legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är min frus fel, hon kan inte uttala hans riktiga namn ...som är ...................

Så nu vet ni det ;D

Är det inte en tjeckisk flagga med där?

Föresten den där finnen får en ju djupt förbannad bara att läsa om han.

Jag tycker inte att det huset var snyggt med 3 våningar,
ser ut som en fyr. huset kanske ligger för att sprida ljus eller andra signaler
för sjöfarten , ;D ;D ;D ;D

eller ligger den på ön Faros i gamla egypten då heter
kanske huset Alexandria..

alexandria är den mest berömda fyren genom tiderna.

"magnusjansson " sa:
Jag tycker inte att det huset var snyggt med 3 våningar,
ser ut som en fyr. huset kanske ligger för att sprida ljus eller andra signaler
för sjöfarten , ;D ;D ;D ;D

eller ligger den på ön Faros i gamla egypten då heter
kanske huset Alexandria..

alexandria är den mest berömda fyren genom tiderna.

Dessutom räknades fyren Faros till ett av antikens sju underverk. Fyr heter Faro på spanska.

Övriga antika underverk som jag kan komma på var: Kolossen på Rhodos, Babylons hängande trädgårdar, pyramiderna i Giza, Babels torn, Artemistemplet i Efesos samt mausoleet i Halikarnassos.

Samma i den här delen av landet byggs så det knakar i marken, något nytt varje gng man kommer hem fortsätter det i den här takten kommer vi ha en stad större en både phitsanulok och phetchabun om 5 år. Även här bygger thai lyx, några från frugans släkt byggde ett hus för 7millioner baht nu, fråga henne hur fan dom hade råd med det, men 3 familjer som tatt lån ihop och skall bo ihop. Så antagligen är det oftast flerfamiljshus.

Flera av grannländernas flaggor finns ju där som Malaysia, Laos, Burma, Kambodja, Vietnam ...

Tjeckiens är det inte men snarlik, lite fel färger på fel ställe och en stjärna som de saknar ...

Inte kul att se. Speciellt för att jag har en bekant i Chiang mai som har en nyfödd dotter 3 veckor gammal nu. De vågar inte ta henne utomhus pga. den dåliga luften. Men luften kan ju inte vara mycket bättre inomhus heller.

/Anubaan

"legolas " sa:
Tack killar för att ni engagerar Er och skriver inlägg här i tråden. Janne - Tack för infon om flaggorna kul att veta faktiskt. Här har vi då en skola som troligtvis har en ledare som är utbildad kanske nere i Bangkok nånstans eftersom han är såpass öppen så han bryr sig om något annat än de vanliga 3 kungaflaggorna endast. Egentligen skulle man gå in och gratulera den läraren, så han vet att han är uppskattad.
d räggen
Jonas - Ja du, hoppas bara inte att de "bygger bort" den härliga inställning och goa mentalitet som lant-thai har häruppe i Isaan. Men risken är nog stor för den saken. När saker blir stora så dras d räggen dit. D räggen utbildar sedan lokalbefolkningen att bli d rägg... Sedan kommer knarket, och sedan är det kvickt kört med hederligheten, och inbrotten och stölderna blir legio.

När vi kysst hederligheten goodbye, ja då är det dags för den ryska maffian att ta över, och då är det dags att snabbt sälja våra hus, och leta efter andra boningar.

legolas
Vem vill köpa ett begagnat hus i Issan?Isaandamerna vill ha nytt frächt och stort. ;D ;D ;D

Verkar som det brinner utav bara fanken runt om thailand på den kartan. cambodia, laos, burma osv, är thai faktiskt bättre än dom andra?

Men det har ju varit en långkörare i bangkok post om dessa bränder varje år när det är dags. De vet om problemet men pratar bara om det, inget händer. Så är det varje år! Jo föresten dom försökte ju med dom där flygplanen som skulle spreja vattendimma i luften och det gav resultat förra säsongen. Men det låter som påhitt.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Här i byn eldas det som aldrig förr. Gräs, busker, diken, sopor. Allt man vill bli av med eldar man och det finns ingen som helst information eller medvetenhet om hälsorisker. Det är ju så här det alltid varit så det är väl inte farligt...

Talade med kommunkontoret i byn om att arrangera sophämtning men det fanns absolut inget intresse, inget planerat och man såg inte att någon ville betala för det.

Så det är en tuff kamp som måste börja på regeringsnivå med förbud och informationskampanjer

Här har dom sophämtning en gång i veckan och en återvinningscentral för plastflaskor etc, och för tillfället är risfälten majsfält så grönt och ingen eldning än.

Jag har inte sagt att dom aldrig eldar jag sa att det eldas inte för tillfälet här fälten är gröna och ca 1 månad kvar tills skörd då kommer det eldas för nästa odling. Och sophämtning har vi kommer sopbil en gång i veckan precis som hemma tar soppåsarna som står framställda vid vägen.

Ja madam skämtet är väl utbrett extra kul tycker dom det är och säga det till en farangtant kalla farangtanten för svart hund som ma dam betyder. Så det är inte för att vara artiga servitriserna säger madam till farangtanterna på restauranger.

Frugan berätta det för mig när vi satt på restaurang och en servitris titulera en farangtant madam, hon tyckte det var jätte kul.

Såhär ser det ut på fälten här uppe nu majs och tobaken står grönt på fälten, så detta är våran fina månad efter songkran skördas det och bränns men då är jag på sjön när den perioden kommer. Sen blir det en majsodling till och efter det årets risodling.

20130329_111806.webp

Ja dom använder det som skämt iallafall det vet jag springer det en svart hund förbi så är det inte ovanligt att dom pekar madam säger dom och skrattar. Frugan skrattade på restaurangen you hear madam, jag förstod inte först men så berätta hon madam also means black dog in thai she called farang lady black dog.

Sen är det ju detta med ton nivåerna i thai kanske servitrisen använde sånt uttal på madam så det blev svart hund det har ju jag svårt att höra och det förtäller inte historien vet ju bara vad frugan berätta.

"ledarn " sa:
Min erfanhet säger inte att Madame betyder "Svart hund" när dom pratar..

Det är något dom kallar en liten "finare" dam helt enkelt..

Vi har ju några falang fruar i byn som är så där typiskt Thai som kommit upp sig..
Innan har dom klätt sig som sina "systrar" men när dom blivit falangfru så ska det vara make-up varje dag och lite speciella kläder.. Inte bara till fest..

Då pekar alla andra finger och säger Madame till dom...

Så jag tror det är precis som Lego tror...
Det betyder just "madame" även i Thailand :nod: :nod:

Har även hört att Thai säger Madame till chefen i våran Amphue..
Hon är ju kvinna... Och inte tusiken tilltalar dom henne med "svart hund".. :laugh: :laugh:

Du tror inte dom pikar dom lite då det är ju som sagt var ett skämt i deras ögon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp