legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Ja du allsidig kost. Det går ju lätt att snacka. men jag väger ju för sjuttan 96-99 kilo, och det är en jääkla massa övervikt ju..... Så jag måste försöka hitta på grejor som gör att jag går ner lite grand i vikt...
2-timmars kn...a varje dag funkar bra om man nu har st..d vid 60+ 8)

"L200 " sa:
2-timmars kn...a varje dag funkar bra om man nu har st..d vid 60+ 8)

Blir inte mindre, blir bara mer för varje år men kan inte förklara varför ;D ;D ;D
men det skulle ju kunna vara den nya fritiden efter pensionen

Hej igen.Detta med yrsel,tror din kropp behover mer vatten och Extra Salt.
//Roger

"legolas " sa:
Fy [¤#@@¤%ผีสาง@¤] va trist, det är ju som kompisen sa redan för 25 år sedan. "DET är ju gött att k,a, men inte speciellt roligt" ....

Så 2 timmar nä tack, har bättre saker för mig......vattna blommorna, klippa gräset, kolla på en film på internet......

Mitt råd till dig försök att skaffa en annan hobby än den du nämnde. ;D ;D ;D
555
Ha det gott

För att förhindra saltbrist och uttorkning brukar jag blanda egen energidryck,salt,socker,citron och vatten det funkar suveränt bra.För i tiden fick man salttabletter med sig när det var jobb i varma länder.Du som cyklar och är ute i solen så länge måste vara noga med vätska och salt.Har man diabetes så måste man vara speciellt noga.
Måste beundra dig som har disciplinen att cykla flera timmar,beundrar även att du står upp för dina principer och vill ha ordning och reda i thaikaos.Har sett alltför många faranger som blivit överkörda av thaisläkten.
Kör hårt Lgo.

Har samma problem som du med att thailändska släkten tror att man driver hotel och det verkar inte som dom begriper vad man säger för någon större förändring märker jag inte. 8)

"gunnarg " sa:
Har samma problem som du med att thailändska släkten tror att man driver hotel och det verkar inte som dom begriper vad man säger för någon större förändring märker jag inte. 8)

Tur har jag ;D :P
Min fru har bara en bror som bor i singapore, närmaste släcktingar är ett par mostrar men de har egna familjer och ringer ca 1-2 ggr/år.
Hennes vänner är välkomna om de ringer innan och de är medvetna om detta.
Livet är lättare med liten familj.

Vi satt en gång i pattaya, 8-10 st och åt, då anländer en dam som en del kände och bara stoppade in utan att fråga!

Min fru har temprament med när det inte passar, tände direkt och sa till damen att så kan man göra på landet men inte i stan. Endast damen i fråga reagerade negativt men sen frågade hon och var välkommen.

"legolas " sa:
Ja det är allt en konstig situation det här med att släkt dyker upp, och som vill duscha, äta och ibland sova över. Det är väl egentligen ingen falang som har nåt emot varken att släkten kommer och duscher äter eller sover över, men allt skall ju ske med måtta. De skall visa respekt och aktning för vårt hem, och framför allt fatta att hemmet bebos utav 2 olika kulturer.

Det är INTE ENBART ett thaihem, utan ett 50/50 hem och då skall thaisläkten försöka att inse att där finns regler som också kanske inte alltid är genuint thailändska. Jag tycker faktiskt inte heller att vi falanger skall lägga oss på rygg, och bara räcka upp händerna i luften, och ge oss i alla lägen härnere. Man vinner noll och NADA respekt från folk med ett sådant uppträdande.

Men många falanger är ju för fan som "fällknivar" i samvaron med thai. Full respekt till thailändare anser jag, och det ger jag dom. Men jag kräver också full respekt på min hemmaplan, och min hemmaplan är mitt/vårt hem här...

Tänk va värdelöst att satsa allt man äger och har, och så kan man inte ens välja vad man vill äta, hur man skall uppföra sig i sitt egna hem, och inte ens bestämma reglerna som skall gälla för sitt egna hem. Nä tack, den grejen är inte för mig.

De som vill "anpassa sig" som det ju så vackert heter när man inte har någon ryggrad, de får väl "anpassa sig", och ge bort sitt hem och de får käka sin thaimat. Allt är säkert OK, var och en gör som dom vill antar jag. Jag bara redogjorde för hur jag kände i detta fallet...
Instämmer till fullo.Man måste bo i LOS för att förstå problemet inte bara komma hit några gånger om året. :'(

"legolas " sa:
Chaiyaphum MLXCVIII, Thailand
1.966 svar - 56.579 visningar

Jag är ju ingen större kaffedrickare nu för tiden. Men jag är uppvuxen och har druckit kaffe på daglig basis i 52 år. Började ju som 5-6 åring hemma med mamma, man älskade ju mammas hembakta bullar, sockerkaka och chokladkaka samt hennes hembakta matbröd. Det fanns absolut ingen köpebröd i denna värld som kunde slå hennes bak, ingenting alls.... inget snack om den saken....

Sitter i alla fall här nu vid datorn och dricker en underbart god kopp kaffe. Det var igår när Ingemar kom på besök som jag återupptäckte hur saatans gott äkta och riktigt falang bryggkaffe är. Och det skall vara bryggt i en styrka som passar kaffet. Inte på det sättet som thai misshandlar kaffet här i Thailand. Något så vidrigt äckligt som man får när man köper en kopp kaffe här är nåt oerhört. Jag riktigt hatar det.

Upptäckte dock snart att när, och om man beställer detta talanglösa kaffe de har här, så tar man emot koppen, ofta är ju koppen bara halvfull, och det är ytterligt små koppar, men priserna är svindyra. 1 minimal liten kopp kaffe kostar här runt 40 baht. Alltså precis lika mycket som lunchen eller middagen kostar på det absolut billigaste ställena här i Chaiyaphum.

I alla fall så tar man emot koppen efter det att man betalt, man ber sedan om varmt vatten, och så fördubblar man kaffemängden med varmt vatten, DÅ får man kaffe som man kan dricka i alla fall. Men att jämföra kaffet här i Thailand är bara löjeväckande, de har inte en chans mot något falanglands kaffe och kaffekonster, inget alls. Men det är ju inte konstigt. Thai kräver väl antagligen svinstarkt kaffe så de överhuvudtaget kan känna smaken på kaffet, helst vill de väl lägga i chilli i kaffet också för att få ännu mer styrka...

Och nu, tack vare Glimten66 generositet så har jag ½ kilo kaffe Löfbergs lila... jag måste erkänna att jag har glömt sedan drygt 4 år tillbaka hur himla gott riktigt bryggkaffe från falangland verkligen är... Jag har ju hela tiden här nu i den mån jag ens dricker kaffe, druckit deras Näskaffe.... Fan man är tillbaka när man gjorde lumpen ju, Näskaffe..... sådant äckligt substitut för kaffe... Men jösses Löfbergs Lila och Gevalia bryggkaffe.... Paradiset på jorden som mormor ofta sade!!

Nu smakade smörgåsarna gott igen och minnena kom tillbaka i alla hast i takt med att kaffet rann nerför strupen (på insidan förstås).... paketen är nu öppnad, så nu är det ingen anledning till att snåla längre med detta kaffe. Jag har ju haft Glimtens paket alltsedan han var här förra gången i höstas nån gång.... Men nu får man dricka snabbt, så det inte hinner blir mesigt, svagt och tråkigt..... Men inga problem,,, jag kör stenhårt med kaffedrickning igen...

Det är väl ganska konstigt hur vår kropp fungerar egentligen. Jag är ju ingen läkare eller proffs på vår kropp alls, men man undrar ju. Idag, varmt som sattan (43 grader), jag cyklade ner till Yongyuts äldre syster Baloo och spritmagistern Yutin. Yongyut var därnere för hon körde tillbaka sin morsa idag tack gode Gud... Så nu är vi tillbaka i gamla gängor igen till min oförställda glädje.

Om det bara är jag som är glad, tror det faktiskt. Yongyut skulle nog gärna vilja att Alfa skulle bo här permanent. Men Yongan vet också att det nog skulle vara döds-domen för det här äktenskapet, jag tror hon förstår det faktiskt. Jag cyklade i alla fall dit till byn, satt med Alfa och hennes polare hos en granne där och tjötade och tittade när de käkade lunch.

Det satt 5st äldre damer och en äldre man runt bordet och käkade. Och de åt runt 5-6 olika maträtter med ris till det då. När det kommer till mat, så råder det ingen fattig-dom i Thailand, det kan jag lova Er. Alla kriterier som man lärt sig som skall föreställa fattigdom funkar bara inte här nere. Det är nog mycket mer enklare i Afrika eller i Syd-Amerika att definiera fattigdom. För har man inga pengar där, så har man heller inte någon mat på bordet. Och har man ingen mat på bordet så svälter man och kallas fattig.

I Thailand, så har man t.ex. inga pengar... men man har oftast alltid mat, för mig i överflöd dessutom. Man hjälper varandra fantastiskt och man är verkligen generös mot varandra. Jag tycker det är underbart att se alla dessa åldringar som inte tjänar en spänn, och har inte gjort det på kanske 20-30 år, men de käkar som grisar och mate finns i överflöd. Grannar bjuder på mat, när de själva har mat, så bjuder de grannarna, och så håller det på. Forts. nästa kapitel....

Handskak

Jag kan inte låta bli att skratta, när jag läser om thai och kaffe! Sitter just vid datorn i ett blåsigt och kallt småland och dricker kaffe med chili och ingefära i.... Starkt så det förslår, men jag tycker om det så. Undrar föresten om inte Du borde fundera på att i framtiden ställa samman Dina skriverier till en bok? Jag tror den skulle bli både läsvärd och säljbar.

Birger

Trodde först det var kycklingen jag såg ;D :P ;D
Sen såg jag att det var kalkon :o :o :o

Skulle vara roligt att se fiskfällan färdig

Jag måste säga att du är beundransvärd som klarar av att cykla så pass långt i den hettan. Med luftfuktigheten som råder så är det banne mej bra gjort av en 60-åring! :nod:

"Berralund " sa:
Jag måste säga att du är beundransvärd som klarar av att cykla så pass långt i den hettan. Med luftfuktigheten som råder så är det banne mej bra gjort av en 60-åring! :nod:

strongt gjort men galen på samma gång, farligt för det kan bli sista turen när det är 40+, kroppen kan reagera och många äldre trillar av pinnen i hettan

Det är sant naturligtvis. Man skall göra allt med måtta och ta det försiktigt. Ta det lugnt lego, ta en Toy. Eller en Leo eftersom Toy ju inte finns längre. ;)

"Berralund " sa:
Det är sant naturligtvis. Man skall göra allt med måtta och ta det försiktigt. Ta det lugnt lego, ta en Toy. Eller en Leo eftersom Toy ju inte finns längre. ;)
Trot eller ej men du kan köpa Toy i dom flesta affärer i Sverige sen 2 år tillbaks :o

"ynot " sa:
Trot eller ej men du kan köpa Toy i dom flesta affärer i Sverige sen 2 år tillbaks :o

Aj tusan, det hade jag ingen aning om. Det är väl p g a att jag nästan aldrig använder tuggummi och om jag gör det så blir det Xylitol.

Men lego kan ju ändå inte få tag i Toy i Thailand!

Jag tror han gräver efter krabbor eller såna där små ålliknande malar, vad dom nu kan heta. Dom finns nergrävda i fotbollsplanen i byn och kan grävas upp med grep, fast idrottsklubben blir inte glad om man gör det.

Byt internetleverantör!Hade TOT förut och hade samma problem som du nu har.Bytte till 3BB och har nästan aldrig avbrott. 8)

Jadu Lego,
alltid trevligt att läsa om dina bravader och tankar i Thailandet.

Det bor en, som jag tror du känner, på samma gård som mig.Han jobbar ju på det stora bageriet,andra sidan gatan och har Stefan Kullberg som arbetskamrat,som du ju också känner.

Ett foto på mannen ifråga.

017.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A