Phontas tankar

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för tipsen om hundhållning, Rong och Phonta. Jag skall se till att ordna detta för våra hundar när vi kommer ner nästa sommar. Nu är svärmor också väldigt bra på att ta hand om dom, fästingar plockas flera gånger i veckan och schamponering sker varje eller varannan vecka efter behov.

Våra hundar hålls bara på gården, det är tikar som dock kan smita ut någon gång under löptiden. Även hundar drabbas av hormonsvallningar. Men jag skall kolla hur det ligger till med vaccinationer, speciellt rabies.

Jag vet inte exakt hur många hondar hon har nu därnere, det är dock minst två pudlar och en som liknar en Thai Ridgeback. Om den sistnämnda är rasren har jag dock ingen aning om, allihopa är jättesnälla hur som helst.

Glöm nu inte mot valp sjuka skall tas tre gånger som valp ,sen den sista vid ett års ålder.

Vi fick valpsjuka här i området, fem hundar dog där ibland en av mina, hade helt glömt av den sista sprutan. Och det var inte roligt att se når hundarna dog.

Sen avmaskning med gämna mellan rum.

Läste för ett tag sen i en annan tråd där du skrev att det är kvinnorna som håller i hushållsekonomin i Thailand, stämmer detta verkligen?
Jag gick och trodde samma sak första året och är inte säker än.
Sett Thaikompisar som bor hemma dom ger pengar till fadern i huset, ene kompisen sa samma sak till mig du kan inte ge frugan pengarna då spenderar hon dom på allt möjligt onödigt, ger du dom till svärmor så åker hon runt och skall visa upp sig för alla och skänker pengar till varenda släkting och munk hon ser.
Ger du dom till svärfar kommer han se till så pengarna går till mat, farming och hushåll.
Detta märkte jag ju att det stämde rätt bra hade någon av kärringarna lite på fickan så stack det iväg direkt, hade svärfar hand om pengar när jag drog ut räckte det hela månaden och det gick till nödvändiga saker.
Bara undrar hur det ser ut där eftersom du skrev att kvinnan har hand om ekonomin och om detta verkligen stämmer, eller något vi tror eftersom vi ger frugan pengar att ta hand om familjen med?

Det kan nog vara så att det är gamla seder och bruk , i dagens moderna samhälle kanske det ser annorlunda ut , jag ger nu inte mer slantar till gumman än de 5000 thbt/mån hon har som fickpengar , det har hon ju själv ordnat så att säga , absolut inte att hon slösar eller spelar utan hon sparade ju till sig själv vilket inte är riktigt samma sak.. Thaipappan är ju ofta en filur han med , lönen förvinner lätt även där .... ;)

Thai pappan hær var helnyckterist och dom pengarna som blev øver investerades før att kunna tjæna mer pengar. Fick lite pengar øver gick och køpte sig en cirkelsåg och børjade samla in metal, såga i bitar och sælja scrapmetal, sen køpte han sig en besprutningsapparat, så går och besprutar dær det behøvs får några 100 bathingar, en motorsåg, jorbruk etc. Inga dyra investeringar men han la pengar på saker så han kunde tjæna lite pengar på inga førmøgenheter.
Var væl inte i spel pengarna førsvann før så stora summor læmna jag inte hemma, men massa onødigt hade kærringarna pengar så rækna jag på att dom brænde ca 6000 baht bara på kanom/snacks till alla ungar, gick och køpte massa onødiga prylar och sværmor skænkte væl pengar till høger och vænster så skulle det jag læmna hemma hålla månaden ut så var det sværfar som var det sækra kortet.

Oj oj , det var intressant att höra , slarviga Thaidamer må jag säga, jo ,du har säkert rätt i detta fall , alla är vi ju olika Jonas , FÖ så börjar det börjar dra ihop sig till resa mot pattis om en dryg vecka ....

Jaha,sa har det gatt en manad sen jag skrev i denna trad,har varit i Pattis och hade skitkul.
akte hoj med Asian Nomad ganget,var i Raong bla.
Ater hemma borjar nu aven gumman att tycka det ar dags for semester,vi packar i morgon och drar pa torsdag morgon mot Phuket,mellanlandar i Hua Hin pa torsdag kvall.... ;)

Trevligt att du fortsätter med denna tråden. Det är alltid intressant att ta del av andras funderingar och erfarenheter så kör vidare bara. Ser fram emot betraktelser under er resa söderöver. :wai:

;D Idag sitter jag i bilen och funderar ps Thailand.Kommer fram till att Thailand ar underbart..
ett land dar det ar varmt och skont, inga rakningar har jag .Jag kan levs som en kung och andock spara 6000svkr i manaden.I Sverige skulle jag varit fattigpensionsr,har har jsg bade bil och mc samt en Riktigt fet Bib Bike

Tack Thailand for att du ger mig denna mojlighet :wai:

Vad tänker du idag, Phonta? Kanske "Oj vad det är dyrt här i Phuket". Jag måste nog åka hem igen så snabbt som möjligt. ;D ;D

Hej Berra !

NEJ, Bor vid chalong ovan rawai ,inte alls dyrt, blir har tills nastkommande vecka lordag morgon

ksnon, hyr en skitfin bungalow for 700 thbt natten ;D

"Phonta " sa:
Hej Berra !

NEJ, Bor vid chalong ovan rawai ,inte alls dyrt, blir har tills nastkommande vecka lordag morgon

Låter bra ju. Då kan du ta med tanten till templet också, Wat Chalong är ju fint. Du kanske behöver lite semester för själen också. :D

Lhoi khratong är ju på Sönd, senaste nytt nu jag hört är att de skall bli firande som vanligt, men läste i Bangkokpost för ett tag sen att det var inställt. Är det ett tempel med vatten också blir det ofta vackert när dom skickar ut dessa båtar med blommor och ljus.

Skall bli kul att se Phuket efter 8 ar , sova ut inatt samt kopa en ryggsack till hunden i morgon.bra att ha henne i nar vi skall aka med var 125 wave :D

"Phonta " sa:
Hej Berra !

Jag landar i Phuket den 27 nov men åker direkt till khao lak, sen om inget händer hade jag tänkt att åka ner till Phuket igen fn 3-4 dagar senare. Synd som fasiken att du inte är kvar då. Det hade vart trevligt att träffas.

Pa morgonen den 23e sa ror vi oss norrut igen, formodligen (om jag far bestamms ) :D TILL pattis nagra dagar for att sen aka hem over cabin ,en vag som jag gillar.

"Phonta " sa:
Pa morgonen den 23e sa ror vi oss norrut igen, formodligen (om jag far bestamms ) :D TILL pattis nagra dagar for att sen aka hem over cabin ,en vag som jag gillar.

Intressant, lägg gärna in några bilder på din MC....

Kan bara saga att Pattis vinner overlagset over Phuket...
Pattis ar centralt med allt,Phuket utspritt over flera mil. Har akt 5 mil i kvall pa 125 an,, fy fa..vad jag saknar den stora maskinen ......

20131113_083312.jpg

20131113_085640.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp