Lite tankar om framtiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Varför inte sätta en tidsgräns på ca: 10 år..
Har du ägt och bott, skött om huset i mer än 10 år så ska du skattebefrias på vinsten..
I alla fall till en stor del...
Här håller jag med ledaren och det var ju så det fungerade för länge sen, vill minnas att det var fyra år, men 10 låter väl rimligt ...

Jag tycker lagen är ännu värre när man behöver flytta, då ska ju dessa 22% ut också även om man köper större för att familjen ska få plats, man kan ju skjuta upp det men det blir ju ännu dyrare än att låna pengarna på banken ...

Däremot tycker jag, när vi lever i en demokrati att vi ska dra vårt strå till skatten, gör inte alla det drar man väl till slut in pensionen ... inga inkomster till staten inga utbetalningar .... att man kan resonera att man ska ha en pension från Sverige utan att göra rätt för sig har jag svårt att förstå.

Hur kan man få SINK godkänt om man har skatteskulder, verkar ju märkligt.

Jag tycker att pension ska hållas inne tills man har gjort rätt för sig och betalt det man är skyldig att betala! Jag vet att många av er inte håller med, och jag förstår att pengarna lockar. Det handlar ju säkert i de flesta fall om en skatt på en halv mille till en mille om man bott i en storstad eller har en stor fastighet ute på landet ... men ändå tycker jag man ska göra rätt för sig!

Vill man ha ändring på detta måste man ju lobba för det, så fungerar ju en demokrati ...

Nu har jag sagt vad jag tycker i frågan och tänker inte argumentera mer om detta. dock kanske inte så smart att tala om på nätet hur man kommer att lura staten ... :thumbsdown:

"Bossej " sa:
Instämmer Phonta.
Denna socialforsäkring borde naturligtvis gälla endast dem som betalt in
forsäkringspremien, dvs skatt.
Om det nu gått så långt i Sverige att potten toms av dem som aldrig betalt in skatt,
ja då är ju systemet forstort,
och då vill naturligtvis ingen betala in till potten.
Gäller det thailändskor också? 8)

"FA " sa:
Jo så länge du har en kommunikation med fogden i frågan så lever ärendet och då påbörjas inte räkning av preskriberingstiden. Dvs om du betalar en tusing då och då så erkänner du att skulden existerar och då lever ärendet.
För att preskriberingstiden ska börja räknas måste det vara så att dom inte får in ett öre från dig och att dom heller inte får kontakt med dig via delgivning el dyl.
Räcker att du hämtar ut en rekat brev i frågan så lever ärendet igen.
Dvs så länge du har pension dom kan sno ifrån så glöm det här med preskribering.

Ja, det är riktigt. Delbetalningar och delgivning, avtal etc bryter preskribtionen.

Jag läste en notis i en tidning om en politiker i EU (tror jag det var) som lite nedlåtande sagt att om svenskarna fick 95% skatt rakt av, så skulle dom gorma i två veckor och sedan snällt betala. Jag tror han har rätt!

Jag tror också att det är mycket farligt att tro att alla riksdagsbeslut är demokratiskt korrekta och något man alltid måste vara lojal med. Sanningen är nog att vårt politiska system snarare bygger på majoritetsdiktatur, än på verklig demokrati. Det är vanligt att det drivs igenom lagar som man säkert vet saknar stöd bland folket men partierna räknar kallt med att övergreppen är glömda till nästa val.

Vissa lagar vägrar jag blankt att acceptera därför att jag betraktar dom som övergrepp, oftast mot minoriteter. Jag skall inte exemplifiera, men jag vill gärna tro att om riksdagen införde lagar av samma slag som de som det tyska parlamentet införde mot judar, homosexuella och kommunister under -34 och -35, så skulle jag vägra lyda dom lagarna också.

Vissa lagar är helt enkelt inte att ta på allvar och konfiskationsbestämmelserna om reavinst hör dit. Ja, kanske inte om det gäller transportköp dvs rena spekulationsaffärer men väl när det gäller rena bostadsbyten för den som bor i bostäderna.

Nu fick ni väl lite till att skälla om, så nu kan vi hålla tråden igång ett tag till! Det är en rasande kul tråd....

"Birger " sa:
Jag läste en notis i en tidning om en politiker i EU (tror jag det var) som lite nedlåtande sagt att om svenskarna fick 95% skatt rakt av, så skulle dom gorma i två veckor och sedan snällt betala. Jag tror han har rätt!

Jag tror också att det är mycket farligt att tro att alla riksdagsbeslut är demokratiskt korrekta och något man alltid måste vara lojal med. Sanningen är nog att vårt politiska system snarare bygger på majoritetsdiktatur, än på verklig demokrati. Det är vanligt att det drivs igenom lagar som man säkert vet saknar stöd bland folket men partierna räknar kallt med att övergreppen är glömda till nästa val.

Vissa lagar vägrar jag blankt att acceptera därför att jag betraktar dom som övergrepp, oftast mot minoriteter. Jag skall inte exemplifiera, men jag vill gärna tro att om riksdagen införde lagar av samma slag som de som det tyska parlamentet införde mot judar, [ho Mo_s ex_] och kommunister under -34 och -35, så skulle jag vägra lyda dom lagarna också.

Vissa lagar är helt enkelt inte att ta på allvar och konfiskationsbestämmelserna om reavinst hör dit. Ja, kanske inte om det gäller transportköp dvs rena spekulationsaffärer men väl när det gäller rena bostadsbyten för den som bor i bostäderna.

Nu fick ni väl lite till att skälla om, så nu kan vi hålla tråden igång ett tag till! Det är en rasande kul tråd....

Birger för en vettig argumentation som jag delvis kan hålla med om, den får du en karma för.

Men jag vägrar att debattera med människor som far med rena osanningar som i citatet nedan!
Så för min del är denna tråden stängd nu. :thumbsdown:

"Phonta " sa:
Och idag väller det in arbetslösa analfabetiska handikappade som suktar efter dessa dumma Svenskars pengar

Dessutom är det ofta de som myglat till sig förtidpension mm eller pga sjömanskap inte betalar (eller betalar mycket lite ) som gnäller mest om rättvisa.... :mad:

Var har ni pengarna i thailand så kalle inte tar dom ,
på era fruars konton.
eller har ni dom t madrassen,
alt har inga pengar inga problem,
nummerkonto ,

"Phonta " sa:
Och idag väller det in arbetslösa analfabetiska handikappade som suktar efter dessa dumma Svenskars pengar , folk som NI som diskuterar så fruktansvärt dumt . Reinfeldt med sitt hyde väljer att generöst skänka bort dessa slantar som Svenska folket samt skötsamma kulturberikare jobbar in, för det finns många skötsamma , men tyvärr alldeles för mycket [¤#@@¤%] ,, fyfa... jag mår illa och inte skall det bli så många slantar ....

Dessutom är det ofta de som myglat till sig förtidpension mm eller pga sjömanskap inte betalar (eller betalar mycket lite ) som gnäller mest om rättvisa.... :mad:

En sjøman boende i Sverige eller som jobbar på Svensk båt betalar lika mycket eller mer i skatt som du gør eller någon annan. Min skatte % låg på 42% nær jag bodde hemma i Sverige, jag betalade 380 000 kr i Skatt sista året så komma att sæga att sjømæn inte betalar skatt.
Var många år sen sjömansskatten försvann. Att jag inte betalar skatt nu när jag flyttat utomlands är att jag jobbar på Bahamas flaggat fartyg och Kanadensiskt rederi och du betalar skatt till det landet där du jobbar och Bahamas är skattebefriat för sjömän.

Men hade jag bott kvar i Sverige och jobbat på Bahamas båt hade jag åkt på att betala egenavgifter + skatt eftersom Sverige inte har skatteavtal med Bahamas.
Den skatten är en ren straffskatt för trots att jag betalade så hög skatt så fick jag bara garanti pension, ingen rätt till sjukpeng, föräldrarpeng, etc.
Så jag straffbeskattades bara men förlorar alla rättigheter därför en av anledningarna till att jag flyttade utomlands. Kändes orättvist att jag skulle betala så mycket hägre skatt än genomsnitt Svensken men inte erhålla samma rättigheter.

"legolas " sa:
"Jonas " sa:
En sjøman boende i Sverige eller som jobbar på Svensk båt betalar lika mycket eller mer i skatt som du gør eller någon annan. Min skatte % låg på 42% nær jag bodde hemma i Sverige, jag betalade 380 000 kr i Skatt sista året så komma att sæga att sjømæn inte betalar skatt.
Var många år sen sjømansskatten førsvann. Att jag inte betalar skatt nu nær jag flyttat utomlands ær att jag gått på Bahamas flaggat fartyg och Kanadensiskt rederi och du betalar skatt till det landet dær du jobbar och bahamas ær skattebefriat.
[/quote

Jonas, ta nu inte detta illa, jag menar inget personligt, vill ju inte "hoppa på dig" mer nu!! Men när du skriver som ovan "Att jag inte betalar skatt nu nær jag flyttat utomlands ær att jag gått på Bahamas flaggat fartyg och Kanadensiskt rederi och du betalar skatt till det landet dær du jobbar och bahamas ær skattebefriat."

Så de facto så har ju Phonta helt rätt i det han skriver....Du som sjöman betalar ingen skatt, eller hur? Och med tanke på den handelsflottan som stackars lilla Sverige har nu för tiden, så är väl de allra flesta sjömän utflaggade och drar ingenting till lasset hemmavid... Eller är jag fel ute där..

legolas

Jag ändrade mitt inlägg så läs igen. Sverige har inget skatteavtal med något av dessa skattebefriade länderna så bor du kvar hemma så åker du på en rejäl skatt.

Men annars sant om mig jag drar inget strå till stacken men jag bor heller inte i Sverige och nyttjar inget ifrån Sverige. Eftersom jag flyttat i så ung ålder kommer jag aldrig få någon pension heller ifrån Sverige så vi är klara med varandra jag och Sverige, jag ger 0 och tar 0. Jag betalade för mig när jag bodde där.
Men en sjöman som bor kvar i Sverige betalar lika mycket skatt eller mer än medelsvensson oftast.

"magnusjansson " sa:
Var har ni pengarna i thailand så kalle inte tar dom ,
på era fruars konton.
eller har ni dom t madrassen,
alt har inga pengar inga problem,
nummerkonto ,

Kalle kommer inte åt ett skvatt i Thailand, han har ingen jurisdiktion över huvud taget och han får ingen hjälp av Thailändska myndigheter. Det är inget brott att ha skulder, det är inget brott att inte kunna betala och det är inget brott att vara fattig. Kalle försöker inte ens!
Det är först i polisärenden, vid internationell efterlysning, som saken blir annorlunda. Men då blir den också mycket annorlunda, för thailändska myndigheter är mycket samarbetsvilliga.

"legolas " sa:
Usch va tufft, alltså att ha detta framför sig och behöva tänka på framtiden, och spara och lägga undan. Om du nu vill bo utomlands vill säga hela livet.

En sak skall du dock vara ärlig och säga Jonas, att du är inte den förste eller den siste som säger exakt de orden som du säger om att du ger 0 och tar 0. Många av dessa som sagt detta innan dig, har kommit hemstapplande senare i livet.

Moder Svea har då tagit hand om dom, och ännu senare i livet så har de fått en pension såsom varande svenska medborgare... existens-minimum finns alltid och bostadsbidrag finns ju alltid, och svensk sjukvård finns ju alltid.

Så chansen att det blir Jonas 1 - Sverige 0 är nog ännu större tror jag i alla fall...

legolas

Jag är ju inte helt pensionsbefriad rederiet pensionssparar åt mig samt lite skall jag ha råd att lägga undan själv när huset är klart, kan jag inte det så är det något som är fel.

Sen har jag ju 20 yrkesverksamma skatteår i Sverige så får bli 1-1 isåfall lite har jag allt bidragit med.
Började arbeta när jag var 16, och jobbade i oljehamnen under tiden jag gick på Chalmers sjöbefälsskola och inte mottagit ett bidrag i mitt liv förutom studiebidraget. Så då kan jag ta tillbaks lite men tror inte det kommer hända för jag har inget att hämta i Sverige.

"mackes " sa:
Och jag har hört att när Sverige gick med i EU så kom det 100 000 tyska b ögar...
Case closed.

Jo Mackes,
det är ju tyvärr så Ni gör , Ni som inte vill se sanningen , ner med huvud i hålet bara .fattas ju bara en "Dumstrut" på huvet ;D ;D ;D
Case Closed , jo jag tackar jag , där vart det jobbigt , det är ju just där Sveriges politiker idag befinner sig , hur förklarar Reinfeldt att 30% av alla kommuner i landet måste höja skatten , för de som jobbar naturligt vis , för de som skall försörjas märker ju inget av detta , de kan varken läsa eller skriva ....

"legolas " sa:
Usch va tufft, alltså att ha detta framför sig och behöva tänka på framtiden, och spara och lägga undan. Om du nu vill bo utomlands vill säga hela livet.

En sak skall du dock vara ärlig och säga Jonas, att du är inte den förste eller den siste som säger exakt de orden som du säger om att du ger 0 och tar 0. Många av dessa som sagt detta innan dig, har kommit hemstapplande senare i livet.

Moder Svea har då tagit hand om dom, och ännu senare i livet så har de fått en pension såsom varande svenska medborgare... existens-minimum finns alltid och bostadsbidrag finns ju alltid, och svensk sjukvård finns ju alltid.

Så chansen att det blir Jonas 1 - Sverige 0 är nog ännu större tror jag i alla fall...

legolas

I så fall - Att sjömän nu tvingas jobba utflaggat på grund av en obefintlig sjöfartspolitik som gör det omöjligt att bedriva sjöfart på samma villkor som resten av EU skall inte vi anklagas för. Detta är ingenting vi har valt utan vi har blivit tvungna att acceptera detta system för att överleva. För inte skall man behöva kasta en fyraårig utbildning i soptunnan pga totalt handlingsförlamade politiker.

Själv hade jag mycket hellre jobbat kvar under svensk flagg om möjligheten hade funnits, men nu är den bistra verkligheten som den är. Jag jobbar under dansk flagg, men svensk hade varit bättre!!

her en kompis som säger detsamma , han jobbarde många år på en utflaggad båt , nu jobbar han som lots i Sverige .....

Men jag har även andra kompisar i Thai som jobbar på utflaggade båtar , och dom är inte ledsna , men dom gapar ej heller om rättvisa i Sverige ;D

Jag skall nog betala av min reavinst , när jag dragit av alla kostnader de senaste fem åren ..
men det blir inte så mycket som jag först trodde, räknade regält fel ..... ;)

Phonta, jag hoppas du fortsätter skriva här när du kommit till Thailand. Tycker det är kul att läsa även om jag inte håller med om allt och vill se med andra ögon.

Skulle vara kul om du skapar en tråd som Lego och berättar om detta liv som utvandrare och invandrare.

Va ju skönt att du "räknade rejält fel" ;) Eller kom på ett annat sätt att räkna och gjorde din preliminära deklaration ...

Ha det bra nu när du lämnar över kåken och lämnar fosterlandet som givit dig så mycket :D :D

Lite tankar om framtiden

"Phonta " sa:
Jo Mackes,
det är ju tyvärr så Ni gör , Ni som inte vill se sanningen , ner med huvud i hålet bara .fattas ju bara en "Dumstrut" på huvet ;D ;D ;D
Case Closed , jo jag tackar jag , där vart det jobbigt , det är ju just där Sveriges politiker idag befinner sig , hur förklarar Reinfeldt att 30% av alla kommuner i landet måste höja skatten , för de som jobbar naturligt vis , för de som skall försörjas märker ju inget av detta , de kan varken läsa eller skriva ....

Kul att kunna få lite riktigt mothugg i debatten dock ger jag mig som sagt för denna gången. Jag hoppas att vi ändå någonstans kan respektera varandras åsikter och dela andra intressen.

Lycka till nu med emigrationen, jag är övertygad om att du gjort rätt val och kommer att trivas med ditt nya liv!

Denna tråden är ett långt försvarstal för era dåliga samveten. Jag gör så för att jag tycker... osv
Personligen skiter jag i varför ni tycker er ha rätt att smita, det är ju eran ensak och inget jag kan förstå utan att känna till hela eran livshistoria!

Gör som ni vill men läs på ordentligt först, och sök inte information om så viktiga saker på ett forum. Ni bör ju kunna lita 110% på den fakta ni baserar era beslut på då beslutet kommer följa er långt tid i livet. Se bara till att ni kan njuta av era sista år i landet låtsas utan att få magont av oro.

offtopic: Lycka till med flytten :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp