kanske inte smärtgränsen, men jag har gått in i detta med vetskapen om 400/800 och då tycker jag att det är detta som ska gälla...vill man höja detta till det dubbla så är min uppfattning att detta ska gälla dom som kommer in i landet efter en eventuell höjning.

Det är väl ingen skillnad mot hur det varit innan varför så upp rörda. Jag personligen tycker det är bra redan för 10 årsedan var det kaose där. Att de försöker få ordning och logistik och anpassar personal och öppet tider hade varit bra när det gäller allt och myndigheter i Thailand. Finns väl ingen imigration som fungerar köer och för små lokaler ingen parkering otrevligt bemötande. Tycker just imigration är det otrevligaste som går att upp leva i thailand. Att varje år behöva bevisa vår relation att den är på riktigt fast vi har varit gift över 20 år. Dessutom skall jag rapportera var tredje månad på detta skit stället och behöva befatta mig med avskummet som besöker det och jobbar där. Kan förstå att från centralt håll vill de bli av med knarkar och andra idioter. Men tyvärr är de just dessa dom betalar står med bunten i näven helt öppet och glider för alla andra.

Detta är kanske inte smärtgränsen, men jag har gått in i detta med vetskapen om 400/800 och då tycker jag att det är detta som ska gälla...vill man höja detta till det dubbla så är min uppfattning att detta ska gälla dom som kommer in i landet efter en eventuell höjning.
Så har det varit tidigar när de höjt beloppet kom man innan slapp man de öka summan. Tror inte det kommer någon höjning skapar bar mera mutor och korruption.

Den ena klarheten efter den andra kommer i dagen, jag är inte helt på det klara på vad som exakt gäller men ska försöka finna ut, det jag finner ut är att den som har ett retierimentvisa måste vid alla tillfällen minst ha 400 på kontot...och vid ansökningstiden 800, och vad jag kan läsa ut av inkomst så är det max c:a hälften som kan kombineras, beroende på kurs, det står att det alltid ska finnas 400 i en Thaibank, det står så här:

Måste ha bevis på att ha en inkomst av minst 65 000 THB eller

Minst 2 månader före ansökningsdatum och minst 3 månader efter det att tillstånd beviljats måste utlänningen ha en deposition i en bank i Thailand på minst THB 800 000. Utlänningen kan dra tillbaka fonden 3 månader efter att ha beviljats tillstånd och återstoden måste inte vara mindre än THB 400,000,

någon annan som kommer fram till annat?

Innan en eventuell höjning sker går förslaget ut på remiss till expatsen för yttrande som vanligt :cool:
Du kan vara lugn :):)

Ännu en artikel och en ny ändring från 1 mars -19.

800.000b på kontot som tidigare och saldot får inte understiga 400.000b under året.
Kanske för att det ska finns en sparad ”resurs” för sjukvård.
Kontot måste vara i eget namn och inte tillsammans med frun.

The applicants (“aliens”) must continue to maintain at least 400,000 baht at all times, and the visa must be renewed yearly.

The accounts have to bear the same names as the applicants. Spouses’ bank accounts are not eligible.

New Retiree Visa Rules Bewilder Thai Immigration: Source

Eller 400k inkomst /pension/ årligen
Ja har man inte såpass med pengar och charm tillräckligt för att få gifta sig så finns ju alltid Phil som sista utväg.
Annars kan man ju ta med sig en Thaitjej till Phil så får man väl iaf bra mat hemm
Har du inte räknat med att inkomstkraven kan höjas?
Självklart kommer det att ske, hur länge har nuvarande krav funnits, 10, 15 år eller mer?
Dom borde höjts för länge sen.

Ja har man inte såpass med pengar och charm tillräckligt för att få gifta sig så finns ju alltid Phil som sista utväg.
Annars kan man ju ta med sig en Thaitjej till Phil så får man väl iaf bra mat hemm
Självklart kommer det att ske, hur länge har nuvarande krav funnits, 10, 15 år eller mer?

Det är väl det jag skrivit i mina senaste inlägg, att det hårdnar och snaran dras åt, och att det tidigare var en blänkare om att dom ekonomiska kraven skulle kunna höjas med 100%, detta torde gälla både inkomstkrav och/eller deponi i bank, och vad jag läst så skulle deponi (gäller nu) för gift kunna bli 200" och för pensionsvisa 400", som ska var låst i en Thaibank hela året, och den andra halvan kan insättaren kunna disponera, men som jag läst, efter tillstånd av myndigheterna, ponera nu att en pensionär har sina 800" show up, 400" kvar på kontot, hen behöver tillfälligt låna av dessa en mindre slant tillfälligt, det går nog bra, men i samma stund är visumet inte längre giltigt, kraven på 400" är icke uppfyllt, och jag har läst en blänkare tidigare om ett förslag att gifta skulle kunna använda fruns tillgångar för att kunna uppfylla dom ekonomiska kraven, så för min egen del så tror jag mig ha koll på läget, i annat fall så får jag väl försöka se till att frugan får ett välfärdskort...:)

Om tjejen inte kan laga mat för fem öre? :(

Är det thailändska ambassaden i Stockholm du tänker på?
Dom tappade all service när man slutade skicka och ta emot pass som post.
Nu måste man åka dit och söka visum eller utnyttja vänner eller agent.
Turister ska bara vara i en månad och bränna mycket pengar.
Nåja, de skickar passen per post. Men du måste lämna in dem fysiskt och lämna frimärken för returportot till dig.
Så gjorde jag i stockholm våren 2018 iaf.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp