legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar om det nublir ett husbygge i Kao Lak i stället ..... :( För långt för mig att hälsa på i så fall..

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Att du inte hälsade på Gunnar tycker jag var synd, när du ändå kom i från risfältens trista vyer i norr.

Sent from my Iphone
using Tapatalk

"legolas " sa:
Ja hade jag bara vetat mer om den killen, så hade jag nog hälsat på..... Nä allvarligt talat, så hade vi denn a gång lite taskigt med tid,, men nästa gång så knackar jag kanske på Gunnargs dörr och kräver grogg eller bönestund... vet ju inte om han är alkis eller präst ju!!

legolas

Han kanske har RISBRÄNNVIN och en oblat, då har du garderat dig! ;D ;D ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXX (1.470), Thailand
4.279 svar - 122.544 visningar

Forts. från förra kapitlet..... Resan tog sin början 20 februari 2013 kl. 01.00 med bussen ifrån Chaiyaphum... Det var en VIP-buss med priser som VIP också... hela 50 baht dyrare än vanlig kobuss. Kvaliteten dock var fortfarande samma skit. Det som var bra med denna buss, var dess befolkning.

Här förekom inga löjliga jääkkla movies eller tröttsam skitmusik kl. 01.00 på natten, utan det var bra människor, och det blev ”lampa av” redan när vi startade, och för första gången så vart jag förvånad när Yonguyut väckte mig när vi närmade oss Rangsit. Visst jag låg som i halvdvala eller koma och försökte sova, men trots allt så måste jag ha sovit flera timmar utan att märka nåt, en kanonresa i mitt tycke och smak i alla fall.

Vi steg av, och rakt in i en taxameter-taxi, som körde som en galning, och kryssade sig emellan både synliga och osynliga föremål, och 79 baht senare så var vi framme på Don Muang. Jag var pissenödig och hungrig och så även Yongyut. Vi satte oss till slut vid ett kaffehak som tillverkade mackor ungefär som Subway gör..... Jag gjorde 2st kanonmackor som jag åt med god kvalitet, och en kopp allldeles för starkt äckligt kaffe, men det redde ut sig precis som vanligt med varmt vatten, så blev det hyggligt kaffe.

Vi lufsade runt på denna relativt lilla flygplats, och tiden kröp fram.... vi hade ankommit till Don Muang redan 05.45 och incheckningen startade 2 timmar innan avgång 08.40, alltså 06.40..... Men till slut så blev det dags, och så fort som vi passerat säkerhetsavdelningen, så kom vi in på området där vi skulle vänta på ombordstigningen 2 timmar senare.

Det första jag får se är McDonalds,,,, va faaannnnnnnn, här går man och längtar efter McDonalds i månader, och så har man precis ätit sig proppmätt med 2 äckliga mackor...... Aldrig så får man bli nöjd...OK struntsamma nu, Phuket nästa..... Vi satte oss vid den lilla avdelning där ”vårt” flygplan skulle lyfta, planet hette FD plus ett nummer (Air Asia). Vi blev sittande där länge som ni förstår, och jag fick se med mina egna ögon denna fullstända migration utav gnuer som vandrar över stäppen i Afrika, och trots krokodiler och andra faror, så skall de bara fram till vilket pris som helst.....

Mina Gnuer som jag såg var alltså de nya gnuerna i världen, kineserna... De kommer i miljoner till Thailand numera. Det har bildats en medelklass där också nu, och tack vare deras fantastiska industri, så börjar de också få pengar att slösa på semester. Kinserna är lite grand som ryssarna tycker jag i alla fall. Men om jag måste föredra ett av de folkslagen så är det nog trots allt kinserna....

De bägge håller sig för sig själva, och de pratar sitt språk, och de kör sina traditioner, och de bägge förväntar sig att alla andra skall ryska och kinesiska. Skyltarna kommer mer och mer på ryska, och mer och mer thai fattar att de måste lära sig ryska och kinaspråket. Det är tragiskt hela denna här grejen. Ju mer ryssar och ju mer kineser, dessto mindre andra västerlänningar kommer det.

De håller sig borta för de klarar oftast inte av dessa typer. Västerlänningar söker nu sedan ett tag tillbaka nya turistställen. Turkiet är jättestarka, och nu det sista har man hört att Karibien mer och mer börjar bli hyggligt billigt att åka till. Thailand kommer under de kommande åren att få se en förändring som de nog inte trodde var möjlig... En sak är att kontrollera falangerna härnere, det är ju enkelt eftersom vi ju i de flesta fall vill hem igen...

Men när kineserna kommer så är det för att erövra, de nöjer sig inte med att bli fösta omkring som idioter vilket vi flata västerlänningar gör.... Och ryssarnas maffia är också en gäng som gärna erövrar nya jaktmarker. Jag tror att Thailand kan få jätteproblem....Ihop då med ryssar och kineser, så kommer det också horder av negrer (svarta om någon inte vet vad en är för något).

Alla svarta som stoppas och kollas av polisen nere i Bangkok och Pattaya säljer knark, detta är sanningen, och thai är såpass luttrade så de kallar en potta för en potta och åtgärdar också problemet oftast..... Forts. nästa kapitel......

Handskak

haha..., ja Lego, jag var ju nere nu i Phuket jag med och Krabi, vå åker ju alltid en sväng till Krabi eftersom Linda har släkt där nere och nu tog vi båt till Phii Phii och Phuket, denna jättebudda har jag också mött.

Detta med Kineser är i och för sig inte en nymodighet, de har alltid funnits här, Vet i början på 1990, så på Koh Samet kom det busslaster med dessa kineser, men på den tiden var de i samlad trupp, övervakade av statstjänstemen från både polis och kommunistpartiet. De dukade upp bord som var 20 meter långa och ni vet ju hur kineser äter, de spottar och fräser och bordet ser ut som ett bombnedslag efteråt. ;D

Idag är dessa kineser uppsluppna och fantastiskt glada att de får träffa andra människor från andra delar av världen, och det unnar jag dem, samma med alla öststatare, jag unnar dem faktiskt att äntligen fått slippa oket under hård kommunism och faktiskt jag har alltid gillat ryssar och träffat många här också och de är så glada att de äntligen får dela världen med oss!

Jag träffade kineser på väg till Koh Samet, varför åker ni inte till Hainan, Hainan är ju en tropisk ö i Sydkinesiska havet söder om Hong Kong, nä det är för dyrt där sa hon och här är mycket roligare och så skrattade hon och satt och facebookade ;D

Nu är det annorlunda, nu får kineser resa ut och träffa andra människor och oket av kommunism har släppt lite.

Ryssar, ja massor, likadant där, sen muren föll har de kommit ikapp oss lite och de är som kalvar på grönbete.

Fast jag lite ogillar detta att ryssar har helt plötsligt blivit en folkgrupp som tydligen skall ha förmåner som ingen annan, det är som att vi skulle ha tyska vägskyltar i Sverige, men i Phuket har de en egen TV-kanal, Phuket Russia.

Karon, en massa ryska affärer och butiker och det enda jag hörde var ryska och svenska, tänkte finns det inga thai här?

I Pattaya är det ryska vägskyltar överallt? Ja Thailand får akta sig, annars säljer de ut allt.

Vi fem personer, jag, Linda och två döttrar plus en kusin till Lindas barn flög också med Air Asia, jättefina plan och fin service, som du säger inrikeshallen på Don Muang är väl inget vidare.

Insayt

Hej Lego,

Sitter hos polare i Korat, forsokt ringa Dig. Hemma i morgon i byn, ringer igen. Vi ar fardiggravda, sa jag o Linda ar lossa och lediga.

Halsningar
Birger o Linda

hej

vet du vad fix räntan i thailand är på 6 månader
hittar inte det någonstans
mvh
magnus

Jättefina bilder Lego , min hustru tillhör denna skara som inte vill att jag skall ha kompisar , just för att dessa kompisar har fruar som är vackra Thaikvinnor på jakt efter Farang i sina bästa år ,Hehe ... Du förstör för Dig själv har jag sagt ,aldrig att jag kommer att sitta hemma i byn och kika på Dig och familjen ,glöm det , följ med om du är orolig ,eller sitt hemma och var orolig .. Sluta tjöta då blir du singel gumma igen ..... 8)

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXXIII, Thailand
4.290 svar - 123.159 visningar

Karta över Khao Lak....

http://www.agoda.se/asia/thailand/khao_ ... teJxPyI%3d

Klicka och kolla Fasai House + nervid vattnet Emerald Resoort and Spa....

Den 21.e februari 2013, alltså dagen efter så körde Lars och Bpoo oss till busstationen och det var skitsnällt av dom. Vi tackade för en underbar vistelse, och man måste säga att det är tur man haft som träffat alla dessa fantastiskt trevliga människor man träffat härnere i Thailandet... Yongyut stegade fram till biljettluckan, och bussen skulle gå om 30 minuter, alltså kl. 12.00, och ta 3 timmar till Khao Lak....

Jag har ju väldigt ofta undrat vilken koll thaiarna har på sitt liv, de verkar veta NADA, och deras kunskaper om det mest allmänna är rent ut sagt löjligt dåligt. De har, som jag uppfattat det, en fanatiskt liten ”omvärld”, vilken de försöker att ha koll på, men även där spricker det ofta kapitalt.

När klockan var 12.15 och jag tjötade hål i hövvet på Yongyut att fråga dom när bussen skulle gå, så sade dom som den mest naturligaste sak i världen att bussen skall gå kl. 12.50..... Va faannn. Men tur att jag varit här snart 5 år nu.. så lugnet lägrade sig, och vi satt där och tjötade och till slut kl. 13.15 så åkte bussen iväg med oss 5st passagerare....

Chauffören han tutade ungefär vid var 200 meter hela vägen upp till Khao Lak, alltså cirka 10 mil. Anledningen fattade till och med jag till slut... Han ”meddelade” de som skulle åka med bussen att nu kommer han, så de skulle visa sig så han kunde stanna. Det vart ett sattans tutande och stannade under 2 timmar,,,, inte 3........

Och stundtals så skrattar man ju över dessa goa thai, som inte verkar ha nån koll överhuvudtaget. De stod vid många tillfällen mindre än 100 meter ifrån varandra och viftade utefter vägen... De kunde faann inte ens anstränga sig att gå till varandra och bespara bussen att stanna precis överallt... Nä där stod dom på 100 meters avstånd och tittade på varandra och fattade ingenting..... Ja nu blev det lite negativt, men lite skit skall alla ha tycker jag!!!

Vi kom fram i alla fall, vädret var kanon runt 32 grader, en lätt bris och jag fick inte ens en svettdroppe på skulten.....Vi letade upp vårt hotell ,och det funkade bra.... Jag hade ju en karta nu från internet, och vi bodde ju runt 500 meter ifrån varandra, som jag ju uppskattade det till. Alltså bara att lufsa ifrån vårt hotell neråt stranden till och deras hotell.

Vårt hette Fasai Hotell och deras hette Emerald resort & spa... Vi bodde på moo 7 och dom bodde på moo 2..... Enkelt visste jag att finna....Jag bifogar kartan över Khao Lak så får ni se själva vilka bra förberedelser jag gjort... Trodde ni på den grejen eller?? Jo man kollar ju medelest ett klick då var Fasai House ligger, sedan klickar man på den blåa punkten och läser Emerald resort & Spa....

Jag tänkte kanon, Fasai house är perfekt billigt, och nära att promenera till Emerald hotell.... Yongan och jag började med att fråga var Moo 2 ligger... ja det ligger ditåt sade dom till Yongyut,, idioter sade jag, de pekade ju söderut, vi skall västerut ner till vattnet bara. Vi frågade näste gubbe, en taxinisse, han pekade åt samma håll, och då tänkte vi båda att det nog är bäst att ta en taxi dit.

Taxin körde för 150 baht, och han körde rakt söderut i 6 hela kilomter på bergsvägar, och sedan kom vi fram ner till stranden söder om Khao Lak till rätt hotell, snacka om att en karta är fullständigt ifrån vettet felaktig.... Det värsta jag någonsin sett i hela mitt fagra liv. Vi kom fram som sagt var, och nu skulle ju Yongyuts agerande som moviestar ta sin början.

Hon gillade varje sekund av det. Jag trodde jag gift mig med en blyg viol, fel fick jag se.... Hon hade funderat ut vad hon skulle säga, och hur hon skulle agera alltifrån de CD.skivor jag gav henne. Hon fick 3st skivor som jag hade bränt till dom med min egna musik, och sedan en 4.e som låg överst och där stod det med stora bokstäver: ”Tandabiten” endast 20 baht snälla köp den......
Forts,. nästa kapitel......

Handskak

Fantastiskt Lego, se så jäävla uppsluppen och positiv du helt plötsligt blev, du ser lite ombyte och lite utforskande av Thailand ger ju helt nya vyer och den så alltid kritiske Lego blev helt plötsligt en ny människa, så berikande!

Om jag får ge en liten personlig bild. Vi har ju alla läst din blogg och jag tror innerst inne att det kanske gick lite för fort för dig, du hann aldrig riktigt greppa Thailand förränn du var där. Många har ju varit där många gånger innan och lite grand greppat thailändsk kultur och mentalitet, men jag har en känsla av att för dig gick det lite fort från Askim till Chayaphum och risfälten, tyck vad du vill men det är min personliga uppfattning.

Denna omställning fick in dig på en väg som kanske inte riktigt hade riktningen som behövdes, du kastades in i en verklighet som du inte riktigt behärskade och det är ju förståeligt och har ännu idag svårt att komma ikapp. Men jag har upptäckt att varje gång du får utforska mer och mer av Thailand, desto mer positiv och öppen blir du.

Mycket handlar ju om balans, det finns ju inget svart eller vitt. Vi alla har att lära oss och det tar tid och tills dess tycker jag att vi skall alla försöka att förstå.

Jag menar Thailand är ju inte vår närmaste granne Finland eller Tyskland, som mångt och mycket har vår egen kultur, utan Thailand är ju så väsensskilt från vår och man kan inte kräva att varken de eller vi skall förstå varandra över en överskådlig tid.

Tack Lego vackra bilder och visst är Phuket vackert samt Khao Lak, har ju själv varit där och du gubben där, det var väl han som var med på krogen där när jag var hos dig?

Insayt

Bra analys av gegelos irrfärder på ris fälten hoppas att han fattar.
Bättre en geggelo i verkligheten än en häst i stallet.

Nu var jag lite fundersam. Visste du att grenen skulle falla ??? Eftersom.............
" Medans vi satt där under solstolarna, så hördes plötsligt ett brak, och snart kom det neddunsande en jättestor trädgren med barr och allt, kolla fotot. Tänk Er den grenen ifrån 15 meters höjd, en sådan kan ju lätt döda en människa."
I så fall var det fult av dej :D

"Rolf " sa:
Nu var jag lite fundersam. Visste du att grenen skulle falla ??? Eftersom.............
" Medans vi satt där under solstolarna, så hördes plötsligt ett brak, och snart kom det neddunsande en jättestor trädgren med barr och allt, kolla fotot. Tänk Er den grenen ifrån 15 meters höjd, en sådan kan ju lätt döda en människa."

Nu var jag lite fundersam. Visste du att grenen skulle falla ???

Roffe nu befinner jag mig i en situation igen där jag absolut inte fattar, jo antagligen är det ju ironi eller skämt, men förklara please!

Insayt

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Nä. Insayt det var endast för att retas lite med mrG

Underbar tråd att följa men hur fasen orkar du att skriva så mycket?
Du måste ha världens överskottsenergi ha ha

Det känns bra att ni trivdes i Phuket med omnejd.
Jag har bara vart där en gång, och känner nu för att ge det en chans till.

"ledarn " sa:
Där har du alldeles rätt.. Jag förstår inte !! :D :D

Men Ledarn du som tillhör de smartare i detta forum måste ju fatta detta, den nya hästen sa ju att han tycket att den andra hästen som stått i stallet alldeles för länge skulle ut och springa och den första hästen fattar inte hur den andra hästen kan skriva så mycket, hur hinner du med. Då sa jag "stalledrängen", han kanske inte får trava tillräckligt.

Därav Lego gnäggets svar ;D ;D ;D

Insayt

"ledarn " sa:
Nu var det du som inte hängde med i svängarna...

Jag svarade ironiskt att jag inte förstod att det var "hästen" som var den vackra blomman..
Hur kan den kaktusen bli en orchide ??

Är du med nu då ?? :D :D

Vi får se vad "gnägget" säger i morgon ;D ;D ;D ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K