Adoptera sin frus barn

Sorry att jag inte hängt med i diskussionerna. Var tvungen att försvinna i böckernas dimma...
@Micke.T Tack för tidsperspektivet. Jag är tidsoptimist och det funkar inte alltid;). Goda råd är dyra och tiden bara rinner iväg.

Tanten har också haft fullt upp så vi står fortfarande på ruta ett. Det jag tror (utan att veta) är att om jag som svensk medborgare vill adoptera ett barn så måste svenska myndigheter vara inblandade, även om det sker här med min frus barn. Det vore märkligt annars.

Bidragsförskott heter det just nu 1573 kr/mån. Jag får det tillsammans med min tjej insatt, och inte fan är vi snikna, vi tar vad vi har rätt till. Nåväl. Om vi nu ska snacka adoption, så måste du registrera adoptionen i Bkk, där får du papper för att gå vidare här i Sverige, bara anmäl hos din kommun sen är rullorna igång, och jag lovar de kollar fan så mycket mer än vad man kan drömma om, men det är för barnets bästa, så jättebra utredning.
Nu kan du lagga till 150 kr fran januari , samt ytterligare 350kr fran Juli i sommar , sa dryga 2000 spann for varje barn som kommer till Sverige utan pappa

Du vet väl att det är din pension som finansierar dessa importer :D
Plus att jag sjalv har en att betala for ,men en underbar grabb ,sa lange jag kan gor jag det garna .men tycker att 2100 kr i manaden ar att ta i ,men de fiskar ju roster naturligtvis ...MP forslag ,hoppas det blir nedrostat

Vad kostar en grabb pa 16 ar ,2100 fran mig samt 2100 fran den andra foraldern ,sen 1100 kr minst i barnbidrag , kostar ett barn verkligen 5300 kr i manaden ,tvivlar starkt pa det .... det skall ju vara 50 /50 mellan foraldrarna

För att röra runt i getingboet så vet ni väl att om barnen är under 12 (vill jag minnas det var) år så betalas underhållet (eller barnbidraget) ut retroaktivt. Min ex-fru's väninna plockade ut 50 lappar. Andra med småbarn fick liknande ersättningar. "Vår" dotter var 2 år för gammal för att få retroaktiv ersättning (naturligtvis hade jag/vi tagit dessa pengar).
Man måste vara påläst för att få en "skatteåterbäring".
Moraliskt fel? Tja kanske men ändå inte. Reglerna finns där och det är bra att plocka frukterna så länge de finns.
Personligen så skulle jag fimpa alla sorters bidrag (men det är jag det) så bidragsknarkare får söka andra vägar.

Vad gäller adoptionen så är det för mig helt solklart att utnyttja alla möjligheter så tösen kan få en frisedel till Europas universitet. Vem hade inte utnyttjat detta?

För att röra runt i getingboet så vet ni väl att om barnen är under 12 (vill jag minnas det var) år så betalas underhållet (eller barnbidraget) ut retroaktivt. Min ex-fru's väninna plockade ut 50 lappar. Andra med småbarn fick liknande ersättningar. "Vår" dotter var 2 år för gammal för att få retroaktiv ersättning (naturligtvis hade jag/vi tagit dessa pengar).
Moraliskt fel? Tja kanske men ändå inte. Reglerna finns där och det är bra att plocka frukterna så länge de finns.
Personligen så skulle jag fimpa alla sorters bidrag (men det är jag det) så bidragsknarkare får söka andra vägar.
Jag tror att svenskars utländska partner vet mer om detta än den vanlige Svensson.
Inte undra på att anhörighetsinvandring ligger etta på önskelistorna.
Fenomenet är mer känt i Afghanistan och söder om Sahara :D

För att ge er korrekta uppgifter, detta som pjodd skriver stämmer inte, numera kan barnets vårdnadshavare få detta underhållstöd "retroaktivt"tidigast 1 mån innan anmälan kommit in. Har för mig att detta ändrades April -16, och det var väl bra,,, tänk vilken bluff många på den tiden körde med.

För att ge er korrekta uppgifter, detta som pjodd skriver stämmer inte, numera kan barnets vårdnadshavare få detta underhållstöd "retroaktivt"tidigast 1 mån innan anmälan kommit in. Har för mig att detta ändrades April -16, och det var väl bra,,, tänk vilken bluff många på den tiden körde med.

Tack att du rättade till det.
Detta var typ 2015-2016. Skönt att det har ändrats.
Men har det även ändrats för "barnbidraget"? Kommer faktiskt inte ihåg vilket det gällde. Minns bara att gränsen gick vid 12 år.

Tack att du rättade till det.
Detta var typ 2015-2016. Skönt att det har ändrats.
Men har det även ändrats för "barnbidraget"? Kommer faktiskt inte ihåg vilket det gällde. Minns bara att gränsen gick vid 12 år.
Den här 12-årsgränsen känner jag inte till,, barnbidraget kan man inte få retroaktivt, föräldrapenningen däremot kan man få som mest 90 dagar retroaktivt, märkligt eller hur, att en förälder som kan få bidrag från oss skattebetalare under sin tid i sitt forna hemland. Men det är förändringar på g även där.

Jo det är märkligt måste jag hålla med om.
Men så länge pengar betalas ut så klandrar jag inte personerna som tar dessa.
Själv så hade jag inte tvekat en sekund att plocka stålarna om dottern var under 12 och vi blev "erbjudna" massa pengar.

En uppdatering i ämnet dock...
Vi har inte haft tid att kolla vidare vad gäller adoption. Men jag lovar att uppdatera när vi fått "tummarna loss"

Min styvbror flyttade till Sverige med sin mor när han var 15.
Behövs ingen adobtion för att få komma hit

... skall alla barn ha bidragsförskott 1573kr/mån för att pappan i utlandet inte bidrar till sitt barns försörjning kostar det skattepengar.
Jag är av den åsikten att den nye föräldern ska ta den försörjningen och inte staten.

Kan det verkligen vara möjligt att bidragsförskott fortsätter att betalas ut? Jag hade för mig att, vid adoption, så likställs barnet med ett eget biologiskt barn. Det förlorar t ex arvsrätten gentemot sin biologiska far och jag har svårt att tänka mig att denne skulle tvingas fortsätta att betala för barnet. Då borde inte heller svenska skattebetalare ha något betalningsansvar, utan det blir adoptivfaderns sak i så fall.

Retroaktiva barnbidrag är någonting annat.

Kan det verkligen vara möjligt att bidragsförskott fortsätter att betalas ut? Jag hade för mig att, vid adoption, så likställs barnet med ett eget biologiskt barn. Det förlorar t ex arvsrätten gentemot sin biologiska far och jag har svårt att tänka mig att denne skulle tvingas fortsätta att betala för barnet. Då borde inte heller svenska skattebetalare ha något betalningsansvar, utan det blir adoptivfaderns sak i så fall.

Retroaktiva barnbidrag är någonting annat.
Påståendet finns i inlägg #8

Liknande trådar

Tillbaka
Topp