legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Ge fan och pilla i min tråd... Här flyttas inga inlägg... Här skriver alla vad sjuttan dom vill, skiter väl jag i.... ;D ;D ;D

legolas

Ja så skall det låta!! ;D ;D, kom inte här och kom ;D ;D

Insayt

"Insayt " sa:
Jag vet ju att det finns burkkantareller från Kina så det är nog riktigt som glimtan säger, men att de även växer i varma Thailand det var en nyhet. I Kina har de ju klimat som vårt i delar av Kina.

Glimten66 ibland är du en pärla, det skall du få en "svampkarma för" ;D ;D

Insayt

Kanske finns uppe i bergen, märker ju när man åker upp till the green route att det blir mycket svalare, där har dom ju jordgubbsodlingar och lite annat som inte växer någon annanstans i Thailand. Frugan köpte någon frukt till svärmor som enligt henne bara odlas där för det är för varmt i resten av Thailand (växer säkert uppe på dom andra svalare höjderna i Thailand med).

"Insayt " sa:
Men Frank läste du inte, torkade trattkantareller är ju fantastiska i en sås, och lite egenhändigt gjord buljong på kycklingskrov och grädde samt salt och peppar, är väl inga konstigheter, klarar ju till och med en rörmockare med tummar som timmerstockar ;D ;D ;D ;D, behövs inga pulversåser.

Insayt

Jo jag förstår...eller inte! Menar du dom där små torkade sakerna som de har på marknaderna...och som frugan brukade andvända till soppor o allt annat...och som smakade "nada" när hon raljerat färdigt bland kryddorna. Kanske skulle man göra som här med färska kantareller...steka i smör med finhackad lök och sen massvis med grädde och vitpeppar salt..OBS! vitpeppar..inte svartpeppar till svamp!

Eller ditt recept...har aldrig prövat,..men det skall jag göra! Men...blåband kantarellpulver utrett i grädde...WOW.. :thumbsup:.....smakar fantastico!! Håller med lego där!Men BLÅ BAND...absolut bäst...tycker jag!

Areeya

"Insayt " sa:
Jag vet ju att det finns burkkantareller från Kina så det är nog riktigt som glimtan säger, men att de även växer i varma Thailand det var en nyhet. I Kina har de ju klimat som vårt i delar av Kina.

Glimten66 ibland är du en pärla, det skall du få en "svampkarma för" ;D ;D

Insayt

:wai:

tror även att dom på Isaan kallas för Gamm po

"areeya " sa:
Jo jag förstår...eller inte! Menar du dom där små torkade sakerna som de har på marknaderna...och som frugan brukade andvända till soppor o allt annat...och som smakade "nada" när hon raljerat färdigt bland kryddorna. Kanske skulle man göra som här med färska kantareller...steka i smör med finhackad lök och sen massvis med grädde och vitpeppar salt..OBS! vitpeppar..inte svartpeppar till svamp!

Eller ditt recept...har aldrig prövat,..men det skall jag göra! Men...blåband kantarellpulver utrett i grädde...WOW.. :thumbsup:.....smakar fantastico!! Håller med lego där!Men BLÅ BAND...absolut bäst...tycker jag!

Areeya

Nä FRank jag är i Sverige nu när jag pratar om torkade kantareller. Du kan ju köpa torkad svamp i vilken välsorterad butik som helst i Sverige, det var detta jag menade att kompisar till Lego kunde ta med istället för som du också tydligen älskar allla dessa vidriga pulversåser.

Faktiskt är det så att torkad svamp tlll sås är alldelses utmärkt, de har en intensiv svampsmak och faktiskt kan du inte göra en lika bra sås på färska kantareller som med torkade.

Färsk svamp passar myckert bättre som stuvad eller stekt.

Insayt

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"Insayt " sa:
Nä FRank jag är i Sverige nu när jag pratar om torkade kantareller. Du kan ju köpa torkad svamp i vilken välsorterad butik som helst i Sverige, det var detta jag menade att kompisar till Lego kunde ta med istället för som du också tydligen älskar allla dessa vidriga pulversåser.

Faktiskt är det så att torkad svamp tlll sås är alldelses utmärkt, de har en intensiv svampsmak och faktiskt kan du inte göra en lika bra sås på färska kantareller som med torkade.

Färsk svamp passar myckert bättre som stuvad eller stekt.

Insayt

Beror ganska mycket på kocken ;)
Svamp är fettlöslig så ska man få fram det där lilla extra i färsk svamp så ska den stå och svetta länge med smör och lök!
Men jag håller även med dig angående torkad, om man mixar eller mortlar den till ett mjöl så ger det grym smak!
Kan också skryta med kantarellmjölspizza uppfinnare!!!!

Lego,

Din hustru är väl underbar. Hon skällde som en arg riesenschnauser över att Du var full på kvällen, medans jag förklarade att Du var nykter som en dobermanpinscher medans det var jag som var full, men det lyssnade hon inte på.
Det har sina poänger att vara gäst hos en artig värdinna.. Dom där sista två ölen som vi hgandlade i byn, kunde jag nog varit utan. Hälsa Ingemar, Fa, Birgitta och Jörgen. Och Youngyut. Jag sitter i "thet mörko andet" och lider av jetlag. Jag är här, mitt huvud nån jävla stans över ukraina och mitt hjärta kvar i byn, med min hustru och mitt barn. Jag blir nog normal i morgon och frågan är då om det värkligen är en förbättring...

Birger

Jaså , redan hemma i mörka Småland , ja det är tugnt , själv väntar jag på nåt gott , trodde det snart skulle vara klart ,men det blir nog mäklare ..
kan ju gå fort nu på våren i alla fall ...
ha det så gott ;)

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXXX (1.480), Thailand
4.449 svar - 125.411 visningar

Ingemars polare Jörgen och hans fru Kristina, berättade för mig häromdagen att de har haft med sig ifrån Sverige en medicin som heter ”Comfora”. Den klassas numera i Sverige tydligen som naturmedel om jag fattade det hela rätt, men används tydligen inom sjukvården ganska mycket. Den har egenskaper som är ”oljande”.

Medlet oljar alltså typ knäleder, och därför kan man i många fall slippa onödiga smärtor när man rör på sina knän. Jag kan varken säga bu eller bä om detta, och hur bra detta är. Men Ingemar ger medlet sin sin svärmor som är ganska ledbruten 74: åring i både rygg och knän, och hon har nu hållit på ett kort tag med medicinen, och sade redan andra dagen att nu var det mycket bätttre.

Man får stundtals ta sådana uttalanden ifrån thai med en nypa salt, enär de gärna vill göra sina välgörare nöjda och belåtna. Men det låter ju kanske lovande i alla fall. Jag föreslog då för Kristina, som ju jobbar inom vården hemma i Sverige, att vi kunde ju kolla om det fanns nåt liknande här i Thailand, för finns det så är det ju bra mycket billigare här.

Priset i Sverige för Comfora kommer jag inte exakt ihåg, men jag tror att de sade att den säljs för runt SEK 150:- för 60st tabletter. Jag kollade på internet och tabletterna i Sverige var på 595 mg tydligen. Jag gick nu ner själv till apotekskillen som jag brukar använda och gav honom namnet och det verksamma ämnet, och han lovade att återkomma till mig, om han kunde finna något likvärdigt, han hade inget på lager i alla fall!!

Igår så stövlade jag till apoteket igen, och han visade stolt upp på sin hylla 4st stora paket med Thailands Comfora, vilket heter ”Glucosa”. Det verksamma ämnet förresten heter ”Glucosamine”. Thailands förpackning är 30st påsar som löses i vatten och varje påse innehåller 1.500 mg om jag fattar det hela rätt. Istället för att nagelfara priset för mycket, så kan man nog enas om att priserna faktiskt inte skiljde speciellt mycket, här kostade det i Thailand 580 baht, vilket torde vara i dagens kurs SEK: 129:-.

Jag har ju haft problem och varit bekymrad över Yongyut knä som ni säkert kanske (inte) kommer ihåg! Som gammal fotbollsspelare, så tror man ju alltid att det handlar om menisken när det krånglar rakt in i knäet. Och egentligen tror jag det fortfarande. Dock så har ju Yongyut fruktansvärt svårt att på ett tillfredställande sätt beskriva sina smärtor, och hur de känns i olika lägen, så jag vet inte vad att göra.

Så jag beslöt att köpa detta naturmedel, och jag hoppas att det kanske kan handla om en förslitningsskada p.gr.a. att thaiarna sitter så himla mycket på huk och belastar sina knän kopiöst. Och sedan sitter de i sin lotusställning grymt mycket också.... Så om det handlar om ”artros”, kanske detta oljemedel kan vara bra för hennes knä och hennes smärtor. Vi får se. Det står på paketen att man skall inte köra med medlet längre än 1 månad om det inte hjälper... Så vi kör på och ser efter en månad hur det verkar.

Idag var den värsta cykelturen jag haft på 8 månader tror jag, i alla fall alltsedan de där värdelösa turerna när jag fick yrsel och den skiten förut. Jag cyklade ut ensam idag, och kom väl runt 1 mil, och sedan tog det bara slut helt enkelt. Jag var helt kraftlös i kroppen, visst det var 39 grader varmt, men va fan lite skall man välan tåla.

Jag tror att jag har slarvat med maten och intaget av protein det sista, och jag fick nog betala för det nu. Jag lyckades på slaka ben ta mig hem de sista 8 km som jag genade hem, men det var inte mer. Jag satte mig i duschen och bara mådde skit. Yongyut gjorde i ordning kyckling åt mig 1 timme senare. Jag åt med god aptit, men kan inte med bästa vilja säga att jag mådde så mycket bättre.

Och nu på kvällen känner jag mig slö slapp och likgiltlig. Nämnde jag att jag stoppade inne i Chaiyaphum under min cykeltur och tog sockervärdet, och det hade rusat upp till 201, normalvärdet som sagt var mellan 80-120..... Sist jag tog det så var det drygt 89... jag undrar om det höga sockervärdet hade med saken att göra verkligen??? Mår man så här skit när sockervärdet är för högt, måste kolla och fråga nån som vet???

Handskak

Och nu på kvällen känner jag mig slö slapp och likgiltlig. Nämnde jag att jag stoppade inne i Chaiyaphum under min cykeltur och tog sockervärdet, och det hade rusat upp till 201, normalvärdet som sagt var mellan 80-120..... Sist jag tog det så var det drygt 89... jag undrar om det höga sockervärdet hade med saken att göra verkligen??? Mår man så här skit när sockervärdet är för högt, måste kolla och fråga nån som vet???

Linda har ju också problem med socker. Tänkte på en sak, vad har de för mätmetod här i Thailand. 80-120 låter ju som blodtrycksvärde. Hemma i Sverige brukar man säga att 5, vad det nu är är normalt och 7 är lite högt och sedan då 10-15 osv är fara å färde, så hhur mäter de här egentligen, kan du säkert svara på Lego.

Insayt

"legolas " sa:
Insayt, jag har inte ansträngt mig så mycket att försöka förstå hur de mäter, men de har en annan skala på flera saker inom medicinen. Kolosterolen skall ligga normalt på 200, hemma är det väl ett helt annat värde. Blodsockret skall enligt vissa ligga på 80-120 och 148 är också ganska OK... medans Ram Hospital har inskrivet att 70-110 är normalvärdet....

De mäter här i mg/dl för blodsockret....

legolas

Tack, jokommer ihåg den första tiden efter att vi träffats och jag fick veta att hon har problem med detta och hon sa att hennes värde var okeyoch då nämde hon just 80-120 och jag sa tll henne "normalt" är du sjuk eller? ;D Det skall ligga mellan 5-7 sa jag till henne och hon såg ut som ett frågetecken, ja så det kan bli ;D ;D

Insayt

:thumbsup:Legolas
Du får karmapoäng hela tiden jag för mest skit för att jag skriver sanningar som inte är politisk korrekta.... >:(

"Kycklingen " sa:
Tyvärr kan även en del thaitjejer bete sig så när dom har kommit upp sig lite.
Det verkar som om en del tänker att nu när jag kan då ska jag utnyttja situationen och bete mig illa. Dom glömmer fort att dom själva har serverat en gång.

deeta skrev du 20130203

är det ok
men det vi skriver är inte ok
[

Jo, mutor kan ju avhandlas i det oändliga i det här landet. Såg en omröstning i ett annat forum (innan jag kom hit) och som det allt överskuggande problemet i thailand röstades just mutor fram.

Jag såg faktiskt en ledare i The Nation för 4 år sedan om att vi måste börja debattera mutor i det här landet om vi skall få någon rätsida på det och kalla os civiliserade. Men sen ingenting och ingenting... han fick väl sparken.

Dock har ju regeringen nu krävt att alla myndigheter startar ett anti corruption projekt, det började med att polisen sa: Onödigt, här förekommer inga mutor. Vi får väl se, sakta sakta.

Som en kollega sa en gång: Hittar du ingen logik i ett beteende så leta efter pengarna. Kanske därför du tycker att Thailändarna är ologiska ;D

"mackes " sa:
Som en kollega sa en gång: Hittar du ingen logik i ett beteende så leta efter pengarna. Kanske därför du tycker att Thailändarna är ologiska ;D

Tack Mackes Den klarsyntheten fick mig plötsligt att förstå allt ologiskt jag ser varje dag! Den var värd en välförtjänt karma!

/Anubaan

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Chaiyaphum MCDLXXXII, Thailand
4.471 svar - 126.583 visningar

Mellan denna fredag och fram till 17 mars, så kommer folk boendes i Bangkok att kunna se en komet komma farandes över skyn. Säkert så kommer buddisterna, muslimerna, hinduisterna och kristianerna att påstå att det är Gud som är; arg, på gott humör, [¤#@@¤%] på muslimerna, kristna eller buddisterna, eller så kommer detta att visa att Gud helt enkelt har slängt ett tomtebloss över himmelen för att glädja just: muslimerna, kristna, hinduisterna eller buddisterna...

Huruvida man kommer att kunna se denna komet, vid namn Panstarrs, utanför Bangkok är osäkert, men kika upp vid nattetid på den västra sidan av Er himmel här i Thailand, så skall ni kunna se den kanske..... Kometen kommer i alla fall att vara synlig enbart med ögats hjälp, så det blir ju bra... Nu på söndag, så kommer det att vara den dag när den kommer att vara som mest synlig... Passa på och försök att se den, det är sista gången i vår livstid som den är synlig för oss....

Jag vill så mycket som möjligt hålla denna berättelse ren ifrån alla sorgligheter och sjukdom som möjligt. Det blir alltid att man blir sjuk eller får fel på än den ena och än den andra mojängen i kroppen. Det är helt oundvikligt, fasen åldern tar ut sin rätt, och det gäller bara att ha ett riktigt stort ”flyt” i livet och slippa så många krämpor som möjligt!!!

Jag själv kom alltså tillbaka ifrån Khao Lak, var ute som jag berättade och fann 201 på blodsockret. Gick och funderade på det tills i söndags efter det att jag igen mätt sockret hos kliniken, och nu var det uppe i 256. jag gick direkt till Ram Hospitalet, det privata här i Chaiyaphum, och anmälde mig för den där check up;en som jag gjorde för 2 år sedan.

I måndags åkte jag dit, och de tog blod och alla möjliga prover. Fick sedan efter 2 timmar återkomma, och fick komma till en läkare, precis som vanligt.... Han satt där sedan och berättade om proven, precis som vanligt. Och säger att Kolosterolet är för högt, och pekade på listan med resultatet... Denna lista som är skriven med mycket thai, men också med engelska ord. De har ju extremt många låneord inom även medicinen. Jag tittade på värdet, och såg att jag låg alldeles strax över normal-gränsen jag hade 205, medans normalt var 200.

Sedan nämner han sockret och pekar, och jag ser att det är 191... Ok ganska väntat. Han berättar sedan att jag har en infektion i kroppen. Det hade jag förra gången också kommer jag ihåg. Han vill nu ge mig antibiotika för detta, vilket är helt OK. Sedan börjar han plocka fram resultat ifrån hjärtkollen, EKG:et var bra sade han (jag vet ju NOLL om sådant här), men säger han sedan, ditt hjärta slog inte exakt rakt och riktigt...

Nähä säger jag, har ju aldrig i hela mitt liv haft problem med mitt hjärta förut, och ingen i min närfamilj heller för den delen, ingen vad jag kommer ihåg i alla fall. Jaja sade jag. Han säger att jag skall då få en medicin som heter ”Warfarin” 3 mg, vilket är blodtunnande. ½ tablett per dag fram till söndag, alltså i 6 dagar.

Jag åker hem, jag tycker själv att jag mått lite halvmysko runt huvudet nu sedan ett par dagar, och fattar inte vad det är. Men det kanske är infektionen då!! Jag snackar sedan med en polare hemma i Sverige som har åkt på Prostata-cancer och han skall nu opereras. Han frågar mig vilket värde jag fick... Inte en susning säger jag. Kolla säger han. Jag tar fram sjukhuspappren och säger 4,42, precis vad jag hade säger han....

Jaha säger jag som inte vet ett skit om det här. Men säger han, detta behöver inte alls betyda att du har cancer. Jag berättar om infektionen och han säger genast, ja där har vi det. Med stor sannolikhet så betyder dina förhöjda värden på infektionen i kroppen. Japp så är läget just nu. 1 semestertripp till Phuket och Khao lak och man kommer hem som ett ringvrak med hjärtproblem och prostataproblem och för högt Kolestorolvärde samt sockervärdet har gått i taket.... Innebär detta månne att spriten måste försvinna ifran i”middagsbordet”???

Så nu skall jag till en Kardiologist (rätt??) den 9 mars, som skall kolla mig, och sedan skall jag i samma veva när min medicinering för infektionen är avslutad, ta ett nytt PSA-prov för att fastställa läget, och så måste jag se till att få en slik läkare att stoppa upp ett finger i rumpamentet för att utröna att prostaten är OK eller inte.... Ja ni, det är en spännande vecka det här..... Vi hörs vidare i denna sak.

Handskak
Olas Ben

panstarrs-578x309.webp

"ledarn " sa:
Får väl vidarebefodra detta till Fablo....

Prostatan kollar man med pisseprov nu för tiden.. :nod: :nod:

Om du får något uppstoppat i ändalykten är det av andra orsaker. :laugh: :laugh:

Och, säj till Fablo att han inte skall oroa sig! :-[....det finns värre saker man för in som skjuter på den stackars prostatan (7ggr) och tar med sig lite kött varje gång!
Och PSA kan man endast utläsa vid blodprov! Jag vet... :nod: Fablos värde var inte speciellt högt! Gränsvärdet ligger vid 3,0...jag har aldrig varit under 7,0. ???

Hälsningar, PROSTINNAN :blank:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka