Lista över Flygbolagen med störst risk att skada ditt bagage.

Ja det är märkligt ! Jag kommer från en liten byhåla i Arvidsjaurs kommun med sina drygt 6000 invånare, totalt i kommunen. Kommunen är till ytan betydligt större än t.ex landskapet Halland med sina 336 000 invånare. Hur jäkla avsides måste man bo för att räknas som boende i glesbygd, jag bara frågar ?

IL’s ö eller IL’s risby.
Allt på denna jord utgår ifrån antingen ön eller risbyn. Allt ska fungera efter normerna, sederna eller traditionerna från dessa två platser.

Under Covid så skulle man inte ha några restriktioner inom riket. Ja, förutom att dessa covid stockholmare inte skulle komma till just hans ö.

Man är sig själv närmast och IL är ett livs levande bevis på det.

Menar du att människor på landsbygden är mindre förmögna att ta emot brev och utskick digitalt ?
Hej

Ja rent statiskt sett är jag helt övertygad om att andelen äldre utan vare sig internet, bank id eller autogiro är betydligt fler än i tätbebyggda områden.

Den som inte tror det har nog aldrig varit på landet.

Mvh isan lover

Hej

Ja rent statiskt sett är jag helt övertygad om att andelen äldre utan vare sig internet, bank id eller autogiro är betydligt fler än i tätbebyggda områden.

Mvh isan lover
Vad bygger du din övertygelse på för fakta ?

Jag skulle nästan säga tvärt om att det är folk på landsbygden som av rent praktiska skäl anammat den digitala tekniken mer än de som bor i stan just för att det är mycket lättare att "klara sig utan" i stan där ju ändå den manuella servicen finns i stort utbud.

Vad bygger du din övertygelse på för fakta ?

Jag skulle nästan säga tvärt om att det är folk på landsbygden som av rent praktiska skäl anammat den digitala tekniken mer än de som bor i stan just för att det är mycket lättare att "klara sig utan" i stan där ju ändå den manuella servicen finns i stort utbud.
Hej

Statistik över gledbygdskommuner påvisar nästan undantagslöst en högre medelålder och att andelen äldre är hög gör att behoven av traditonell samhällsservice kan vara större.

Om avser du nog den yngre generationen dom nu flyttar ut på landet så är jag beredd att hålla med dig om att den digitala teknik kunskapen är både hög och viktig.

Mvh isan lover

Hej

Statistik över gledbygdskommuner påvisar nästan undantagslöst en högre medelålder och att andelen äldre är hög gör att behoven av traditonell samhällsservice kan vara större.

Om avser du nog den yngre generationen dom nu flyttar ut på landet så är jag beredd att hålla med dig om att den digitala teknik kunskapen är både hög och viktig.

Mvh isan lover
Misstänker att det skulle bli avsevärt billigare att istället för att ge postservice hem till ALLA medborgare var och varannan vardag istället köra hem pappersbrev till de som verkligen behöver det med taxi eller samkört med någon paketutdelningsfirma. Postens roll som "samhällsservice" är en utdöd Dinosaurie !

Misstänker att det skulle bli avsevärt billigare att istället för att ge postservice hem till ALLA medborgare var och varannan vardag istället köra hem pappersbrev till de som verkligen behöver det med taxi eller samkört med någon paketutdelningsfirma. Postens roll som "samhällsservice" är en utdöd Dinosaurie !
Hej

Ett bra förslag som skulle betyda mycket för dom äldre på landet.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Tror nog många av dom äldre klarar av detta idag, visst finns en del kvar men dom mellan 70-80 har nog fått med sig den här tekniken.

Farsan var väl 35 när han förde in datorer på sitt plåtslageri han är 74 i år, dagens pensionärer är oftast också uppväxta med datorer i yrket.

Hej

Det finns naturligtvis både och i dessa generationer.

Mvh isan lover
Ja det finns det i alla men idag så är den äldre generationen till stor del uppväxta med datorer.
Det finns 20 åringar som dissar datorer helt.
Generationen innan var det dock svårare med, mina mor och farföräldrar hade ingen susning om datorer.
Eftersom det knappt finns någon kontanthantering på banker i Sverige idag så gissar jag att även dessa som får faktura på papper betalar in via internetbank.

Ja det finns det i alla men idag så är den äldre generationen till stor del uppväxta med datorer.
Det finns 20 åringar som dissar datorer helt.
Generationen innan var det dock svårare med, mina mor och farföräldrar hade ingen susning om datorer.
Eftersom det knappt finns någon kontanthantering på banker i Sverige idag så gissar jag att även dessa som får faktura på papper betalar in via internetbank.
Hej

Ändå klagar pensionärsorganisationerna och dom äldre på landsbygden ofta på just detta, många äldre i glesbygden är fortfarande beroende av både kontanter, post, bank och fast telefoni, det är väl en anledning till att man inte ännu kan införa det kontantlösa samhället fullt ut.

Mvh isan lover

Hej

Ändå klagar pensionärsorganisationerna och dom äldre på landsbygden ofta på just detta, många äldre i glesbygden är fortfarande beroende av både kontanter, post, bank och fast telefoni, det är väl en anledning till att man inte ännu kan införa det kontantlösa samhället fullt ut.

Mvh isan lover

Jag har stött på 20-åringar som VÄGRAR lära sig det mest grundläggande vad gäller datoranvändning bara för att de råkar vara mekaniker eller elektriker. Men det går inte att slippa undan utvecklingen och idag är det fruktansvärt enkelt jämfört med för 30 år sedan.

Du kan köpa en färdig surfplatta där allt i princip är klart. Gå till bankens hemsida och så finns det detaljerade instruktioner på vartenda språk som uppbär bidrag i Sverige och om det ändå skulle skita sig för att du är för gammal, analfabet eller bara en korkad 20-åring så finns det hjälpgrupper lite varstans som fixar det åt dig.

Det går väl även att knalla in på många bankkontor för att få en genomgång i hur man gör. Sen har du telefonbanken om du prompt måste undvika datorn.

Angående det kontantlösa samhället är det nog mer än några griniga gamla gubbar och kärringar som sätter käppar i hjulet. Finns rätt många aspekter på just den frågan med allt från samhällskriser till den personliga integriteten.

Hej

Mvh isan lover
Ja det är även många yngre som klagarmed, finns tom stor fb grupp mot stoppa det kontantlösa samhället.
Jag råkade ju själv ut för problemet för några år sen.
Jag mönstra av hade bara kreditkort och betalkort från Thailand med mig.
Kreditkortet funkade ju och handla med men 6 siffrig kod var inte införd på bankomaterna i Sverige då så jag kunde inte ta ut kontanter.
Skulle fixa nytt visum, konsulatet tog bara kontanter.
Gick till bankerna i Gbg, fanns inte en bank som hanterade kontanter så gick inte ta ut där.

Ja det är även många yngre som klagarmed, finns tom stor fb grupp mot stoppa det kontantlösa samhället.
Jag råkade ju själv ut för problemet för några år sen.
Jag mönstra av hade bara kreditkort och betalkort från Thailand med mig.
Kreditkortet funkade ju och handla med men 6 siffrig kod var inte införd på bankomaterna i Sverige då så jag kunde inte ta ut kontanter.
Skulle fixa nytt visum, konsulatet tog bara kontanter.
Gick till bankerna i Gbg, fanns inte en bank som hanterade kontanter så gick inte ta ut där.
Hej

På landsbygden verkar dock bankerna klara en viss kontanthantering fortfarande och det tror jag att det finns en orsak till, vi behöver ex.vis bara meddela någon dag i förväg om vi vill ha mer än 10 000 kr kontant.

Mvh isan lover

Hej

På landsbygden verkar dock bankerna klara en viss kontanthantering fortfarande och det tror jag att det finns en orsak till, vi behöver ex.vis bara meddela någon dag i förväg om vi vill ha mer än 10 000 kr kontant.

Mvh isan lover
Det gör det väl i städerna med men måste förbeställa, inte bara att gå in och ta ut längre.

Hej

Posten hade många fler anställda förr när dom sålde frimärken och delade ut post dagligen, men nu är det ju tragiskt att se hur det fungerar eller snarare inte fungerar, en gång i tiden hade t.o.m lantbrevbäraren med sig beställda varor ifrån systembolaget som levererades direkt till kunden i samband med postutdelningen.

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen men för min del står det klart att många av dom problem post nord nu har hänger ihop med avregleringen och privatiserandet.

Mvh isan lover
Runt 60-70 talet, Lantbrevbäraren här där jag bor fick nog svårt att sova när det var dags för pensionsutbetalningar som han skötte och blev bjuden på kaffe i var och varannan stuga han hjälpte också till med höskörden någon vända ibland på sin tur hos en granne, tog även med och lämnade paket när han åkte hem och hade slutat, tänkte du kanske ville ha nu när jag ändå åkte förbi,
Så kunde det vara förr

Runt 60-70 talet, Lantbrevbäraren här där jag bor fick nog svårt att sova när det var dags för pensionsutbetalningar som han skötte och blev bjuden på kaffe i var och varannan stuga han hjälpte också till med höskörden någon vända ibland på sin tur hos en granne, tog även med och lämnade paket när han åkte hem och hade slutat, tänkte du kanske ville ha nu när jag ändå åkte förbi,
Så kunde det vara förr
Hej

Ja dom var lite av en livlina och kontakt med omvärlden för många som lever lite isolerade.

Mvh isan lover

Hej

Den som inte tror det har nog aldrig varit på landet.

Mvh isan lover
Vilka fantasier, bor själv i vad som kallas glesbygd och andelen som använder internet, BankID mm är 100% bland äldre.
Den som idag är 70 år har använt dator sen 90 talet och mer än i 20 år.
Fanns knappt inte en arbetsplats i Umeå kommun som inte använde dator och internet i början av år 2000.

Vilka fantasier, bor själv i vad som kallas glesbygd och andelen som använder internet, BankID mm är 100% bland äldre.
Den som idag är 70 år har använt dator sen 90 talet och mer än i 20 år.
Fanns knappt inte en arbetsplats i Umeå kommun som inte använde dator och internet i början av år 2000.

IL vill ändra sin definition av glesbygd den dagen har tar sig en tur till Västerbottens inland eller Norrbotten.
Själv fick jag köra 13mil om jag skulle köpa ett par jeans då det inte fans några jeans att köpa hemma i "stan".

Liknande trådar

Tillbaka
Topp