Helt korrekt , kul att det finns nån som vet och inte bara tror som många där nere , just det som du säger har jag kollat upp . Däremot så ställde jag frågan som så " Om jag för över slantar från mitt Svenska konto(Swedb) till mitt Thaikonto (BKK) då syns ju detta i historiken och ni ser ju var slantarna kommer ifrån ,, NEJ var svaret , det går EJ , du skall ha ett papper från banken för det aktuella beloppet , beträffande garantibelopp för Retirement ett år så är beloppen för ogifta 800,000 eller inkomst samma belopp alt kombination av inkomst /pension /år ,För gift med Thai 400,000/inkomst /pension/år .. För att täcka upp ev sjukdom anser jag man bör ha ca två milj, thbt , det kan jag säga att inte många av mina Svenska polare har där nere , och definitivt inte efter att de träffat en Thaitjej som fått reda på detta
Säger ju mer om dina polare.
Sen hur fick du din miljon bath till Sverige då?
Jag tror inte, som jag skriver jag har skickat till Sverige men då pengar som redan satt på mitt konto jag kom inte in med kontanter, och det är mitt lönekonto som jag har på Thaibank.
Detta gäller överallt i världen i länder som inte vill bli kallade skatteparadis eller pengatvätt land.
I Sverige kan du inte komma in på en bank och sätta in en hög med kontanter på ditt eget konto ens utan att legitimera dig och visa vad pengarna kommer ifrån.
Detta för att undvika pengatvätt och komma åt krimminella element.
I Thailand är det inga problem att skicka pengar utomlands men du måste visa var dom kommer ifrån och vad dom skall användas till som i dom flesta länder.
Det är inte så att dom stoppar utförsel av pengar, det är till och med lättare att föra ut pengar om du har arbetstillstånd och har tjänat in pengar vitt här nere, då kan du få tilläggstjänst på din internetbank så du kan skicka ditekt till utlandet från din Thailändska internetbank.
Denna tjänst får du inte utan workpermit.
Det är inget speciellt det Thaibankerna gör, försök gå ner till en Svenskbank med 100.000 i kontanter som du inte har registrerade någonstans som inkomst och försök skicka dom till Thailand.
Min lön går direkt till Thaibank och jag tar ut överallt i Europa där jag hamnar, enda landet jag inte kunde ta ut i var Polen och det sa en ombord som bor i Filipinerna att det kan bero på att många fd. Östatsländer är inte betrodda bankstater av flera länder i Asien.
För det var Bangkokbank och kasikorn som hade en spärr så det inte gick att ta ut i Polen.
Självklart skall du ha papper och visa från den aktuella banken, pengatvätt, du skickar smutsiga pengar från Sverige till Thailand, du skickar tillbaks rena pengar från Thailand till Sverige, pengarna är tvättade detta som stoppas du måste uppvisa va dom kommer ifrån, att dom är ärligt intjänade och vita.
Gäller som sagt var i så gott som alla utvecklade länder dessa bankregler.