Thailands befolkning minskade till 65,8 miljoner under 2025

Nej jag påstår inte att det är varken lättare eller svårare att studera på Universitet i Thailand.
Vad jag vänder mig emot är bilden som omöjlig och att det skulle bero på fattigdom och inga möjligheter.
Du ska inte jämföra privata internationella elitskolor, som dessutom ofta betalas av företag, med statliga thailändska universitet. Jag håller med om att väljer man privatskolor på grundutbildning upp till årskurs 12 alltså, vilket de flesta expats gör, är dyra men det var inte det vi diskuterade.

Vad jag förstår kostar vanliga universitet i Thailand mycket lite, från ca 8-10k thb per termin, de högst rankade Thammasat/Chulalongkorn kanske 20-40k per termin (kostar ju extra att ha @Broder Tuk Tuk som Direktör :) ). Fullt överkomligt för de flesta som har drivet att ta sig upp.

/ SatanG

Jag var inte dyr. Vill minnas att jag fick 25000 baht i månaden på den tiden.

BTT

Med tanke på att du kollade p-rullar och drog skinnhissar med yoga läraren och ständigt var packad så var du överdrivet dyr ;)

När jag var rektor för engelska avdelningen på Chulalongkorn så var jag inte i Pattaya utan på en språkskola i Nonthaburi på soi Peebol Songkram.
Yogaläraren Khun Manuch träffade jag på BEC school på Naklua Road i Pattaya där jag var två år. Berusad var jag aldrig på jobbet och en gång tittade jag och Manoch på en P rulle han tagit med sig till skolan. Den varade i ungefär 30 minuter och vad jag minns var den japansk.
En av dom kvinnliga lärarinnorna Somjai kom plötsligt in i rummet men stängde dörren igen väldigt snabbt. Om hon spred ut att vi kollade lite på en porrfilm har jag ingen aning om men ägarinnan av skolan nämnde inget om det och ingen annan heller så Somjai sa nog inget.
Khun Manuch var lite lurig. Han var gift men en gång hade jag och han och en annan kvinnlig lärare Khun Rai en liten fest där vi drack lite sangsom och singhabeer och plötsligt kommer Manuch med ett förslag att vi skulle ha gruppsex vilket Khun Rai sa absolut nej till.
No No Bom Bom minns jag hon sa.
Senare fick jag höra av tjejerna på skolan att Khun Manoch was a very bad man and he speak no good.
För övrigt så jobbade jag nästan gratis på BEC school. Jag hade 7000 baht i månaden men jag trivdes jättebra och fick många vänner.
Tjejerna på skolan kallade mig för prince Charming minns jag. Alla tjejer som jag undervisade gillade mig oxå. En tjej TIK som var gift med sonsonen till ägaren av krokodilfarmen i Pattaya ville bjuda med mig till Ayuttaja med övernattning bland annat och vi var ofta på BIG C och fikade.
Tyvärr förbjöd hennes man henne att umgås med mig efter att han svarade i telefonen en gång när jag ringde till TIK på fyllan.
Så efter det dök hon tyvärr inte upp mer på skolan.

På skolan i Nonthaburi undervisade jag bland annat en minister som satt i Thaksins regering. En mycket trevlig man som dom flesta thailändare jag undervisade var. Vänliga och lugna och behagliga människor.
Hade man varit frisk hade man nog åkt ner och undevisat i landet igen.

BTT

Så var inte fallet när jag gick på Chalmers på sextiotalet men du studerade förmodligen på ABF som sosse.

Vad du får när du studerar på Chalmers​

• Bidrag: ca 1 030 kr per vecka vid heltidsstudier.
  • Lån (frivilligt): ca 2 368 kr per vecka om du väljer fullt lån.
  • Extra stöd: t.ex. tilläggsbidrag om du har barn eller merkostnadslån för kurslitteratur och andra kostnader.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp