legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Ja secken skillnad det ändå är med det havet neråt dina trakter än det skithavet runt Jomtien och Pattaya.......

legolas
Men bor inte Gunnar i Hua Hin??
Du kan inte jämföra det havet med det som är nere i Phuket på samma vecka

Den typen av människor som du beskriver, alltså gnäll kärringen.
Dom finns alltid i större sällskap. Märkligt, lika på resor som vid ett större middagsbord när det samlas folk som man inte känner så väl.
Undrar vad det beror på att det alltid ska finnas en sån humörsläckare.
Har gud ske lov inte träffat på nån ännu på våra möten utan skkit goa trevliga människor.
Men jag brukar fråga mej, vad är dom ute efter.
Verkar som om det är ett sätt att försöka hävda sej i all sin blyghet/dummhet.

"legolas " sa:
Mitt svar i denna oerhört enkla fråga är helt enkelt att ledarn kan fortsätta att läsa "Poesi och botanik vid nattduksbordet", medans Insayt får hålla sig till böcker som " lingvistik och kärlek vid främmande kuster".....

legolas

hee...vad var det nu då...kärlek vid främmande kuster ;D ;D, ska se om jag hittar någon bok!

Insayt

"legolas " sa:
Ni får väl jag på näsan antar jag, men jag tolkar det som i så gott som alla fall att dessa gnällfisar försöker sitt bästa att försöka att vara nåt som dom inte är. De föröker få det att se ut som om dom är vana vid att besöka lyxkrogar, och de har alla regler inom vett och etikett i huvudet.

Så de försöker helt enkelt visa att de tillhör socialklass I, medans dom i själva verket avslöjar att dom tillhör klass 3 och husvagnsfolket som amrisarna säger...

legolas

Det där kan jag skriva under på. Jag har vart med folk ute på restaurang som beter sig precis så, och jag tror detsamma som du.
Det är väldigt pinsamt att sitta med sådana som sällskap.

Tyvärr kan även en del thaitjejer bete sig så när dom har kommit upp sig lite.
Det verkar som om en del tänker att nu när jag kan då ska jag utnyttja situationen och bete mig illa. Dom glömmer fort att dom själva har serverat en gång.
Så människan är nog lika i grunden, bara fostran och livets hårds skola som gör oss mer eller mindre ödmjuka.

"Kycklingen " sa:
Det där kan jag skriva under på. Jag har vart med folk ute på restaurang som beter sig precis så, och jag tror detsamma som du.
Det är väldigt pinsamt att sitta med sådana som sällskap.

Det verkar som om en del tänker att nu när jag kan då ska jag utnyttja situationen och bete mig illa. Dom glömmer fort att dom själva har serverat en gång.
Så människan är nog lika i grunden, bara fostran och livets hårds skola som gör oss mer eller mindre ödmjuka.

Du vet inte hur rätt du har, när Linda var hos mig i Sverige, så betedde sig de thaitjejer som bor i Sverige, väldigt överspänt och tittade ner på Linda många gånger när hon skulle till thaiaffären och handla.

Linda reagerade på detta och thai har ju ett uttryck för detta. ลืมตัว luum dtoa som betyder i grunden "glömsk, tankspridd", men thai använder det också för folk som rynkar på näsan åt folk och är högfärdiga.

Kort och gott betyder ลืมตัว luum dtoa i detta fall "någon som glömt sitt ursprung".

Insayt

"legolas " sa:
Och detta berättar du för mig? Mina betraktelser är ju nästan enbart fakta ju....

legolas

Nja, nu gick kanske både du och jag lite fort fram här, en upplevd betraktelse behöver ju inte nödvändigvis vara faktum utan en helt egen personlig uppfattning, däremot när ett flertal upplever samma sak, ja då börjar det mer likna ett faktum och realitet.

Insayt

"legolas " sa:
När jag åser hur den sketfulle thaigubben kliver på moppen, sin chakrajahn John, kör iväg och dagen efter får man höra att han bröt benet borta vid Cheelung när han försökte veja för en hund...

Är detta ett faktum jag rapporterar om, eller är det enbart en betraktelse som handlar om känslor?

legolas

Givetvis inte, det finns ju mer abstrakta elller sublima upplevelser som inte är så direkta som en sketfull gubbe på en moppe. ;D

Som t ex hur man uppfattar mänskligt beteende kan ju vara en helt personlig betraktelse och upplevelse, men denna sketfulle gubben är ju ett faktum! ;D

När ett flertal får samma uppfattning som i detta fall med thailändare som blir dryga och överspända för att de helt plötsligt fått högre status, ja då som jag sa börjar det i alla fall likna en realitet eller ett faktum.

Insayt

"legolas " sa:
Ja i alla fall ända tills någon ljushuvud indignerad rapporterar om att det faktiskt bor en thaikvinna i Grums, och hon är ABSOLUT inte sådan alls, och därför är hela påståendet enbart rasistiskt och felaktigt.... ;D

legolas

heee, ja den risken finns ju alltid ;D

Insayt

"legolas " sa:
Lakrits ja.... Båda ungarna samt Yongyut bara tycker skitilla om detta,,, Undrar om thai överlag INTE gillar lakrits?

legolas

Nä lakrits undrar jag om inte det är lite väl extremt, men man vet inte. Jag själv är oerhört förvånad över en sak som vi har infört på kaféet, först var det ju tänkt som en grej för falanger som kommer och tar en kaffe och vill kanske ha en varm macka till kaffet.

Jag sa till min fru och dotter, vi skall köpa en sådan där liten smörgåsgrill, ni vet sådan som man lägger dubbla skivor vit rostbröd, men någon slags fyllning, vi har smör och socker, sylt eller skinka ost, sen när det är färdigt blir det ju sådana där trekanter av grillade bröd, jättegott.

Vad blev det? Jo en massa thai köper dessa små grillade bröd, de fullkomligt älskar det, jag fattar ingenting ;D ;D ;D

Insayt

"legolas " sa:
Va bra, då kan ju du inför "falangprice" till falangerna som handlar och så lite "gnetpriser" till alla thai som kommer till Ert kafe. För det kan ju ändå bli som så till slut att med lite flyt, så kanske thai blir de som står för den goa omsättningen. Jag, åtminstone häruppe, har funnit att falangerna är alldeles för snåla och lata för att ens orka ta sig upp ur bysoffan och ta sig in till "stan" för att träffa folk eller käka.

De sitter hemma hela tiden med sin familj och inget händer i deras liv.... Så kanske tanken är god, sänk priset till thainivå och sälj på mängd istället. För hur det än är, så finns det inte speciellt många thai som är villiga att köpa brödbitar till falangpriser, eller hur?

legolas

När, vi har bara thaipriser, för 95 % av våra kunder är Thai. Precis som du säger, falangerna är de snålaste fanskapen, en gubbe har jag hört kommer in och bara surfar på vårt fria WI-FI, utan att köpa så mycket som en vattenflaska, puckko.

Visst det står gratis WI-FI, men det hör ju till god ton att man köper något. Har sagt till Linda och dottern att säga till honom, fan han kan sitta ute på gatan och surfa om han vill, för han kommer ju åt det där också ;D ;D

Sen, de som dricker kaffe och äter bakelser och annat är ju inte direkt några fattighjon, jag menar våra priser på en stor mugg latte, capp, Malong Café och annat ligger från 35-55 bath, vi har två olika varmt och kallt, sen har vi smothie och övrigt som vi kallar det, kan vara olika blandningar av karamell, kola och choko och annat som då ligger på 55 bath.

Bakelserna ligger från 55-65 bath och sen har vi andra cupcake 30 bath, småkakor 25-35 bath och då våra bröd som jag faktiskt inte kommer ihåg nu, fick helt plötsligt hjärnsläpp, men tror att två sådana trekanter runt 35-45 bath osv. Ganska humana priser ändå.

Sen har vi ju dricka, cola, singha, chang, leo, vatten, zingo ja du vet det gamla vanliga.

Jag menar vårt kaffe går ju inte av för hackor, utmärkta kvalitetsbönor från Chiang Mai, som Lindas dotter maler för varje kopp och vi har fått mycket beröm för just vårt kaffe!

Insayt :wai:

"ledarn " sa:
Jaaa... Det är otroligt vad folk "släpar" med sig hem efter en semester.. :laugh: :laugh:

Spaghetti är väl en sådan sak som just Marco Polo tog med sig från Kina. Likadant Pizzan är ju inte heller Italiensk som man kan tro, utan tros ha uppstått från mellanöstern och då Syrien och omkringliggande länder. Där man då bakade flatbröd som man la på diverse överbliven mat och bakade i ugn, därav sedan Pizza.

Insayt

"ledarn " sa:
Varför lägger ni inte in en "nyckel" till nätverket ??

Kunder får nyckeln vid en beställning helt enkelt...

Jo, vi har nyckel, men det känns ju inte bra att stå där och säga, du får nyckeln om du köper, tycker att vi skall kunna ha förtroende för människor, det är ju nu lyckligtvis bara han och det kan jag stå ut med ;D. Sen har du väl skapat denna uppkopppling ligger den ju sparad i din laptop eller telefon, så det är ganska meningslöst egentligen.

Insayt

"ledarn " sa:
Om du kunde "stå ut med" det hade du väl inte nämnt det ?? :D :D

Det går ju att byta "nyckel" vet du väl..? :o

Jo men som jag sa, 99 % av alla är ju sjyssta, hålla på med sådant skapar bara elände i slutändan.

Nu skall vi inte tjata sönder Legos tråd med detta, jag bara belyste vad han sa att det finns snåljåpar och röööööövhål överallt ;D

Insayt

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXXVI, Thailand
4.344 svar - 124.119 visningar

Bangkok sjunker snabbare än ens någon vågat tro tidigare..

http://www.thaivisa.com/forum/topic/620 ... ng-faster/

Läs texten ifrån en thailändsk tidning..... Ja man visste ju att Bangkok låg under havsvattennivån. Det är ju därför som alltid Bangkok har haft problem när vattnet kommer forsande ifrån de norra delarna av landet dit ner. Anledningen, den direkta, är att Bangkok kan endast släppa iväg vatten ut i havet när det är ebb. När det är flod, så ligger havsvattennivån alltså högre än Bangkok, och översvämningsvattnet får vackert stanna där det är.

Bangkok hade ju förra året en översvämning som varade bra mycket längre än 1 månad p.gr.a. detta, och de led alla hillvittes kval där nere. Så varje gång som det blev ebb, så öppnade de portarna och släppte ut vattnet i Siambukten utanför..... Men som ni vet, hur länge varar ebb då?? Ja inte speciellt länge, och sedan blev det dags att stänga igen, och vänta på nästa månfas i rätt läge....

Nu har det dessutom visat sig att Bangkok faktiskt sjunker snabbare än man tidigare ens vågats hoppas på... Hoppas är väl fel ord i detta sammanhang. Men katastrofen närmar sig snabbare och snabbare, och till slut så får dom väl flytta sin huvudstad tillbaka till Ayutthaya igen antar jag......

Vi kom ju hem i lördags kväll..... Jag tog en semesterdag ifrån cyklingen på söndag, och igår skulle jag och Ingemar iväg då efter att vi ofrivilligt ”vilat” oss alltsedan i måndags förra veckan, alltså en hel vecka utan ansträngning, inte bra för gamla gubbar. Jag kommer ut på morgonen till min cykel, och ta mig sjuttan,,, punka..... och på bakdäcket dessutom.....

Jag får promenera, som jag ju hatar mer än AIK och IFK Göteborg (I den ordningen), och kommer fram till min kille som skall fixa punkan, hans fru är där och förklarar att han är nere på farmen..... Jääklar tänkte man, vad göra, OK (vilket i detta samman-hang betyder det jag skriver: OKEY= INTE och). Jag tar och promenerar vidare ner till nästa by Nong Nasaeng vilken också har en cykelreperatör.....

Kommer dit och killen finns inte på plats, det ser inte ens öppet ut, och nu är jag slut som soldat helt trött efter 30 minuters promenixande.. De förklarar samfällt för mig som inte fattar nåt att han inte jobbar idag p.gr.a....blabla bla... Bucha..... Jasså inte Lao Khao då???? De skrattar ju då högljutt för killen ligger garanterat och sörplar billig thaiskitsprit i nåt hörne i byn....

Det visar sig att det är en högtidsdag denna dag (25 februari 2013), och barnen är t.om fria ifrån skolan, och bankerna är stängda, och likaså är alla statliga och kommunala inrättningar..... Dagen heter för övrigt tydligen ”Makha Bucha day” säger Yongyut... Så nu får vi cykla imorgon tisdag istället, men det skall välan gå bra.

Jag fick i alla fall plockat upp lite matvaror som Jörgen hade hjälpt mig att handla, och där fanns godis-saker som:
Hollandaisesås och Bajonässås, Ahlgrens bilar och sjuttanimej en härligt stor Marabou mjölkchoklad.... Jag säger bara det, det finns inte en utlänning som kan göra en choklad ens i närheten av Marabou, så det så...

Vidare så hade Jörgen med sig. Julmust, kaviar samt majonäs. Och där fanns knäckebröd också. Och så hade han slängt dit 2 burkar med anjovis och 3 glasburkar med senapssill.... Livet leker och solen steker. Nu idag tisdag eftermiddag, så kommer också min trogne leverantör av samma varor (Patrik, Göteborg), och han har med sig en ännu större laddning med falangsaker för mig att njuta med.

Jag rapporterar om den underbara tilldragelsen i nästa kapitel när jag fått sakerna..... Men en sak är säker, utan alla dessa snälla människor som tar hit saker, så skulle livet vara jävvligt trökigt och andefattigt, vem fan förutom vissa konstiga människor gillar att fastna här i Thailand, och bara ha tillgång till thaimat-... inte jag i alla fall.......

Jag gillar viss thaimat och käkar det 3-4 gånger i veckan, men resten av tiden så käkar jag min egenlagade falangmat, som ger mig lite protein och därmed energi och kraft, så jag slipper ligga ”lit de parad” som thaiarna runt lunchtid här.... Tänka sig nästan ett helt land här i Isaan ligger och söver under en lång tid på dagen....

Handskak

Jag gillar viss thaimat och käkar det 3-4 gånger i veckan, men resten av tiden så käkar jag min egenlagade falangmat, som ger mig lite protein och därmed energi och kraft, så jag slipper ligga ”lit de parad” som thaiarna runt lunchtid här.... Tänka sig nästan ett helt land här i Isaan ligger och söver under en lång tid på dagen....

Jo som sagt var, vår matkultur kommer vi inte undan och det vill jag inte heller. jag har ju tre favoritkök 1. Italien, 2. Thai, 3. Turkiska köket.

Egentligen gillar jag all mat från hela världen, men jag måste ju plocka ut något och då är det dessa tre, Kina är i och för sig också en stark kandidat, men just friskheten i Thaimat gillar jag, syran, sältan och hettan.

Italien är ju oslagbart med sin enkla men fantastiskt aromatiska mat. Turkiska med sin must och kraft.

Sen god klassisk svensk husmanskost är ju inte att leka med!

Visst måste vi ha lite annat än Thaimat, det säger sig självt!

Insayt

Och för mig kan det bli aktuellt fortare än jag trodde , i dag ringde en kompis som vill köpa , han hade ok från banken nu , ev skriver vi nästa vecka , inget är säkert föränn jag har handpenning på kontot ....
I så fall vill jag ha tillträde den 1 april , skulle passa mig suveränt , eller efter den där djäkla songkran dvs 15 april ...

"legolas " sa:
Låter ungefär som när man går in på denna tråden och besöker den, läser den, och struntar i att ge en karma..... fel uppfattat????? ;D ;D ;D

Jag har redan gett dig karma, tjurskalle ;D och det andra som jag sa 95 % av våra kunder är Thai och vi har redan ökat försäljningen i genomsnitt 10-15 % sen vi tog över och just införde nytt.

Vi har andra planer jag och Linda så lugn i stallet Lego, en sak i taget! ;D

Sen är ju kostnadsläget annorlunda här en hos dig. De kommer främst för det goda kaffet, ända ifrån Bangkok och dina trakter!

Insayt

"legolas " sa:
Insayt när jag skrev det så var det endast 1 person som gav karma, och det var inte du.... Du kom lite senare, men alltid välkommet ändå......

jag vet hur du funkar Insayt..... lyssna inte på andra... jag ger dig färska tips och ger dig chansen att skapa nåt nytt, och inte samma jääkkla samma gamla visa med dessa coffeshops... jag hoppas verkligen att du ändrar det ni håller på med, annars blir det bara som jag säger.... Och i brist på empati, så blir det terapi och till slut apati...

Sänk priserna, och låt folk komma in och slippa bli ruinerade på kuppen. Vem fan vill lägga 40 baht för en sleten kopp kaffe är du tokig eller..... Klart man stannar hemma, köper sin egna kaffebryggare, och skiter i kaffeshopen runt hörnet.....

Nä, ner med priset, och baka själva kakor till billiga priser. Fan att man skall behöva fixa allt själv....

Lycka till Insayt, det blir säkert bra...

legolas

Men snälla Legolas, det gäller ju inte en slät kopp kaffe, har du aldrig varit på ett kaffelattekafé förut? Detta är ju muggar på 30-40 centiliter, med mjölk, is, kaffe och andra ingredienser. Smoothie t ex är ju frukt och annat gottigottgott, inte fan kan man sälja det för 20 bath, då kan jag ju lägga ner med en gång.

Sen är det ju hyra, el, vatten och allt annat som du säkert vet. Det är bara du som tycker att det är dyrt, ingen thai har sagt att de tycker det är dyrt och i detta fall lyssnar jag mer på mina kunder än dig.

Nä Lego, det är nya tider nu som "Tor Isedal sa", vakna upp ur din slumrande tillvaro bland risfälten och bli lite modern. ;D ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka