Adoptera sin frus barn

Kan det verkligen vara möjligt att bidragsförskott fortsätter att betalas ut? Jag hade för mig att, vid adoption, så likställs barnet med ett eget biologiskt barn. Det förlorar t ex arvsrätten gentemot sin biologiska far och jag har svårt att tänka mig att denne skulle tvingas fortsätta att betala för barnet. Då borde inte heller svenska skattebetalare ha något betalningsansvar, utan det blir adoptivfaderns sak i så fall.

Retroaktiva barnbidrag är någonting annat.
Jo du har rätt,, vid en adoption får föräldrarna "bara" barnbidrag, dock inte retroaktivt.

Som lärare på högstadiet i ämnena svenska och SO, så måste jag säga att de som inte har gått minst år i mellanstadiet i de ämnena, får det svårt i högstadiet och ännu svårare i gymnasiet. På högstadiet är stödet stort då alla elever skall ha rätt att få betyg. På gymnaiset rycks det stödet undan då det är frivilligt och eleverna inte har samma rättighetsgrund till betygen. För att få välja program måste man även vara godkänd i alla de teoretiska ämnena, samt några av de praktiska. Annars är man behörig till språkintroducerande eller individuella programmet. Har man inte svenskan och matten stabil så blir det tufft även i de två alternativa programmen. Så att sätta en 15åring i högstadiets sista klass, 9:an, är inte att rekommendera. Och gymnasi, med svenska som grund är även det svårt. Och de engelskbaserade gymnasien kräver ändå höga betyg i nästan alla ämnen.

Som lärare på högstadiet i ämnena svenska och SO, så måste jag säga att de som inte har gått minst år i mellanstadiet i de ämnena, får det svårt i högstadiet och ännu svårare i gymnasiet. På högstadiet är stödet stort då alla elever skall ha rätt att få betyg. På gymnaiset rycks det stödet undan då det är frivilligt och eleverna inte har samma rättighetsgrund till betygen. För att få välja program måste man även vara godkänd i alla de teoretiska ämnena, samt några av de praktiska. Annars är man behörig till språkintroducerande eller individuella programmet. Har man inte svenskan och matten stabil så blir det tufft även i de två alternativa programmen. Så att sätta en 15åring i högstadiets sista klass, 9:an, är inte att rekommendera. Och gymnasi, med svenska som grund är även det svårt. Och de engelskbaserade gymnasien kräver ändå höga betyg i nästan alla ämnen.
Är det helt säkert att du är Svenska lärare?
Tur att du inte är min sons lärare då ;)

Är det helt säkert att du är Svenska lärare?
Tur att du inte är min sons lärare då ;)
Exakt. Så mycket felstavningar av en lärare får mig också att undra.:rolleyes: De lärare jag har kontakt med skriver och stavar alltid felfritt. Men kanske du "läraren" är utbränd eller något annat:(. Välkommen åter med dina tankar om den Svenska skolan.:):D

De flesta slarvar väl när de "chattar" och skriver man på telefoner och läsplattor så verkar även den bäste slinta emellanåt.

Vore dock skönt om man lär sig att "Sverige" och "Sveriges" skrivs med stor bokstav, alla andra varianter är med liten bokstav. Särskrivningar verkar, liksom mördarsniglarna, vara en plåga som har kommit för att stanna. :police:

De flesta slarvar väl när de "chattar" och skriver man på telefoner och läsplattor så verkar även den bäste slinta emellanåt.

Vore dock skönt om man lär sig att "Sverige" och "Sveriges" skrivs med stor bokstav, alla andra varianter är med liten bokstav. Särskrivningar verkar, liksom mördarsniglarna, vara en plåga som har kommit för att stanna. :police:
Jag har aldrig påstått att jag är svenskalärare eller bra på att stava, jag hade inget betyg i Svenska när jag gick ur grundskolan men påstår man att man är svenskalärare så borde man kunna skriva korrekt.

Visst, en svenskalärare förväntas givetvis skriva korrekt.

PS. Snälla, "svenska" med liten bokstav. ;)
Är det du som är gästskrivaren svenskalärare eller 55555 ;)

Mitt inlägg gällde föresten mest att jag inte tror på det som skrivs av gäster, brukar gå "troll" i dom trådarna ;)
Och någon "gästande" svenskalärare tror jag inte det var utan en forumsvan person som kanske tom. är medlem.

Jag vet med mig att jag slarvar , och även ofta bidrager med särskrivningar ,,, men vad gör det , jag är inte svensklärare

Er detdätta som kalassärskrivvning :eek:

Det är rätt fantastiskt, att språket har så många "krockkuddar" att man oftast förstår budskapet trots grammatiska felaktigheter. Plural/singular, tempus etc. "syns" ju på flera ställen i en mening, så det finns "back-up"-system i grammatiken. (Har dock fått för mig att thailändskan skulle kunna ha mindre av sådan grammatik?) Jämför med när det skall kommuniceras med en dator, där accepteras minsann inga felaktigheter av den som skriver kod.

Jag har sett exempel på långa stycken, skrivna utan en enda vokal, som faktiskt var fullt läsliga. Antar att en van läsare snarare känner igen mönster/form än att fokusera på bokstäverna.

Fast ibland blir det svårt med budskapet - "En mörk hårig sjuk sköterska" :xmas_smiley:

Det är rätt fantastiskt, att språket har så många "krockkuddar" att man oftast förstår budskapet trots grammatiska felaktigheter. Plural/singular, tempus etc. "syns" ju på flera ställen i en mening, så det finns "back-up"-system i grammatiken. (Har dock fått för mig att thailändskan skulle kunna ha mindre av sådan grammatik?) Jämför med när det skall kommuniceras med en dator, där accepteras minsann inga felaktigheter av den som skriver kod.

Jag har sett exempel på långa stycken, skrivna utan en enda vokal, som faktiskt var fullt läsliga. Antar att en van läsare snarare känner igen mönster/form än att fokusera på bokstäverna.

Fast ibland blir det svårt med budskapet - "En mörk hårig sjuk sköterska" :xmas_smiley:
Den var grym ,och rolig som fn , ordlekar är kul :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Jag vara också Sveenska läraret , jag lära din sonen , micket fina pengar , dy betala mig va kompis :):)555
Hallå kompis .. du vara svenska ... hur mycket pengar till pass för mig och mina sju fruar ... du kan fixa kompis ... du vet vad man fixar pengar i ditt land kompis?:afro::afro::afro:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp