legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanonfina bilder Legolas , gumman tycker sam vanligt att matbilderna är mest intressant , det finns ju inget som triggar Thai såsom mat .... ;D

Att vi så enkelt och obehindrat tar åt oss av nya religoner, seder och språk leder ju till att vi ständigt förändras, precis som ni redan konstaterat. Bra eller dåligt får var och en fundera på, men klart det är skrämmande på olika sätt.

Men en sak denna mentalitet som vi dras med också ger oss är att vi snabbare tar till oss nya saker. Det är inte en slump att vi är ett av världens bästa land på att ta till och och använda ny teknik när den kommer. Vi har tagit åt oss persondatorn, internet i folkhemmet, sociala medier, smarta telefoner och internetbanker fortare och med större utbredning än alla andra europeiska länder. Vi verkar helt enkelt orädda för nymodigheter. Jag tänker lite så att vi kan konstatera att så är vi, ibland är det en stor fördel för oss som land, ibland är det negativt...

Kanske är det så att våran asatro och vikingakultur från förr också var orädd och banbrytande av sig som vågade segla rätt ut på storhaven och ta för sig istället för att tro dom skulle ramla av kanten och stanna hemma som europeerna gjorde i många år :) Hade dom hittat en Iphone på grönland hade dom nog varit dom enda som inte varit rädda för den i deras samtid.

"legolas " sa:
Som jag skrivit förut så är jag grymt historie-intresserad, så jag har inga som helst problem att följa Nakonsawans skrivna ord i hans inlägg, inga alls. Men jag formulerade mig medvetet på det sättet för att inte verka vara för kaxig, och kanske reta andra som läser som inte hänger med i vårt snack.

legolas
Ta nu inte i så att du spricker :D :D

Tack Legolas for ditt tjat om skitämnet religion.
Håller med dig till hundra procent, vilket inte är så vanligt.

Nja, det tidigaste testamentet skrevs väl runt år trettio? Författaren kan teoretiskt ha varit ögonvittne. Men resten är ju propaganda.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Om vi talar Thailändska lokalsjukhus så har jag färska erfarenheter. Pen's minsta grabb (7 år) fick feber och infektions symptom för två veckor sedan, vi avvaktade några dagar men febern höll i sig så vi åkte till den lokala vårdcentralen och fick en påse med piller men ingen diagnos. Efter ett par dagar utan bättring åkte vi till till en lokal privatläkare och fick ännu mer piller men ingen diagnos.

Han bad oss komma tillbaka nästa dag om inte febern gick ner. Det gjorde vi och han tyckte vi skulle åka till regionssjukhuset där han för övrigt jobbade på dagarna.

På regionssjukhuset tog en ung nyutexaminerad (eller praktiserande) läkare emot. Mera piller, denna gången flytande men fortfarande ingen antibiotika vilket förvånade mig och ingen diagnos. Grabben hade hostat mycket och länge och börjat få ont i lungorna vilket borde lett till lungröntgen men det gjordes inte.

Efter ytterligare två dagar började det bli riktigt illa och vi åkte in till ett privatskukhus i stan (Korat). Snabb hantering, undersökning med påföljande lungröntgen visade på en långt gången lunginflammation där ena lungan kollapsat. Det blev inläggning med drop och antibiotika utan diskussion, läkaren undrade varför vi dröjt så länge...

Så där har jag Pen med barn ett par dagar till, grabben är på bättringsvägen och jag kommer aldrig mer att tillåta att vi utnyttja den allmänna sjukvården här, det är säkert inte så på alla sjukhus men jag tänker inte ta risken igen även om jag tror att vi faranger får bättre behandling.

Lego,

Du kan ha låg hjärtrytm av samma skäl som jag -Du var "fulltränad" redan före puberteten. För två år sedan åkte jag in i befarad hjärtinfarkt (som visade sig vara inflammation i diafragma, bär inte grovveden -skaffa skottkärra) och under natten väckte dom mig flera gånger för att fråga hur jag mådde. När jag undrade varför, berättade sköterskan att larmet går när patientens puls går under fyrtio slag per min och det hade min gjort flera gånger. Men förklaringen var att jag har låg vilopuls, ett resultat av extrem träning i unga år. Jag var fullt frisk och i god form.

Vi är nog ena redia spänstfenomen, tror Du inte det?

"ledarn " sa:
Att man blev vältränad av att stå vid sidan av gräsmattan i täckjacka och skrika till barn att dom ska passa bollen hade jag ingen aning om ??

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Får bra lungor då, men risk før høgt blodtryck. ;)

"legolas " sa:
GT sätter sig icke på levern. GT sätter sig på humöret vet du väl, och jag är en enormt lycklig människa ;D ;D ;D

legolas
Nu är du så där härligt poetisk igen. Du behöver inte alls halva hårddiskar med text för att vara intressant, det kan räcka med en enda mening ibland :) GT, jo, man tackar.

Om man Googlar på GT så finner man
"GT är Gin och Tonic ,en populär drink som fick många brittiska officerare i utlandstjänt att bli alkoholiserade ......"

Tänk på det gubbar ;)

"Phonta " sa:
Om man Googlar på GT så finner man
"GT är Gin och Tonic ,en populär drink som fick många brittiska officerare i utlandstjänt att bli alkoholiserade ......"

Tänk på det gubbar ;)

Det gör i varje fall jag, dricker inte eländet. Men inmundigar däremot med förkärlek en stor "Cuba Libre" istället, det är smaskens det. :)

men vilken cliffhanger, alltså precis som i tv-serier när dom bryter mitt i handlingen!

"ledarn " sa:
I våran by så stoppar dom kläder med halm och ställer ut..
Som fågelskrämmor alltså..

Det ska skydda från ett speciellt spöke som är kvinnligt och tar män när dom sover.
Ibland målar även männen naglarna med färg för att spöket inte ska veta.. :laugh: :laugh:

Dom är ju för roliga ibland.. :D :D

He He dt spöket vill jag se

Legolas. Detta var en intressant kommentar. Jag tror att det kan ligga mycket i det. Klok farbror du är.

" Vidskepelse är föregångaren till religion... Jag hittade på detta nu, men visst stämmer det väl? Innan det fanns religion, innan folk uppfann en Gudom, så fanns det rädsla för mörkret, och man uppfann olika väsen och figurer som gömde sig i mörkret, och som gjorde otyg mot alla människor. För att få bukt med detta, så blev man tvungen att uppfinna att det finns en gud, som då skall hålla dessa andar lite grand stången"

"legolas " sa:
Tack Sir One för att du kan uppskatta ens funderingar ibland. Karma skickades din väg just nu ...

legolas
....det är snarare så att det är bara ibland som jag, och många med mig inte uppskattar dina tankar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp