legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha Skuggan, den var bra! Jag är själv lika gammal som du (56:orna är ju en sjusärdeles fin årgång) så visst tusan gör vi som vi själv vill. Jag har inga egna barn som kan bråka men förstår ditt dilemma. Men thailändsk fru och två härliga bonusbarn har jag fått och det får andra tycka vad dom vill om, det struntar jag fullständigt i.

Så gör vad du vill och lycka till vad du än bestämmer dig för att göra! :wai:

"skuggan " sa:
Du har helt rätt legolas ! Ytterligare en grej; när man som jag 56 år ung ;D skaffat sig en relation med en thaitjej så blir barnen oroliga och vill absolut inte att pappa ska flytta till Thailand. "du blir bara lurad,stanna hemma". Jag svarade: när jag var liten så sa min mamma åt mig vad jag fick och inte fick göra. Nu när jag är 56 år, så säger mina barn åt mig vad jag inte får göra. När fasen ska JAG få bestämma själv vad Jag vill göra ?? Då hajade dom till och förstod äntligen att jag har rätt att göra vad som känns bäst för Mig.

Vill bara tillägga att jag är ny medlem. Och jag har läst alla dina berättelser som är oerhört intressanta och vissa så roliga att jag inte har skrattat så mycket sedan farmor fastnade med pattarna i mangeln !!

ja, skuggan jag håller med Berra, skit i det. Att jag har en Thaifru och att jag rest til Thailand under många år har jag känt den "medelsvenska och Lutheranska" misstänksamheten i nacken hela tiden.

Alla tror antagligen att jag har AIDS, jag är allmänt oren, röker mariana och bara "hmmm" flickor hela tiden och min fru är "hmmm". De vill bara lura dig och så vidare.

Jo, så är det tyvärr, trångsynta människor, ingen säger något alla försöker att dölja vad de egentligen tror eller inte tror, inget att bry sig om, för jag vet att det finns många andra människor som har ett mer utvecklat sinne!

Lycka till med allt, din lycka kan ingen ta ifrån dig!

Insayt

"legolas " sa:
Hejsan Skuggan, skitkul att du orkar läsa mycket av det som kanske retar andra. Kul också att få ett uppskattande inlägg, det manar till än mer skrivande och krafsande i den thailändska "rabatten" som ju för många är väldigt helig.

Även falantantens "rabatt" (hehehe) är ju helig alltsedan Fredrica Brehmer, så där får man inte heller säga den sanning som man upplever.... Så nu kör vi på och trackar det vi stöter på i livet....

Tack - legolas

Tror inte att den thailändska rabatten är så helig som du tror, krafsa du lite grand, så skall du finna en ådra och ett litet frö som kan bringa klarhet, bara du krafsar tillräckligt mycket!

Insayt

Tack Legolas, då vet jag.

Det var inga problem för mig att be om ursäkt om jag begått några fel.
Har Du själv några funderingar om detta

Jag har bett om ursäkt för mina fel, mer än så kan jag inte göra.

ha det gott

ubon

"legolas " sa:
Jag:
a - kollar om han ser renlig ut
b - om han ser OK ren ut, så tar jag hans hand
c - om jag vet sedan tidigare att han varit en otrevlig kille, så avvaktar jag tiden
och ser om det är en bestående förändring till det bättre, innan jag fattar handen.

Rolig konsekvens
Om A är du och C känner dig, är B skitig.

Om B ser ok ut för C, är du renlig.
Är C skitig men känner dig tar B din hand, fast du vet att avvakta
Om C vet att du vet att B är OK, så tar du hans hand
Om A ser att B inte tar hand med C, utan väntar vad gör då.

Om ABC, inte gör något så blir alla skitiga, ingen tar i hand och alla blir olyckliga ;D

Insayt

Se där slog Du skallen på spiken, att jag inte tänkte på det.

För en Bath får man en spik, för en halv Bath, får man en halv spik.

Egensnickrat ordspråk

Ubon

Jag har uppriktigt fösökt att be dig om ursäkt, Du svarar med en pungspark,

nu räcker det Legolas, jag gick blommors väg, Du svarar med ett svärd,

Du Legolas har valt stigen vi skall gå.

ubon

legolas

jag gick ner på knä, och bad om ursäkt, uppriktigt.

Nej tack, Legolas om min förnedring inte räcker för dig,

så kan jag icke mer göra.

Slipa ditt svärd, låt oss mötas.

Ubon

En narcisist kan icke låta bli att svara.........

"ledarn " sa:
Lego....

Polarn i byn köpte sig en sån där riktig varmvattenberedare på 200 liter tror jag och monterade in i sitt hus.
Då fick han ju ordentligt varmvatten i alla kranar.
Tror han betalde 5 eller 6 tusen bath för den.
(Homepro om jag kommer ihåg rätt)
Installationen vet du ju att det kostar nästan ingenting..

Sen kanske inte du har "blandare" som kranar..?
Då blir det ju genast lite dyrare...
Han ska inte ha nåt varmvatten i kranarna. Det ska kännas att man bor på landet och får diska i kallvatten med sina nariga händer :D :D

"ledarn " sa:
Blandare är sådana kranar där du väljer själv vilken temperatur du vill ha på vattnet...
Alltså en kran du vrider höger/vänster på för att få kallt/varmt vatten.. Är du med...?
Tror att det är säkrast för Lego att inte krångla till det för mycket, han blir så förvirrad :)
Det bästa om frun nu tillåter att det finns varmvatten i köket är nog att ta en blandare med 2 kranar på en för kallt och en för varmt. Sen kan han ju måla den ena röd och den andra blå för att undvika misstag ;D ;D

"Ubon " sa:
legolas

jag gick ner på knä, och bad om ursäkt, uppriktigt.

Nej tack, Legolas om min förnedring inte räcker för dig,

så kan jag icke mer göra.

Slipa ditt svärd, låt oss mötas.

Ubon

En narcisist kan icke låta bli att svara.........

Är Du verkligen riktigt klok?

Tack för er stöttning "gubbs". För de flesta av oss killar som bor här är väl "gubbar" !?

Vill också nämna att, nu är relationerna mellan mina barn och mig samt min darling helt perfekta ! Känns så härligt, nu kan man slappna av och bara LEVA !!!

En sak till; det här var på 40-talet och konduktören på tåget från Avesta kom på en gubbe som inte hade biljett på tåget. Så han sparkade av honom vid nästa mjölkpall (på den tiden stannade tågen vid alla mjölkpallar i byarna), har jag hört. Hur som haver,, tåget rullade vidare och konduktören gick i genom vagnarna och tror du inte att gubbfaan utan biljett satt på tåget igen ! Så konduktören sparkade ut honom igen förståss, men frågade av nyfikenhet; vart faan ska du egentligen ?? Gubben svarade; till Mora,, om Gud vill och archelet håller ! Hepp

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCLXXXVIII, Thailand
2.386 svar - 70.040 visningar

Visste ni om att här i Thailand, så öppnar en thailändare sin banan helt tvärtom från hur vi falanger öppnar våra. Vi brukar ju ta tag i bananen, ta tag i själva ”roten” på bananen, alltså stjälken på den, och bryta upp den...... En thailändare öppnar den ifrån det andra hållet, han greppar alltså tag i bananens ”minsta” ände och öppnar den där.

Jag frågade Yongyut om anledningen till varför de öppnar den på det svårare sättet. Som vanligt så tittade hon på mig och tänkte säkert – ”Ajajaj falang frågar löjliga frågor igen”!!! Men hon svarade till slut, - ”jag vet inte, men det är ju enklare att öppna den där”. Fasen tänkte jag. Det kan väl inte vara enklare att öppna den där???

Stövlade ut i köket, hämtade en banan och började med att öppna den på thailändskt mane´r.. Min förvåning var stor när jag fann att bananen öppnade sig hur enkelt som helst, jag vände sedan på bananen och öppnade den på falangvis, och jag måste säga att motståndet var mycket större när jag försökte på det sättet.

Jag vill avslutningsvis säga att jag icke prövat det hela med vanliga falangbananer (de stora) utan bara på den typ av banan som finns här i Thailand, alltså den s.k. fingerbananen, den lilla ni vet..... Ja, så har vi lärt oss en liten nyttig sak till i livet!!!!

Idag och imorgon, 2.a och 3.e augusti 2012, så har vi 2st högtidsdagar. För de av Er som är hågade att försöka att komma ihåg dom, så heter de: ”Asamha Bucha day” samt ”Khau Phansa day”. Som de flesta högtidsdagar här så handlar det ju antingen om att högakta Buddah på ena eller andra sättet, eller högakta ”riset” här i Thailand på ena eller andra sättet.

Allting är stängt, kontor och offentliga anrättningar. Och politikerna har också lyckats med att sätta ut och lagfästa ett förbud mot att dricka alkohol dessa dagar. Det dricks ju exempellöst här i Thailand bland Thailands egna befolkning, så man måste faktiskt lagfästa olika förbud BÅDE mot intagandet av sprit som försäljning av densamma.

Nu blev det för lite gnällande på en del av alla dessa suputer till falanger nere vid turistorterna, alltså de som bor stadigt härnere. Men för min del så skiter jag i de fylltrattarna, de är alkisar och inget annat, så dom kan man strunta i. Thailand kan faktiskt rädda dramatiska mängder av människor med dessa lagar, om de nu bara skötes av polisen och efterlevs av befolkningen.

Konstigt dock, tycker jag att på den klart största suparhelgen i Thailands historia, alltså Songkhran, då finns det inget förbud. DÅ super man ifrån morgon till kväll under 4-7 dagar. Man kör bil full, och man kör vespa full, och man åker med full, och man gör allting som man kanske inte borde, just full.... Så om de införde ett förbud där också, så kanske de kunde få ner sina extremt höga dödssiffror under denna helg. Det dör ju fler människor under 1 helg (Songkhran) härnere, än det gör under 1 helt år i Sverige.....

Nu i alla fall idag och imorgon, så infaller dessa helgdagar; Asamha Bucha day samt Khau Phansa day. Soda har blivit beordrad utav skolan att han återigen skall ligga över 4 nätter i skolans tempel. Buddism är en statsreligion, precis som kristendomen var statsreligion hos oss på ett riktigt sätt förr när man var yngre, innan invandringen tog fart, och man tvingades av hänsyn till dom, sluta med att ha en statsreligion.

De tar hand om sina yngre och föser in dom i den religösa ”fållan”. Barnen får lära sig allting om buddismen och de regler som finns ofta då i skolan. Så det är väl bra....
Sist han låg över i skolan för 3 veckor sedan, så låg han ju över i 3 nätter. Killen 11 år på sitt 12.e hörde inte ens av sig hem på dessa då 4 dagar totalt. Ingen utom jag tyckte att detta var konstigt. I ett land där den jävvla telefonen används t.om när de sitter och skiter, så tycker ingen att det är konstigt att man som barn inte hör av sig på 4 dagar....

Jag frågade Yongyut, men hon berättade, - ”no ploblem.. Soda come back soon”. Så återigen så är vi där som vi pratat om tidigare. Att barnet i familjen är hemifrån, har med sig en telefon, men ingen av thai förväntar sig att han skall höra av sig. Dock så var det inga problem för lille Soda att göra slut på batteriet redan under de 2 första dagarna, ringandes till kompisar och vänner. Men ringa hem till sin familj och säga god natt eller säga att han var OK, nä det finns bara inte på kartan. Forts. nästa kapitel.....

Handskak

Visst verkar det som thailändarna är känslokalla gentemot sina barn? Som du skriver,att Soda sov borta 4 nätter och inte någon tyckte att det var konstigt. Jag har upplevt något liknande ett antal ggr. Många yngre bor ofta på landsbygden hos sin mormor/farmor och går i skola där medan föräldrarna jobbar i Bangkok eller någon annanstans. När de vid tillfälle träffas efter ofta en lång tid (månader) så är det inte som i Sverige och kanske övriga världen, att man håller om och kramar sitt barn och visar att man saknat det. Nej ! Det är ungefär som om de såg varandra igår ! Jag inser ?! att de älskar sina barn. Men.. vad beror det på, är det religionen-, eller är det för att härda barnen på något vis ? Någon annan som upplevt detta och har ett svar på min undran ?

Det börjar sakta gå upp för mig att jag nog har en egendomlig fru! Hon planerar allt. Läkarbesök, kundmöten, bilprovning -hon har örnkoll på det mesta. Inte typiskt thai direkt, men mycket praktiskt.

Min fru blir bättre och bättre. Nu skriver hon upp alla tider i en kalender så att hon inte missar något tandläkarbesök för barnen etc.

Sen är det precis samma sak som ledarhustrun, långsiktig planering går helt bort. Vill man boka in något för kommande helg får man svaret: "Inte bestämma nu".

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp