legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
En pratar nog halv-Isaan och den andre pratar rikssvenska (riksthai). Studenterna kan inte issan, de kan bara prata Stockholmska... ;D

legolas

haha, ja så är det nog ;D ;D, fan din tråd har helt plötsligt blivit en allmäntråd, jag är väl lite skuld till det också, skall skärpa mig ;D ;D

Iinsayt

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDLXXIX, Thailand
4.415 svar - 125.054 visningar

Forts. från förra kapitlet..... Så det blir garanterat att killen får göra på detta sätt, och varför inte egentligen? Allt är oärligt i stort sätt härnere....!!!! Och sedan när vi pratat om det, så framkom det ju att denne kille, som för övrigt inte verkade vara för smart, att han inte ville leva längre på Siam River Resort. Han hade bott där med sina små pengar i styvt 2 månader redan, alltså betalt 1.000 baht om dagen, alltså mer än 30.000 baht i månaden....

Jag frågade honom lite lätt, varför han inte tog in på en resort, de brukar ju kosta runt 400 baht om dagen, och att pruta ner och betala hela månaden direkt så får man det säkert för 300 baht om dagen eller en klumpsumma på 9.000 baht i månaden. Och sedan kunde ha ju bo där 1 månad och under tiden leta efter 1 lägenhet, det finns ju massor av lägenheter i Chaiyaphum, och de kostar möblerade mellan 3.000 – 5.000 baht.....

Killen blev verkligen görintresserad och jag undrade i mitt stilla inre hur denna typen av människa fungerar egentligen. Han bor på ett jääkkla hotell i 2 månader och lägger totalt 60.000 baht istället för max 18.000 baht...... ja vi människor är konstiga figurer. Jag lade ner det sedan, och hoppas att ha skärper till sig, och kollar in sina möjligheter.

Vi lämnade Siam River Resort allihopa, och vi ville åka och käka hos [¤#@@¤%] Cafe, ville ju visa upp denne tjusige ”gentleman” i kortkort för mina besökare. Vi kom dit och blev mötta i porten, men de hade stängt klockan var 15.30 och maten var slut. Jag lovade dock denne darling att vi kommer tillbaka imorgon.....

Vi gick nerför gatan, det finns ju restauranter precis överallt, och där så lyckades jag bjuda gänget på middag, och det blev en skitkul tillställning där vi skojade med tanterna som serverade oss, Till slut gick dessa 60:åringar med på att vi skulle fixa falanger till dom också... De var villiga att slänga ut sina män,,, åtminstone fattade jag detta utav samtalet, eller så missuppfattade jag hela biten, och det kanske bara var mat vi pratade, det är ju lite svårt när man varken kan läsa eller skriva thai...Haha!

Jag åkte strax därefter hem med Åke och hans lilla dotter Linda, och på vägen hem, så stannade vi vid den närmaste resorten som ligger 300 meter hemifrån mitt hem. Det blev EXAKT som vi sagt.. Jag prutade ner allting skitenkelt till 300 baht per dag eller 9.000 baht per månad.... inga problem alls....

Vi var hemma i styvt 1 timme, och sedan blev det dags att åka hem till Ingemar och Fa, och träffa Jörgen och Kristina där också, och kolla på stafetten för kvinnor i Val de Femme eller vad det nu heter..... Norge vann och Sverige kom 2.a, och därefter var flaskan med sprit slut, och klockan var 22.30 och vi åkte hem... Åke var rejält stagad men lycklig, och det ursäktar ju en hel del... Vi fick duschat honom, och fått honom i säng, och sedan lägrade sig lugnet i Casa de la Legolas....

Imorse fredag, så käkade vi frukost, och sedan bar det av till [¤#@@¤%] Cafe för att käka lunch som utlovats där. Jag och Åke och Linda kom dit, och vår alldeles egna [¤#@@¤%] utstrålade en väldig glädje när hon fick syn på oss (mig)... Vi har ju haft ett extremt ytligt förhållande nu alltsedan 2008.... Vårt förhållande sträcker sig absolut max till att klämma på magen, eller på armar eller axlar... så det blir absolut inga barn gjorda där inte, så inga roliga kommentarer där.....

Därefter, så körde vi ner till busstationen, och till min glädje så bestods Åkes buss av ett fordon som INTE var en buss, det var en lastbil med tak med sitsatta bänkar på sidorna..... Det var trevligt och det var öppet och fint, så resan blev säkert trivsam för dessa två!!!! Det var skitkul att ha dom härnere, och enär de faktiskt hade med sig en massa saker till mig, så var ju lyckan enorm i huset. Åke hade med sig; såser: champinjon, kantarell samt hollandaise...

Vidare 2 påsar Ahlgrens bilar, där fanns 2 stora burkar med senapssill, 2 kaviartuber och 1st majonaise samt makrilfiller flera konserver och hoppas jag inte glömde nåt nu!!! Jag har numera en ytterligt välfylld kyl, med många påsar med pulversåser, och det är himla gott att ha i ryggen när vardagen sätter in i bisterlandet Isaan....

Handskak

Men Lego du som är händig, varför få pulverhollandaise från Sverige när du i princip varje dag kan göra det själv.

Ta två äggulor och vispa upp med lite vinäger i ett kärl som du placerar ovanpå en gryta med nästan kokande vatten, vispa tills det blir som en vaniljsås ungefär. Ta av sedan sätter du kärlet på en varm våt handduk och så vispar du i 3-4 deciliter skirat smör. Smaksätt sedan med peppar och citron samt salt, vips så har du en hollandaise, jättegott och en god fisk till det, kan det bli bättre!

Eller gör en Aioli, ännu lättare. Köp en sådan där stavmixer. Lägg två äggulor samt vitlök gärna vitlök som du mosar med en kniv på skärbrädan med lite salt, (vitlöken blir mildare och mer aromatisk då, än om du pressar).

Häll på 3-4 deciliter vanlig olja och kör ner mixern på högsta spinn, sen har du än härlig majonnäs. Smaksätt denna med salt, vitpeppar och citron!

Insayt

"legolas " sa:
Detta inlägg rusade direkt denna veckan upp i toppen på 10 i topp, så nu kan du förvänta dig små checkar i posten (provisioner) år som kommer.

Tack
legolas

Ja tack, det kan jag behöva. Men sanningen är ju den att vi tror många gånger att vi måste ha saker från Sverige för att laga typ västerländsk mat.

Men jag lovar dig, här finns allt som jag behöver för att laga en svensk middag t ex eller europeisk. När du går till marknaden, köper du hel kyckling, låt inte frugan massakrera den med sin stora köttyxa så att det blir miljoner bitar med ben, utan ta ut köttet och gör en god buljong på skrovet.

Allt som behövs är lite lök, morötter, vitlök, lite peppar och vatten och låt den stå på spisen och simma lite inte koka i 1-2 timmar, medan du sitter och skriver här och vips så har du en god buljong till alla såser.

Här finns ju mängder med god svamp, kantareller är ju en sak för sig, men be att istället få torkade trattkantareller (fantastiskt gott till såser) istället för pulversås.

Blötlägg dem lite och gör en god sås på kycklingbuljongen där du fräser lite lök och i men trattkantarellerna och på med lite grädde och efter fem minuter har du en kanonsås, smaksätt med lite salt och peppar allt som behövs.

Grädde kan du säkert köpa på Big C eller liknande. Tänk en god kotlett med trattkantarellsås och ett pära, som du gjort själv, en lyckligare Lego får man nog leta efter, du kommer att dansa ute på risfälten så att kjoltygen flyger på gummorna. ;D ;D ;D

Sen vissa saker du nämner där är ju givetvis svårt här som sill och liknande, men du kan i princip laga vilken svensk mat som helst här i Thailand med lite kreativitet. Jag menar Big C och andra har ju allt, fläskkotletter, kyckling, karré och färs, ja allt.

Insayt

"legolas " sa:
Insayt, innan du blir i för stor extas.. glöm inte att det är jag som är experten, när det gäller att finna ingredienser till att göra falangmat. ;) ;)

jag är jättetacksam att du gav mig recept för såserna, men resten vet jag...

legolas

Du har missuppfattat, att finna ingredienserna kan vem som helst göra, men göra något av dem det är en annan sak ;)

Insayt

"legolas " sa:
F E L Insayt!! Du bor därnere i Thailands "GK i Ullared", där det bor mer falanger än thai, och där affärerna är uppbyggda efter falangernas krav.

Här där jag bor, så är det en konst-art att hitta ingredienser att göra falangmat, och det är en STOR grej för nya falanger att lära sig detta. Det läres enklast genom att man snappar upp info ifrån dom som bott här innan man själv kom ner.

Så du har fel, det är skitenkelt i jämförelse att göra maten, för kan t.om jag, den störste idioten i köket, lära mig så himla mycket som jag gjort hittills, så kan alla lära sig laga mat...

Men hitta de små fina prylerna som maten skall innehålla, att exprimentera för att få fram ersättningsprodukter som liknar de vi har hemma, det är inte enkelt och det tar tid att lära sig. Inte alla häruppe har lust att åka ner till Food land och andra barnaffärer så fort som pepparroten tar slut....
;) ;) ;)

legolas

Ja okey då, får väl ge mig på den punkten, glömde att du bor i trollträsk ;D ;D ;D

Insayt

"ledarn " sa:
Framför allt kan Fablo berätta vad som är farligt i ett kök... :laugh: :laugh:

Vilka saker som blir varma efter stund i ugnen och liknande.. :o :o

Jo men det vet vi redan, kvistar, blad och rötter samt röten fisk! ;D ;D

Insayt

"ledarn " sa:
Du har tydligen inte hängt med på Fablo's eskapader... :D :D

Han är ju en mästare på att göra sig illa på saker... (Mr: Bean)

Ja han har ju inte "öga" för allt ;D, ibland går det över (styret) ;D

Insayt

Jo, nu har jag avlämmnat dottern på dagiset, och snart ut igen...men på tal på mat,..jag vet att lego gillar "kalla såser", typ...bearnaissesås! Lätt att göra själv,..blir mkt godare än pulversåser. Kantarellsås blir väl lite svårare kanske! :P! Här är en länk till att bli kung i köket: www.lagamat.se Kolla på kalla såser....behöver inte gå över styr ;) ( PS. Skickar några pkt kantarellsås till dej så du har i påsk lego.)

Areeya

"areeya " sa:
Jo, nu har jag avlämmnat dottern på dagiset, och snart ut igen...men på tal på mat,..jag vet att lego gillar "kalla såser", typ...bearnaissesås! Lätt att göra själv,..blir mkt godare än pulversåser. Kantarellsås blir väl lite svårare kanske! :P! Här är en länk till att bli kung i köket: www.lagamat.se Kolla på kalla såser....behöver inte gå över styr ;) ( PS. Skickar några pkt kantarellsås till dej så du har i påsk lego.)

Areeya

Men Frank läste du inte, torkade trattkantareller är ju fantastiska i en sås, och lite egenhändigt gjord buljong på kycklingskrov och grädde samt salt och peppar, är väl inga konstigheter, klarar ju till och med en rörmockare med tummar som timmerstockar ;D ;D ;D ;D, behövs inga pulversåser.

Insayt

"Insayt " sa:
haha, detta kallas på thai หยอกล้อ jaak laa, retas, göra sig rolig över någon! ;D ;D

Insayt

Bra! Jag har försökt att gå in i Din tråd för att tala om vad jag verkligen tycker om Din tala Thai tråd, men något gick fel. Jag tror datorn har förvildats medans jag varit i Thailand och inte hållit i kopplet. Om Din tråd tycker jag nämligen mycket, mycket bra. Den har hjälpt mig oändlöigt och numera känner jag att jag klarar mig på thai i Thailand och det är åtskilligt Din förtjänst. Nu framför jag detta här i stället, även om det innebär ett intrång i Legos tråd.

Birger, Karaåke -kärt barn har många namn.

"legolas " sa:
Å fasen,,, var hittar jag dom då??????
Nåt förslag..

legolas

har sett både i Roiet o Sarakam ska kolla me tanten när hon kommer hem va dom heter där nere det första hon sa när hon va i väg o plocka här va .. dom e mycke större här än hemma i Thailand

"Birger " sa:
Bra! Jag har försökt att gå in i Din tråd för att tala om vad jag verkligen tycker om Din tala Thai tråd, men något gick fel. Jag tror datorn har förvildats medans jag varit i Thailand och inte hållit i kopplet. Om Din tråd tycker jag nämligen mycket, mycket bra. Den har hjälpt mig oändlöigt och numera känner jag att jag klarar mig på thai i Thailand och det är åtskilligt Din förtjänst. Nu framför jag detta här i stället, även om det innebär ett intrång i Legos tråd.

Birger, Karaåke -kärt barn har många namn.

Jo, det var kanske fel tråd men Lego ursäktar säkert, jätteroligt att du fick nytta av det, tack skall du ha! Kanske någon moderator kan flytta inläggen till rätt forum!

Insayt

här lego bild från en marknad

PICT0943_web.webp

"glimten66 " sa:
här lego bild från en marknad

Jag vet ju att det finns burkkantareller från Kina så det är nog riktigt som glimtan säger, men att de även växer i varma Thailand det var en nyhet. I Kina har de ju klimat som vårt i delar av Kina.

Glimten66 ibland är du en pärla, det skall du få en "svampkarma för" ;D ;D

Insayt

passa dig så inte asur-i--orna
blir stöta!

karma för dig idag igen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar