Hög risk att boka resa december 2020?

 

Karelare

Medlem
Antagligen är det fler här än jag som funderar på att boka resa till Thailand kommande vinter? Ingen vet hur läget är då, men jag funderar ändå på att boka nu eftersom priserna är bra. Vad händer med bokade biljetter om det är omöjligt att resa PGA inreseförbud etc? Det finns en risk för att priserna skenar när coronahysterin har lagt sig. Hur resonerar ni?
 
Om en bokad resa blir inställd så i bästa fall du en voucher eller ett tillgodohavande som kan användas senare.
Pengar kan man glömma fast man har rätt till återbetalning, bolagen har inga pengar i kassan och de lilla de får in går direkt till löner och löpande utgifter.
Att redan nu sälja biljetter fast man inte vet om man flyger är att låna pengar av sina kunder för att överleva. Resenärer är ingen prioriterad grupp vid en kris som nu.
Risken är också att många bolag världen slås ut helt och går i konkurs.
I så fall kommer konkurrensen att minska och priser kan dra iväg.
Positivt är det extremt låga oljepriset som gynnar flygen. Men finns viruset kvar i världen kan flygen måsta ta bort mittstolen så att man bara sitter varannan för att minska smittrisken. Då försvinner platser som någon ska betala för.
Sen kan det fortfarande finnas länder kvar som inte tillåter transit om viruset är kvar.

Själv skulle jag avvakta till minst i juli-augusti.
 
Är i precis samma sits. Har tänkt att vänta någon månad till och boka med antingen Emirates eller Qatar airwais då de är stora flygbilag som rika nationer backar upp. Thai? jag vet inte...
 
Ni som reser ofta har ni någon uppfattning angående hur man bokar en biljett i en osäker situation. Skulle ni använda en resebyrå (på nätet) eller skulle ni boka hos flygbolaget direkt? Jag har fått uppfattningen att det oftast är dyrast att boka hos flygbolaget direkt. Stämmer det?
 
Är i precis samma sits. Har tänkt att vänta någon månad till och boka med antingen Emirates eller Qatar airwais då de är stora flygbilag som rika nationer backar upp. Thai? jag vet inte...
Just Emirates ställde sin flotta tidigt och permiterade sin personal.
Kanske inte så rikt och backas kanske inte upp av staten, Etihad är också från samma land.
Qatar känns som stabila och även Singapore Airlines fast dom la ner väldigt snabbt.
Blir knepigare om länder ska gå in med stöd eller övertagande.

Avvakta tycker jag.
Tänk på att vissa rutter och linjer kan försvinna helt även när bolagen startar upp.
Thai kan ju dra ner på Skandinaven och bara köra CPH och köra anslutning från ARN och OSL med SAS som exempel.
 
Ni som reser ofta har ni någon uppfattning angående hur man bokar en biljett i en osäker situation. Skulle ni använda en resebyrå (på nätet) eller skulle ni boka hos flygbolaget direkt? Jag har fått uppfattningen att det oftast är dyrast att boka hos flygbolaget direkt. Stämmer det?
Frånsett lågprisflygbolag som Norwegian, AirAsia och Cebu Pacific som är billigast direkt, är många bolag billigare via resebyrå.
Skiljer det lite föredrar jag boka direkt med bolaget.
Qatar var 400kr/pers dyrare än Supersaver men jag bokade direkt med dom ändå i februari.
En resa som känns väldigt osäker den sista juni till Sverige.
Då är det enklare att göra direkt med bolaget än via en internetresebyrå.
 
Ni som reser ofta har ni någon uppfattning angående hur man bokar en biljett i en osäker situation. Skulle ni använda en resebyrå (på nätet) eller skulle ni boka hos flygbolaget direkt? Jag har fått uppfattningen att det oftast är dyrast att boka hos flygbolaget direkt. Stämmer det?

Bokar alltid direkt från flygbolag och hotel, skulle det strula är det ju bäst utan mellanhänder.
Emirates känns ju rätt stabila och har i mitt fall skött sig utmärkt. Vi skulle åkt till sverige 13 juni vilket naturligtvis ställdes in.

/ SatanG
 
Undrar hur många flygbolag det finns kvar om ett år..?

Norwegians dotterbolag i konkurs

Det är deras bemanningsbolag, där personalen är anställda. Finns inga tillgångar (flygplan) i dessa bolag utan bara personal. Flygs det inte finns det inga intäkter.

Snabbt att lägga ner sådana bolag och lika snabbt att starta nya när det börjar flygas igen.

Norwegian Air Shuttle som äger flygplanen och tillstånden att flyga kommer man kämpa med näbbar och klor för att bevara.
 
Senast ändrad:
Flyttas fram hela tiden.
Juni ser ut som att man kan glömma gällande att öppna upp för internationellt.
Talas ju nu om att hela landet kommer öppnas upp i steg och alla provinser kan komma att öppnas upp i Juni.
Så om dom inte ens öppnat upp fullt för nationellt resande, så är nog internationellt att glömma.

 
Hej

Tänker också avvakta med att boka familjens tänkta resa till vintern, det känns alldeles för osäkert att göra det nu mitt under pandemin, man vet ju inte vilka flygbolag som finns då, man vet inte om man får resa och hur är läget med Coronaviruset då, har läget förbättrats eller försämrats runt om i världen, många verkar ju dessutom tro på en ny smittvåg till hösten,

Mvh isan lover
 
Hej

Tänker också avvakta med att boka familjens tänkta resa till vintern, det känns alldeles för osäkert att göra det nu mitt under pandemin, man vet ju inte vilka flygbolag som finns då, man vet inte om man får resa och hur är läget med Coronaviruset då, har läget förbättrats eller försämrats runt om i världen, många verkar ju dessutom tro på en ny smittvåg till hösten,

Mvh isan lover
Boka Thai Airways med Nonki. Behöver inte betala en krona förrän en månad före avfärd och då borde läget ha klarnat och man har en bra bokningsklass.
 
Jag kommer inte boka något förräns allt lugnar sig. Boka en resa i dagsläget och behöva sitta i karantän i 2 veckor när man kommer fram kan kvitta. Bättre i dagsläget att lägga 1000kr/om dagen på huset och trädgården istället.
 
Jag kommer inte boka något förräns allt lugnar sig. Boka en resa i dagsläget och behöva sitta i karantän i 2 veckor när man kommer fram kan kvitta. Bättre i dagsläget att lägga 1000kr/om dagen på huset och trädgården istället.
Dagens bästa råd. Här görs inget heller, årets resa är definitivt inställd. Nytt försök sommaren -21.
 
Hej
Bokar aldrig mer än 3-4 v. i förväg.
Så väntar och ser vad som händer med den här skiten.
Måste tillägga: flyger alltid economy, skiljer det inte för mkt på biljettpriset blir det Qatar hädanefter, Thai Airways går fetbort.
Mvh
 
Fick ett väntat mail från Thai A idag. Dotterns resa den 16/6 är inställd. Får se hur det går med sambons och min i Juli, men jag vet redan svaret. Det jag inte vet är hur de gör med återbetalning.
Va sent ni fick besked. Vår resa var bokad till 11 juni och vi fick besked för en månad sen. Se om och när pengarna kommer.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
5
Visningar
2 K
P
A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
 
Tillbaka
Topp