Lista ut Thai meningen/ordet..?

Svårt att veta utanför det allsmäktiga forumsansvaret. 1984 1984!!! :p (ok. Jag driver med er..)

Sant. imte två ursprung. Men khmer har byggts på sanskrit medans thai tagit till sig mer av pali.

Så visst är de äldre orden sanskrit som fu säger. Men för thai är de khmer ^^

Jovisst Banglassi, alla sydostasiatiska språk har ju många influenser av just Sanbskrit och Pali, så man kan inte säga att ursprunget just är Khmer, en del ord härstammar från Khmer som jag gav exempel på, ganska vanliga ord som vi kanske inte tänker oss att de skulle härstamma från Khmer.

Grejen är ju att det jag förstått är ju att ursprung mm, är tydligen jäkligt svår att bestämma för mycket flyter in i vartannat. Det vi vet är ju att alfabetet i Thai har sitt ursprung från Khmer och vissa ord, men ord från Khmer är ju ganska få jämfört med Sanskrit och Pali.

Banglassi jag undrar verkligen om det är så Så visst är de äldre orden sanskrit som fu säger. Men för thai är de khmer, för Thai är Khmer som gift och gillar inte att använda ord från Khmer. Min fru t ex ser inte Khmer som något bra varken språk eller annat för de ser Khmer som underlägsna, Kher i historien var grymma och hänsynslösa, men jag kan ha fel. De är mer stolta över Sanskrit och Pali som de ser som högt stående språk, framförallt Pali som var det språk Buddha talade.

Men jag skall inte inleda debatt om detta, för Thai har sina fördomar och jag tänker inte lägga mig i det, för det är hopplöst att ens diskutera detta med Thai?:)

Du har rätt Lyco. Thais ser generellt ner på khmer tyvärr.
Men de facto är att de majoriteten vet inget om sanskrit. Där emot mkt om Pali. Men khmer är byggt så mkt mer på sanskrit

(Angående det språk buddha taöade kan vi föra en lång lång diskussion om. Då det råder olika teorier om det)

(klockan är snsrt 2:00 förvänta er inga upöysande medelanden från mig. Eller ens rättstavade.

Men de facto är att de majoriteten vet inget om sanskrit. Där emot mkt om Pali. Men khmer är byggt så mkt mer på sanskrit

Jo, till viss del. Den historia jag läst är att Khmer t ex existerade ju långt innan Thaifolket och Khmer bygger på brahmiskrift från tiden då Ashoka-dynastin 200 år före Kristus, som omvände sig själv från tyranni till Buddhismen då han fick visdom om Buddhas lära, så visst, men Thaispråket har inte speciellt mycket från Khmer mer än alfabetet men däremot texter där munkar reciterar samt sak yant t ex osv och då från Pali skrivet på Khmer, Pali och Sanskrit kan ju skrivas både på Khmer och Thai.

Sanskrit och Pali är ju väldigt nära varandra, så där flyter det också ihop och ingen vet väl egentligen från vad, så man brukar ge både en Sanskrit och Pali-version av ord som är från de båda.

Khmer däremot brukar man ange som just Khmer, då det är från Mon_Khmer!

Absolut har det det, själv tycker jag Khmer är bättre språk, då de inte har toner:):):):)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp