Medicinska problem för oss män / gubbar

Vet inte om det passar in i den här tråden, jag var igår och hälsade på en kompis som jag känt sedan 1986 & nu är han diagnoserad med cancer i urinblåsan & går på behandling får cytostatika mot det.
Sjukskriven på heltid är han nu för vården han får är tydligen enda som går att göra,palliativ. Och han har fått lite olika bud på hur lång tid han har kvar :( Cancer är djävulens sjukdom som en gammal man sa till mig för länge sedan...

Vet inte om det passar in i den här tråden, jag var igår och hälsade på en kompis som jag känt sedan 1986 & nu är han diagnoserad med cancer i urinblåsan & går på behandling får cytostatika mot det.
Sjukskriven på heltid är han nu för vården han får är tydligen enda som går att göra,palliativ. Och han har fått lite olika bud på hur lång tid han har kvar :( Cancer är djävulens sjukdom som en gammal man sa till mig för länge sedan...
Så lenge canceren ikke har spredd seg så går det fint , han kan leva i mange år enda . For 12 år siden fikk jeg cancer i tykktarmen ,og opperert i Falkoping og ettekontroll i Thailand , Men ingen sellegift ville jeg ha , den blir man syk av og noen dor av den .

Mange nord Norge og nor Sverige mangler D vitamin , spis norsk tran eller Laks den er rik på D vitamin i vinterhalvåret . Her i Thailand er det mye sol , men du har en utsatt gruppe som mangler D vitamin . Personer som sjelden er ute i sollys og har mork hud og bruker tildekkede klær . Det er mange plager du kan få ved mangel D vitamin . Hyppige infeksjoner og nedsatt imumforsvar ,psykiske plager og nedstemt . Ved mangel på D vitamin ,kontakt lege ,en blodprove ser han det ,

Screenshot 2026-02-18 144039.webp

Ja faktiskt det man är mest orolig för :(

Mange nord Norge og nor Sverige mangler D vitamin , spis norsk tran eller Laks den er rik på D vitamin i vinterhalvåret . Her i Thailand er det mye sol , men du har en utsatt gruppe som mangler D vitamin . Personer som sjelden er ute i sollys og har mork hud og bruker tildekkede klær . Det er mange plager du kan få ved mangel D vitamin . Hyppige infeksjoner og nedsatt imumforsvar ,psykiske plager og nedstemt . Ved mangel på D vitamin ,kontakt lege ,en blodprove ser han det ,

Screenshot 2026-02-18 144039.webp
Hvorfor er samene ( fjellfinnene ) så hjulbeint , dei mangler D vitamin , som ga beinskjorhet ,

Han ville även ge mig 2 kajaker och lite andra prylar,men tackade nej till det mesta och tyckte han skulle försöka sälja det ist. Sin stuga har han ute till försäljning och till lägre pris än vad han gett...
En grej som jag tackade för och tog emot var en gammal lie som jag ska använda vid min stuga där jag jagar älg.

Han ville även ge mig 2 kajaker och lite andra prylar,men tackade nej till det mesta och tyckte han skulle försöka sälja det ist. Sin stuga har han ute till försäljning och till lägre pris än vad han gett...
En grej som jag tackade för och tog emot var en gammal lie som jag ska använda vid min stuga där jag jagar älg.

Ledsamt se nära och kära planera för den sista tiden. :(

Jag tror man får försöka ta det som en påminnelse om att ta vara på den tid man har själv även om den fortfarande är mer obestämd.

Er det farligaare å snusa en å royka , det er vel mengden som avgjor kor farlig det er . Å royke 40 sigaretter er mye farligare en dei som royker 5 om dagen . Og det samma med snusen , putter du 5 poser snus i munnen om dagen , så er det mye farligere å putte 20 poser i munnen om dagen

Screenshot 2026-02-25 185958.webp

Screenshot 2026-02-25 185057.webp

Nyresvikt på eldre gubber er det ca. 11 % av befolkningen som har ,mange veit ikke om det . Med en enkel blodprove og urinprove så ser doktaren nyrene sin tilstand . Har du Cola farge på urinen , kan det vera noe galt med nyrene ,

Screenshot 2026-02-27 090359.webp

Screenshot 2026-02-27 085857.webp

Den norske kongen blei lagt in på sykehus på Teneriff . Årsak Dehydrering ,som man får når man drikker for lite vann . På teneriff er det norsk sommervarme og man trenger mer vann en i Norge . Det samme er det med oss i Thailand vi trenger ca 4 liter vann for dagen . Og drikker du en Chang så pinker du over 1 liter vann . Tenk på kor viktig det er med vann i Thailand .

Screenshot 2026-02-27 093029.webp

Screenshot 2026-02-27 092742.webp

Besöket hos dr Öga är avklarat, jag var bara hos sköterskan idag så inga droppar som vidgar pupillerna. Marginella förändringar i synfältet men trycket i det opererade vänstra ögat har stigit lite till 26, doktorn har satt gränsen till 27 sedan blir det förmodligen trycksänkande droppar. Trycket i högra ögat ligger stabilt på 21. Jag känner ingenting av skillnaden. Tryckförändringen har säkert med operationen att göra. Återbesök om 6 månader.

Besöket hos dr Öga är avklarat, jag var bara hos sköterskan idag så inga droppar som vidgar pupillerna. Marginella förändringar i synfältet men trycket i det opererade vänstra ögat har stigit lite till 26, doktorn har satt gränsen till 27 sedan blir det förmodligen trycksänkande droppar. Trycket i högra ögat ligger stabilt på 21. Jag känner ingenting av skillnaden. Tryckförändringen har säkert med operationen att göra. Återbesök om 6 månader.
Gjordes inte operationen i ditt vänstra ögat för att få ner trycket?

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar