legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jo-Be " sa:
Det sist nämda troligtvis.. ;D :D ;D
Ölkartongerna fick mig att stå ut i alla fall :)
Jobbigast var nog grannen som tjatade om att hans dotter var både yngre och snyggare än min flickvän och skulle passa bättre som hustru. Den öl han drack hos oss blev den sista på den verandan...

"Berralund " sa:
Inte troligtvis - DEFINITIVT!!! :laugh: :laugh: :laugh:
Berra. Var f*n fick du luft ifrån? Hemma hos dig stinker det bara av gödsel från omkringliggande gårdar och avgaser från gamla volvobilar framförda av män i kepsar med texten "Skånska lantmännen". Har du fått i dig för mycket av dessa gaser? :)

"Sir One " sa:
Ölkartongerna fick mig att stå ut i alla fall :)
Jobbigast var nog grannen som tjatade om att hans dotter var både yngre och snyggare än min flickvän och skulle passa bättre som hustru. Den öl han drack hos oss blev den sista på den verandan...

Å inte fick han ta me si hunnen till himmelen? ;D :D ;D

"Jo-Be " sa:
Å inte fick han ta me si hunnen till himmelen? ;D :D ;D
Nej men ifrågavarande man hade till uppgift att passa styvdotterns kanin när Ooy och familjen var i BKK för att jobba i sin restaurang. Jag tror att han käkade upp kaninen innan den sändes till himlen.
Jag hade pröjsat 100 THB för den och funderar på en gruvlig hämnd. Kaninen var vit och jättesöt.

"Sir One " sa:
Berra. Var f*n fick du luft ifrån? Hemma hos dig stinker det bara av gödsel från omkringliggande gårdar och avgaser från gamla volvobilar framförda av män i kepsar med texten "Skånska lantmännen". Har du fått i dig för mycket av dessa gaser? :)

Nä, det är för kallt för att gödseln skall stinka idag.

Jag minns bara hur det var när vi gifte oss där nere, dom flesta kom och sörplade Leo samt Hong Thong och sen gick dom igen. Vi var tämligen ointressanta!! :)

Fick tips av Dan härom veckan att MAKRO sålde ”alternativ” till de vanliga baconpaketen ni vet, med 7skivor bacon kostandes runt 125-140 baht cirka. Jag tycker att det känns skitdyrt för att vara Thailand faktiskt. Dan hade upptäckt borta i högra delen av köttavdelningen 1 kilosförpackningar av baconöverskott... I alla fall såg det ut som så....

Ta en titt bredvid de där baconpaketen och du kommer att finna rökt skinka i samma kiloförpackningar från samma företag. Jag köper den till mina pizzor. Man hittar mycket på MAKRO. Problemet är ju bara att ta sig därifrån, som du vet ;D ;D ;D ;D .

/Anubaan

Får säga att jag känner igen mitt liv här mycket i dina berättelser legolas. Släkt delen har jag väl haft lite tur med, då det är mycket falang i släkten. Första gngn vi var här uppe blev ju mitt i natten kärringen väcker än annandag jul måste dra på begravning fasters pappa dött. Men visa sig i slutändan att ok 10 talet falanger där dottern till den avlidne min frus fasters gubbe har bott här 14 år. Visa sig väl att gubben va populär även med falanger då flertalet sv falangerna kom själva utan kärring o släkt. Träffa även en svensk där bott i thailand 22 år 5 år här uppe så fick ju lite info om livet här då.

Den här mannen hade väl också vart med om en hel del för ju mer ölen flöda berätta han om både rån och misshandel han fått uppleva innan han hamna här uppe. Har ingen kontakt med folket i dagens läge men funderar på o kontakta eng farbrorn de va en trevlig snubbe. Har ju frugans kusin med som har usa gubbe men verkar ju som kärringarna kört ihop sig då ja flytta hit köpte en bil fixa till svärföräldranas hus och nu börja bygga eget. Fick en hint av han på song kran att frugan hans tyckte ja fick han att se dålig ut jävla svartsjukan här uppe ja o han inga problem men kommer han över o tar en whiskey tarde ca. 3 min så e hans kärring där han e ju bara runt 28 med. Nu vet la ja inte så men ser efter o läst igenomatt det kan va svårläst gbg +hong thong

Men han va ok annars kom til phuket 20 års åldern jobbar för norskt telecom företag och som farbrorn sa ok.

Men gillar dina berättelser för ger en bild av hur det är att leva här,nu uplever ja iofs samma men skönt o känna att man inte e själv.

Tänkte på en sak Lego!

Hade det inte räckt om du skickat med plånboken och ett bankutdrag till begravningen?

Varför är det status att ha falang?

Elakt plånboksskämt från min sida! Kunde inte låta bli.

Härligt att höra att du och andra som "uppför sig" blir respekterade!

Hälsning

Detta med plånbokstänk är nog ganska utbrett och man respekteras så länge man gläntar på plunkan emellanåt. Min tilltänkta svärmor är väldigt omtänksam om farangen Sir One. Hon vill inte att han varje natt sover i byn utan pushar sin dotter att ta med farangen till hotellet i stan lite då och då. Den framtida svärmoderns omsorg har lika djupa rötter som en ATM. Cyniskt uttryckt är förhållandet farang/thai lite grand som legaliserad pr*stitution, ja det gäller säkert även andra konstellationer. Mildare sagt är det att klia varandra på ryggen.
Kan man bygga upp respekten och tilliten genom rejält och rakt uppförande utan ATM-inslag så har man lyckats.

"ledarn " sa:
Gäller att visa vad som gäller från början tror jag...?
Sprätter du för mycket och otänksamt i början får du svårt att få dom att förstå att "brunnen" kan sina...
Jag har ingen brunn att ösa ur så det är inte svårt att följa ditt råd. Hur djup eller grund den pöl jag har att ösa ur har jag inte avslöjat.

"legolas " sa:
Aj fan, nu får man väl skit som vanligt för att man inte kan hålla käften, dock inget illa ment boys, men trots protester så är det skillnad emellan oss anser jag i alla fall.

legolas

Nej då du får en extra karma från mig. Jag har inte på något sätt Legolas mångåriga erfarenhet av livet här nere. Men jag tyckte mig märka ett genuinare intresse och arrangemang från släktens sida nu när vi kom ner för tre månader sedan. Denna gången var det ju för att bli kvar, inte för att om en månad åka tillbaka. Det är svårt att sätta fingret på något särskilt, men förut var umgänget på något sätt nödvändigt för vi skulle ju snart åka hem.

Nu när de vill ha med oss på div. utflykter, upptåg och fester så känns det mer som om de verkligen uppskattar min närvaro. Nu är det ju ingen som är av tiden tvunget, vi är ju kvar förhoppningsvis många år. Kanske jag romantiserar men det är i alla fall min känsla.
/Anubaan

"legolas " sa:
Jag säger bara såhär till ledarn, sir one och Glimtmannen, och ledarn kommer att hata detta för han påstår alltid att jag kör med att jag bor i Thailand och det gör inte ni andra så ni vet inget.....jag känner inte igen det, men så tycker ledarn i alla fall.

Jo utan att trampa för mycket på tårna nu då, så påstår jag utan att darra, att det kan vara en skillnad p.gr.a. att jag bor härnere mitt i smeten, jag finns alltid härnere mitt i smeten, jag kommer oftast på thai´s festligheter och ja, jag är en falangfan som ALLTID finns där och som har tagit "plats" i deras familj, på gott och på ont. Och till syvende og sist så tar jag mitt "dagliga" ansvar och tar hand om 2 barn ur familjen samt är gift med en kvinna ur familjen.

Allt detta ger mig en position härnere, som ni inte är i närheten av. Ni kommer ner en tid, och ni är säkerligen älskade utav Er familj, inget tvivel om den saken. men ni är falangen som dansar in, och som snart dansar ut igen. Visst där kanske står en kåk och glassar i solskenet, men den är oftast tom för falang bor inte i Thailand och han finns inte med i umgänget härnere.

Så jag påstår allså detta, att jag vill helst inte i de ordalagen bli ihopblandad med en ATM, i alla fall inte i samma andetag som de "flyktige" falangen som dyker upp vid ett sällsynt tillfälle på året en viss tid.

men visst om jag började lätta på "plåntan" i tid och otid och glassade runt med pengar, så skulle nog respekten för mig bli ganska skral ganska snabbt dessutom. Och jag är icke överens om Sir One här. Som anser att respekten kommer utifrån plånboken. men jag tror att ni blandar ihop respekt med ren och skär k:het över pengar, och det handlarf icke alls om respekt för människan.

Aj fan, nu får man väl skit som vanligt för att man inte kan hålla käften, dock inget illa ment boys, men trots protester så är det skillnad emellan oss anser jag i alla fall.

legolas

Underbart! du, tog orden ur min mun, känner likadant i mångt och mycket..
Karma kommer..

Ser idag med ett nyktrare öga att det är lite osammanhängande det man skrev igår. Hade druckit en del Hong Thong, Buddistisk helgdag här igår, var lite som vårt nyår mycket alkohol "god mat" och vid 12 slaget så sköts det raketer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp