När tjejen förändras

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Ni hade ju ansökt om UT va ??

Låt tiden fram till beslut om UT gå tycker jag...
Du verkar ju ha känslor för "biten"...

Du får ju berätta att du är ju så ung så att det finns gott om tid för investeringar..
Och att om/när hon får jobb i Sverige kan hon ju börja skicka lite mera pengar till Mamma och Pappa...

Oh ja, det har jag gjort. Men hon är inte sen med att svara att hon vill att det ska hända nu och att hon inte vill vänta. Sen att UT tar tid verkar på något märkligt vis vara mitt fel också...
När hon är arg och inte har pengar brukar hon dessutom säga att hon tänker åka till Pattaya och bli bargirl (något hon däremot envist hävdar att hón inte gjort förr, men som jag kanske ibland betvivlar. Fast det är väldigt lösa spekulationer från min sida egentligen) istället. För ett tag sen så förslog hon till och med att vi kan ju vara "ihop" när hon inte är i Pattaya och sen när hon åker dit och "tjänar pengar" så är vi inte ihop. så slipper jag ge henne några pengar överhuvudtaget........

Och ja, jag hör varningsklockorna. Ännu högre när ser allt jag skriver i text också.

"gnage " sa:
Oh ja, det har jag gjort. Men hon är inte sen med att svara att hon vill att det ska hända nu och att hon inte vill vänta. Sen att UT tar tid verkar på något märkligt vis vara mitt fel också...
När hon är arg och inte har pengar brukar hon dessutom säga att hon tänker åka till Pattaya och bli bargirl (något hon däremot envist hävdar att hón inte gjort förr, men som jag kanske ibland betvivlar. Fast det är väldigt lösa spekulationer från min sida egentligen) istället. För ett tag sen så förslog hon till och med att vi kan ju vara "ihop" när hon inte är i Pattaya och sen när hon åker dit och "tjänar pengar" så är vi inte ihop. så slipper jag ge henne några pengar överhuvudtaget........

Och ja, jag hör varningsklockorna. Ännu högre när ser allt jag skriver i text också.

Talar hon bra engelska? Med brytning?

"mackes " sa:
Försök att glömma henne och börja planera för din nästa resa hit istället så får du något annat i huvudet. Du kan ju stanna någon månad och du kommer garanterat att bli kär igen och har du tur så får du tag i en bra tjej nästa gång. Det finns många av dem och hör du varningsklockor så lyssna på dem.

Jag träffade en tjej första gången i Thailand (innan jag träffade min nuvarande fru). Allt kändes toppen och jag skickade 10 000 i månaden under ett år när jag var hemma och jobbade. Inga krav överhuvudtaget, det var mitt val att skicka pengar. När vi träffades andra gången efter ett år var det ett kärt återseende och inga moln på himlen.

Helt plötsligt kom ett krav på att köpa en ny buffalo till brodern för 50 000, den gamla var sjuk eller något. Jag ifrågasatte och hon pushade. Det räckte för att få mig att skjuta ut mig och idag är jag glad att jag gjorde det. Har aldrig fått några sådana krav (eller några krav överhuvudtaget) från min nuvarande fru som jag träffade något år senare. Har hon ett behov så berättar hon om det och sedan är det upp till mig. Var rädd om dina pengar, du kan behöva dem en dag.

Glad att höra att du verkar träffat rätt nu iaf!

Thaitjejer (generalisering mak mak nu...) verkar i mina ögon fantastiska, men att vara säker på att ens kärlek faktiskt är besvarad och det inte bara är pengar som talar är verkligen inte det lättaste.
En viss förståelse har jag, att komma ifrån fattiga förhållanden är inte det lättaste eller roligaste. Men när man har ett nytt liv väntande ett UT bort och då hålla på och mer eller mindre kräva pengar i olika former från sin partner känns bara korkat. Eller möjligen så finns det inte så mycket äkta egentligen.

Hej Gnage,

Jag känner igen lite av din tjejs beteende på min nuvarande fru. När vi träffades ville jag att hon skulle åka hem till sin by och leva med sin familj som hon saknade, jag sa jag se till att du får 5000 Bath i månaden (det vad så mycket eller lite hon tjänade).

Hon blev jätteglad, jag sa till henne att jag ville hon skulle besöka mig i Sverige. Hon kunde komma när jag har semester. Allt vad frid och fröjd, men vi var inte tillsammans men hade väl känslor för varandra.

Veckan innan hon skulle komma sa hon jag kan inte komma jag måste åka och hitta jobb, mamma och pappa behöver 20 000 Bath. Jag frågade varför hon sa något om en motorcykel som gått sönder, hennes engelska var inte bra så jag var inte säker på orsaken, hennes biljett var inte ombokningsbar och jag ville ju hon skulle komma så jag skickade ner pengarna, då sa hon jag behöver 5000 till jag måste köpa kläder och gå till tandläkaren och … Jag ringde då en kompis i BKK och bad henne kolla vad som händer, hon pratar bra engelska då hon har mycket internationell kontakt i sitt jobb på en statlig myndighet. Hon pratade med min blivande och berättade för mig vad hon behövde, jag sa hon får 2000 Bath sen köper vi allt hon behöver i Sverige. Min kompis hjälpte henne i BKK med de inköp som skulle göras och följde med henne till flygplatsen.
Vi hade en trevlig sommar i Sverige och allt var bra och vi blev ett par och planerade att gifta oss, jag hade lovat att skicka 5000 Bath i månaden till hennes föräldrar (en fattig thaiflicka blir inte glad och kan slappna av om föräldrarna inte har pengar). Efter sommaren ville hon jag skulle skicka mer, varje gång hade hon pratat med sina föräldrar innan och de pratade om att jag skulle betala en fantasisumma om vi skulle gifta oss.
Jag sa det händer inte, jag såg på henne att hon blev väldigt ledsen, hennes föräldrar vill ha mer, hon ville leva med mig, men det här gick inte ihop. Då började hon prata om guld och att köpa mark. Jag sa jag ska inte köpa mark, jag ska inte bo i Thailand nu, om vi gifter oss bor vi här, får barn vi kommer inte flytta till Thailand inom kanske 20 år varför köpa mark? Guld kan du få som bröllopsgåva i rimlig omfattning, jag vill inte ha en julgran jag vill ha någon som älskar mig.
Då hon fortfarande inte förstod, eller ville förstå, tog jag hjälp av en tolk (för övrig den enda auktoriserade tolk som finns mellan Svenska och Thai). Hon översatte jag förklarade jag är villig att se till att din familj och du och våra barn har det bra, men inga fantasisummor, då blir det nada. Jag skickar inte ner pengar som dina föräldrar avgör hur de används jag bestämmer, har de behov ska det vara välgrundade behov missköts detta stryper jag helt.
Min blivande frågade vem som betalar vårt bröllop, jag svarade att jag gör det men det är jag som sätter budget. Jag satte upp en rimlig budget. Jag sa via tolken att detta ska du tala om för dina föräldrar, accepterar dem inte detta så kommer jag inte att hjälpa dem och det är upp till dig om du älskar mig. Jag är för gammal för att slarva bort mitt liv på lyckosökare. Jag vill ha familj och barn, min familj är du och våra barn, inte dina föräldrar. Men jag kommer att se till att de har det bra, men de ska också dra sitt strå till stacken, jag är nästan lika gammal som dem, slutar de jobba slutar jag skicka pengar.
Efteråt förklarade tolken för min fru hur svenskar ser på pengar, på familj, hur det fungerar i Sverige (hon frågade mig först om det var ok att hon förklarade skillnader hur vi tänker och hur verkligheten ser ut).
Min fru pratade min sina föräldrar och de accepterade och vi har aldrig haft problem med detta efteråt. De hade sett på TV thai som var gifta med farang och hur bra man kunde få det, men de förstod att jag har ett gott hjärta och har deras dotter det bra och de får hjälp så är det win-win.
Jag tror ditt stora fel du gjorde var att ge henne 30 000 Bath, de kan inte spara de vill visa att de har pengar, att de träffat en rik man. Om du ge henne en chans till va noga med hur du tänker göra med pengar i framtiden och att hon förklarar för sina föräldrar. Öppna kort är bäst, accepterar hon inte eller fortsätter gnälla välj bort henne finns många bättre, du är ju bara 25 …

"mackes " sa:
Talar hon bra engelska? Med brytning?

Hon talar för att vara thai bra engelska. Men hennes X är från Sverige också, och det har aldrig varit någon hemlighet. Det är med honom hon lärt sig engelska, och även en hel del ord och fraser på svenska. Brytning? Jo, självklart, vem utanför UK eller USA gör inte det? ;D

"gnage " sa:

Hot om att åka och jobba som bargirl är inte kärlek. Dumpa henne!

Tack Janne för att du delade med dig av din historia!

Det är konstigt egentligen, förr när jag läste trådar om förhållanden som började handla allt mer om pengar så undrade jag alltid hur man inte kunde förstå att det här inte var något att satsa på. Men när man väl sitter där själv är det otroligt mycket svårare att verkligen acceptera. För så jäkla mycket innan har ju varit bra...

"gnage " sa:
Tack Janne för att du delade med dig av din historia!

Det är konstigt egentligen, förr när jag läste trådar om förhållanden som började handla allt mer om pengar så undrade jag alltid hur man inte kunde förstå att det här inte var något att satsa på. Men när man väl sitter där själv är det otroligt mycket svårare att verkligen acceptera. För så jäkla mycket innan har ju varit bra...
Så är det, man blir blind av kärlek, men det är viktigt att sätta ner foten i tid ... I Thailand har jag hört att man kan inte älska en man på riktigt om han inte ekonomiskt kan ta hand om sin familj ... troligen en skröna ligger kanske lite i det ... Men jag har hört många tror allt blir bra så fort man har en farang, det finns ju många tydliga exempel på att det inte är så ... Så sent som igår skrev väl Legolas i sin tråd om en finne ....

ALDRIG att jag sätter min fru som delaktig i mina konton i Thai, finns inte en sportmössa till det , hon frågar nu var jag skall spara "alla min pengar" efter husförsäljningen .. I Thai säger jag ..men nej,nej de får sitta här i Swedala där jag har äktenskapsförord .... tyvärr ,så fort Thai kommer till Thailand så förändras hela bilden , tror att familjen trycker på hårt... Men mina slantar är mina , dessa kommer de inte åt, tråkigt att leva under de förutsättningarna , men jag är gift med en kvinna som levt fattig större delen av sitt liv , så är det bara , och moral i Thai och det vi /jag kallar moral är inte samma ... ;)

"Phonta " sa:
ALDRIG att jag sätter min fru som delaktig i mina konton i Thai, finns inte en sportmössa till det , hon frågar nu var jag skall spara "alla min pengar" efter husförsäljningen .. I Thai säger jag ..men nej,nej de får sitta här i Swedala där jag har äktenskapsförord .... tyvärr ,så fort Thai kommer till Thailand så förändras hela bilden , tror att familjen trycker på hårt... Men mina slantar är mina , dessa kommer de inte åt, tråkigt att leva under de förutsättningarna , men jag är gift med en kvinna som levt fattig större delen av sitt liv , så är det bara , och moral i Thai och det vi /jag kallar moral är inte samma ... ;)

Men Phonta då!!! Din son??.....Vilka fruar ni har...och vilken släkt!!....

Min familj är som vilken "svensk" familj som helst!Precis som hos Ledarn delar vi all ekonomi...och då menar jag verkligen DELAR!!! Vi hjälps åt med alla utgifter och sparande och min fru har tillgång till alla mina konton. Jag vet att hon aldrig skulle föra mej bakom ljuset...det vore ju som att "såga av grenen hon sitter på"..

Eftersom jag är till åren kommen(enl allmanackan)..unnar jag min fru, dotter och hennes son allt gott inför framtiden om/när jag "trillar av pinnen"....
Och hennes släkt skulle aldrig få för sig att "råna" henne!! Äktenskapsförord....NEJ!! Men visst, vi har alla olika förutsättningar... :nod:

Areeya

"gnage " sa:

hej !

När jag läste detta om skoaffären så ringde min första stora klocka, hon påstod att hon hade butik innan ni träffades, hur var den finansierad om det nu var sant. Vad tror du själv om detta, själv tror jag hon drar lögner och krav om vartannat.
Och nu det senaste du skrev om hennes förslag ger ju facit i handen, hon jobbar på bar och är "ledig" då du kommer ner, fy fan skippa denna lilla donna NU.
Hur gammal är hon förresten?? Ok du har losat känslor och pengar,men.... satsa inte mer på hennes spel det är mitt råd, jag har rest i Thai i över 20 år tro mig, själv har jag mina stålar kvar fortfarande, men ändå en jätte fin Thaitjej som tar hand om mig och jag om henne.
Hon ville också köpa hus då vi träffades, jag sa köper inget jag inte kan bestämma över fullt ut, då fyftar jag på marken du aldrig kan äga.
Du som är så ung lev livet jobba, tjäna pengar, och inte minst SPAR till din PENSION du kommer aldrig att få någon då du blir gammal.
Vet en mycket trevlig Thaitjej på 25 år som vill ha falang, men hon har 2 st döttrar som är jättegulliga och hon är ingen tjej som skriker efter pengar, vill bara leva ett tryggt liv med sina barn.
Någon aspirant?? Skicka pm med CV.

"areeya " sa:
Men Phonta då!!! Din son??.....Vilka fruar ni har...och vilken släkt!!....

Min familj är som vilken "svensk" familj som helst!Precis som hos Ledarn delar vi all ekonomi...och då menar jag verkligen DELAR!!! Vi hjälps åt med alla utgifter och sparande och min fru har tillgång till alla mina konton. Jag vet att hon aldrig skulle föra mej bakom ljuset...det vore ju som att "såga av grenen hon sitter på"..

Eftersom jag är till åren kommen(enl allmanackan)..unnar jag min fru, dotter och hennes son allt gott inför framtiden om/när jag "trillar av pinnen"....
Och hennes släkt skulle aldrig få för sig att "råna" henne!! Äktenskapsförord....NEJ!! Men visst, vi har alla olika förutsättningar... :nod:

Areeya

Jag håller med Phonta, människor som under hela sitt liv levt fattigt och där familjen delar alla tillgångar kan inte helt plötsligt ställa om och hantera pengar, något de aldrig fått lärt sig. Man brukar ju säga att det är tillfället som gär tjuven och att utsätta någon som inte förstår pengar och pengars värde för frestelsen att ha fri tillgång till pengar är inte speciellt snällt. Detta gäller förstås på hemmaplan i Thailand, i Sverige kan det säkert bli annorlunda men fortfarande en risk och en frestelse...

Sedan är det ju så att man vet aldrig hur länge ett förhållande varar och det kan ju vara smart att ha en alternativ plan finansierad om något skulle hända.

"areeya " sa:

Areeya
Bara ett förtydligande, äktenskapsförord gäller inom äktenskap så länger man lever, trillar man av pinnen så ärver hon ändå om det inte finns ett testamente ... men det kanske bara blev ett syftningsfel eller jag som tolkade det du skrev fel. Dvs finns det inget testamente är hon och barnen trygga om Phonta lämnar pengar efter sig när han dör, dock inte vid skillsmässa, dock är ju barnen skyddade och sen beror det ju på hur man gör med vårdnaden av barn ... Ville bara förtydliga.

Alla gör som man vill och som man är bekväm med och om man tror på ett livslångt förhållande. Gifter man sig med någon är min uppfattning att man gör det för man vill leva med personen livet ut ... emn här har alla säkert olika uppfattningar :)

Gnage,

Eftersom hon hade haft ett förhållande med en svensk sedan tidigare borde hon ju vara väl införstodd i hur det är med våran syn på saker och ting ... Om hon lärt sig lite Svenska också måste ju de varit ihop ett tag ... man kan ju fundera vad det vad som gjorde att det tog slut. Varför avvecklade hon skoaffären.

Om hon är yngre än dig, dvs under 25 tänk på att kvinnor förändras mycket mellan 18 och 25 och de har inte mycket erfarenhet av saker och ting. Vad vill hon med sin framtid?

Har hon slutat på sitt jobb och bara har dessa 10 000 baht att leva på har hon ju rätt i att hon fortfarande är fattig. hon har inte mycket mer att leva på än dom sämst betalda 330 baht om dagen är ju mat och inget nöje.

SV: När tjejen förändras

"Jonas " sa:
Har hon slutat på sitt jobb och bara har dessa 10 000 baht att leva på har hon ju rätt i att hon fortfarande är fattig. hon har inte mycket mer att leva på än dom sämst betalda 330 baht om dagen är ju mat och inget nöje.
Jonas !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du är nog en av dom FÅ här som tror på med skoaffären, det kallas så vissa arbeten man har i Pattaya eller Phuket

Jag har en minderårig son här i Sverige , han får en summa av mig på ett konto han kan spendera när han blir 18 år, min frus barn skall inte ha ett skit , och det skall jag se till, de har bränt alla sympatier hos mig genom att behandla mig som de gjort i Sverige , även sin mor skadade de ordentligt , men blodsband är starka och hon förlåter, tills de gör samma sak igen mot henne kan jag tänka .. :( men jag har inga band till dessa små lögnerskor ... >:( Däremot detta med äktenskapsförord, genom att skilja mig innan vi flyttar ner så löser jag henne från hennes äktenskapliga rättigheter i Sverige , kvar står de som vi har i Thai , på det sättet ärver hon det jag ev satsar i hus på hennes mark samt de tillgångar jag vid mitt frånfälle har på Thaikontot, därför hennes frågor om var jag skall placera mina tillgångar , ibland tror de att de kan föra en bakom ljuset , en plan B tror jag de flesta har som lever med Thai , det är de själva som skapar detta , är hon ok mot mig och inte försöker blåsa mig så kommer hon att ha så hon kan leva behagligt .... ;)

"Phonta " sa:
Jag har en minderårig son här i Sverige , han får en summa av mig på ett konto han kan spendera när han blir 18 år, min frus barn skall inte ha ett skit , och det skall jag se till, de har bränt alla sympatier hos mig genom att behandla mig som de gjort i Sverige , även sin mor skadade de ordentligt , men blodsband är starka och hon förlåter, tills de gör samma sak igen mot henne kan jag tänka .. :( men jag har inga band till dessa små lögnerskor ... >:( Däremot detta med äktenskapsförord, genom att skilja mig innan vi flyttar ner så löser jag henne från hennes äktenskapliga rättigheter i Sverige , kvar står de som vi har i Thai , på det sättet ärver hon det jag ev satsar i hus på hennes mark samt de tillgångar jag vid mitt frånfälle har på Thaikontot, därför hennes frågor om var jag skall placera mina tillgångar , ibland tror de att de kan föra en bakom ljuset , en plan B tror jag de flesta har som lever med Thai , det är de själva som skapar detta , är hon ok mot mig och inte försöker blåsa mig så kommer hon att ha så hon kan leva behagligt .... ;)

;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W