Chaiyaphum MCLXXXVIII, Thailand
2.386 svar - 70.040 visningar
Visste ni om att här i Thailand, så öppnar en thailändare sin banan helt tvärtom från hur vi falanger öppnar våra. Vi brukar ju ta tag i bananen, ta tag i själva ”roten” på bananen, alltså stjälken på den, och bryta upp den...... En thailändare öppnar den ifrån det andra hållet, han greppar alltså tag i bananens ”minsta” ände och öppnar den där.
Jag frågade Yongyut om anledningen till varför de öppnar den på det svårare sättet. Som vanligt så tittade hon på mig och tänkte säkert – ”Ajajaj falang frågar löjliga frågor igen”!!! Men hon svarade till slut, - ”jag vet inte, men det är ju enklare att öppna den där”. Fasen tänkte jag. Det kan väl inte vara enklare att öppna den där???
Stövlade ut i köket, hämtade en banan och började med att öppna den på thailändskt mane´r.. Min förvåning var stor när jag fann att bananen öppnade sig hur enkelt som helst, jag vände sedan på bananen och öppnade den på falangvis, och jag måste säga att motståndet var mycket större när jag försökte på det sättet.
Jag vill avslutningsvis säga att jag icke prövat det hela med vanliga falangbananer (de stora) utan bara på den typ av banan som finns här i Thailand, alltså den s.k. fingerbananen, den lilla ni vet..... Ja, så har vi lärt oss en liten nyttig sak till i livet!!!!
Idag och imorgon, 2.a och 3.e augusti 2012, så har vi 2st högtidsdagar. För de av Er som är hågade att försöka att komma ihåg dom, så heter de: ”Asamha Bucha day” samt ”Khau Phansa day”. Som de flesta högtidsdagar här så handlar det ju antingen om att högakta Buddah på ena eller andra sättet, eller högakta ”riset” här i Thailand på ena eller andra sättet.
Allting är stängt, kontor och offentliga anrättningar. Och politikerna har också lyckats med att sätta ut och lagfästa ett förbud mot att dricka alkohol dessa dagar. Det dricks ju exempellöst här i Thailand bland Thailands egna befolkning, så man måste faktiskt lagfästa olika förbud BÅDE mot intagandet av sprit som försäljning av densamma.
Nu blev det för lite gnällande på en del av alla dessa suputer till falanger nere vid turistorterna, alltså de som bor stadigt härnere. Men för min del så skiter jag i de fylltrattarna, de är alkisar och inget annat, så dom kan man strunta i. Thailand kan faktiskt rädda dramatiska mängder av människor med dessa lagar, om de nu bara skötes av polisen och efterlevs av befolkningen.
Konstigt dock, tycker jag att på den klart största suparhelgen i Thailands historia, alltså Songkhran, då finns det inget förbud. DÅ super man ifrån morgon till kväll under 4-7 dagar. Man kör bil full, och man kör vespa full, och man åker med full, och man gör allting som man kanske inte borde, just full.... Så om de införde ett förbud där också, så kanske de kunde få ner sina extremt höga dödssiffror under denna helg. Det dör ju fler människor under 1 helg (Songkhran) härnere, än det gör under 1 helt år i Sverige.....
Nu i alla fall idag och imorgon, så infaller dessa helgdagar; Asamha Bucha day samt Khau Phansa day. Soda har blivit beordrad utav skolan att han återigen skall ligga över 4 nätter i skolans tempel. Buddism är en statsreligion, precis som kristendomen var statsreligion hos oss på ett riktigt sätt förr när man var yngre, innan invandringen tog fart, och man tvingades av hänsyn till dom, sluta med att ha en statsreligion.
De tar hand om sina yngre och föser in dom i den religösa ”fållan”. Barnen får lära sig allting om buddismen och de regler som finns ofta då i skolan. Så det är väl bra....
Sist han låg över i skolan för 3 veckor sedan, så låg han ju över i 3 nätter. Killen 11 år på sitt 12.e hörde inte ens av sig hem på dessa då 4 dagar totalt. Ingen utom jag tyckte att detta var konstigt. I ett land där den jävvla telefonen används t.om när de sitter och skiter, så tycker ingen att det är konstigt att man som barn inte hör av sig på 4 dagar....
Jag frågade Yongyut, men hon berättade, - ”no ploblem.. Soda come back soon”. Så återigen så är vi där som vi pratat om tidigare. Att barnet i familjen är hemifrån, har med sig en telefon, men ingen av thai förväntar sig att han skall höra av sig. Dock så var det inga problem för lille Soda att göra slut på batteriet redan under de 2 första dagarna, ringandes till kompisar och vänner. Men ringa hem till sin familj och säga god natt eller säga att han var OK, nä det finns bara inte på kartan. Forts. nästa kapitel.....
Handskak