Självklart blir en öl avslagen om den kastas runt, precis som en Cola blir, även om den är förseglad. Jag känner ingen Thai eller långtidsboende utlänning som dricker öl från burkar i Thailand, förutom möjligtvis de som endast dricker för yrselns skull, då spelar det liksom ingen större roll att det inte smakar något men då kommer givetvis problemet med militärens sänkta alkoholhalt i spel :0
Jag bor dels i Bangkok och dels i Chachoengsao, en dryg timme från Bangkok, så jag pratar inte om något Isaanproblem. Självklart finns det de som bor nära en större kund och kan få öl närmast direkt från bryggeriet men genomsnittet ute i byarna är 6 stopp innan slutkund. Till och med på Tesco Lotus i Chachoengsao har jag aldrig lyckats hitta öl som är mindre än 1.5 månad från tappningsdatum och då de inte har A/C på under natten är det redan ett problem.
Är man säker på att ett öl har fått kraftigt sänkt alkoholhalt, utan att den fått det, så spelar det dock förmodligen ingen roll om ölburken använts som substitut för en basketboll en månad i Sumatras djungler innan den inmundigas, risken att den förlusten i smak ska märkas är nog försumbar