Chaiyaphum MCDLXXVI, Thailand
4.344 svar - 124.119 visningar
Bangkok sjunker snabbare än ens någon vågat tro tidigare..
http://www.thaivisa.com/forum/topic/620 ... ng-faster/
Läs texten ifrån en thailändsk tidning..... Ja man visste ju att Bangkok låg under havsvattennivån. Det är ju därför som alltid Bangkok har haft problem när vattnet kommer forsande ifrån de norra delarna av landet dit ner. Anledningen, den direkta, är att Bangkok kan endast släppa iväg vatten ut i havet när det är ebb. När det är flod, så ligger havsvattennivån alltså högre än Bangkok, och översvämningsvattnet får vackert stanna där det är.
Bangkok hade ju förra året en översvämning som varade bra mycket längre än 1 månad p.gr.a. detta, och de led alla hillvittes kval där nere. Så varje gång som det blev ebb, så öppnade de portarna och släppte ut vattnet i Siambukten utanför..... Men som ni vet, hur länge varar ebb då?? Ja inte speciellt länge, och sedan blev det dags att stänga igen, och vänta på nästa månfas i rätt läge....
Nu har det dessutom visat sig att Bangkok faktiskt sjunker snabbare än man tidigare ens vågats hoppas på... Hoppas är väl fel ord i detta sammanhang. Men katastrofen närmar sig snabbare och snabbare, och till slut så får dom väl flytta sin huvudstad tillbaka till Ayutthaya igen antar jag......
Vi kom ju hem i lördags kväll..... Jag tog en semesterdag ifrån cyklingen på söndag, och igår skulle jag och Ingemar iväg då efter att vi ofrivilligt ”vilat” oss alltsedan i måndags förra veckan, alltså en hel vecka utan ansträngning, inte bra för gamla gubbar. Jag kommer ut på morgonen till min cykel, och ta mig sjuttan,,, punka..... och på bakdäcket dessutom.....
Jag får promenera, som jag ju hatar mer än AIK och IFK Göteborg (I den ordningen), och kommer fram till min kille som skall fixa punkan, hans fru är där och förklarar att han är nere på farmen..... Jääklar tänkte man, vad göra, OK (vilket i detta samman-hang betyder det jag skriver: OKEY= INTE och). Jag tar och promenerar vidare ner till nästa by Nong Nasaeng vilken också har en cykelreperatör.....
Kommer dit och killen finns inte på plats, det ser inte ens öppet ut, och nu är jag slut som soldat helt trött efter 30 minuters promenixande.. De förklarar samfällt för mig som inte fattar nåt att han inte jobbar idag p.gr.a....blabla bla... Bucha..... Jasså inte Lao Khao då???? De skrattar ju då högljutt för killen ligger garanterat och sörplar billig thaiskitsprit i nåt hörne i byn....
Det visar sig att det är en högtidsdag denna dag (25 februari 2013), och barnen är t.om fria ifrån skolan, och bankerna är stängda, och likaså är alla statliga och kommunala inrättningar..... Dagen heter för övrigt tydligen ”Makha Bucha day” säger Yongyut... Så nu får vi cykla imorgon tisdag istället, men det skall välan gå bra.
Jag fick i alla fall plockat upp lite matvaror som Jörgen hade hjälpt mig att handla, och där fanns godis-saker som:
Hollandaisesås och Bajonässås, Ahlgrens bilar och sjuttanimej en härligt stor Marabou mjölkchoklad.... Jag säger bara det, det finns inte en utlänning som kan göra en choklad ens i närheten av Marabou, så det så...
Vidare så hade Jörgen med sig. Julmust, kaviar samt majonäs. Och där fanns knäckebröd också. Och så hade han slängt dit 2 burkar med anjovis och 3 glasburkar med senapssill.... Livet leker och solen steker. Nu idag tisdag eftermiddag, så kommer också min trogne leverantör av samma varor (Patrik, Göteborg), och han har med sig en ännu större laddning med falangsaker för mig att njuta med.
Jag rapporterar om den underbara tilldragelsen i nästa kapitel när jag fått sakerna..... Men en sak är säker, utan alla dessa snälla människor som tar hit saker, så skulle livet vara jävvligt trökigt och andefattigt, vem fan förutom vissa konstiga människor gillar att fastna här i Thailand, och bara ha tillgång till thaimat-... inte jag i alla fall.......
Jag gillar viss thaimat och käkar det 3-4 gånger i veckan, men resten av tiden så käkar jag min egenlagade falangmat, som ger mig lite protein och därmed energi och kraft, så jag slipper ligga ”lit de parad” som thaiarna runt lunchtid här.... Tänka sig nästan ett helt land här i Isaan ligger och söver under en lång tid på dagen....
Handskak