Många expats fattiga?

Men att behöva ta lån på en inkomst på runt 112.000 baht per månad låter ju osannolikt smart...
Bara för att man som Krister har en inkomst på 112.000 baht i månaden så måste man väl inte ha massa pengar sparade?
Dom har 3 barn, nystartat företag, behövt köpa bilar för företaget etc. månadsutgifter där efter han är inte fyllda 40 än.
Antar att dom flesta runt 40 års åldern med en inkomst runt 112.000 tar lån för att köpa hus, bil etc.
Känner ingen i den åldern med sådan inkomst som cashar det.
Samma för mig strax över 40, jag har billån, kan inte gå och casha bil och hus fast jag har hyfsad inkomst, för har utgifter med, inte ihopsparat på ett nafs.
Sitter 65 åriga gubbar som sparat hela livet och kanske sålt av ett hus i Sverige och skall spela duktiga, vissa har inte ens lyckats spara under ett helt arbetsliv så kliv av dom höga hästarna.
Fast är ens enda nöje att cykla runt och dricka grogg i den lokala baren så är väl det inte så dyrt här nere.
Mina utgifter och antar Kristers med skiljer sig inte mycket ifrån Sverige om man skall leva ett normalt liv i ett utvecklat område.

Senast ändrad:
Skulle man sparat 50% av 112.000 skulle det ta 5 år att spara till ett billigt oinrett hus i storlek för en 5 personers barnfamilj och då får man ju snåla och sätta barnen på statlig skola etc.
För 55.000 i månaden på 5 personer är inte mycket.

Men att behöva ta lån på en inkomst på runt 112.000 baht per månad låter ju osannolikt smart...

Jag och "frun" har en inkomst över 500k Thb netto. Vi har en del lån.
Vi bor i Sverige, men vi hade nog haft lika mycket lån om vi bodde i Thailand. Kanske t.o.m mer lån om vi bott där.

Det finns orsaker att man lånar pengar. Du lär nog aldrig klura ut varför.
Apple är väl det företag som har mest stålar på "kontot". Lån tar dom ändå.

Lån.JPG

Vi bor i Sverige, men vi hade nog haft lika mycket lån om vi bodde i Thailand. Kanske t.o.m mer lån om vi bott där.

Lån.JPG
Men, du vet vel varför Appel tog lånet:cool:
Offshore, Offshore, Offshore.

Men, du vet vel varför Appel tog lånet:cool:
Offshore, Offshore, Offshore.

Ja, i detta fallet så...(står ju t.o.m på bilden)
Ibland har man pengarna på fel ställe och då kan det vara så att ett lån svarar sig. Speciellt skattemässigt denna gång.

Har man pengar investerade och avkastningen är högre än räntan på ett lån, så bör man inte plocka ut sina investeringar. Då är det mer förmånligt att ha ett lån.
I Kristers fall så har PanPan redan gett ett litet räkeexempel på hur lång tid det skulle ta att köpa bilar, hus och samtidigt har man ju levnadskostnader och kanske man dessutom investerar lite för eventuell expantion.

Det är nog bara folk med väldigt lite pengar, eller ett väldigt litet begrepp om pengar, som tror att man med 112k/ månad sitter på någon förmögenhet.

Men som sagt. Cyklar man till närmsta byapub och tar sig några öl, så kan 112k thb kännas som oändligt mycket pengar om man själv har en inkomst i paritet med medel Somchai.
Tror Valter har travat vilse

Lån.JPG

Din lilla Knösus, grattis till ett härligt liv :-)

/ SatanG

Lån.JPG
@andrejsdenruskige jag har två dumma frågor du behöver inte svara om du tycker dom är för personliga.
Har du hus i sverige/thailand.
Varför tror du att du skulle ha mera lån i Thailand.:wai:

@andrejsdenruskige jag har två dumma frågor du behöver inte svara om du tycker dom är för personliga.
Har du hus i sverige/thailand.
Varför tror du att du skulle ha mera lån i Thailand.:wai:

Jag har hus i Sverige och "frun" har hus i Thailand.
Skulle vi bestämma oss för att bo i Thailand så skulle vi nog överväga ett bättre hus och framför allt ett större hus.
Bil skulle vi behöva köpa där också.

Hade vi startat från "0" så hade räntekostnaderna varit mycket högre i Thailand, vilket hade betytt mindre inkomst och mindre investeringar.
Det leder i sin tur till att lånen hade behövts ökas om man skulle hålla "samma" standard.

Nja, vi hade nog inte lånat så mycket och vi hade nog levt mer sparsamt.

Det blir ett lite hypotetiskt svar, då förutsättningarna skiljer sig markant. Lika så skiljer sig priserna på hus, bil, skola, dagis o.s.v.
Svårt att svara på hur det hade sett ut.

Din lilla Knösus, grattis till ett härligt liv :)

/ SatanG

Nåja, ni skrapar nog ihop en bra bit över det i ditt hushåll.
Fast då vet du nog att det inte är några herrejösses summor. Om man känner för det kan man göra av med 10ggr så mycket pengar per månad utan att blinka.
Allting kostar pengar. Frågan är bara vad man väljer att dra in svångremmen på.

Jag har hus i Sverige och "frun" har hus i Thailand.
Skulle vi bestämma oss för att bo i Thailand så skulle vi nog överväga ett bättre hus och framför allt ett större hus.
Bil skulle vi behöva köpa där också.

Hade vi startat från "0" så hade räntekostnaderna varit mycket högre i Thailand, vilket hade betytt mindre inkomst och mindre investeringar.
Det leder i sin tur till att lånen hade behövts ökas om man skulle hålla "samma" standard.

Nja, vi hade nog inte lånat så mycket och vi hade nog levt mer sparsamt.

Det blir ett lite hypotetiskt svar, då förutsättningarna skiljer sig markant. Lika så skiljer sig priserna på hus, bil, skola, dagis o.s.v.
Svårt att svara på hur det hade sett ut.
Ja skulle du hålla samma standard på hus, ha barnen på skola av likvärdig eller bättre standard, ha samma bil som du har nu i Sverige så hade nog dina månadskostnader blivit högre i Thailand.

Ja skulle du hålla samma standard på hus, ha barnen på skola av likvärdig eller bättre standard, ha samma bil som du har nu i Sverige så hade nog dina månadskostnader blivit högre i Thailand.

Ja, det är även min uppfattning.
Man kan leva billigare i Thailand. Där finns alternativet att leva väldigt billigt om man har lust.
Det är dock inget alternativ jag skulle ha lust med och då hade det nog blivit dyrare i Thailand.
Men, det vet man aldrig innan man faktiskt skulle flytta och har fakta på papperet.

Ja, det är även min uppfattning.
Man kan leva billigare i Thailand. Där finns alternativet att leva väldigt billigt om man har lust.
Det är dock inget alternativ jag skulle ha lust med och då hade det nog blivit dyrare i Thailand.
Men, det vet man aldrig innan man faktiskt skulle flytta och har fakta på papperet.
Jag lever rätt mycket billigare än vi kunnat gjort i Sverige här nere men då har jag ju valt en Asiatisk bil och då blir det inte så dyrt, köpt hus som passar detta klimatet och det var mycket billigare än vad man får i Sverige, sen mat och kläder är ju billigt om man inte måste äta oxfile varje dag.
Skolan blir ju inte dyrare än skatten.
Vi lever rätt gott och kan oftast köpa det vi känner för, i Sverige hade vi nog fått tänka en extra gång innan vi handlade nåt.

Men jobbar du och skattar i Sverige så blir det ju dubbel utgift om man skall betala skola här nere.
Du har väl en Porche den är väl dubbelt så dyr här nere.
Skall du ha ett hus utrustad och byggd i Svensk standard här nere hade det kostat minst lika mycket som i Sverige.
Så skall du ha samma som du har nu i Sverige och samtidigt jobba som du gör och skattar så hade det blivit dyrare för dig.

Jag lever rätt mycket billigare än vi kunnat gjort i Sverige här nere men då har jag ju valt en Asiatisk bil och då blir det inte så dyrt, köpt hus som passar detta klimatet och det var mycket billigare än vad man får i Sverige, sen mat och kläder är ju billigt om man inte måste äta oxfile varje dag.
Skolan blir ju inte dyrare än skatten.
Vi lever rätt gott och kan oftast köpa det vi känner för, i Sverige hade vi nog fått tänka en extra gång innan vi handlade nåt.

Men jobbar du och skattar i Sverige så blir det ju dubbel utgift om man skall betala skola här nere.
Du har väl en Porche den är väl dubbelt så dyr här nere.
Skall du ha ett hus utrustad och byggd i Svensk standard här nere hade det kostat minst lika mycket som i Sverige.
Så skall du ha samma som du har nu i Sverige och samtidigt jobba som du gör och skattar så hade det blivit dyrare för dig.

Jag jobbar och skattar i Norge, annars var det korrekt.
Porschen är mer än dubbelt så dyr i Thailand, faktiskt vansinnigt dyr om man ska ha samma modell. Från 12,4miljoner Thb när jag kollade. Sjukt som fan.

Skulle jag starta från 0 och köpa hus idag där hemma, så hade det säkert blivit billigare i Thailand. Kanske 1/3 av svenska huspriset.

Skolan hade blivit dyrare, men är nog billigare än skatten. Försäkringar dyrare.
Papayan är dock väldigt mycket billigare

Svårt att säga. I Thailand kanske jag hade valt ett mer ”spartanskt” liv rent materiellt sett.
Hus för 5 mille och en bil för typ 2 mille. En Accord eller Camry hade nog blivit mitt val. Kanske t.o.m en Civic.
Problemet är att jag hade fått byta jobb/tjänst och det kan vara knepigt.

Allt fungerar iofs, bara man ställer in sig på det.

Sjömän har ju den fördelen att de får vara lediga ungefär lika länge som de jobbar. Så att Satang å PanPan har ett gott liv kan vi alla vara överens om. Faktiskt lite avundsjuk på den livsstilen! Men absolut inte missunnsam!

Värre för en själv å t.ex. Andrej som måste jobba å knega hela tiden för att få ihop semester å komptimmar så man kan njuta av livet i Thailand.

Nu skall jag inte klaga, får ju ganska mycket tid i Thai per år ändå. Men mycket vill alltid ha mer. Å detsamma med lönen. Även om man lever gott så vill man alltid ha mer.

Hade gärna behållit min svenska lön och suttit i Thai och gjort jobbet. Tyvärr funkar inte det så bra. Å byta jobb är inte aktuellt. Bra pröjs, frihet, mycket ledighet osv... Börjar man om, ja då skall man bevisa sig igen å bygga upp nytt förtroendekapital. Ne, 15år i samma bransch. Jag sitter kvar där jag är några år till.

Pension hade ju varit fint annars... ;)

Nåja, ni skrapar nog ihop en bra bit över det i ditt hushåll.
Fast då vet du nog att det inte är några herrejösses summor. Om man känner för det kan man göra av med 10ggr så mycket pengar per månad utan att blinka.
Allting kostar pengar. Frågan är bara vad man väljer att dra in svångremmen på.

I wish, nä våran jobbinkomst ligger tyvärr söder om 500k.
Vi ligger ganska väl i det läget du beskrev med hus och Accord. Ingen av oss ogillar pengar men trivdes även bra ihop när vi inte hade så mycket. Vi bryr oss inte om att vara rikast i stan, vilket vi ändå aldrig blir, men är klarsynta nog att fatta att pengar ger frihet, trygghet och bekvämligheter.

Jag skulle troligen också "vinna" ekonomiskt på att bo i Sverige (nettolön från Danmark) men samtidigt gå back på att det skulle vara svårt för frugan att få ett likvärdigt knäck där. Ser mer intressant ut, ekonomiskt, om vi flyttade till England men pengar är inte allt och hon har tidigare tackat nej till just det. Vet inte om det är för att jag närmar mig 50 eller nåt men har börjat tänka mer och mer på hur viktig familjen är och den fysiska närvaron. Jag gjorde en "rymning" förra veckan och sov hemma en natt, kidsen visste inget och de blev sanslöst glada.
Med tanke på att vi bara har ett liv, som kan smälla om snabbt dessutom, är jag/vi inte övertygade om att det bästa för oss är att jag stannar till sjöss. För andra är det säkert det, kan inte svara på det, men värdet av den fysiska närvaron för oss alla hemma tillsammans kanske kan bli den bästa lösningen om man ser tillbaka i framtiden. Jag köper rätt av att en del kanske ser mig som oansvarig eller t.o.m. korkad att ens tänka i sådana banor med tanke på att vi har två kids att ta hand om samt jag är relativt välbetald. Jag vet faktiskt inte men är löjligt glad över att ens ha möjlighet att kunna välja.
Men eftersom jag är ett luder så hänger jag nog kvar på jobbet ett tag till, kanske ;-)

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp