Många expats fattiga?

Jag trodde inkomstkravet inte gällde när visat baseras på thailändskt barn men kanske jag hade fel?

/ SatanG

Hej

Samma här och därför blev jag väldigt förvånad när det framfördes i tråden att falanger visst kunde utvisas av ekonomiska skäl trots att dom hade fru och barn i landet.

Själv känner jag som sagt inte till något sådant fall i vårt område.

Mvh isan lover

Hej

Samma här och därför blev jag väldigt förvånad när det framfördes i tråden att falanger visst kunde utvisas av ekonomiska skäl trots att dom hade fru och barn i landet.

Själv känner jag som sagt inte till något sådant fall i vårt område.

Mvh isan lover
Läs vad Pan Pan skrev , du behöver inte visa inkomst för ettårs UT baserat på "Spouse" oavsett giftemål eller barn , men då kommer du inte undan Visa run var 90e dag , för att slippa detta måste du visa upp 400k

Hej

En undersökning av 1 429 expats ekonomiska situation visade att 23% av dom hade en inkomst på mellan 25 000 och 45 000 baht per månad, 100 expats sa sig leva på mindre än 25 000 baht per månad, enligt artikeln borde dessa benämnas som fattiga.

In the far ranging survey of a respectable 1,429 expats in the kingdom respondents were asked to reveal their monthly income.

Almost a quarter (23%) were said to be trying to get by on less than 45,000 baht a month. Many of these may be earning less as the parameter was 25-45K.

Many people would see this as subsistence level for living alone - let alone taking care of a Thai girlfriend, wife and kids.

Or, heaven forbid, the extended family.

Almost 100 respondents didn't even come up to this level of relative poverty.

They were trying to survive on less than 25,000 baht - about what a recently graduated twenty something Thai person might try to scrape by on in Bangkok.”

Many expats live in Thailand on less than 45,000 baht a month

Mvh isan lover

Alltid tråkigt när folk saknar pengar, Thailand har en grym dragningskraft även på de som kanske inte borde flyttat hit.
Intressant dock att det är fler med en månadsbudget på 145k+ än mellan 105k-145k.

/ SatanG

Har man låg pension är det bättre att stanna i Sverige för då han man chansen att få bostadsbidrag mm.
Fattar inte rigtigt poängen att bli kär i en ung mö från Thailand och flytta hit om man inte har råd. Jo jag fattar att alla kan ha fantasier men på riktigt.
Däremot kan även jag tycka att man behöver inga fyrtiotusen bath i mån för att leva bra i Thailand.
Nu är de inte vi som sätter gränsen för att kunna försörja sin familj här så det är bara att följa lagen.

Har man låg pension är det bättre att stanna i Sverige för då han man chansen att få bostadsbidrag mm.
Fattar inte rigtigt poängen att bli kär i en ung mö från Thailand och flytta hit om man inte har råd. Jo jag fattar att alla kan ha fantasier men på riktigt.
Däremot kan även jag tycka att man behöver inga fyrtiotusen bath i mån för att leva bra i Thailand.
Nu är de inte vi som sätter gränsen för att kunna försörja sin familj här så det är bara att följa lagen.

Håller med men kanske vissa lagar borde ses över. Inkomstkravet gäller vad jag förstår endast män, en kvinna som gifter sig med en thaiman har inga krav på ekonomi.

/ SatanG

Vad är att leva bra? Jag tror att vi på 3 pers, skulle kunna leva helt okej på 35-40 tusen, men har aldrig provat det. Men jag tror det.

Vad är att leva bra? Jag tror att vi på 3 pers, skulle kunna leva helt okej på 35-40 tusen, men har aldrig provat det. Men jag tror det.
Ärligt jag vet inte riktigt hur mycket vi gör av med men håller med dig till hundra. Här kollat ibland när vi inte bygger eller har annat ovidkommande så gör vi faktiskt inte av mer än tjugo tusen. Vi har ju inga barn

Kanske dom är 2 unga som blir kära, alla är inte gamla gubbar som flyttar hit och fixar ungmör.
Vi hade en Amerikan i byn i övre 20 årsåldern som var gift och hade barn med en Thailändska i övre 20 års åldern.
Han var uppväxt i sydostasien för hans Amerikanska föräldrar jobbade här, träffade tjej och fick barn.
Problemet var att när hans föräldrar flytta hem till USA och han vart myndig så skulle han igentligen vart utkastad enligt visumreglerna.
Han levde ett tag utan Visum men efter dom fick barn fick han fixat ett men det fick han bara tack vare sin pappas kontakter i Bangkok som ryckte i några trådar så han kunde åka ner och hämta ett visum, WP och privata skolan i stan blev påtvingad att anställa han som lärare fast dom ingen ville ha.
Men utan sin farsas kontakter så skulle han blivit utslängd ur landet
Dom försörjde sig själva hade en lastbil och körde sand till byggen men det kunde ju inte han visa inkomst på.

Kanske dom är 2 unga som blir kära, alla är inte gamla gubbar som flyttar hit och fixar ungmör.
Vi hade en Amerikan i byn i övre 20 årsåldern som var gift och hade barn med en Thailändska i övre 20 års åldern.
Han var uppväxt i sydostasien för hans Amerikanska föräldrar jobbade här, träffade tjej och fick barn.
Problemet var att när hans föräldrar flytta hem till USA och han vart myndig så skulle han igentligen vart utkastad enligt visumreglerna.
Han levde ett tag utan Visum men efter dom fick barn fick han fixat ett men det fick han bara tack vare sin pappas kontakter i Bangkok som ryckte i några trådar så han kunde åka ner och hämta ett visum, WP och privata skolan i stan blev påtvingad att anställa han som lärare fast dom ingen ville ha.
Men utan sin farsas kontakter så skulle han blivit utslängd ur landet
Dom försörjde sig själva hade en lastbil och körde sand till byggen men det kunde ju inte han visa inkomst på.
Det finns alltid undantag.

Min definition på att leva bra är nog ganska enkel: Man skall kunna ha ett skäligt liv utan att behöva vända på slantarna vareviga dag. Och med skäligt liv menar jag ingalunda lyx, bara en levnadsstandard som är OK.

Vi lever inte i lyx och vi har bra mat på bordet varje dag. Frugan är hemma och tar hand om barnen och ser till att dom får en trygg och bra uppväxt. Vi startade en Thai Take-Away som gick bra men vi blev trots det tvungna att stänga pga svårigheter att komma överens med hyresvärden och hans kärring. Men förhoppningsvis hittar vi ett nytt ställe inom en inte alltför avlägen framtid.

Min definition på att leva bra är nog ganska enkel: Man skall kunna ha ett skäligt liv utan att behöva vända på slantarna vareviga dag. Och med skäligt liv menar jag ingalunda lyx, bara en levnadsstandard som är OK.

Vi lever inte i lyx och vi har bra mat på bordet varje dag. Frugan är hemma och tar hand om barnen och ser till att dom får en trygg och bra uppväxt. Vi startade en Thai Take-Away som gick bra men vi blev trots det tvungna att stänga pga svårigheter att komma överens med hyresvärden och hans kärring. Men förhoppningsvis hittar vi ett nytt ställe inom en inte alltför avlägen framtid.
Hoppas ni hittar ett nytt ställe, hade varit kul för henne att få laga lite mat på riktigt.

Hoppas ni hittar ett nytt ställe, hade varit kul för henne att få laga lite mat på riktigt.
Vi söker med ljus och lykta men det är inte lätt. Hennes mat var väldigtt populär och det var inte alltid hon hann med, särskilt på fredagar. Då var det ganska långa köer för det mesta. Finns ett flertal pizzerior men ingen bra thaimat, hoppas att en pizzabagare konkar snart då hugger vi direkt.

Låter som en fin kristen värdering hahaha

/ SatanG
Hade det bara funnits en pizzabagare hade jag inte sagt så men det är nerlusat med dom. Jag fattar inte hur dom kan överleva, folk var dödströtta på pizza när jag pratade med dom inder tiden jag lämnade ut maten under min lediga tid.

Hej

Tycker precis som en del andra att det är väldigt individuellt hur mycket man behöver spendera per månad för att leva ”bra”, allt beror ju på vad individen uppfattar som ”bra” liv, sen också beroende på var man vistas, vilka intressen man har, om man äter Thaimat eller Falangmat, om man behöver uteliv eller ej o.s.v.

Mvh isan lover

Nu är det ju myndigheter i landet som sen länge tillbaka satt en gräns hur mycket inkomster man måste ha för att få vistas i konungariket.
Är den för låg så är man inte välkommen.

Vad man spenderar per månad har aldrig sett att finns synpunkter på och där finns det en väldigt stor spridning, vissa kan spara hälften och andra är utan stålar dagen före ”lönen” kommer på samma inkomst.

Alltid tråkigt när folk saknar pengar, Thailand har en grym dragningskraft även på de som kanske inte borde flyttat hit.
Intressant dock att det är fler med en månadsbudget på 145k+ än mellan 105k-145k.

/ SatanG
ja det lär ju inte vara pensionärer i alla fall ;) pensioner på 40, 000 sek är nog inte så vanliga, iofs så hade jag en bra pension de första fem åren , men sen beror detta på tiden man lyfter sin tjänstepension på , men längre tid ger ju mindre /månadspension

Hej

Ska man tro på denna undersökning stämmer inte den här bilden av falanger så bra längre.

1533494336429.jpeg

Mvh isan lover

ja det lär ju inte vara pensionärer i alla fall ;) pensioner på 40, 000 sek är nog inte så vanliga, iofs så hade jag en bra pension de första fem åren , men sen beror detta på tiden man lyfter sin tjänstepension på , men längre tid ger ju mindre /månadspension

Nä det är nog en hel del välbetalda arbetande expats som också ska räknas in, många av dom tjänar ju bra.

/ SatanG

Vi brukar nog en 1500 per dag på mat och förnödenheter. 4k på el och max 1k på vatten. 24 på bilavbetalning och runt 10 på skolavgifter. 28 på huslånet.. och kanske 10 på kläder och nöjen. Inte konstigt att vi inte kan spara en spänn som det nu ser ut

Liknande trådar

Tillbaka
Topp