Äter era barn grönsaker och frukt?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det är problem här hemma med att få Lilleman att äta grönsaker och frukt. Han påstår att han äter i skolan med jag tvivlar på det. Man skall ju få i sig allt från kostcirkeln men just det gröna är en ständig kamp.

Hur har ni det som har eller har haft barn? Har ni samma problem?

Hej

Vår son som nu är 18 år var kinkig med mat och åt både lite och bara vissa saker i några år t.ex mycket pasta.

Vi blev lite oroliga men vi fick rådet att bara ge honom det han ville äta och inte tjata om att han skulle äta sånt han inte ville ha t.ex grönssker.

Dom sa att han kommer att börja äta annat längre fram och så blev det. Nu äter han nästan allt.

Mvh isan lover

Det är problem här hemma med att få Lilleman att äta grönsaker och frukt. Han påstår att han äter i skolan med jag tvivlar på det. Man skall ju få i sig allt från kostcirkeln men just det gröna är en ständig kamp.

Hur har ni det som har eller har haft barn? Har ni samma problem?
Själv förstår jag inte hysterin över att äta frukt. Det är godis för mig.
När det gäller grönsaker så äter min son nästan inget alls. Känner mig inte orolig då han äter bra ändå.

Har aldrig fattat det där med att inte vilja äta saker som serveras. Så länge det inte finns allergier inblandade, så är det bara att äta det som serveras. Så växte jag upp och lärde mig att äta det mesta. Vill man inte ens smaka, så kan man vara hungrig.

Sen kanske man inte behöver servera sånt man vet ogillas, men "vanlig" mat (oavsett ursprung) borde accepteras (tills de kan köpa egen mat) :afro:

Hej

Det finns ju exempel på lite extrema varianter också, känner till en tonåring som bara äter Pommes och några andra saker till, föräldrarna, skolan och vården har försökt få honom att äta annan mat i över 10 år utan att lyckas, dom har t.o.m försökt svälta ut honom för att få honom att äta annan mat, men efter ca 3 dagar är dom tvungna att ge honom det han äter, så han har fått specialkost i både förskola, grundskola och nu på gymnasiet.

En tjej som nu är ca 25 år åt mest chips, ostbågar, pizza, hamburgare och godis som barn, föräldrar och skola kämpade för att få henne att äta andra saker men fick ge upp, men hon utvecklades på samma sätt som övriga jämnåriga och är fullt frisk trots dom dåliga kostvanorna.

Mvh isan lover

Hej

Det finns ju exempel på lite extrema varianter också, känner till en tonåring som bara äter Pommes och några andra saker till, föräldrarna, skolan och vården har försökt få honom att äta annan mat i över 10 år utan att lyckas, dom har t.o.m försökt svälta ut honom för att få honom att äta annan mat, men efter ca 3 dagar är dom tvungna att ge honom det han äter, så han har fått specialkost i både förskola, grundskola och nu på gymnasiet.

En tjej som nu är ca 25 år åt mest chips, ostbågar, pizza, hamburgare och godis som barn, föräldrar och skola kämpade för att få henne att äta andra saker men fick ge upp, men hon utvecklades på samma sätt som övriga jämnåriga och är fullt frisk trots dom dåliga kostvanorna.

Mvh isan lover
Det är väl inget fel på pizza och hamburgare. Det går ju variera i all oändlighet, dessutom innehåller det det viktiga från början.

Jaja, pizza och hamburgare kanske är dåligt på Västkusten. Här hos oss är det i princip husmanskost.

På nittiotalet och framåt var det en trend att äta vegetariskt bland ungdomar kring Umeå.
Att äta kött var tabubelagt.
Dottern åt ägg och fisk tillsammans med grönsaker men inte något kött alls i en period.
Många var strikta veganer och närmast fanatiker.

På nittiotalet och framåt var det en trend att äta vegetariskt bland ungdomar kring Umeå.
Dottern åt ägg och fisk tillsammans med grönsaker men inte något kött alls i en period.

Lätt hänt att man åker på hjärnskador om man inte kompenserar med tillskott.
Idioterna påstod/påstår dessutom att människan inte är gjord för att äta kött. Men tydligen är människan skapt för att äta en massa piller, brustabletter och andra tillskott i form av kemikalier utvecklade ”mediciner”.

Veganska fanatiker är en del av det goda hatet.

Det där var (är?) ett gissel. Var många unga, ffa tjejer, som inte fick i sig tillräckligt med det som behövs (näringsmässigt).

Dessa stollar fanns hos oss också, men vi hade en typ av motståndsrörelse. Iom att vi idrottade mkt gick det inte att överleva på sallad och bulgur, så vi sågs mer som "avfallskvarnar", allt som gav energi gick ner. Och kött har alltid varit favoriten.

Vi hade tom "avhoppare" från svältklanerna som gillade att umgås med oss för att ingen lade sig i vad de åt hos oss. Den sociala kontrollen ska inte underskattas i småstäder.

Det är väl inget fel på pizza och hamburgare. Det går ju variera i all oändlighet, dessutom innehåller det det viktiga från början.

Jaja, pizza och hamburgare kanske är dåligt på Västkusten. Här hos oss är det i princip husmanskost.
Hej

Du glömde all chips, ostbågar och godis som också var det tösen åt istället för mer normal mat.

Mvh isan lover

For nærmere 75 år siden var det var det ein prestson i Skaraborg som moren lagde middag med gronsaker til , han blei mobba i skolen for han var vegtianer .

Åt nog det mesta då jag växte upp, morsan var ju husmor och allt lagdes från grunden och mycket lokalt, fiske och jakt bidrog med. Konservering , bröd, kak och bull bak, sylt och saft. Slakta och stycka fick man hjälpa farsan med. Men vardagsmat som man tyckte var så där då är rena delikatesser nu mera.

Lokala Karlssons slakteri där man som grabb alltid fick deras egen tillverkade varmkorv då morsan handlade glömmer man inte. Nej det var långt ifrån nån Östermalms hall eller nån snofsig tv kock som stoppar korv. Men korven smakade bra.
Två bröder den ena hade väl fått lite för mycket slaktsupar genom åren men bägge nådde en aktning värd ålder runt 90. Så korv och brännvin är kanske inte så dumt ändå.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
6 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp