legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sen skall man nog ta reda på fakta innan man drar till med att bli orolig och oroa om sådant , ja en infektion ger ofatst förhöjda värden så kallad (prostatit) i Sverige mäter vi en kvot , denna skall inte vara lägre vad jag minns , för ett antal år sedan mätte man fritt och bundet , då var det andra märvärden , hur mäter man i Thailand .....
Kanske bäst att ta reda på detta först .... :nod:

Chaiyaphum MCDLXXXIII,
4.476 svar - 126.897 visningar

Thailand Vissa upplevelser i Thailand är bara vackra, det finns inga andra ord att beskriva det med egentligen...vackra!!! Vi satt baktill huset, och Yongyut och Namkaeng satt och åt lunch, och jag kom precis tillbaka ifrån min cykeltur, sleten och trött. Jag tog min vattenflaska, satte mig vid bordet, och vi pratade lite grand.

Namkaeng pekade på den stora busken alldeles utanför vår tomt som varit fylld med jättestora gula blommor nu sedan länge. Hon säger –”Unceln, look, bird”. Jag har suttit där förut själv, och kollat ganska länge stundtals. Det är väldigt små fåglar, det var ju de som jag felaktigt trodde var Kolibri.. I alla fall de är bra mycket mindre än gråsparvarna (Pilfinkarna egentligen), som ju finns i mängd här i Thailand.

De är så små så de kan flyga in med huvudet i blomman, hålla fast i blomkanten med sina tassar, eller heter det fötter, klöver, ramar eller händer, vet inte faktiskt!! Men de hänger där upp och ner, och det ser så himla fridfullt ut när de käkar nektar misstänker jag. Jag förklarade lite grand för Namkaeng om det här med att blomman faktiskt vill att just den fågeln käkar nektar därinne i blomman.

Och att sedan fågeln får med sig lite ”baby-baciller” som fastnar på fågelhuvudet, som fågeln sedan tar med sig till nästa buske, och så får nästa blomma en baby ihop med den första blomman. Oahhhh sade Namkaeng, då fattar jag!!!! Solen värmde precis lagom och det var vindstilla, och det var något konstigt över det hela, något lite för lugnt och fridfullt.

Tydligen så kände Yongyut detsamma för hon berättade följande historia för mig, som jag bara inte klarar av att glömma i brådrasket. Jag blev faktiskt riktigt tagen av den historien. För riktigt länge sedan, på den tiden när allt var möjligt i Thailand, så var det en fågel-familj som levde ihop med alla sina blodsfränder.

Mamman i familjen satt inne i en Näckros, och hon bara satt där och upplevde ett oerhört lugn, och hon gjorde sig ingen brådska. Hon var så lugn, så hon märkte inte ens att blomman stängde sig för natten, så hon blev fast därinne. Alla i familjen saknade ju mamman, och de letade och letade, men de fick avbryta letandet under natten ty en enorm skogsbrand sköljde genom skogen och allting föröddes.

Hela familjen föröddes också, alla dog i denna hemska eld.. När morgonen kom, och blomman öppnade sig, så vaknade också fågel-mamman till liv därinne i Näckrosen när solen stack henne i ögonen. Hon flög genast ut och började leta efter sin familj. Allt hon såg överallt var denna enorma skogsbrand som fortfarande brann mer intensivt än någonsin.

Fågelmamman insåg snart att hon var ensam kvar, och att hennes familj hade lämnat henne för gott i denna hemska eld. Fågel-mamman släppte då taget i sin flygning och störtdök rätt in i eldsflammorna, hon ville komma till samma plats som sin förlorade familj, och vara tillsammans med dom där, och kanske sedan återkomma i nästa liv tillsammans med dom.

Jag bara satt där när Yongyut berättat färdigt, och trodde inte det var sant. Hon berättade på sin i mitt tycke väldigt knaggliga engelska, men jag kunde förstå varje ord, och jag kunde lägga till mina egna ord i handlingen, och det var nästan så man blev tårögd av denna enormt ”enkla” handling i en historia. Jag kom snart underfund med varför jag blev så tagen...

Förutom enkelheten i historian, vilket jag älskar, så var historien faktiskt en klar sinnebild av vad Buddismen handlar om (tror jag), kanske också åskådliggör den lite grand vad de troende häruppe tycker om livet och hur att leva det... Jag reste mig och kände mig tvungen att ge henne en puss på kinden och sade tack......

Jag gick in på mitt rum, och skrev snabbt det här som ni läser nu, denna grej ville jag absolut inte missa, och jag hoppas att ni som läser detta kan läsa vad jag innerst inne menar, och att jag inte schabblat till språket och berättandet för mycket. Va fasen, skall det verkligen behöva ta 5 år innan hon berättade detta!!!

Handskak

Berättar straxt denna lilla vackra historia för min fru , får se om hon snappar detta :D
Min fru skrattade gott , denna lilla historia berättas för barnen i Thaiskolan , det är mycket riktigt en saga för att belysa det Buddhistiska synsättet , likaså det kristna , min Mor sade på sin dödsbädd , snart Nisse, mycket snart får jag träffa pappa Axel, mycket fint och inte alls något som endast tillhör Buddhisman

Men fint är det även om jag är en riktig Ateist :D

Som många vet så är Legolas avstängd en vecka , för att inte vårt intresse för denna eminenta tråd skall svalna vill jag upplysa om att den kan följas genom att besöka hans blogg på http://glegolo.bloggspace.se

MVH Legolas genom mig ;D

Ja,just på hans blogg har jag läst den(hans berättelse) i flera år! En speciell känsla att läsa från hans blogg....speciellt här och nu i södra Sverige -10 grader kl 0700 i morse!! :(

Välkommen tillbaka Lego på forumet snart ! :wai:

Areeya

Det kan jämföras med att Stig H Johansson blir avstängd ett år från Solvalla.
Då blir det inte lika kul att springa åttor runt de andra här på forumet.
Nä jag får gå in i vintervila och återkomma när hästjäkeln är tillbaks.

"Berralund " sa:
Så lustig man kan vara idag då!! Jodå, det finns säkert massor av gräddfiler i Thailand, bara man har de rätta kontakterna. ;)
Ja det är ju det kontakterna ser ju inte likadna ut här som i Sverige :D

Legolas,
välkommen tillbaka. Nu blir det som vanligt igen, en dos "Legolas berättelse" på morgonen är som en vitamininjektion. Den sätter fart på på det gamla öket i Phitsanulok.

/Anubaan

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXXXIV, Thailand

Beklagar glegolo, du är bannlyst och får inte skriva inlägg och skicka privata meddelanden på detta forum. Postat otillåtet material i öppet forum.
Denna bannlysning kommer att upphöra 2013-03-15, 13:13.

Detta besked fick jag ifrån det forum som jag varit medlem i de sista åren. Min förseelse/lagbrott var att jag hade postat en ”tråd” som handlade om [¤#@@¤%] Thailand, och närmare bestämt om tomboy och lesbiska damer här. Innehållet var för övrigt hämtat ifrån ett annat forum som heter ThaiVisa, som är ett engelsktalande forum i jätteformat.

De har ett annat upplägg än de flesta svenska har. De svenska forumen verkar spetsa in sig på sponsorer som t.ex. google och andra, och det sägs ifrån forumsägarnas sida alltid att sponsorerna icke tillåter fula ord, och ämnen typ [¤#@@¤%]. Alltså rent ut sagt löjligt, barnsligt och extremt otidsenligt. Och bryter man mot detta, så sägs det att sponsorerna skulle hoppa av.

Thaivisa då som har en MÄNGD sponsorer i olika storlekar inklusive google bl.a. har inga sådana problem, utan de spärrar bara de värsta svordomarna, förhindrar personangrepp, men annars så kan man prata om de ämnen som handlar om Thailand. Det finns inga problem att tala om [@@&%¤#], lesbianer eller tomboys eller vanliga vid sidan av vägen-arbetare, inga problem alls....

Så nu går man på tomgång 1 vecka framåt, hahaha, men det får gå... man får tuffa till sig, och inte lipa ihjäl sig.... Detta påverkar dock inte min blogg ett endaste dugg, utan vi kör vidare, ville bara informera Er som inget vet, att håll i hatten för ”pappa” kommer strax tillbaka igen fulladdad med nyheter. Kanske får vi strunta i lesbianer i framtiden och sysselsätta oss med stickning, funfa och bygga hus istället...

Idag lördag, så är det återbesök till sjukhuset, vi åkte dit som bokat kl. 09.00 för läkaren (hjärtdoktorn) skulle vara här då var det sagt. Bra åkte dit med Yongyut och de tog pisseprov och blodprov igen, vilket är bra. Satt och väntade i 35 minter ingen läkare. Brudarna som jobbade där började bli mer och mer rastlösa, och känna sig lite ”tappa ansiktet-aktiga” tyckte jag, ja förlägna, om nu en thai kan känna så.

Till slut så kunde de inte längre hålla sig, utan ringde och kollade var läkarn höll hus. Geniet var kvar i Khon Kaen, och lade troligtvis inte ens 2 stickor i kors för att ta sig till det bokade besöket, eller så visste han inte ens om det kanske. Tjejen kom fram och meddelade att vi var välkomna tillbaka kl. 12.00 igen...

OK tyckte jag, spelar ingen roll för de behöver ändå runt 1 timme för att ta fram resultat på pisse och blodprovet. Så hem, käka frukost och sedan tillbaka igen 2 timmar senare. Nu började jag ana oråd med mina prover, och bara kände att de inte riktigt tar en på allvar här i Thailand, det bara känns så. Fan här måste man vara både läkare, byggmästare och advokat om man skall klara sig.

Jag bad att få se resultatet på mina prover, och mycket riktigt de hade skitit i att ta PSA-prov, de hade fanimej struntat i det. Jag sade till att jag ville att de tog PSA-provet också, annars kanske jag skulle gå därifrån med cancer, och de bara struntade i det... ungefär så sa jag, men snällare...

Alldeles efter att jag tagit blodprovet för PSA, så kom tjejen fram igen, och sade att läkaren inte kommer förränn kl,. 15.00 denna gång. NU frågade JAG om hon var säker på det, fick fråga 4 ggr innan hon förstod frågan. Hon gick fram till de andra 4 tjejerna där, och plötsligt började de ringa till Khon Kae, och de kunde efter 2 minuters palaver i telefonen enas om att de var ”säkra på det”... Men de var alltså beredda en 3.e gång att lura mig att komma en tid som fan inte ens var bokad med läkaren.... Nu får vi se vad som händer när jag kommer dit kl. 15.00. jag fortsätter skriva då...

Jag noterad på tråden att ni spekulerar hur det går till. Jag är ingen expert, men det jag skrivit hittills motsäger väl inte det ni skrivit eller? PSA-värdet tas ifrån blodet och det skall helst ligga mellan 0-3 i Sverige. Tycker läkaren att det är läge, så kan han kolla prostatan med att stoppa upp ett finger där och känna på prostatan, och se så den icke är hård eller förstorad. Nä nu skall jag iväg....

Handskak
Man kan ju undra om det är nåt som ingår i utbildning av läkare.
Jag har exakt samma resa med min nacke han var inte där han kommer senare.
Man kan ju inte skälla på dom stackars flickorna för det är ju inte deras fel.
Men allt ordnar sej till slut.

Den sista gubben där hade inte många bekymmer här i världen just när kortet togs!!

Vart kommer alla dessa danstöser ifrån, de finns överallt och dyker upp hela tiden men jag ser inga gå omkring på stan ;)

Fina bilder det gillar jag, en bild säger mer än 1000 ord säger dom och du la in en hel lunta. Karma för det! haha

"legolas " sa:
Skoltöserna tipsar man ALLTID med typ en 100 batting så blir de skitglada för oftast får de inget betalt annat än tipsen då..... Dansgrupperna som engageras ute på stan får ju en lön för mödan, så där brukar jag oftast inte tipsa, bara om de har en särdeles snygg donna i gruppen, vilket det alltid verkar finnas....

Hur man ser skillnad.... Jo skoltöserna ser man är ganska unga när man tittar på nära håll, typ några meter bara...
100 Bath per skoltös, eller bara de du går riktigt nära ... :D

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Kristendomen i Sverige infördes av makteliten och vanligt folk hade nog inte så mycket annat val än att acceptera.

Vii väldigt duktiga på att acceptera och förstå i Sverige, tyvärr verkar det också innebära att vi suddar ut vår egen kultur, något som inte alls är nödvändigt men förmodligen ligger i generna.

Det är bara att titta på vårt språk och hur mycket av det fornnordiska som finns kvar. En enda stor mix av tyska, franska och engelska, de språk som varit förhärskande i Europa de senaste seklerna.

Så vi är nog ett mesigt folk, snabba till att acceptera och ta till oss andra seder och bruk. Vi knyter näven i fickan men håller käften, det är så våra makthavare har lärt oss att agera genom tiderna.

Men i och med det har vi också en stor fördel i den nya globaliseringen, vi kan snacka med alla och förstå alla. Något som vissa kulturer verkar ha svårt med.
Frågan är vem som vinner i slutändan, tungan eller svärdet? Hittills har ju svärdet vunnit.

"legolas " sa:
Mackes, en stor fet karma till dig för det inlägget. Tänk ändå vad intelligent man blir, o
"mackes " sa:
Kristendomen i Sverige infördes av makteliten och vanligt folk hade nog inte så mycket annat val än att acceptera.

Vii väldigt duktiga på att acceptera och förstå i Sverige, tyvärr verkar det också innebära att vi suddar ut vår egen kultur, något som inte alls är nödvändigt men förmodligen ligger i generna.

Det är bara att titta på vårt språk och hur mycket av det fornnordiska som finns kvar. En enda stor mix av tyska, franska och engelska, de språk som varit förhärskande i Europa de senaste seklerna.

Så vi är nog ett mesigt folk, snabba till att acceptera och ta till oss andra seder och bruk. Vi knyter näven i fickan men håller käften, det är så våra makthavare har lärt oss att agera genom tiderna.

Men i och med det har vi också en stor fördel i den nya globaliseringen, vi kan snacka med alla och förstå alla. Något som vissa kulturer verkar ha svårt med.
Frågan är vem som vinner i slutändan, tungan eller svärdet? Hittills har ju svärdet vunnit.

if you can not win join them

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDXCII, Thailand
4.507 svar - 129.095 visningar

Forts. från förra kapitlet ...... För de av Er som bryr sig så har jag då totalt, utan att
Jag satt och tittade på en TV-serie (film) som hette The Bible, och den handlade om israelerna och första testamentet, som ju hålls heligt av muslimerna, israelerna (judarna) samt av oss själva de kristna.... jag fann mig själv sitta där och verkligen bli rejält konfunderad över hur ända in i hillvitte dumma i skallen vi egentligen är, som har ”nappat” och importerat en religion, som fasen inte rör oss överhuvudtaget egentligen.

Kristendomen som vår religion kallas krossade ju våran gamla asatro, och alla andra religioner i Europa, som fanns då på den tiden när de var som mest energiska att erövra, och förstöra de gamla samhällena vi hade då... Men varför i herrans namn skall vi som bor 100 tals mil ifrån Israel bry oss....Varför?

Israelernas tro och gudaväsen som de trodde på, uppfanns ju av dom som levde då för styvt 4-5.000 år sedan långt åt hillivitte borta i ett avlägset hörn av världen. De levde och de dog för sin tro alltsedan dess. Men Noak, Abraham, Moses, Kung David, Kung Salomon och Jesus, vad rör det oss egentligen i ryggen. Vi hade våra egna gudar då, jag tycker att det var ytterligt svagt att bara importera saker och ting på det sättet.

Det är nästan så att jag får deja vu-känslor idag när jag tänker på det, och vad som händer och sker nu i vårt egna samhälle. Det är helt under förändring, vårt samhälle som vi känner till det är dömt att förloras, men det trista är att det ”kärring-samhälle” vi har haft nu i drygt 25 år enbart passivt tittar på i många fall, och i ännu fler fall aktivt faktiskt ger bort våra traditioner till förmån för främmande människors traditioner, som dessa ”nya” människor ALDRIG ger avkall på...

Sjung inte nationalsången, det kan såra någon ifrån Uganda. Ta inte skolbarnen till kyrkan, det sårar naturligtvis alla dessa muslimer som så gärna vill dominera den svenska scenen. Dansa inte runt Midsommarstången, det är racism i allra högsta grad.

Jag tycker att vi skulle nog ha behållit vår asatro, den dög nog mer för oss häruppe i norden, och var mer anpassad till vårt kynne och temperament. Larvet med nattvard och den gudatron som kristendomen representerar, är något som jag enbart ser ner på, och som jag tycker inte alls hör oss till. Det är absolut inte VÅRA traditioner... Fan vi kunde olika gärna tro på babylons Eld-gudar , det är ju bara samman-träffanden alltihop ändå.....

Så gick mina tankar i alla fall igår när jag hade sett färdigt 4.e avsnittet. I nästa avsnitt på TV;n så kommer det att handla om Salomon och den babylonska fångenskapen ty vi är nere vid 1.000:talet innan Jesus gissar jag (Kung David levde då) och Babylon var runt 635 ungefär..... Och vad i herrans namn har detta med oss att göra här upp i den kalla nord.

Nä bort med den skiten, löjligt......Tor och Oden hjälp mig vara stark och stå emot fan och hin håle ifrån den kristna tron....

Handskak

Det var en liknelse som heter duga med vad som händer här idag,synd att det inte går att ge en trippelkarma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp