legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej lego o alla andra.
Sitter här hemma o längtar tills nästa resa kommer. Jag har varit i Khro där lego dricker kaffe hos kaffe flickorna, jag publicerade en bild på ett cafe upp till phon thon där inte flaggan kändes rätt, ler. Cafet var inte öppet, varit i chaiyiphon på hotellet med vattnet ja vad det nu heter , men är det inte längtan till ett annat ställe som är som längtan till livets källa och man kan inte få allt i livet.
Går det att få lite poesi i detta ämne kanske , ler.

Jag skickade att mail till Svenska Akademin, med ett tipps på vem som bör ha årets Nobellpris i litteratur ;D ;D ;D ;D
Karma för den dikten!

/Anubaan

"legolas " sa:
Det var ju någon av Er sista här nu som kommenterat och pratat om jätteräkor och Thailand, som tidigare också sagt att det var ett fastligt "gnällande" på det land som "tar emot Er så ni kan bo därnere"......Menandes på att vi skulle anpassa oss och hålla klaffen.

Nu gnäller samma personer över jätteräkor (du vet vem jag menar), och om man betänker att regeringen i Thailand fan inte bryr sig, provinsledarna och distriktsledarna verkar inte heller bry sig i vanlig ordning. De får ju sin andel i dessa odlingar förstås. Så då kanske svenska medborgare boendes i Sverige skulle skita i hur jätteräkorna påverkar Thailands "miljö"......

legolas
Vi har alla ett globalt ansvar för vår miljö så att våra efterlevande har en framtid på denna planet.Det hjälper ine att bara ha en livförsäkring som några tycks tro. :'(

Detta med att koka räkor.
Nu är det försent, min gosshandlare till far gick bort ganska nyligen. Han var en baddare på detta med räkor och andra delikatesser. Bland annat så var det han som först sålde odlad lax i Sverige, lax som odlats av hans gode vän Kåre i Trondheim. Till en början gick det inte att sälja den till restauranter, här ville man ha vildfångad norsk fjordlax eller östersjölax. Den senare världens bästa enligt min mening..
Nå, nu skulle jag skriva lite om räkor och inte fisk.
Som barn fick jag lära mig att svenska räkor kokades till havs, i havsvatten och att det var detta förfaringssätt som gjorde dem så delikata. De grönländska forslades för till hamn för att kokas där. På den tiden, sextiotalet kände man verkligt stor skillnad på räka och räka. Idag, när de grönländska kokas ute på stora fartyg skulle kanske skillnaden vara mindre. Men icke.
Att jämföra nylandade räkor på västkusten med en annan räka, oavsett var eller hur de tillagats låter sig inte göras. Jag fick "mina räkor" helt färska. Farsgubben hade kontrakt med folk på västkusten som körde fångsten till Stockholm direkt efter hamngång och sedan kördes de direkt ut till krogarna i stan. Ibland tog jag tunnelbanan till Gamla Stan och till Munkbron 11 där gubben hade firman för att få med mig några kilo att dela med klasskamraterna. Speciellt 1965 när mellanölet kom och vi skolkade för att njuta pilsner och räka vid Magelungens strand.
- Long live the svenska räka

att dom kokas till havs kan jag bekräfta som gammal räkfiskare. om dom inte kokats direkt och levande så blir dom inte så hopkrupna utan helt raka. den raka räkan plockade vi ut den delas ut bland folket på ön plus att vi tar med den hem själva. Så är ni på Smögen tex. så gå ner till fiskebåten och fråga om han har lite raka eller huvudlösa räkor så kan ni nog få en påse gratis.

Härligt med så många räkexperter ... visst smakar räkor olika, det känner med till jag :)

till stockholm körs den äldre och saltaste räkan från dom båtar som tänker snålt saltar hårt för att räkan skall hålla för längre transporter.

fiskhandlarna lär ju sig snabbt vilken båt som kokar bäst. så oftast får du samma smak på räken från handlarn varje gng för då har han hittat sig en favorit båt men den aktoneras ut så får man ibland en sämre räka så är det för han hitta ett bra bud.

Det krävs riktigt "salta" kisar för att palla dom räkorna... :nod: :nod:

Fröken räkorna stannar hos fröknarna... :laugh: :laugh:

Å den fick du karma för Ledarn , pån igen så han blöder ;D ;D ;D

Jag tackar för de 3 ”Karma” utdelningarna ;)

Tackar också för din inbjudan Phonta, och självklart så kommer jag och hälsar på uppe i Isaan, dvs om jag lyckas övertyga frugan om att det visst inte finns några spindlar däruppe :D Hon är sjukligt rädd för våra små svenska godingar här hemma... Så till den milda grad att ögonen tåras. Hennes av skräck och mina av allt garvande, medans jag bär ut dessa till väggropen på andra sidan vägen.

Jag och frugan lever ett mycket fritt liv idag och har inte så många plikter och måsten kvar då döttrarna (tvillingar) nu fyller myndiga på Fredag. Så framöver finns det all möjlighet och tid i världen att resa och upptäcka Thailand... och det ska det så klart göras :D Lovar dock att föranmäla här på Chaimai, om och när jag kommer, och hoppas då att få träffa så många som möjligt av er här på forumet. Om inget annat så kommer jag att avkräva er på lite tips om resvägar, sevärdheter och andra saker som vi ju inte bara får missa.

Skulle också vilja kommentera min signatur, dvs ”Lev idag... Imorgon kan det vara försent”. Detta ”livsmotto” som jag försöker leva efter, är värt att belysa lite. Jag har alldeles för många gånger träffat på familj, vänner, bekanta, hyresgäster och kunder som ena dagen varit hur pigga som helst och sedan tex några dagar senare legat inne för stroke (Farsan). Eller tex en kund (hamnkapten) som var hälsan själv, bortgången i galloperande cancer 22 dagar senare. Därav ”Lev idag... Imorgon kan det vara försent” Är helt klart värt att tänka på då livet garanterat inte går i repris... Lite därav att jag också börjat ”bocka” av saker som jag inte vill ångra, att jag inte gjorde då jag kunde, som tex hoppa ut fr ett flygplan ca 4000 meter upp i luften osv :nod: Fan... blev ju ett långt inlägg och det var inte planerat...

Önskar er alla en fortsatt grym vecka...

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"legolas " sa:
Du fick en karma av mig också nu sedan jag läste att du hoppat ut ifrån ett flygplan. Jag själv som anser att det nog är en av de mest idiotiska och förlamande dumma sakerna man kan göra i detta liv. Dock så får man uppskatta olika människors drömmar trots att de går paralellt med ens egna mardrömmar ;D ;D ;D ;D

legolas

Det där har du fått helt om bakfoten lego, det är en av de mest utmanande och fantastiska saker man kan göra! När du väl lämnat planet har du bara dig själv att lita till, otroligt stärkande för självkänslan och så handlar det om att våga slänga sig ut trots att alla talar om för dig att det är livsfarligt och korkat.

Jag lade 10 år av mitt liv i den sporten och har ett tusental hopp bakom mig så jag kunde bara inte hålla tyst. Jag tycker inte det är smartare att springa runt efter en boll.

barn gillar visst att bada o simma om det finns tillfälle ;)

20121209_101929.webp

20121209_102800.webp

Kanske en sån här skulle vara bra för att slippa solen på stranden, tror de skulle slå stort i thai om någon vill börja importera och sälja dem? :nod: :laugh:

580716_577778328906878_1544783299_n.webp

"legolas " sa:
Chaiyaphum MDVII, Thailand
4.733 svar - 134.092 visningar

Nu närmar sig ”SongKhran” (thailändska nyåret), eller vattenplaskarfestivalen, som brukar vara runt 1 vecka nere vid turistorterna. Här hemma i Chaiyaphum, så brukar de bröta 3-4 dagar maximalt. Och då gäller det att hålla sig undan. De (thai), står ju vid varje gathörne eller raksträcka ute i byarna, och överallt inne i stan, och avvaktar tills någon helt oanandes åker förbi i 50 km i timmen.

Då vräker de plötsligt ut en hel spann med vatten, och ni kan ju tänka Er kraften i det vattnet när det träffar trafikanterna. Vid varje fullträff så följs detta utav en munterhet som endast öveträffas i oljud utav den annalkande ambulansen som skall plocka upp den döde människan som föll i backen efter detta överfall...

Alla människor här är lyriska, och inte ens det faktum att det dör MER folk under denna festlighet härnere, än det dör under hela året hemma i Sverige besvärar folk... Hade detta varit Frankrike, så hade väl thai kunnat uttrycka sin känsla för alla de som de just dödat med orden – ” Cést la vie”..........

Nu går myndigheterna ut och proklamerar högljutt, som de för övrigt alltid gör när inget blir gjort, att de minsann nu har lagstiftat att det är förbjudet att kasta vatten på förbipasserande ifrån flaket på en Pick Up.... Det är ju så löjligt så man inte tror att det är sant.

People not allowed to splash water down from pickup trucks during Songkran
BANGKOK, 29 March 2013 (NNT) – The Ministry of Interior aims to ban the practice of carrying water containers on pickup trucks and splashing water down from the trucks, for the upcoming Songkran water festival.

Att i ett land som Thailand, där man inte respekterar varken trafiken eller lag och ordning överhuvudtaget, där man säljer körkort till folk helt öppet, där ja allting kan köpas för pengar, där förväntar man sig att helt plötsligt att en hel befolkning skall bli laglydiga, och plötsligt börja bry sig om att INTE ta död på sina medmänniskor, skitlöjligt tycker jag i alla fall...
Annars löper livet på bra som jag redan berättat om. Det har ju varit så himla varmt härnere nu i stort sett runt 1 hel månad med gradantal mellan 39-42 grader hela dagen lång. Man hamnar till slut på Siam River Resort´s swimmingpool, och där är den stora grejen att undkomma och slippa att pröjsa 80 baht i avgift, men ändå ifrån samma lady som tar inträdet kunna beställa en GT,, Det är inte lätt kan jag säga...

Men det kan gå....Dock så har jag funnit ett ännu bättre sätt, man skall ju inte väcka den björn som sover. Jag knatar upp till baren på hotellet och köper med mig en GT, sedan så är saken klar, och både kroppen och sinnet har fått sitt.... Jag och Ingemar som har varit där nu flera gånger, vi brukar på eftermiddagen få se en anstormning av ungar plus en simlärarinna som ser hur som en mumifierad Tamara Press.

Hon är grov som en cementstolpe både i kropp som i ansikte, och hennes manliga köns-hormoner är i ett överväldigande antal kan man notera. Hon är definitivt inte nummer 1 på listan över attraktiva madammer här i Chaiyaphum. Men det spelar nog henne ingen roll, för mer lesbisk i utseendet än hon uppvisar, går inte att vara utan att man är just... lesbisk...

Hon tjötar och pratar oavbrutet, och hon springer runt och snor badparasollerna ifrån badgästernas solbänkar, bara för hennes små thaibarn inte skall få sol på sig ve och fasa.... Det är fanimej ett skämt att se dessa thai nere vid poolen, va sjutton gör de där egentligen... Lär sig simma.... Varför då???? Barnen vill ju ändå inte vara ute när solen är uppe, och mamma pappa sitter ju inomhus dagarna i ände för att komma ifrån ljuset.

Och att behöva kunna simma för att ta sig en dusch har jag aldrig hört talats om... Thai i stort sett hatar att vara på stranden och leka eller umgås. Och eftersom de stundtals kanske åker någon gång ifrån Bangkok ner till t.ex. Koh Samet för rekreation, så sitter de precis hela helgen under ett parasoll.... Måste de gå på dass, så tar de en tidning eller en bok eller ett paraply och skyddar sig febrilt ifrån solens skadliga inverkan.

Thais skinn börjar nu alltmer likna de bleka engelsmännens skinn, och jag kan säga att när man ser en thai´s kropp bländvit där blodådrorna lyser igenom skinnet, då undrar man fanimej om man kommit till ”the twilight zone”..... Jag kommer aldrig i detta livet att tycka att det är snyggt när dessa underbart vackra människor plötsligt ser ut som ena falanger på kroppen, bländvita.....

För övrigt så är jag övertygad om att Yongyut anser att mitt bästa företräde är mitt bländvita a rsle... ett ställe där solen aldrig har lyst....

Handskak
den här iaktagelsen av anglosaxer och övrigt i texten fick mig att ge dig ännu en karma.
Du har dock fel när du säger att engelsmän är vita. Deras skinn är närmast blåaktigt, som hade dom något vitgörande medel i sin tvål. Ungefär som forna tiders tvättmedel. Att thais söker göra sig vita i skinnet med kemikalieprodukter är riktigt läskigt. Dessutom fjärmar dom sig från det som många av oss uppfattar som vackert och exotiskt, det bruna skinnet. En vit thai är en död thai på farangmarknaden.

"legolas " sa:
Sir One, tack för karman. Javisst kan man gott i vissa fall säga att engelsmännens vithet nästan övergår i blåhet. Men det är en chimär, ty det är inte huden vi ser, det är en ansamling blodådror som förtvivlat söker sig på solljuset för att undkomma allt äckligt öl som engelsmännen envisas med att dricka i tid och otid. ;D ;D ;D ;D

legolas
nu är du ute och cyklar på riktigt. finns det äckligt öl? i rätt sällskap är all öl god, Budweiser undantaget. Det ölet är som att kyssa sin syster...

"Sir One " sa:
nu är du ute och cyklar på riktigt. finns det äckligt öl? i rätt sällskap är all öl god, Budweiser undantaget. Det ölet är som att kyssa sin syster...

Visst finns det äckligt öl Ale tex, odrickbart.. lika så me dom där satans svarta ölen en riktig öl e en äkta Lager inge annat :)

"legolas " sa:
Ute och cyklar, hahaha!! Kyssa sin egna syster...ja jag vet inte... har aldrig prövat, men jag får lita på ditt ord då.... Du en man full av erfarenheter.... ;D ;D ;D

legolas

Då jag inte har någon syster men däremot en bror som är ful som stryk ...finns det inte en
livlina så man slipper kyssa aset?....snälla ge mig styrka.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp