legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Han vet ju knappt hur man använder en kaffe bryggare han e ju kvar på kok kaffets tid

"legolas " sa:
Insayt, du säger alltid att du är så "inne" i den thailändska kulturen, och så ger du mig denna enkla STRAFFSPARK.... Som vi säger i Göteborg... behöver jag skriva mer, eller förstår du......????????? (förstår du inte,,, så fråga bara)

Anpassa din försäljning till dom som du skall sälja till, och inte till vad andra säljer, de misslyckas ju konstant hela tiden......

legolas

Om du läste det första inlägget, så skrev jag att det är inga fattighjon. Den största delen är den yngre skaran i samhället som gillar kaffe och det finns faktiskt en hel del äldre också, 35-55 bath är inga stora pengar idag i Thailand.

Bilden här nere är helt annorlunda än uppe hos dig. Våra pikar är ju på helgerna då Bankokborna kommer hit och även en massa från Isaan och de har inga problem att betala 35-55 bath för en kaffe i olika smaker som jag sa stora muggar.

Vi är det ställe som hela tiden har kunder och vi har fasta kunder så som bankerna och sjukhuset här i Ban Phe och vi utökar hela tiden till omkringliggande företag som vill ha kaffefika och kanske en macka.

Den bild som du ger att många coffeshops blir terapi, kanske där du befinner dig, där någon falang sitter uppe i ett hörn av en liten by och det kommer tre cyklande risbönder förbi på en hel dag, ja då förstår jag ;D

Så Lego du måste lite grand vidga dina vyer, situationen är helt annorlunda här nere. Lego Thailand är ett land med 70 miljoner människor, det finns alltid underlag bara du har rätt och bra grejer, pris idag 2013 är inte överordnat.

Vi har fått mycket beröm för dels ombyggnaden av kaféet till ett mer modernt och fräscht kafé till allt det nya vi infört. det var till och med en gubbe uppe från Petchabun här och han blev så imponerad att han frågade om vi inte kunde starta franchising för han skulle gärna vilja ha samma.

Lego jag har haft detta i lite drygt 2 månader nu, lugn jag har redan planer för utvecklingen och ser fram emot det med stor optimism!

Sen som jag sa, det är kvaliten på vårt kaffe alla gillar, det finns 7-8stycken coffeshops här i Ban Phe, inga har kunder, varför för de har skitkaffe, färdiga sådana där ampuller eller vad det heter och de kan inte göra kaffe, men Tan min frus dotter är en jäkel på detta och som jag sa vi maler absolut bästa kvalitetsbönor för varje kopp och det är detta som gör oss så populära. Thai är ju också kvalitetsmedventa om du inte visste det!

Insayt

Visst finns det Thailändare som har gott om pengar. I Rayong finns ett par glassbarer. Där är alltid mycket folk (framför allt ungdommar), thailändska. Glassgrejerna som serveras är svindyra (och jättegoda och jättestora).

För 10 år sedan dracks inte kaffe alls av Thailändarna, sen kom ett sött blask och nu kommer riktigt kaffe av hög kvalité.

(Det finns fler café i Baan Phe som har gott kaffe!)

Legolas,

Nu har jag läst första sidan av din 219 sidor långa berättelse. Du skriver fantastiskt bra och jag läste med stort nöje, mycket igenkännande. Karma till dig! Lite roligt är att jag tog mitt beslut att flytta hit ungefär samtidigt med dig, i Juli 2008, dock tog det mig 3 år att verkställa.

Jag kommer att fortsätta att läsa även om det kommer att ta mig resten av året. Ärligt och rakt vilket för övrigt ju är ditt signum :) Måste säga att du haft en hel del tur på vägen, men som min mor alltid sa "en bra karl skall ha lite tur". Jag hoppas verkligen att vi kan ses vid tillfälle, det där med cykel kanske kan vara något. Har en ståendes i huset men den är inte så mycket använd än, 8 mil är ju ingen omöjlighet en molnig dag :) Dessutom har vi ju en gemensam vän som hälsade på dig förra veckan, det var han som tipsade om forumet.

Förstår inte riktigt hur du kan ha så hög el kosnad utan AC.

Hemma har en st AC gått tre timmar dagligen hela vintern,1100 -1200.
Under högsäsong när AC går 10 timmar dagligen ca 1800- 2000

Så min så kallade hushålls el kostar väl mellan 600- 700

Bara en undran vad drar el hos er. Du gör ju av med mer än dubbelt så mycket.

Lego

Något är galet med din elförbrukning
Vi har i frugans hus en förbrukning på ca, 1000 thbt i månaden när jag kör hela natten med vansinnigt dåligt isolerade rum , rena pappdörrar samt stora glipor mellan fönster och karm ... En dator som körs hela dagen förbrukar en hel del , tv likaså om det är en omodern , lysrör är försumbart dvs behövs knappt räknas in ...

Vad har du för uppsäkring till fastigheten , vad jag förstått så kan man ha 5 amp som vi har i Ban Ko samt även 10 ,15 samt 20 amp , tydligen skjuter kostnaden ordentligt i höjden med större uppsäkring , borde ju vara så att man betalar samma oavsett uppsäkringen som borde vara en kontrollerad fast summa .. kolla upp detta , helt sjukt stora räkningar , vi kör två AC nästan dygnet runt på dessa 1000 thbt/mån .

MVH Phonta

"ledarn " sa:
Köp en sån där elmätare... Bör ju finnas på Tesco ??

Där kopplar du in den maskin du misstänker drar mycket ström.
Sen räknar den hur mycket apparaten drar i ström..
Har sett dom på Home Pro men dom är inte billiga. Man får mycket el för pengarna.

Nu skiter jag i vilket, men har du en hushålls el som över stiger 800 med marginal är det något fel.

Jag har en hushållsel på 2000 baht i månaden så antar att det ær något fel hær med hade samma nær jag bodde i condon, kan ju vara frugan det beror på vad vet jag.

Nu gem-för jag hushålls elen med liknande hus som mitt eget. sten hus 130kvm.
Vad har jag då som förbrukar el förutom belysning. JO varm vattens, beredare,ugn, vattenkokare som står på halva dan, två kylskåp ett gammalt det andra ett par år med riktig separat frys.
Tvätt maskin med uppvärmning,går i snitt 50 gånger i månaden.

Tre tv apparater. Två datorer som tillsammans går väl 15 timmar dagligen

Fem fan som går ca 30 timmar dagligen.

Detta drar då ca 600 hundra till 800 i månaden.

Har då gem-fört med liknande standar ock man ligger där ungefär,möjligt lite under.

"Golden " sa:
Nu gem-för jag hushålls elen med liknande hus som mitt eget. sten hus 130kvm.
Vad har jag då som förbrukar el förutom belysning. JO varm vattens, beredare,ugn, vattenkokare som står på halva dan, två kylskåp ett gammalt det andra ett par år med riktig separat frys.
Tvätt maskin med uppvärmning,går i snitt 50 gånger i månaden.

Tre tv apparater. Två datorer som tillsammans går väl 15 timmar dagligen

Fem fan som går ca 30 timmar dagligen.

Detta drar då ca 600 hundra till 800 i månaden.

Har då gem-fört med liknande standar ock man ligger där ungefär,möjligt lite under.

Har du ingen AC? Det förklarar ju en del isåfall våran el-kostnad gick upp med 1000 baht i månaden när vi installerade AC

Min AC (en) som är på 1200 BTU drar 2 Kw, med 2 timmar om dagen blir det ca 500 Bath/mån. Det stämmer väl med min kostnad på ca 1300 i månaden för ett liknande hus. Varierar naturligtvis lite med årstid och temperatur.

"Jonas " sa:
Har du ingen AC? Det förklarar ju en del isåfall våran el-kostnad gick upp med 1000 baht i månaden när vi installerade AC
Har AC men räknatt bort denna som du säger kostar ca 1000 i månaden.
Men har även kört den ca tre timmar varje dag under vintern ca 300-400 så detta kommer till på elräkningen. Så nu under tre månader en total el kostnad på ca 1100 -1200

Ville bara jämföra med Legos ström förbrukning som jag uppfattat som ovanligt stor, när han säger att AC varit avstängd nu under vintern.

Jag kan nämna att ett trasig (otätt) kylskåp kostade min svärmor ca 500 baht i månaden innan det åkte ut. Det behövs inte så många månader innan man har betalt ett nytt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp