Polis i Pattaya sparkad efter utpressning mot turist.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En polis sergeant i Pattaya sparkades efter att ha utövat utpressning mot en kvinnlig turist ifrån Chaiyaphum, hon var inblandad i en trafikolycka och låstes in, polisen ville sen ha 20 000 baht för att släppa henne, en kompis till kvinnan betalade polisen, när kvinnan sen skulle släppas kysste och kladdade polisen på kvinnan. Detta ledde till att polisen fick sparken.

LOCAL
Sergeant fired for extorting female tourist
June 2, 2018 Songpol Kaopatumtip
A POLICE sergeant in the Thai resort of Pattaya was fired this morning (June 2, 2018) for extorting and molesting a 23-year-old female tourist from the northeastern Thai province of Chaiyaphum, the Thai-language daily Thai Rath reported.

The tourist was locked up last night after she got involved in a car accident. This morning, the police sergeant offered to release her in return for 20,000 baht in cash.

Her friend later came to bail her out. As they were about to leave, the sergeant kissed her on the cheek and squeezed her body in front of other people.

“I was shocked and embarrassed by his action,” said the woman.

The provincial governor fired the police sergeant early this afternoon.

CAPTION:

Top: The tourist at Pattaya police station. Photo: Thai Rath

By Songpol Kaopatumtip

http://thairesidents.com/local/sergeant-fired-extorting-female-tourist/

Mvh isan lover

Utpressning? vad bestod utpressningen i?
20.000B får alla som vill bli fria mot borgen betala för småbrott, de pengarna får de tillbaka efter rättegången.
Betalar de inte så får de sitta i arresten fram till rättegången.

Utpressning? vad bestod utpressningen i?
20.000B får alla som vill bli fria mot borgen betala för småbrott, de pengarna får de tillbaka efter rättegången.
Betalar de inte så får de sitta i arresten fram till rättegången.

Hej

Extorting betyder utpressning på svenska, därav drog jag slutsatsen att det handlade just om utpressning.

Det är inte helt ovanligt att folk låses in pressas på pengar av polis i Thailand, känner själv flera som har drabbats av detta, pengarna går sedan direkt i fickan på dom inblandade poliserna.

Så det finns ett parallellt system till det officiella borgensförfarandet, jag misstänker att det var detta det handlade om här eftersom man använder ordet utpressning i artikeln.

Mvh isan lovet

Hej

Extorting betyder utpressning på svenska, därav drog jag slutsatsen att det handlade just om utpressning.

Det är inte helt ovanligt att folk låses in pressas på pengar av polis i Thailand, känner själv flera som har drabbats av detta, pengarna går sedan direkt i fickan på dom inblandade poliserna.

Så det finns ett parallellt system till det officiella borgensförfarandet, jag misstänker att det var detta det handlade om här eftersom man använder ordet utpressning i artikeln.

Mvh isan lovet
Om du läst artikeln så hade du förstått, men googleöversätter man så blir det lätt missförstånd.
Det han gjort är att tvinga sig till kyssar och kladdat på henne, alltså betyder extorting framtvinga i denna artikel.
Sen står det ju klart och tydligt att hennes vän kom och betalade borgen för att hon skulle släppas fri.

Om du läst artikeln så hade du förstått, men googleöversätter man så blir det lätt missförstånd.
Det han gjort är att tvinga sig till kyssar och kladdat på henne, alltså betyder extorting framtvinga i denna artikel.
Sen står det ju klart och tydligt att hennes vän kom och betalade borgen för att hon skulle släppas fri.

Hej

Att hon betalde stod det mycket riktigt, men jag kan åtminstone inte utläsa om det var en muta eller borgen det handlade om, sen tycker jag att det är lite långsökt att kalla kyss och kladd för utpressning.

Känner en svensk som låstes in hos polisen och krävdes på 50 000 baht för att släppas, detta var efter en historia med en kvinna, här handlade inte heller om borgen utan pengar i egen ficka för polisen.

Sen berättade jag ju tidigare på forumet om en Schweizisk kompis som låstes in på en polisstation på Phuket efter att ha kört mc onykter, han krävdes också på pengar och fick köpa sig loss, även här handlade om pengar i fickan på polisen och inte om borgen.

Mvh isan lover

Hej

Att hon betalde stod det mycket riktigt, men jag kan åtminstone inte utläsa om det var en muta eller borgen det handlade om, sen tycker jag att det är lite långsökt att kalla kyss och kladd för utpressning.

Känner en svensk som låstes in hos polisen och krävdes på 50 000 baht för att släppas, detta var efter en historia med en kvinna, här handlade inte heller om borgen utan pengar i egen ficka för polisen.

Sen berättade jag ju tidigare på forumet om en Schweizisk kompis som låstes in på en polisstation på Phuket efter att ha kört mc onykter, han krävdes också på pengar och fick köpa sig loss, även här handlade om pengar i fickan på polisen och inte om borgen.

Mvh isan lover
Her friend later came to bail her out.
Och sen är det ingen som påstått att kyss och kladd kallas för utpressning mer än du på detta forum, det står att han framtvingat sig till detta i artikeln, nu får du allt ta och gå en engelska kurs :-)

Her friend later came to bail her out.
Och sen är det ingen som påstått att kyss och kladd kallas för utpressning mer än du på detta forum, det står att han framtvingat sig till detta i artikeln, nu får du allt ta och gå en engelska kurs :)

Hej

Förutom att ordet utpressning användes i artikeln fick även den här meningen fick mig att tvivla på att det rörde sig om en officiell borgen : ”the police sergeant offered to release her in return for 20,000 baht in cash.”

Att den nu sparkade polisen dessutom begärde kontant betalning gjorde mig snarare än mer tvivlande på att det handlade om en officiell borgen, den borde man ju kunna betala via banköveföring eller via avi eller liknande mot kvitto.

Mvh isan lover

Hej

Förutom att ordet utpressning användes i artikeln fick även den här meningen fick mig att tvivla på att det rörde sig om en officiell borgen : ”the police sergeant offered to release her in return for 20,000 baht in cash.”

Att den nu sparkade polisen dessutom begärde kontant betalning gjorde mig snarare än mer tvivlande på att det handlade om en officiell borgen, den borde man ju kunna betala via banköveföring eller via avi eller liknande mot kvitto.

Mvh isan lover
Att man skulle kunna betala via banköverföring har jag aldrig hört, alla jag vet har betalat sin borgen cash.

Detta är väl inget nytt i Thailand?? För ett 4-5 år sedan var det stora skriverier i tidningarna i Thailand om just korrupta polisens fulspel… Man "haffade halvfulla" faranger i Bangkok och i Pattaya och Patong, för påstådda innehav av maja och kokain.
De "planterade" bevis.. Och krävde 10 000 bath för "borgen kontant, annars skulle passet omhändertagas och rättegång. De plockade slumpvis ut turister på SOI.. Givetvis blev turisterna skiträdda och betalade.. Utan skuld..
Det var uppe i TV och tidningar, eftersom en del turister anmälde poliserna.. Turisterna fick rätt...
Vardags mat för ett par år sedan.. Tror inte det ändras nämnvärt nu.. Pengar rak ner i fickan bara... :)
Har själv varit med om när polisen hämtat mutor från barägare i Phuket helt öppet... :cool:

Att man skulle kunna betala via banköverföring har jag aldrig hört, alla jag vet har betalat sin borgen cash.

Hej

Själv tycker jag att detta i så fall bäddar för korruption, det är väl direkt olämpligt att låta enskilda polismän hantera så mycket kontanta pengar i en organisation som är känd för stora problem med korruption.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag att detta i så fall bäddar för korruption, det är väl direkt olämpligt att låta enskilda polismän hantera så mycket kontanta pengar i en organisation som är känd för stora problem med korruption.

Mvh isan lover
Fråga din fru eller någon annan thaiare, så får du säkert det förklarat i hur borgen fungerar i Thailand.

Fråga din fru eller någon annan thaiare, så får du säkert det förklarat i hur borgen fungerar i Thailand.
Du har aldrig varit med om poliser som velat ha mutor? Kors i taket!
Oftast när det gäller mina egna erfarenheter är det tvärt om. Man ställer in sig på att få böter men så börjar polisen pladdra och drar historier om "Egentligen kommer detta kosta si eller så" och han drar ut på det ett taaag o väntar in mig att fråga "hur mycket vill du ha?...

Jag läste det som att kvinnans kompis kom för att betala bogen.. och polisen ville ha 20k i näven för att släppa henne ... (och glömma saken)

Har varit med om ett par trafikolyckor och man kopplar in försäkringsbolag. Och ibland kommer polisen för att reda ut vem som orsakade olyckan. Fanns det ett uppsåt eller var hon full så fattar jag att hon blev gripen.. annars inte!

Du har aldrig varit med om poliser som velat ha mutor? Kors i taket!
Oftast när det gäller mina egna erfarenheter är det tvärt om. Man ställer in sig på att få böter men så börjar polisen pladdra och drar historier om "Egentligen kommer detta kosta si eller så" och han drar ut på det ett taaag o väntar in mig att fråga "hur mycket vill du ha?...
Jag har heller aldrig varit med om poliser som velat ha mutor.
Böteslapp, kvarhållande av körkort, in betala, tillbaks visa kvitto, få tillbaks körkort har gällt dom 2 gånger jag fått böter men oftast blir jag bara förbivinkad i kontroller.
Dom 2 böterna jag fått var rättfärdiga jag var skyldig.

Jag har heller aldrig föreslagit muta till polisen.

Jag har heller aldrig varit med om poliser som velat ha mutor.
Böteslapp, kvarhållande av körkort, in betala, tillbaks visa kvitto, få tillbaks körkort har gällt dom 2 gånger jag fått böter men oftast blir jag bara förbivinkad i kontroller.
Dom 2 böterna jag fått var rättfärdiga jag var skyldig.

Jag har heller aldrig föreslagit muta till polisen.

Haha Pan Pan.. du får ut å resa lite mer och bryt mot lagen så kanske du får uppleva lite mer

Haha Pan Pan.. du får ut å resa lite mer och bryt mot lagen så kanske du får uppleva lite mer
Jag bryter inte mot lagen men tillbringar mycket tid i bilen 2-5 timmar om dagen minst så nog har jag kört genom många kontroller.
Jag har redan vevat ner rutan och har körkortet framme när jag kommer fram till poliskontrollen så 99% av fallen vinkar dom bara förbi mig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp