Vilka regler gäller vid hus och mark köp.

Vid vårat husbygge lämnade vi in låneansökningar till fem olika banker TMB,Krungsri,Cimb,Kasikorn,Krungthai, och av dom hörde tre av sig ganska omgående och var villiga att låna till oss.Vårat val föll till sist på Krungthai men som någon skrev snacka om pappersgöra man kan verkligen undra hur bankernas arkiv ser ut.

Om det finns intresse och kan hjälpa nån så kan jag försöka lägga in hur våra vilkor med banken blir i slutändan vi far ju ner på söndag och ska göra klart med banken på måndag.Men just nu se det ut som som så här kostnad 2,9 milj bankvärdering ca 4 milj lån 3,2 milj varav 200000 är nån sorts försäkring eller garanti läggs in på låst konto betalas sen tillbaks i ett eller två tillfällen med ränta.

hej
det vore toppen om du återkommer med räntan på detta.
Kan du om dom lånar ut till mark,

Gör det så fort jag kan bara bra om det kan hjälpa nån å få bättre vilkor än vi.
Däremot är det på tisdag inte måndag som jag skrev vi träffar banken, Bangkok Bank lämnade vi aldrig in någon ansökan utav nån anledning vet ej varför trots att det är där vi har konto nu.
Dom som tog kontakt med oss var cimb,krungsri och krung thai bank.Tyckte också det var svårt att värdera dom olika bankerna mot varann krungsri var snabbast att ta kontakt tror det var två dar efter vi skickat in ansökan medan krung thai varit ivrigast och bäst att förhandla med trots att vi aldrig hann träffa dom innan vi for tillbaks till sverige.

jag å min thaifru hade inga problem alls att ta lån i sverige men därimot inga bolån utan vanliga lån
varför vi tog lån i sverige var helt å hållet min fru som ville det för i thailands banker var vilkoren mycket sämre men på vad vet jag inte men skulle tro på amoteringstiden

"uffe22 " sa:
jag å min thaifru hade inga problem alls att ta lån i sverige men därimot inga bolån utan vanliga lån
varför vi tog lån i sverige var helt å hållet min fru som ville det för i thailands banker var vilkoren mycket sämre men på vad vet jag inte men skulle tro på amoteringstiden

Precis. Man behöver ju inte berätta att man behöver pengarna till ett husbygge utomlands.

ja det blir ju en annan ränta men hellre de än inte få lån alls kanske eller göra om det senare

Dette med eiendomskjøp i Thailand ser aldri ut til bli uinteressant. Strømmen av interessenter bare fortsetter uansett hvilke advarsler som blir gitt og hvor dem kommer ifra. Denne reportasjen fra SVT er blitt noen år, men er fremdeles like aktuell.

http://thailandtur.no/svindel-med-huskjop-i-thailand

Har svårt att förstå allt i denna tråd.
Först så skriver en del, att det är mycket osäkert att köpa hus, och säkerställa innehavet av detsamma.Det håller jag med om till 100%.
Sedan kommer det en massa inlägg, om hur man kan låna till husköp i Thailand.
Fattar inte hur man tänker då man köper hus i Thailand, för pengar man inte har,om det går åt skogen med gumman så sitter hon där i ditt/ert hus och du kan inget annat göra än att fortsätta betala hennes hus.
Farang kan aldrig vinna mot en Thai i domstol,oavsett vilket avtal dom har med varandra.Finns det hus att hyra så gör det i stället.

Senast ändrad:
Jag måste hålla med Långeman vad gäller detta, har man inte pengarna så år det nog farligt att låna till en thailändsk husaffär om man inte vet med sig att man kan förlora huset utan att gå i konkurs.

Jag tar risken men skulle överleva ekonomiskt vid en eventuell skilsmässa (som jag innerligt hoppas aldrig inträffar). Men om så skulle bli fallet så måste hon ha den säkerheten att falla tillbaka på. För så mycket glädje och livslust skänker hon och barnen mig.

Jag måste hålla med Långeman vad gäller detta, har man inte pengarna så år det nog farligt att låna till en thailändsk husaffär om man inte vet med sig att man kan förlora huset utan att gå i konkurs.

Jag tar risken men skulle överleva ekonomiskt vid en eventuell skilsmässa (som jag innerligt hoppas aldrig inträffar). Men om så skulle bli fallet så måste hon ha den säkerheten att falla tillbaka på. För så mycket glädje och livslust skänker hon och barnen mig.

Mycket bra skrivet.
Har också varit gift i många år, och har tron på att vi kommer att vara så i framtiden.
Själv står allt skrivet på gumman i Thailand, och allt här hemma på mig.
Fungerar bra för oss i alla fall....

Mycket bra skrivet.
Har också varit gift i många år, och har tron på att vi kommer att vara så i framtiden.
Själv står allt skrivet på gumman i Thailand, och allt här hemma på mig.
Fungerar bra för oss i alla fall....

Men jag har en helt annan situation. Jag har inget kvar i Sverige och vi har inga barn. Jag undrar vad som skulle hända om min fru dör. Hon är yngre än jag men i alla fall. Huset med mark är i hennes namn och en hel del av våra kontanter. Vi har en lägenhet som vi hyr ut och den är i mitt namn. Jag får kanske ärva min egna pengar. Jag vet inte vad Thai lagen säger.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp