Pris på jordgubbar 2025?

Inga smålänningar som lusläser jämförelsepriser på varje vara utan man köper det som finns på listan.
Att tuben med Kalles kaviar numera bara innehåller 190g mot tidigare 200g märker få.
Så länge kilopriset inte ändras så bryr jag mig inte så mycket om 10 g mindre. Påverkar inte transportkostnaden så mycket att det märks.

Med årets 90 jordgubbsplantor så klarade vi oss ganska bra i fredags, nästa år så ska det vara ökat till 120 plantor.
1 klassisk sort och 2 remonterande så klarar vi oss bra nästan hela sommaren.

Ok, då förstår jag att vissa inte har något val. Men det betyder ju inte att vi som har valet att välja inte kan räkna eller är smålänningar?
I de flesta butiker så står det både storlek,styckpris och kilopris.
Problemet är bara att man ska ha läsglasögonen med sig.
Även då är för mig en riskkalkyl som jag måste ta fram sedan jag blev äldre. Ska jag ta mig ner på knä och vika fram priset på de nedre hyllorna. Ska man böja sig till nedersta hyllan gäller det att man har tagit med sig knäskydden numera.

Tyvärr finns inte svenska jorgubbar i Phuket men mango är ett bra substitut. :thumbsup:
Mango är väl lite mer att jämföra med äpplen här i Sverige. Ska du upp lite i uppskattningskurvan är det kanske durian du ska jämföra med. Då kommer du närmare i prisnivå också.
Fast jämför man smakmässigt ligger nog mango bättre till.
Men jordgubbar har blivit vanliga i Thailand. I varje fall där vi bor.

Vad kostar färska jordgubbar hos er i år?
Som det ser ut nu så lär jag inte köpa några jordgubbar till midsommar, förhoppningsvis lär fler hoppa över och köpa dom så kanske priser på dom sänks på söndag när butikerna har för många kvar.

IMG_3833.webp
Köpte 800g igår betalade 60 spänn i England.

Men det va inne i en fin affär minns brtalade 12 kr per kilo på gatan förra året

Äggpriset skrivs ut klart och tydligt här. Storlek och pris / styck. Så det är jättelätt att jämföra om man vill och det vill jag.
Fördelen med att bo så här "mitt i myllan" är att mycket går att handla i lokala gårdsbutiker. Inte minst ägg, kött, grönsaker/rotfrukter och frukt. Även honung säljs lite överallt i små skåp vid olika gårdar där man plockar vad man vill ha och swishar.

Mango är väl lite mer att jämföra med äpplen här i Sverige. Ska du upp lite i uppskattningskurvan är det kanske durian du ska jämföra med. Då kommer du närmare i prisnivå också.
Fast jämför man smakmässigt ligger nog mango bättre till.
Men jordgubbar har blivit vanliga i Thailand. I varje fall där vi bor.
Thailändska jordgubbar går inte att jämföra med svenska jordgubbar. Duriran är kungen bland frukter.

Det beror väl på att den som köper, köper dom mindre?
Det finns S,M och L man kan välja på.

Glömde att det inte fanns olika storlek på äggen norrut.
Det är både orättvist och diskriminerande att äggpriserna är lägre i södra Sverige och att det finns valmöjligheter av storlekar men inte i delar av Norrland.

Det borde införas ett enda Äggprisområde över hela landet och avregleringen av Äggmarknaden var ett misstag.

Gillar Filippinerna där man köper ägg per styck i olika storlekar. S, M, L, XL, XXL och Jumbo.
Då kan man blanda och inte tvingas köpa ett paket med samma storlek.

Det är både orättvist och diskriminerande att äggpriserna är lägre i södra Sverige och att det finns valmöjligheter av storlekar men inte i delar av Norrland.

Det borde införas ett enda Äggprisområde över hela landet och avregleringen av Äggmarknaden var ett misstag.

Gillar Filippinerna där man köper ägg per styck i olika storlekar. S, M, L, XL, XXL och Jumbo.
Då kan man blanda och inte tvingas köpa ett paket med samma storlek.
Är äggpriset lägre i södra Sverige?
Är det så beror det väl på att det finns fler hönor i södra Sverige, och då får väl norra Sverige skylla sig själva som inte har köpt in tillräckligt med hönor.

Är äggpriset lägre i södra Sverige?
Är det så beror det väl på att det finns fler hönor i södra Sverige, och då får väl norra Sverige skylla sig själva som inte har köpt in tillräckligt med hönor.

Generellt är allting i affärer billigare söderut än i norröver.
Det är väl kostnader för långa transporter och färre kunder.

Äggpriser varierar mellan butikerna.

Mindre butiker har oftare ägg från lokala producenter när tex ICA Maxi köper in ägg från hela Europa och har egna varumärken och distribution som inte finns hos ICA Nära eller mindre butiker.

Åka flera mil för att jaga billigare ägg eller andra storlekar lönar sig inte.
Man tar bara en sexpack och betalar.

Generellt är allting i affärer billigare söderut än i norröver.
Det är väl kostnader för långa transporter och färre kunder.

Äggpriser varierar mellan butikerna.

Mindre butiker har oftare ägg från lokala producenter när tex ICA Maxi köper in ägg från hela Europa och har egna varumärken och distribution som inte finns hos ICA Nära eller mindre butiker.

Åka flera mil för att jaga billigare ägg eller andra storlekar lönar sig inte.
Man tar bara en sexpack och betalar.

Lite synd bara att vi i södra Sverige tvingas att subventionera bränsletransporterna till norra Sverige.

Liknande trådar

T
Svar
2
Visningar
3 K
M

Tillbaka
Topp