Nya regler för retirement

Jo, man får full vård i vår kommun ,just på dagen , vi har så pass många sjukhus , och efter att det nya byggdes ca 12 km från vårt /fugans hem så existerar inga väntetider .. Så vi är nog lyckligt lottade ,, jag har ett sk grönt sjukhusregisteringskort , så jag får vård för en skitsumma , dock inte gratis som IL märkligt nog säger sig ha ..
Har många sjukhus runt frugans by med, men bara ett statligt där dom får sin fria sjukvård, där är det kö och remisser som gäller för allvarligare sjukdomar.
Blir man inlagd så vetesjutton om jag kan kalla det vård, man vårdas av sina släktingar på sjukhuset, sköterskorna sätter dropp, ger medicin, läkarna diagnostiserar, släktingarna vårdar.
Men om IL by är undantag när gäller gratisvård, så verkar ju din by var undantag när det gäller kanonvård, bra sjukhus, inga köer, och välutbildade läkare och sköterskor.

Sen finns det privatkliniker men dom räknar jag inte in här, dom kostar och inget nån i byn har råd med.

Senast ändrad:
Att stå i ko på det statliga stora sjukhuset i Takuapa stad i Phangna mellen 3 och 10 timmer. Så nog fan får man stå i ko i Thailand med..
Varierar nog på orter, vissa värre samt vissa bättre , men om läkarna är ok på det statliga , det vete fn . Där är jag tveksam ,, väldigt varierande

Har många sjukhus runt frugans by med, men bara ett statligt där dom får sin fria sjukvård, där är det kö och remisser som gäller för allvarligare sjukdomar.
Blir man inlagd så vetesjutton om jag kan kalla det vård, man vårdas av sina släktingar på sjukhuset, sköterskorna sätter dropp, ger medicin, läkarna diagnostiserar, släktingarna vårdar.
Men om IL by är undantag när gäller gratisvård, så verkar ju din by var undantag när det gäller kanonvård, bra sjukhus, inga köer, och välutbildade läkare och sköterskor.

Sen finns det privatkliniker men dom räknar jag inte in här, dom kostar och inget nån i byn har råd med.

Den analysen stämmer bra överens med mina erfarenheter.

Hej

Även om man får betala 30 baht för ett läkarbesök, inklusive medicin eller tandvård så tycker jag att man i princip kan kalla detta gratis när det handlar om ca 8-9 kr för både läkarbesök och medicin, ganska oslagbart tycker jag.

Mvh isan lover

När skall du ner nästa gång? Hade vart kul att träffa dig, känns som man känner dig lite efter våra mailkonversationer under en olyckligare omständighet.

Hej!

Jo jag träffas gärna och surrar lite. Vi har precis bokat biljetter faktiskt. Eftersom det är svårt att åka när grabben har skola så åker vi nu i sommar. Vill ju helst åka på vintern men nu är det som det är.

Vi åker 5 juli, landar den 6e. Sedan stannar vi till den 27e juli. Alltså 3 veckor. Inga direkta planer. Vi håller oss nog mest i huset i Bang Saray och gör lite dagsturer. Svärfar är ju väldigt dålig. Vi skall försöka få ned honom till oss. Vi måste bara lösa det med Sirikit sjukhuset då han behöver dialys 3 gånger i veckan. Också en anledning att inte flänga runt så mycket. In till Pattis brukar det bli några gånger i veckan. Frugan shoppar och jag glider runt och tittar på folk och tar en öl här och där :)

Vore kul om vi kunde ta en matbit och surra lite.

Hej!

Jo jag träffas gärna och surrar lite. Vi har precis bokat biljetter faktiskt. Eftersom det är svårt att åka när grabben har skola så åker vi nu i sommar. Vill ju helst åka på vintern men nu är det som det är.

Vi åker 5 juli, landar den 6e. Sedan stannar vi till den 27e juli. Alltså 3 veckor. Inga direkta planer. Vi håller oss nog mest i huset i Bang Saray och gör lite dagsturer. Svärfar är ju väldigt dålig. Vi skall försöka få ned honom till oss. Vi måste bara lösa det med Sirikit sjukhuset då han behöver dialys 3 gånger i veckan. Också en anledning att inte flänga runt så mycket. In till Pattis brukar det bli några gånger i veckan. Frugan shoppar och jag glider runt och tittar på folk och tar en öl här och där :)

Vore kul om vi kunde ta en matbit och surra lite.
Skulle ju igentligen hem den 3 Juli, får se vad som sker nu, snacka med kollega på messenger, så pga det som sker nu med skrotning och nybygge kanske det blir 17 Juli.
Vi får höras när det närmar sig, jag har ju bilen och hade vart kul och ta med fru och barn o hälsa på er om ni kommer ner hela gänget.

Skulle ju igentligen hem den 3 Juli, får se vad som sker nu, snacka med kollega på messenger, så pga det som sker nu med skrotning och nybygge kanske det blir 17 Juli.
Vi får höras när det närmar sig, jag har ju bilen och hade vart kul och ta med fru och barn o hälsa på er om ni kommer ner hela gänget.

Ja men det fixar vi. Vi har ju en liten pool i området om barnen vill bada. Har inte haft någon kontakt med Boss sedan olyckan med Långeman. Kanske Boss vill komma och bada också. Boss har ju ibland lekt med min sons kusin.

Japp, gör hellre det än en öl i Pattaya ;)
Kan ta en öl där ;)
Kom och tänka på introvert, @Khuntan skrev för inte sålängesen att han hatade introverta.
Jag har blivit introvert, var inte innan jag flyttade hit till Pattaya 1st och tillbaks 2ndra gången.
Tvärtom var väl väldigt social och ute varje helg med Svenskgäng, spela V75 etc.
Men deras negativitet och hat emot Thai har gjort mig introvert, jag orkar inte höra på gnället.

Hej

Även om man får betala 30 baht för ett läkarbesök, inklusive medicin eller tandvård så tycker jag att man i princip kan kalla detta gratis när det handlar om ca 8-9 kr för både läkarbesök och medicin, ganska oslagbart tycker jag.

Mvh isan lover
Jovisst kan man "kalla det gratis "Begreppet sanning är ju som bekant tänjbart för vissa grupper 55:) jag föredrar att säga att jag betalar en skitsumma , i stället för att envist under månader hävda att i vårt changwat är vården gratis :p

Kom och tänka på introvert, @Khuntan skrev för inte sålängesen att han hatade introverta.
Jag har blivit introvert, var inte innan jag flyttade hit till Pattaya 1st och tillbaks 2ndra gången.
Tvärtom var väl väldigt social och ute varje helg med Svenskgäng, spela V75 etc.
Men deras negativitet och hat emot Thai har gjort mig introvert, jag orkar inte höra på gnället.

Att lämna sargen och börja utforska är väl inte introvert utan i högsta grad tvärtom. Det jag syftar på mera är att man är öppen för nya bekanta och vågar lämna trygga kompis gänget med V75 och börja hälsa på nya människor och dömma dem först därefter. Utan fördommar från svenskgänget.
Introverta personer är sådan som aldrig bjuder på sig själv och dömmer andra snabbt jag tror du inte riktigt platsar in där fast du dömmer andra men så länge du tar en diskussion är du inte introvert.
Däremot finns det personer som läser varje dag på detta forumet utan att kommentera och dömmer lever i sin egen värld dessa är i mitt tycke introverta.

Som boende i Thailand tror jag det kan vara nyttigt att vara selektiv med vilka som man släpper inpå en.
Som familjefar/make gör du rätt att prioritera, jag tror inte du är introvert.
Pengar kan vi alltid tjäna, tid med de som betyder mest är något ingen av oss kan köpa tillbaka så satsa rätt i prioriteringarna.
Jag vet att du redan vet detta, bara en tanke från min sida.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp