legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo..Lego!De där två röda du köpte...har vi ju överallt här hemma till julen.Och även i Thailand är de "överexponerade" denna denna tid på året. Dessa julstjärnor är vackra när de blommar och om du lyckas få dem att överleva ett par år kan de bli upp till 2,5 meter höga...det blev min...nästan som ett träd!

Frank

100_1392.webp

Julstjärna "Euphorbia pulcherrima" Kommer ursprungligen från Mexiko.
Där är den en flera meter hög buske.

Det vi kallar julstjärnor är en förädlad variant som prepareras med retardingsmedel, för att ej bli så stor.

Normalt blommar Julstjärnor på vintern när dagarna blir kortare än 10 timmar och temperaturen sjunker ned mot 12 grader nattetid.
Detta gör att de sällan blommar om här i Thailand.

Kent

Tack Kent för bra information! :)Men vad var det som gjorde att min växte så hög..och..blommade om 3 år i rad? Glömde man bespruta denna tro...? Kan tillägga att det bara var denna (av 5 st) som växte sig så hög och blommade om. Stod ganska skyddad i halvskugga...men fick mkt gödning(torkad kogödsel)..och vattnade den flitigt.

Frank

Copy of 100_1186.webp

:o..Öhh,..ja jag börjar nog bli gammal...för kallt här uppe för att tänka klart!! :-[
Men...vi fick ju lite utrett om julstjärnorna i alla fall! Ha det fortsatt bra "i landet på låtsas"...dit jag snart kommer för evigt... :upanddown:

Frank

DSC_0168.webp

De röda och lila blommorna ser ut som Celoisa cristatta.
Mycket vanlig och lättodlad växt.

Glöm inte bort att ta vara fröerna, så sår du egna.

"legolas " sa:
Jag är nöjd med detta fritidsintresse, alltså ett intresse där jag pratar om ditten och datten, alltså delar mina åsikter med de som orkar läsa. De som blundar trycker nog hellre på ignorera-knappen...

Jag har själv lite svårigheter att förstå den svenska du skriver, och det innebär inte att jag har svårt med svenskan, utan nog mer att du krånglar till det för dig i din iver att "yxa" till meningar som skall verka vara så invecklade som möjligt.

Du skriver att jag "skriver om detta stycke", jag läste 3 gånger, men kunde tyvärr inte finna att jag "skrivit om detta stycke" alls... Ibland Insayt så kommer kunskap ifrån att kunna "se och känna" språket. Det handlar inte enbart om att mekaniskt lära sig saker, man missar ofta då djupet i språket, och man missar mängder av chanser att föra sitt egna språk framåt, man blir mer en "meningsrobot"..

Slå inte upp det ordet heller, för risken är stor att du inte kommer att finna det. Kanske lika lite som "frimärksland". Men du förvånar mig storligen faktiskt, hör du verkligen inte vad som avses med ordet? I så fall kanske det är bortkastad tid att förklara ordet "banan-republik" också?

Sammanhanget mellan dessa är perfekt skrivet, förutom ett stavfel på ordet "detta" som skall läsas "dessa", och ytterligt lättförstårligt. Jag tror nog inte det tarvar någon mer förklaring än att "blinda hönor finner inga korn".

Insayt du är urtypen av människa personifierad faktiskt. Alltså den människa som lever ett behagligt liv hemma i Sverige, längtar efter din "paradisö" som alla vi andra. Skillnaden mellan dig och mig är att jag får inte som du, andas ut mellan besöken i Thailand hemma i TV-fåtöljen i Skurup, och ladda mina batterier.

Jag upplever precis hela tiden dygnet runt här hur "Thailands tjuvar" (poliserna), tar för sig ifrån vanligt fattigt folk. Man läser dagligen här hur politikerna, dessa mästerskurkar skor sig på nationens pengar. Jag orkar fan inte upprepa en gång till.

Jag anser det vara var mans uppgift att belysa och prata om problem, inte springa och gömma sig under storarums-mattan så fort som det börjar osa katt. Vad är det för fel att "hjälpa" en nation med det ytterst lilla man kan göra, alltså belysa information och belysa hur det går till i deras egna land?

Visst jag kan inget göra åt det, och det är heller inte min uppgift som utlänning att göra något åt det. Men nationen har gett mig tillåtelse att få bo här, och få lov att betala skatt på allting som jag handlar här, så kanske det moraliskt får mig att känna att jag kan skriva om saker och ting, och om den verklighet som finnes här.

Jag förstår dig till fullo Insayt. Men dina åsikter är egentligen livsfarliga för det thailändska folket. Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik" i ett land och le ikapp med nationens invånare, alltmedans de dagligdags blir ekonomiskt "våldtagna". Du har ju inga problem,,, Åk hem efter 2 månader och ladda om.....

Men en sak fattar jag inte, varför inte skriva och prata om sakerna precis som det är, istället skall det lindas in ett rosa moln, man kan tro att dina meningar om Thailand stundtals är skrivna utav Thailändska Statens egna Resebyrå.... ;D

legolas

Lego tyvärr är det som många gånger i forum missuppfattning, vad jag menar är att det stycke som följer det första stycket känns som att det är ryckt ur sitt sammanhang från någon annanstans, därför undrade jag och det var ingen stavningskonroll eller liknande.

Du behöver inte ta illa upp, jag bara undrade!

Sen "frimärksland", jag vet vad innebörden är i detta, jag tycker inte om ordet "att rida på andra", du anser att Thailand rider på andra länder, jag är inte dum Lego.

Sen språkbegåvning, därom är jag jämbördig eller kanske till och med slår dig på fingrarna, så det behöver du inte tro något annat.

...och som alltid skall du ta upp din permanenta vistelse kontra oss andra som kommer på besök som någon slags värdemätare på kunskap.

Kunskap om något och förståelse av något är två helt skilda saker. Om du så bor i 100 år i Chayaphum kommer du antagligen aldrig att förstå ändå, för till detta måste det finnas en vilja till att förstå.

Så jag lämnar den biten, för du och jag vill aldrig bli enig i detta, är jag rädd.

Så Lego mina inlägg var egentligen ingen kritik, utan mer en dialog om saker och ting, men du startade vagnen som rullade.

Nedan är ju inte ens värt att kommentera, det är ju bara så korkat och så dumt? Du känner mig bättre än så Lego.

Skulle jag utgöra en risk för Thailand och dess invånare...hahahahahah, så dumt :o

Jag förstår dig till fullo Insayt. Men dina åsikter är egentligen livsfarliga för det thailändska folket. Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik" i ett land och le ikapp med nationens invånare, alltmedans de dagligdags blir ekonomiskt "våldtagna". Du har ju inga problem,,, Åk hem efter 2 månader och ladda om.....

Men en sak fattar jag inte, varför inte skriva och prata om sakerna precis som det är, istället skall det lindas in ett rosa moln, man kan tro att dina meningar om Thailand stundtals är skrivna utav Thailändska Statens egna Resebyrå.... ;D

Men Lego, ingen har väl sagt att man inte skall prata om saker som de är, var har du fått det ifrån? Grejen är att inte använda nedvärderande ord eller uttryck om andra länder eller människor, det är allt det handlar om.

Varför måste man hela tiden applicera epitet på allt, stämpla folk eller länder som det ena än det andra, den biten fattar inte jag.

Är det för att man vill befästa sin egen position i världen och sin storhet, kanske detta just beror på att systemen är ruttna och har man då själv en benägenhet att göra detsamma, jag då bidrar man ju själv till det man kritiserar.

Jag har aldrig varit åskådare när det gäller Thailand eller något annat land i världen, jag deltar alltid, alltså i en global värld där vi alla är världsmedborgare och där vi alla har ett ansvar. Jag sitter inte vid sidan av.

insayt :wai:

Måste få flika in en sak till!

Nedan av dig skrivet Lego, rimmar illa med den verklighet vi nästan alla har i detta forum, de som du kallar kompisar. Vi har fruar och barn samt familj, vill du på detta sätt, påskina att vi bara är åskådare.

Skulle vi vara lakejer för den Thailändska staten och vara pelare för resekataloger, endast, fnyyysss?

Eller är det endast jag som faller inom de kriterier du vill göra gällande och alla andra i detta forum faller inom ramen för din mätsticka som behagar dig, eller?

Även om vi alla som inte likt du och andra bor i Thailand, har vi familj samt barn eller fru, skulle vi då inte bry oss om Thailand eller våra närstående eller bry oss om Thailand och dess utveckling?

Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik" i ett land och le ikapp med nationens invånare, alltmedans de dagligdags blir ekonomiskt "våldtagna". Du har ju inga problem,,, Åk hem efter 2 månader och ladda om......

Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik, vad är detta? Vad [@!# ojsan då!] vet du om det, så detta gäller ju då inte bara mig utan alla i detta forum som inte permanent bor i Thailand men har familj och barn, utan vi är bara turister som inget vet och åker hem och sen glömmer allt och har inga problem..

Jag likt många andra här i forumet har familj, jag har min fru och tre barn, detta vet du, som jag daglidags som du uttrycker dig håller mig uppdaterad om och där vi , i brist på min närvaro planerar vår framtid i Thailand tillsamman, så är jag då åskådare?

Helt otroligt Lego, fattar nada som glimten66 brukar säga, vad menar du?

insayt

"legolas " sa:
ja missförtånd blir det alltid lätt, se bara i detta fallet..... Du drog till med en massa saker, när jag i all enkelhet bara påstår helt klart och enkelt uttryckt på rikssvenska desutom, att kunna stå ut med, att tolerera, att kunna strunta i saker och ting, är nog bra mycket enklare om man INTE bor härnere fulltid.....

Efter 2 månader så blir det hemgång, så kan man slippa tänka på de saker som irriterar en, då är det nog ganska enkelt att sitta till doms över folk som blir upprörda över gluteus maximus och gangsters härnere....

Värre än så var det faktiskt inte.. Så lägg inte ord i min mun som aldrig har blivit sagda...

legolas

Ja men Lego, det första utbrottet du hade om det Thailaändska landet, är ju sådant du aldrig kan påverka, så varför lägga energi på det, gör som jag säger, lägg energin på din familj och älska alla i din familj, det vet jag att du gör, men varför lägga energi på något du aldrig kan förändra, för mig obegripligt och vem är intresserad av det,?
Förmodligen ingen?

Så slappna av Lego, njut av din vistelse och ditt liv vi alla i detta forum älskar din resa, du har det ju bra.

Varför skall du blanda in storpolitiska grejer i ditt liv, vem är intresserad av det? Inte jag och ingen annan heller för den delen, fyll inte din blogg med värdelös info som ingen är intersserad av, bara för att du varje dag skall fylla din blogg med innehåll.

"legolas " sa:
Du själv skrev detta Insayt i ditt inlägg som jag nu citerar. Det står dig fritt att ta tillbaka detta du skrev, och därmed få rätt i sak. Gör du det inte så är du bara statist, publik och åskådare till vad som försigår i Thailand.

legolas

Försår jag inte alls, vad menar du?

Thailand och alla andra länder är i sin kultur ett utvecklat land, vad är det för fel på det, så är det ju.

Det vi i västvärlden bedriver i vår intellektualism är ju det motsatta, alla länder är väl i sin kultur utvecklade, vad är det som är så svårt att förstå med detta?

Problemet vi har i västvärlden är ju att vi "jämför" istället för att förstå.

Vi jämför vår egen bild och vår kultur med den kultur vi flyttar till, istället borde vi förstå den kultur vi flyttar till, för om vi bara jämför, vill vår bild av det vi flyttar till bli en schablon av det vi egentligen inte tycker.

Kom på en sak till :
"Det står dig fritt att ta tillbaka detta du skrev, och därmed få rätt i sak", men vad är detta? Så förmätet och så uppblåst, du skall i detta forum tillrättavisa mig likt att jag är en 10 årig skolpojke som inte förstår något?

Lego, ta det lugnt och sansa dig!

"Insayt " sa:
Ja men Lego, det första utbrottet du hade om det Thailaändska landet, är ju sådant du aldrig kan påverka, så varför lägga energi på det, gör som jag säger, lägg energin på din familj och älska alla i din familj, det vet jag att du gör, men varför lägga energi på något du aldrig kan förändra, för mig obegripligt och vem är intresserad av det,?
Förmodligen ingen?

Så slappna av Lego, njut av din vistelse och ditt liv vi alla i detta forum älskar din resa, du har det ju bra.

Varför skall du blanda in storpolitiska grejer i ditt liv, vem är intresserad av det? Inte jag och ingen annan heller för den delen, fyll inte din blogg med värdelös info som ingen är intersserad av, bara för att du varje dag skall fylla din blogg med innehåll.

En stilla fråga Insayt. Hur vet du att ingen är intresserad av storpolitiken i Thailand? Jag är det i varje fall för det påverkar i högsta grad framtiden för både min familj och mig. Förvisso ligger detta ganska många år framåt i tiden, men en gång kommer ett beslut att tas om vi skall flytta ner eller inte.

Då är det väldigt intressant att veta hur den politiska situationen är och varför inte börja med att hålla sig informerad redan nu? Så kör på för min del lego, det finns förmodligen fler intresserade.

Personligen är jag inte själv så värst intresserad av politik.
Men jag inser att vi alla är olika som tur är.
Det vore ju riktigt tråkigt om alla vore lika och tyckte lika.

Fortsätt att skriv som du gör lego, den som inte gillar det behöver ju inte läsa det.

"Berralund " sa:
En stilla fråga Insayt. Hur vet du att ingen är intresserad av storpolitiken i Thailand? Jag är det i varje fall för det påverkar i högsta grad framtiden för både min familj och mig. Förvisso ligger detta ganska många år framåt i tiden, men en gång kommer ett beslut att tas om vi skall flytta ner eller inte.

Då är det väldigt intressant att veta hur den politiska situationen är och varför inte börja med att hålla sig informerad redan nu? Så kör på för min del lego, det finns förmodligen fler intresserade.

Nä, där har du kanske rätt Berra, kanske jag uttryckte mig fel, visst kanske det intresserar vissa, värst vad du helt plötsligt intresserar dig för Legos tråd, tillhör ju inte vanligheten?

Typexempel på att man vill i mina inlägg inte läsa det väsentliga, utan bara sitta och leta något man kan hacka på, man bara koncentrerar sig på det, har du fattat det intelligenta i mina svar, nä förmodligen inte, bara försöka hitta något man kan hacka på?

insayt

"Insayt " sa:
Nä, där har du kanske rätt Berra, kanske jag uttryckte mig fel, visst kanske det intresserar vissa, värst vad du helt plötsligt intresserar dig för Legos tråd, tillhör ju inte vanligheten?

insayt

Läser den varje dag men behöver ju inte kommentera för det, eller hur?

"Justin Case " sa:
Nä något intelligent i dina svar har då jag inte hittat, och tro mig, jag har letat ihärdigt.

Kanske du skulle låta flaskan vara då du ska skriva inlägg på CM? Dina förvirrade inlägg har en tendens att alltid komma på Lördag och söndagar.

Ps. Tillhör du verkligen Staff?

Att mina inlägg kommer på Fredagar Lördag och Söndagar beror på att jag inte har mycket tid att skriva på vardagar då min kalender är full av arbete. Kanske din kalender innehåller annat, vad vet jag?

De här inläggen i Legos tråd tror jag inte han uppfattar på det sätt ni uppfattar det, jag är helt övertygad om att Lego är fullt kapabel till att svara för sig själv och är inte behjälpt av några medryttare i form av sådana som dig.

Vad beträffar intelligens, är jag själv kapabel till att avgöra det utan din hjälp!

insayt

Hakkorset eller Svastika som det egentligen heter är bra mycket äldre än den Nazistiska symbol som vi västerlänningar sammankopplar den med.
I Asien och Japan är det en lyckobringare och visar solen.
Så egentligen borde vi västerlänningar inse att Thai använder den efter sin tradition.
Det var ju just betydelsen lycka och framgång som gjorde att nazisterna i Tyskland använde den som sin symbol.

Sedan saknar jag en bok om mig, skulle kanske Linns bibel om Flora eller Darwins teorier om artens uppkomst.

Resan till Ko Phangan kan du ta när det passar, vi stannar minst till slutet av maj.
Omkring den 20/2 drar vi nog till Rayong och våldgäster Ragnela.
Men kan tänka oss ett par dagar i Khao Lak innan.

Som sagt gumman och jag sitter inte fast, utan tycker om att se så mycket som möjligt.

Sedan grodan du hittade.
Det är en Painted Frog "Kaloula pulchra"
De lever dagtid nedgrävda. Nattetid kan de komma upp för att jag och para sig.
De är mycket vanliga i hela Thailand och är oftast den grodan som låter mest när det regnar.
Den är inte omtyckt som mat, då den avsöndrar ett svagt men illasmakade gift.
Helt ofarligt men kan irritera ögon och hud.

"legolas " sa:
Nä den här meningslösa fighten bryr jag mig nog inte om. Jag har funderat lite grand över det här som Insayt skrivit, och jag måste säga att jag är än mer bergfast övertygad om att det är som alltid. De tysta är de farligaste ty de tar aldrig ställning och tillåter därmed "mobbning" i olika former, de tillåter statskupper, och dom tillåter rötna system att fungera utan problem i hela nationer.

Jag tror att det är varje människas plikt faktiskt att göra det lilla den kan göra, ty det är som någon (Insayt) sa, att ensam kan man inget göra.... Men vad du Insayt anskrämligt nog glömmer eller skiter i, är att om alla drar sitt strå till stacken, så blir det en jäkla massa strå till stacken, och därmed så kommer det att fungera fint i den "stacken", och alla oegentligheter och maktövergrepp tas effektivt hand om så fort dom dyker upp.

Detta är min åsikt. Och sedan vad det gäller om folk är intresserade eller inte intresserade, så hoppas jag naturligtvis i grunden att folk skall vara intresserade. Annars skulle det nog kännas ganska beklämmande meningslöst att sitta här och författa, och sätta alla mina tankar på pränt.

Jag har på något konstigt sätt känns det som, lyckats att behålla min sans och balans genom att "skriva av mig" i min blogg. Livet som man har fått ställa om sig till, har fungerat jättebra, jag har lyckats att fortsätta att vara nästan samma person som tidigare hemma i Sverige. och därmed haft ganska hyggligt lätt för att vara öppen och få kontakt med andra människor.

jag har sluppit den där grejen med enstöringslivet, där man som en djupt olycklig sate mer eller mindre målar in sig mentalt i ett hörne här i Thailand. Jag för min del hyser t.ex. ganska låga tankar om de västerlänningar som yvigt antyder ute på de olika forumen hur fullständigt ointresserade de är utav att umgås med andra väster-länningar, och att prata med dom och att ens hälsa på dom. De säger sedan i nästa andetag att de har nog med sin familj och sina "thailändska vänner"....

Detta är i mina ögon första klassens skitsnack, och visar nog mer vilken typ av västerlänning vi har framför oss. Man tar alltså med sig sina sociala problem ifrån falangland ner till Thailand, har man inga i Sverige, så kan man skaffa sig här nere p.gr.a. isoleringen om man tillåter den att besegra sig.

Nä jag tror faktiskt att det nog är bra mycket roligare för folk att läsa hyggligt intressanta blogginlägg, än dessa monotona tillrättalagda politiska inlägg, som vissa alltid gör. Jag tror folk vill läsa ett livligt och levande språk där man tillåter sig att kanske någon gång tabba sig med felformuleringar och konstiga oövertänkta tankar.

Så vi kör la på, jag tycker det är helt OK att du Insayt kommenterar, för mig innebär det ju att åtminstone någon ger sig till livs så man vet att folk läser bloggen-dagboken. Men du Insayt... du ramlar nog själv ner lite grand i den grop som du grävde för Just in case och andra när du antydde att folk inte såg till det intellektuella i inlägget utan mer letade efter "fel", och därmed missade det stora målet i inlägget.

Men detta är ju exakt vad du gör när du ber mig förklara "Frimärksland" för att sedan i nästa inlägg stolt förklara att du visst vet vad "frimärksland" är för något.

Så nu skall vi vara snälla och glada så kommer tomten till oss med olika saker, lite förslag till tomten ifrån legolas, jag själv får la inget antar jag:

- Insayt - Kazakhstans nya Encyclopedia
- Berralund - "Styr rätt - ät dig mätt" en bok för Sinbads efterlevande..
- Kycklingen - boken om mannens svagheter "kicka han på kulorna" av Gardell
- ledarn - boken om passiv aggressiv.. lär dig vinna utan att säga nåt.....
- BERTIL - HANDBOK OM DATAKUNSKAP... ;D
- Areyaa - "snart så kommer jag" - boken om utvandring och "glädjen" med den..

ha det gott Era stollar....

legolas

Jag tackar också för min bok lego, synnerligen passande. Och visst skall du köra på som vanligt, även med politiken. Karma kommer!

Khao Lak är inte känt för att vara billigt.
Men här kommer några föreslag.

Khaolak C-nior Bungalows
Fasai House
The KIB (Mitt val)
Khaolak Grand City Hotel
Gerd and Noi resort Mitt andra hand)
Khaolak Yama Resort

Boka sedan genom Agoda så får du bäst pris

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A