Nya regler om skatteplikt i Thailand fr.o.m. 2024 på gång

 
Eller så kan du bo i Dubai, de har ingen, dvs noll (0) % inkomstskatt.
Finns många länder som har 0% skatt för sjömän, polska sjömännen som jag seglade med på förra rederiet tex var skattebefriade.
Men inte det de handlar om, kunde jag kommit på en NIS båt och fått skrivit mig i Thailand igen så hade jag fått flygresorna betalt då rederiet är skyldiga att stå för transporten mellan båt och hem vilket är Göteborg nu för min del.
Men skulle det betyda 30% skatt och 8% tryggd är det ingen ide.
 
Finns många länder som har 0% skatt för sjömän, polska sjömännen som jag seglade med på förra rederiet tex var skattebefriade.
Men inte det de handlar om, kunde jag kommit på en NIS båt och fått skrivit mig i Thailand igen så hade jag fått flygresorna betalt då rederiet är skyldiga att stå för transporten mellan båt och hem vilket är Göteborg nu för min del.
Men skulle det betyda 30% skatt och 8% tryggd är det ingen ide.
Om man är skriven i Thailand eller inte avgör inte, direkt, var man är skattepliktig.

Har man väsentlig koppling till Thailand kan man vara skattepliktig trots mindre än 180 dagar per år i landet.

Många sätter likhetstecken mellan folkbokföringen/adress och skatteplikt men den är långt ifrån 100% ig.

I Sverige har detta uppmärksammats nu när gängkriminnella har börjat skriva sig hos vem som helst, och ingen har kontroll på vem som bor var eller hur många.
 
Om man är skriven i Thailand eller inte avgör inte, direkt, var man är skattepliktig.

Har man väsentlig koppling till Thailand kan man vara skattepliktig trots mindre än 180 dagar per år i landet.

Många sätter likhetstecken mellan folkbokföringen/adress och skatteplikt men den är långt ifrån 100% ig.

I Sverige har detta uppmärksammats nu när gängkriminnella har börjat skriva sig hos vem som helst, och ingen har kontroll på vem som bor var eller hur många.
Jag har lika mycket koppling som dig till Thailand, åker dit några månader om året på semester med visum vilket jag kanske inte förnyar utan blir 30 days on arrival turist.
Sen skriver man sig väl inte i Thailand man skriver ut sig från Sverige, inte ens när jag bodde där fast blev jag inskriven i Thailand.
Man registrerar sig hos imm om har extension men ingen inskrivning och folkbokföring.

Sen är inte Thailand Sverige och har svenska skatteregler och folkbokföringsregler.

Du tar svenska regler och lägger på Thailand.
Har redan pratat med skatteverket gällande det när jag bodde i Thailand.
Svaret: Du är utskriven och har inget att göra med svenskt skattesystem, det får du ta med Norge och Thailand.
 
Från skatteverket när jag bodde i Thailand och skulle jag flytta dit igen så gäller det och blir väl då med nya reglerna säkerligen skattepliktig i Thailand om NIS.
Nu är det inte aktuellt för tillfället, jag är på NOR flagg men ville veta var % satsen låg i Thailand inte skatteråd från landkrabbor som aldrig jobbat i Norge och till sjöss som tror att allt är som på landbacken i Sverige över hela världen.

"Eftersom du flyttat ut och är begränsat skatteskyldig i Sverige så blir vi inte en part i din skattebetalning och deklaration. Är du bosatt i Thailand och går på ett Norskflagga fartyg så är det enbart skatteverket i Thailand samt Etaten i Norge som du behöver konsultera. Etaten.no är hemsidan till Norges Skatteverk. De har säkerligen en bra information om sjöinkomster och beskattning på fartyg."
 
sista året har jag haft t&r för betalat resan själv och blivit billigast men innan det har jag rest 11 år på enkelbiljett utan problem.
Men var man kan läsa om det någonstans vet jag inte.
Är ju igentligen flygbolaget du skall kolla med väl, är ju dom som kan neka dig påstigning.
Tog och ställde frågan på Asean forum om det finns något krav på att visa onward ticket (flygbiljett ut från Thailand) i enlighet med det vad det visum man har om antal dagar man får lov att vistas i Thailand när checkar in för att flyga till Thailand. Enligt svar och det system många flygbolag använder (vet dock inte om samtliga flygbolag och flygplatser använder?) så är det endast då man reser utan något visum alls som kravet på att visa att man har en returbiljett eller ett flyg ut från Thailand för att få boarding slippen vid incheckningen och resa till Thailand. Försökte hitta denna information själv men misslyckades. Jag reste för länge sedan till Thailand utan något visum alls många gånger utan behöva visa flygbiljett ut från Thailand och passerade immigration med att få 30 dagars ”visa exempt” stämpel. Men det verkar som åtminstone Kastrup har blivit hårdare med kraven och hörde när frugan checkade in i december att de frågade andra resenärer om att visa returbiljett utan att veta om de reste med eller utan visum? Enligt flera andra svar jag fick på Asean (gamla Thaivisa.com) så skall det specifikt inte finnas något krav när man visar att man har ett Non-Immigrant ”O” Visum och vad jag förstår har du rest till Thailand med ett Multiple sådant baserat på att du är gift med en thailändska i många år och därför aldrig fått frågan om eller behövt visa att du har en flygbiljett ut från Thailand.



The airlines use a system called Timatic to check visa requirements and some of them provide an interface to the Timatic data. I like to use Emirates' one which can be found here:

Visa and Passport Information Results | Visa and Passport | Emirates Thailand

The wording it uses is "Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward tickets could be refused entry."

As you have a visa this warning does not affect you.

IMG_6753.png
 
Tog och ställde frågan på Asean forum om det finns något krav på att visa onward ticket (flygbiljett ut från Thailand) i enlighet med det vad det visum man har om antal dagar man får lov att vistas i Thailand när checkar in för att flyga till Thailand. Enligt svar och det system många flygbolag använder (vet dock inte om samtliga flygbolag och flygplatser använder?) så är det endast då man reser utan något visum alls som kravet på att visa att man har en returbiljett eller ett flyg ut från Thailand för att få boarding slippen vid incheckningen och resa till Thailand. Försökte hitta denna information själv men misslyckades. Jag reste för länge sedan till Thailand utan något visum alls många gånger utan behöva visa flygbiljett ut från Thailand och passerade immigration med att få 30 dagars ”visa exempt” stämpel. Men det verkar som åtminstone Kastrup har blivit hårdare med kraven och hörde när frugan checkade in i december att de frågade andra resenärer om att visa returbiljett utan att veta om de reste med eller utan visum? Enligt flera andra svar jag fick på Asean (gamla Thaivisa.com) så skall det specifikt inte finnas något krav när man visar att man har ett Non-Immigrant ”O” Visum och vad jag förstår har du rest till Thailand med ett Multiple sådant baserat på att du är gift med en thailändska i många år och därför aldrig fått frågan om eller behövt visa att du har en flygbiljett ut från Thailand.



The airlines use a system called Timatic to check visa requirements and some of them provide an interface to the Timatic data. I like to use Emirates' one which can be found here:

Visa and Passport Information Results | Visa and Passport | Emirates Thailand

The wording it uses is "Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward tickets could be refused entry."

As you have a visa this warning does not affect you.

IMG_6753.png
Var väl inte kastrup som frågade om returbiljett, flygplatsen kollar väl inte det, måste väl varit flygbolaget?
Vissa flygbolag är striktare pga att det är dom som är ansvariga för din återresa om du inte släpps in.
 
Jag har redan varit i kontakt med skatteetaten och som svensk statsborgare så är det krav att betala tryggd på NIS flaggad båt var du än är skriven i världen.
Som sagt jag undrar hur hög skatten är i % i Thailand.
När jag jobbade på NIS fartyg 1995-1999 senast som svensk medborgare boende i Sverige så skattade jag enbart till Norge. Det var då väldigt låg skatt och mycket beroende på alla avdragen (minstefradrag, standardfradrag, klassefradrag och sjömansfradrag) man fick göra innan skatten drogs. Tryggdeavgiften var då 7.8% och jag intjänade också sjömanspension i Norge.

När jag 2007-2010 jobbade på flytande oljeplattform så hade denna Marshal Island flagg och jag skattade fortfarande enbart till Norge men möjligheterna till avdrag man hade lov att göra hade blivit mycket sämre då. Tryggdeavgiften var dock fortfarande då 7.8%. Sjömanspension fick jag inte då sådan gavs endast till norska medborgare bosatta i Norge.

Reglerna mellan Sverige och Norge var man skulle beskattas ändrades då man på offshore enheter och vissa specifika fartyg som t.ex. dykfartyg kopplade till offshore verksamheten enbart skulle skattas till Norge oavsett flagg. Medans supplyfartyg och ankarhanterare om de var NIS flaggade skulle vad jag förstod skattas både i Norge och Sverige men inte om de var NOR-flaggade baserat på om man var skriven i Sverige. Jag kan dock ha fel och jobbade ju enbart på offshore enheter själv. Noterar att du skriver att Tryggdeavgiften är 8% så det verkar som denna höjts lite granna då den var 7.8% när jag jobbade i Norge själv.

Det är fördelaktigt för närvarande och troligen så också i framtiden att få pension utbetalad från Norge jämfört med Sverige då skatten på pensioner är jämförelsevis låg i Norge. Bor man och har ”obegränsad skatteskyldighet i Sverige” så skall pension från Norge endast beskattas i Norge men vad det gäller ”Alderspenjonen” och när den skall börja utbetalas från Norge gå via svenska pensionsmyndighen till NAV i Norge.

Ser att du redan fått svar angående skattesatserna i Thailand och brytpunkterna i detta nu.

Detta var bara lite information men har inte följt med vad som hänt skatt i Norge sedan 2010. Vad jag förstod har de numera förenklad deklaration där numera. När jag skattade i Norge så var deklarationen rätt knepig och man hade två olika val på hur man önskade bli skattad och man fick själv eller låta någon annan räkna på vilket av dessa som blev bäst i norska kronor räknat netto efter skatt.
 
Var väl inte kastrup som frågade om returbiljett, flygplatsen kollar väl inte det, måste väl varit flygbolaget?
Vissa flygbolag är striktare pga att det är dom som är ansvariga för din återresa om du inte släpps in.
Det var Thai Airways på Kastrup senast då min fru är rädd för att flyga annat än direktflyg till Thailand eftersom hon inte kan engelska och är rädd för mellanlandningar. Som jag förstod så använder de flesta flygbolag samma system men visst så kan de vara olika restriktiva med tillämpningen av samma information eller regler.

Jag för min del vill veta vad som gäller och kunna visa detta vid incheckningen så att denna går ”fort och smidigt”. Om den som checkar in mig kräver att jag skall visa en flygbiljett ut från Thailand så vill jag kunna hänvisa och visa upp vad som allmänt gäller och förhoppningsvis så hittar incheckaren samma information på sin skärm eller kan stämma av med någon kollega att det jag säger är korrekt och snabbt. När man påstår något så kommer situationen ibland att komma till bevis eller styrka det man säger är korrekt och det var det jag sökte men som jag inte fick svar angående här via TS. När det gäller t.ex. visumfrågor så är Asean forumet väldigt bra då det finns ett stort kunnande om också ibland rätt komplexa frågeställningar som man kan få bra svar angående. Man skall altid ange vilken nationalitet man har och hur gammal man är då regler kan vara lite olika därav samt specifikt naturligtvis berätta vad man behöver hjälp med. Men för de som inte kan engelska så är ju Asean forumet inte mycket till hjälp.
 
När jag jobbade på NIS fartyg 1995-1999 senast som svensk medborgare boende i Sverige så skattade jag enbart till Norge. Det var då väldigt låg skatt och mycket beroende på alla avdragen (minstefradrag, standardfradrag, klassefradrag och sjömansfradrag) man fick göra innan skatten drogs. Tryggdeavgiften var då 7.8% och jag intjänade också sjömanspension i Norge.

När jag 2007-2010 jobbade på flytande oljeplattform så hade denna Marshal Island flagg och jag skattade fortfarande enbart till Norge men möjligheterna till avdrag man hade lov att göra hade blivit mycket sämre då. Tryggdeavgiften var dock fortfarande då 7.8%. Sjömanspension fick jag inte då sådan gavs endast till norska medborgare bosatta i Norge.

Reglerna mellan Sverige och Norge var man skulle beskattas ändrades då man på offshore enheter och vissa specifika fartyg som t.ex. dykfartyg kopplade till offshore verksamheten enbart skulle skattas till Norge oavsett flagg. Medans supplyfartyg och ankarhanterare om de var NIS flaggade skulle vad jag förstod skattas både i Norge och Sverige men inte om de var NOR-flaggade baserat på om man var skriven i Sverige. Jag kan dock ha fel och jobbade ju enbart på offshore enheter själv. Noterar att du skriver att Tryggdeavgiften är 8% så det verkar som denna höjts lite granna då den var 7.8% när jag jobbade i Norge själv.

Det är fördelaktigt för närvarande och troligen så också i framtiden att få pension utbetalad från Norge jämfört med Sverige då skatten på pensioner är jämförelsevis låg i Norge. Bor man och har ”obegränsad skatteskyldighet i Sverige” så skall pension från Norge endast beskattas i Norge men vad det gäller ”Alderspenjonen” och när den skall börja utbetalas från Norge gå via svenska pensionsmyndighen till NAV i Norge.

Ser att du redan fått svar angående skattesatserna i Thailand och brytpunkterna i detta nu.

Detta var bara lite information men har inte följt med vad som hänt skatt i Norge sedan 2010. Vad jag förstod har de numera förenklad deklaration där numera. När jag skattade i Norge så var deklarationen rätt knepig och man hade två olika val på hur man önskade bli skattad och man fick själv eller låta någon annan räkna på vilket av dessa som blev bäst i norska kronor räknat netto efter skatt.
Nu är det andra regler gällande utskriven boende i Thailand och utanför EU, mot bo i Sverige och inom EU när man är på NIS.
Även olika regler för om man är född medborgare i land inom EU eller ej på NIS.
Så det är inte samma som för dig som bor i Sverige.
Du skattar inte till Norge boende i Thailand och på NIS som utskriven svensk, betalar bara tryggd pga ditt svenska medborgarskap, nu är den sänkt från 8,7% som den var uppe i första pandemiåret till 8,0%.
En thailändsk medborgare boende i Thailand hade inte skattat eller betalt tryggd till Norge på NIS.
Men som sagt min fråga gällde inte det, jag har redan koll på den biten.
Jag frågade om % satsen på skatten i Thailand och det har jag fått.
 
Svar från skattetaten gällande skatteplikt och tryggd.
NIS boende utanför norden men medborgarskap inom EU ej skattepliktig till Norge men tryggdeplikt till Norge.

"I henhold til skatteloven er du skattepliktig til Norge på NOR skip uavhengig av hvor du er bosatt. Norges skatteavtale med din bostedsstat kan begrense Norges rett til å beskatte lønnsinntekten.

Hovedregelen er at personer ansatt på norske skip (NOR eller NIS) er skattepliktige til Norge, jf. skatteloven § 2-3 (1) bokstav h.

Personer bosatt utenfor Norden som tjenestegjør om bord på skip registrert i NIS er ikke skattepliktige til Norge, jf. skatteloven § 2-3 (1) bokstav h nr. 3.

Trygd

Sjøfolk som ikke er bosatt i Norge, men som er ansatt om bord på et norske skip (NOR og NIS) er pliktig trygdet i Norge når arbeidstakeren er:

 norsk statsborger,

 bosatt i Norden,

 statsborger i en EØS stat eller Sveits."
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp