Pris på jordgubbar 2025?

Troligen som subventioner brukar läggas upp eller menar du att bensin och diesel är dyrare i norr än vad det är i söder?
Gissning eller hur?

Bensin och diesel kommer till Norrland med tankfartyg och både från utländska och svenska hamnar även om det har minskat från Ryssland.
Det kan vara billigare att lossa i norra Sverige beroende på hamnavgifter, farledsavgifter, lotsning mm.

Tror inte att kunderna i södra Sverige suventionerar några transporter till Norrland eller distribution från kusten.
Det är nog lika långa transporter i mellersta och södra Sverige till mackarna som det är i norra Sverige.
Bolagen sätter sina egna priser i fri konkurrens även om det har förekommit kartellbildning om priset.

Gissning eller hur?

Bensin och diesel kommer till Norrland med tankfartyg och både från utländska och svenska hamnar även om det har minskat från Ryssland.
Det kan vara billigare att lossa i norra Sverige beroende på hamnavgifter, farledsavgifter, lotsning mm.

Tror inte att kunderna i södra Sverige suventionerar några transporter till Norrland eller distribution från kusten.
Det är nog lika långa transporter i mellersta och södra Sverige till mackarna som det är i norra Sverige.
Bolagen sätter sina egna priser i fri konkurrens även om det har förekommit kartellbildning om priset.
Ja sjövägen är miljövägen! Jag har kört massor med petroleumprodukter till Norrland. Gävle, Sundsvall, Holmsund, Haraholmen och Luleå. Depåer finns i dom flesta hamnarna.

Ja sjövägen är miljövägen! Jag har kört massor med petroleumprodukter till Norrland. Gävle, Sundsvall, Holmsund, Haraholmen och Luleå. Depåer finns i dom flesta hamnarna.
Tror att dessa depåer ligger närmare mackarna och kunderna än tex Stockholm som har flyttat flera av sina sina depåer till Gävle, Kapellskär och Nynäshamn.

Jag var till metropolen Umeå i går.

Jordgubbar kostar 119kr/kg på ICA Supermarket.

Dom har också ägg i olika storlekar från olika leverantörer.
Jämförelsepris är bara per styck och inte per kg som söderut.

20250623_083914.webp

Tror att dessa depåer ligger närmare mackarna och kunderna än tex Stockholm som har flyttat flera av sina sina depåer till Gävle, Kapellskär och Nynäshamn.
Längesen man lade ner förvaringen av jetbränsle till Arlanda på Loudden och flyttade den främst till Gävle. Och det var kanske så trevligt med en massa tankbilar genom centrala Stockholm.

Jag älskar jordgubbar och äter det till yoghurt varje morgon. Detta tack vare en ekologisk jordgubbsodling på Teneriffa.
Antar att bären är dyrare då det bara finns färska bär under en begränsad tid. Alternativet är blåbär.

Gissning eller hur?

Nej, ingen gissning, det var nog i samband med att man tvingade in E85 på mackarna som branschen krävde detta i norrland på grund av de långa avstånden, jag ska se om jag kommer ihåg att kolla med min styvfar nästa gång vi träffas.

Nej, ingen gissning, det var nog i samband med att man tvingade in E85 på mackarna som branschen krävde detta i norrland på grund av de långa avstånden, jag ska se om jag kommer ihåg att kolla med min styvfar nästa gång vi träffas.
Finns E85 kvar ens.
Måste vara länge sedan någon tankade det bränslet.

Minns i alla fall att mindre mackar vägrade att installera E85 och lade ner.
Säkert 20 år sedan.

Finns E85 kvar ens.
Måste vara länge sedan någon tankade det bränslet.

Nej, det finns en hel del som fortfarande tror på gud, jag har 2 fordon som är modifierade för att köras på E85 båda turbomatade, en MC med V4 och en CJ med V8 nu har jag inte ens startat någon av dessa på flera år men någon dag så kanske.

Nej, det finns en hel del som fortfarande tror på gud, jag har 2 fordon som är modifierade för att köras på E85 båda turbomatade, en MC med V4 och en CJ med V8 nu har jag inte ens startat någon av dessa på flera år men någon dag så kanske.
Jag hade några på jobbet som skaffade bilar för E85 men efter några år tankade dom bara bensin.
Det borde varit runt år 2000.

Jag hade några på jobbet som skaffade bilar för E85 men efter några år tankade dom bara bensin.

Jag har skrämt upp dessa motorerna och specat dem för just E85 tyvärr så är MC:n lite för våldsam då jag i fattigdomens stund fick ta en turbo från en Volvo S40 vilket är lite väl häftigt till en 750cc, till V8:an så blev det 2 st likadana turbos.

Du är motsatsen till Boa som har motorer som kräver 4% inblandning av olja i bensinen.

Jag var under skuldsanering i 5 år och fick bara äga skit så fattigdom och lathet är uppfinningarnas moder och fader.
Enligt de jag hade kontakt med i USA när jag plockade ihop V8:an med en massa begagnade och hemmagjorda delar så skulle det gå att få ut över 1000Hk på bensin och betydligt mer på E85 problemet var att den gick väldigt magert tills jag transplanterade in 2 insprutningsmunstycken från ett chokesysten till en Audi 80 Avant 2,0E i insuget vilket jag styrde med en vippströmbrytare vid fullgas.

Senast ändrad:
Vi har en Ford från 2004, tankar E85 men ren bensin emellanåt på vintern.

Osäker på om det blir billigare då jag tycker mig märka att den drar mer när man kör på etanol.

Liknande trådar

T
Svar
2
Visningar
3 K
M

Tillbaka
Topp