Positiva/Negativa saker med Thailand jämfört med Sverige .

Det jag menar är att de politiska förutsättningarna för demokrati inte finns i dagsläget, och om man skiter i det och fortsätter så som det var innan så gagnar det ingen. Samtidigt är det ju som du skriver helt åt skogen att en politisk sida får speciella privilegier.

Jag förstår att det blir svårt att bli nöjd med ett sådant svar, men det är svårt att komma så mycket längre än så när jag bara ser alternativ framför mig där jag inte har lust att välja något om du förstår vad jag menar. :)

Det man kan filosofera över som bra lösning är något slags allsmäktig opolitisk ordningsmakt för att hjälpa de thailändska folket till ordning och frihet, men det finns ju inte som alternativ.

Det handlar även om synen på tillex Isaanfolket , många av de välutbildade tycker sig vara "bättre" folk och har därför större rätt att bestämma än de "obildade Isaanbönderna " , skulle det vara val idag så skulle definitivt de "röda" vinna
eftersom de är i majoritet befolkningsmässigt , detta skulle förmodligen aldrig accepteras av de "Gula" och sen var cirkusen igång igen , Glöm inte bort generalen .... som startade allt samt var den största agitatorn , han sitter nu på en ledande position , samme man som gav order om skjutandet för ett antal år sen.. Jag tror inte att Thailand är moget för demokrati under lång tid framöver , en stor anledning är synen på sina medmänniskor .och då tänker jag på överhetens syn på lågutbildade människor som enligt många anser att har man inte en adekvat utbildning så skall man inte ha rätten att rösta eller endast heaen röst per hushåll , inte en per medborgare .. Vidrig syn anser jag ...

Senast redigerad av en moderator:
Och ett land som inte kan hantera demokrati anser många vara ett paradis...
Kanske den vägen Sverige ska vandra, bort från pk och fjolleri och låt militär och polis ta över.
Inte mig emot.

Samma här , du skulle sett dagens partiledardebatt , katastrof , Sverige är EJ ett demokratiskt lan . Den förb programledaren gjorde allt hon kunde för att avbryta Jimmies debattinlägg . Detta kommer det att skrivas om . Men inte i Aftonbladet................. jo , vore bättre om polis och militär styrde landet i stället för sittande clowner ..Att dissa ett parti som har nästan 30& av Svenska folkets åsikter är ej demokratiskt . MAO inte bättre här än i Thailand , man lyssnar ej på folket ..

Bra inlägg från Nmax, Jonas och Phonta om sjukdom olycksfall, försäkring, SINK, och vi befinner oss alla i olika sitiationer, har olika forutsättningar och gor våra val utifrån detta.

Har själv varit bosatt i Thailand på heltid i elva år nu. Varit oforsäkrad och betalat så lite skatt som mojligt, dvsSINK.
Oforsäkrad därfor att jag bedomt att mina pengar på banken är tillräckliga om den allvarliga olyckan eller sjukdomen
skulle inträffa, och SINK for att folja svenska lagen. Efteråt ser jag att jag till idag sparat mycket pengar på detta.

Det viktigaste argumenten for mig är dock inte pengarna.

Blir jag allvarligt sjuk, eller drabbad av allvarlig olycka i Thailand tror jag att jag kan få bra och snabb hjälp av de privata, men dyra sjukhusen i Thailand. Bättre än att flygas till Sverige.

Det viktigaste menar jag dock är att jag i en sådan situation vill stanna i Thailand for vård eller begravning, eftersom mina närmaste finns i Thailand.

Bra inlägg från Nmax, Jonas och Phonta om sjukdom olycksfall, försäkring, SINK, och vi befinner oss alla i olika sitiationer, har olika forutsättningar och gor våra val utifrån detta.

Har själv varit bosatt i Thailand på heltid i elva år nu. Varit oforsäkrad och betalat så lite skatt som mojligt, dvsSINK.
Oforsäkrad därfor att jag bedomt att mina pengar på banken är tillräckliga om den allvarliga olyckan eller sjukdomen
skulle inträffa, och SINK for att folja svenska lagen. Efteråt ser jag att jag till idag sparat mycket pengar på detta.

Det viktigaste argumenten for mig är dock inte pengarna.

Blir jag allvarligt sjuk, eller drabbad av allvarlig olycka i Thailand tror jag att jag kan få bra och snabb hjälp av de privata, men dyra sjukhusen i Thailand. Bättre än att flygas till Sverige.

Det viktigaste menar jag dock är att jag i en sådan situation vill stanna i Thailand for vård eller begravning, eftersom mina närmaste finns i Thailand.
Precis som jag har tänkt mig göra.

Och ett land som inte kan hantera demokrati anser många vara ett paradis...

Paradiset är nog vigt åt charterturisterna. ;)

Man har ju inget inflytande och skulle ju ändå inte fått rösta, så det enda man kan göra är att försöka hålla läget under uppsikt och se till att äga så lite som möjligt så att man inte behöver känna att man måste stanna längre än vad som känns bra.

Man har ju inget inflytande och skulle ju ändå inte fått rösta, så det enda man kan göra är att försöka hålla läget under uppsikt och se till att äga så lite som möjligt så att man inte behöver känna att man måste stanna längre än vad som känns bra.
Ironisk eller ??

Hmmm , två mille då ungefär , vill du ha dessa slantar låsta i Thailand ?? Inte lär du få hem dem igen , dit går bra men åt andra hållet är de kinkigare

Hmmm , två mille då ungefär , vill du ha dessa slantar låsta i Thailand ?? Inte lär du få hem dem igen , dit går bra men åt andra hållet är de kinkigare

Det jag menar är att det ska vara så pass lite pengar så att man kan lämna och glömma utan att tänka alltför mycket om det, så det kan nog vara lite olika. Är det Baht du menar så är det väl ungefär där det hamnar för de flesta skulle jag tro. Kanske lite mindre är möjligt också.

Om det inte har ändrats på senare tid så är det så att man måste skaffa ett intyg från banken om hur mycket man har fört in för att senare kunna föra ut pengarna igen. Har man inte sett till att ordna intyget vid införingstillfället så kan man inte få det senare heller, och då är det nog svårt att föra tillbaka pengar.

Det jag menar är att det ska vara så pass lite pengar så att man kan lämna och glömma utan att tänka alltför mycket om det, så det kan nog vara lite olika. Är det Baht du menar så är det väl ungefär där det hamnar för de flesta skulle jag tro. Kanske lite mindre är möjligt också.

Om det inte har ändrats på senare tid så är det så att man måste skaffa ett intyg från banken om hur mycket man har fört in för att senare kunna föra ut pengarna igen. Har man inte sett till att ordna intyget vid införingstillfället så kan man inte få det senare heller, och då är det nog svårt att föra tillbaka pengar.
Dom som inte har intyg kan dom inte bara köpa guldsmycken för 2 mille och ha på sig hem?

Numera måste jag visa leg när jag skickar paket i Thailand. Jag har sett när dom nekar thai som inte har leg på sig, nya tegler från juntan.

Jag tog ut runt 100.000 bath i utlandet på visakortet från Thailand denna månaden inga problem.
Jag har skickat pengar till Svensk bank från Bangkok bank var inga problem då iallafall, man fick skriva vad pengarna skulle användas till precis som man får göra från Svensk bank till Thai.
Därimot hade inte alla banker den utlandstjänsten så jag blev hänvisad till Bangkok Bank.

Helt korrekt , kul att det finns nån som vet och inte bara tror som många där nere , just det som du säger har jag kollat upp . Däremot så ställde jag frågan som så " Om jag för över slantar från mitt Svenska konto(Swedb) till mitt Thaikonto (BKK) då syns ju detta i historiken och ni ser ju var slantarna kommer ifrån ,, NEJ var svaret , det går EJ , du skall ha ett papper från banken för det aktuella beloppet , beträffande garantibelopp för Retirement ett år så är beloppen för ogifta 800,000 eller inkomst samma belopp alt kombination av inkomst /pension /år ,För gift med Thai 400,000/inkomst /pension/år .. För att täcka upp ev sjukdom anser jag man bör ha ca två milj, thbt , det kan jag säga att inte många av mina Svenska polare har där nere , och definitivt inte efter att de träffat en Thaitjej som fått reda på detta :):):)

Helt korrekt , kul att det finns nån som vet och inte bara tror som många där nere , just det som du säger har jag kollat upp . Däremot så ställde jag frågan som så " Om jag för över slantar från mitt Svenska konto(Swedb) till mitt Thaikonto (BKK) då syns ju detta i historiken och ni ser ju var slantarna kommer ifrån ,, NEJ var svaret , det går EJ , du skall ha ett papper från banken för det aktuella beloppet , beträffande garantibelopp för Retirement ett år så är beloppen för ogifta 800,000 eller inkomst samma belopp alt kombination av inkomst /pension /år ,För gift med Thai 400,000/inkomst /pension/år .. För att täcka upp ev sjukdom anser jag man bör ha ca två milj, thbt , det kan jag säga att inte många av mina Svenska polare har där nere , och definitivt inte efter att de träffat en Thaitjej som fått reda på detta :):):)
Säger ju mer om dina polare.

Sen hur fick du din miljon bath till Sverige då?

Jag tror inte, som jag skriver jag har skickat till Sverige men då pengar som redan satt på mitt konto jag kom inte in med kontanter, och det är mitt lönekonto som jag har på Thaibank.

Detta gäller överallt i världen i länder som inte vill bli kallade skatteparadis eller pengatvätt land.

I Sverige kan du inte komma in på en bank och sätta in en hög med kontanter på ditt eget konto ens utan att legitimera dig och visa vad pengarna kommer ifrån.
Detta för att undvika pengatvätt och komma åt krimminella element.

I Thailand är det inga problem att skicka pengar utomlands men du måste visa var dom kommer ifrån och vad dom skall användas till som i dom flesta länder.

Det är inte så att dom stoppar utförsel av pengar, det är till och med lättare att föra ut pengar om du har arbetstillstånd och har tjänat in pengar vitt här nere, då kan du få tilläggstjänst på din internetbank så du kan skicka ditekt till utlandet från din Thailändska internetbank.
Denna tjänst får du inte utan workpermit.

Det är inget speciellt det Thaibankerna gör, försök gå ner till en Svenskbank med 100.000 i kontanter som du inte har registrerade någonstans som inkomst och försök skicka dom till Thailand.

Min lön går direkt till Thaibank och jag tar ut överallt i Europa där jag hamnar, enda landet jag inte kunde ta ut i var Polen och det sa en ombord som bor i Filipinerna att det kan bero på att många fd. Östatsländer är inte betrodda bankstater av flera länder i Asien.
För det var Bangkokbank och kasikorn som hade en spärr så det inte gick att ta ut i Polen.

Självklart skall du ha papper och visa från den aktuella banken, pengatvätt, du skickar smutsiga pengar från Sverige till Thailand, du skickar tillbaks rena pengar från Thailand till Sverige, pengarna är tvättade detta som stoppas du måste uppvisa va dom kommer ifrån, att dom är ärligt intjänade och vita.
Gäller som sagt var i så gott som alla utvecklade länder dessa bankregler.

Säger ju mer om dina polare.

Sen hur fick du din miljon bath till Sverige då?

Jag tror inte, som jag skriver jag har skickat till Sverige men då pengar som redan satt på mitt konto jag kom inte in med kontanter, och det är mitt lönekonto som jag har på Thaibank.

Detta gäller överallt i världen i länder som inte vill bli kallade skatteparadis eller pengatvätt land.

I Sverige kan du inte komma in på en bank och sätta in en hög med kontanter på ditt eget konto ens utan att legitimera dig och visa vad pengarna kommer ifrån.
Detta för att undvika pengatvätt och komma åt krimminella element.

I Thailand är det inga problem att skicka pengar utomlands men du måste visa var dom kommer ifrån och vad dom skall användas till som i dom flesta länder.

Det är inte så att dom stoppar utförsel av pengar, det är till och med lättare att föra ut pengar om du har arbetstillstånd och har tjänat in pengar vitt här nere, då kan du få tilläggstjänst på din internetbank så du kan skicka ditekt till utlandet från din Thailändska internetbank.
Denna tjänst får du inte utan workpermit.

Det är inget speciellt det Thaibankerna gör, försök gå ner till en Svenskbank med 100.000 i kontanter som du inte har registrerade någonstans som inkomst och försök skicka dom till Thailand.

Min lön går direkt till Thaibank och jag tar ut överallt i Europa där jag hamnar, enda landet jag inte kunde ta ut i var Polen och det sa en ombord som bor i Filipinerna att det kan bero på att många fd. Östatsländer är inte betrodda bankstater av flera länder i Asien.
För det var Bangkokbank och kasikorn som hade en spärr så det inte gick att ta ut i Polen.

Självklart skall du ha papper och visa från den aktuella banken, pengatvätt, du skickar smutsiga pengar från Sverige till Thailand, du skickar tillbaks rena pengar från Thailand till Sverige, pengarna är tvättade detta som stoppas du måste uppvisa va dom kommer ifrån, att dom är ärligt intjänade och vita.
Gäller som sagt var i så gott som alla utvecklade länder dessa bankregler.
Helt rätt @Jonas .

Jag ser inga motsättningar mellan att banken kan vilja ha det där intyget och @Jonas redogörelse. Det är stora skillander på hur förtroendeingivande det ses på mellan ett mer typiskt konto för utlänningar som bor i Thailand där det ofta rör sig om ett konto med oregelbundna och/eller sporadiska insättningar från privat konto mot regelbundna feta lönsutbetalningar från ett och samma tillförlitliga företag under lång tid.

Sedan har det åtminstone tidigare varit skillnad mellan att ta ut med thailändskt VISA-kort i utlandet och att göra en överföring.

Och till sist kan det finnas lokala skillnader mellan bankkontoren också. Det har jag sett ett flertal exempel på.

Så jag tycker inte att man ska ta något för givet, utan gå direkt till sin bank och fråga hur de vill ha det. :)

Liknande trådar

D
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar