"legolas " sa:
Jag är nöjd med detta fritidsintresse, alltså ett intresse där jag pratar om ditten och datten, alltså delar mina åsikter med de som orkar läsa. De som blundar trycker nog hellre på ignorera-knappen...
Jag har själv lite svårigheter att förstå den svenska du skriver, och det innebär inte att jag har svårt med svenskan, utan nog mer att du krånglar till det för dig i din iver att "yxa" till meningar som skall verka vara så invecklade som möjligt.
Du skriver att jag "skriver om detta stycke", jag läste 3 gånger, men kunde tyvärr inte finna att jag "skrivit om detta stycke" alls... Ibland Insayt så kommer kunskap ifrån att kunna "se och känna" språket. Det handlar inte enbart om att mekaniskt lära sig saker, man missar ofta då djupet i språket, och man missar mängder av chanser att föra sitt egna språk framåt, man blir mer en "meningsrobot"..
Slå inte upp det ordet heller, för risken är stor att du inte kommer att finna det. Kanske lika lite som "frimärksland". Men du förvånar mig storligen faktiskt, hör du verkligen inte vad som avses med ordet? I så fall kanske det är bortkastad tid att förklara ordet "banan-republik" också?
Sammanhanget mellan dessa är perfekt skrivet, förutom ett stavfel på ordet "detta" som skall läsas "dessa", och ytterligt lättförstårligt. Jag tror nog inte det tarvar någon mer förklaring än att "blinda hönor finner inga korn".
Insayt du är urtypen av människa personifierad faktiskt. Alltså den människa som lever ett behagligt liv hemma i Sverige, längtar efter din "paradisö" som alla vi andra. Skillnaden mellan dig och mig är att jag får inte som du, andas ut mellan besöken i Thailand hemma i TV-fåtöljen i Skurup, och ladda mina batterier.
Jag upplever precis hela tiden dygnet runt här hur "Thailands tjuvar" (poliserna), tar för sig ifrån vanligt fattigt folk. Man läser dagligen här hur politikerna, dessa mästerskurkar skor sig på nationens pengar. Jag orkar fan inte upprepa en gång till.
Jag anser det vara var mans uppgift att belysa och prata om problem, inte springa och gömma sig under storarums-mattan så fort som det börjar osa katt. Vad är det för fel att "hjälpa" en nation med det ytterst lilla man kan göra, alltså belysa information och belysa hur det går till i deras egna land?
Visst jag kan inget göra åt det, och det är heller inte min uppgift som utlänning att göra något åt det. Men nationen har gett mig tillåtelse att få bo här, och få lov att betala skatt på allting som jag handlar här, så kanske det moraliskt får mig att känna att jag kan skriva om saker och ting, och om den verklighet som finnes här.
Jag förstår dig till fullo Insayt. Men dina åsikter är egentligen livsfarliga för det thailändska folket. Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik" i ett land och le ikapp med nationens invånare, alltmedans de dagligdags blir ekonomiskt "våldtagna". Du har ju inga problem,,, Åk hem efter 2 månader och ladda om.....
Men en sak fattar jag inte, varför inte skriva och prata om sakerna precis som det är, istället skall det lindas in ett rosa moln, man kan tro att dina meningar om Thailand stundtals är skrivna utav Thailändska Statens egna Resebyrå.... ;D
legolas
Lego tyvärr är det som många gånger i forum missuppfattning, vad jag menar är att det stycke som följer det första stycket känns som att det är ryckt ur sitt sammanhang från någon annanstans, därför undrade jag och det var ingen stavningskonroll eller liknande.
Du behöver inte ta illa upp, jag bara undrade!
Sen "frimärksland", jag vet vad innebörden är i detta, jag tycker inte om ordet "att rida på andra", du anser att Thailand rider på andra länder, jag är inte dum Lego.
Sen språkbegåvning, därom är jag jämbördig eller kanske till och med slår dig på fingrarna, så det behöver du inte tro något annat.
...och som alltid skall du ta upp din permanenta vistelse kontra oss andra som kommer på besök som någon slags värdemätare på kunskap.
Kunskap om något och förståelse av något är två helt skilda saker. Om du så bor i 100 år i Chayaphum kommer du antagligen aldrig att förstå ändå, för till detta måste det finnas en vilja till att förstå.
Så jag lämnar den biten, för du och jag vill aldrig bli enig i detta, är jag rädd.
Så Lego mina inlägg var egentligen ingen kritik, utan mer en dialog om saker och ting, men du startade vagnen som rullade.
Nedan är ju inte ens värt att kommentera, det är ju bara så korkat och så dumt?
Du känner mig bättre än så Lego.
Skulle jag utgöra en risk för Thailand och dess invånare...hahahahahah, så dumt
Jag förstår dig till fullo Insayt. Men dina åsikter är egentligen livsfarliga för det thailändska folket. Du föredrar att vara "åskådaren", att vara "publik" i ett land och le ikapp med nationens invånare, alltmedans de dagligdags blir ekonomiskt "våldtagna". Du har ju inga problem,,, Åk hem efter 2 månader och ladda om.....
Men en sak fattar jag inte, varför inte skriva och prata om sakerna precis som det är, istället skall det lindas in ett rosa moln, man kan tro att dina meningar om Thailand stundtals är skrivna utav Thailändska Statens egna Resebyrå.... ;D
Men Lego, ingen har väl sagt att man inte skall prata om saker som de är, var har du fått det ifrån? Grejen är att inte använda nedvärderande ord eller uttryck om andra länder eller människor, det är allt det handlar om.
Varför måste man hela tiden applicera epitet på allt, stämpla folk eller länder som det ena än det andra, den biten fattar inte jag.
Är det för att man vill befästa sin egen position i världen och sin storhet, kanske detta just beror på att systemen är ruttna och har man då själv en benägenhet att göra detsamma, jag då bidrar man ju själv till det man kritiserar.
Jag har aldrig varit åskådare när det gäller Thailand eller något annat land i världen, jag deltar alltid, alltså i en global värld där vi alla är världsmedborgare och där vi alla har ett ansvar. Jag sitter inte vid sidan av.
insayt