Medicinska problem för oss män / gubbar

Tiden går ju allt fortare, men är det inte vid just 60 år som vi blir kallade för en ultraljudsundersökning av Aortan? Har för mig att jag gjorde en sådan för några år sedan, fick beskedet att den var i gott skick.
Det är nog 4 år sedan jag blev kallad till SUS i Malmö för en sådan kontroll med ultraljud. Ingen anmärkning, aorta i gott skick.

Region Västerbotten har börjat mäta diametern på ett blodkärl (kroppspulsådern) för att förebygga plötsliga dödsfall och hjärnblödningar. Alla över 65 år blir kallade – jag fick i alla fall en kallelse. Det hela tog bara två minuter. Måttet skulle ligga under 30 mm (eller 19 mm för vissa kärl) och mitt var 10 mm, så det såg jättebra ut. Jag kommer dock inte ihåg exakt vad undersökningen heter.
Man ska absolut gå o göra testen om man blir kallad.
Jag gick på dessa undersökningar i Stockholm under många år men det var inte förrän Aortan gick över 55 mm som jag blev opererad och det var med nöd och näppe som jag överlevde den operationen, låg nersövd i coma i 2 veckor och det tog mer än 1 månad innan jag kom hem och då sittandes i rullstol. Detta var 2019 och det tog kanske 1 år innan jag kunde gå för egen maskin och återvända till Thailand.

Region Västerbotten har börjat mäta diametern på ett blodkärl (kroppspulsådern) för att förebygga plötsliga dödsfall och hjärnblödningar. Alla över 65 år blir kallade – jag fick i alla fall en kallelse. Det hela tog bara två minuter. Måttet skulle ligga under 30 mm (eller 19 mm för vissa kärl) och mitt var 10 mm, så det såg jättebra ut. Jag kommer dock inte ihåg exakt vad undersökningen heter.
Man ska absolut gå o göra testen om man blir kallad.
Hej

Här hos oss blir man också kallad på en kontroll av aortan det år man ska fylla 65, min aorta var något förstorad vid den här kontrollen men ännu inte över gränsen för operation, men i Thailand noterade man också detta samt att det fanns problem med läckage i hjärtat, så när jag senare låg på operationsbordet på Sahlgrenska och skulle byta ut hjärtklaffen frågade läkaren om det inte var lika bra att ta bort den vidgade delen av aortan i förebyggande syfte när vi ändå öppnar bröstkorgen, det vet du bättre än mig svarade jag, så kör på. Så han tog bort 2.5-3 cm av aortan och ersatte den med en bit slang av Dacron. Det har fungerat bra så här långt.

Mvh isan lover

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0