Runt om i Asien

Framgår inte av texten på bilden vilken tidsangivelsen var på kinesiska, men är ju vanligt att decimaler blir fel både när vi och de översätter då vi saknar talstorleken 10.000 (万) som är vanligt i större tal i både kinesiska, koreanska och japanska.

Jag tänkte också så då man just varit med om det problemet många gånger, typ en investering som man trodde var 10 miljoner Euro men som visade sig vara 100,000 Euro, och det är ju inte så roligt ;). Jag kollade dock med min kinesiske kollega och han bekräftade att det stod 6 miljoner år också på kinesiska. Även Thailand har speciella ord för 10,000 (hmuun) och 100,000 (sään) och jag vet att Indien också har detta så det är nog vi som är annorlunda.

Hemma i Thailand en vecka men sedan blir det Kina igen. Senaste trippen var lite annorlunda då det var en vecka i Kina och sedan en vecka i Japan. Har slutat ta bilder i Kina då det är samma varje gång men denna gång var vi i Shenyang, Manchuriet, och där fick vi en liten rundvandring på det lokala bryggeriet innan middagen. De äldsta buteljerna sades vara sedan Manchuriet var japanskt från 30-talet till 1945.

1.jpg

2.jpg

Deras uppfattning om tid lämnar dock en del i övrigt att önska vilket man kan se på nedanstående utfästelse.

3.jpg

Jag trodde först att de bara missat några tiopotenser men det var samma översättning på kinesiska, hoppas att dinosaurierna gillade deras Mau Tai.

Även skyltningen på toaletten var lite konfuderande.

4.jpg

En kväll i Shanghai. Alla västerländska barer har stängt i en kombination av Covid-nedstängningar och regeringen krav på renhet. En schysst craft beerbar med riktigt bra öl och typ 10 pr*stituerade per kund blev kvällens val istället.

5.jpg

En snabb bild innan taxin, 07:00 på söndagsmorgonen, tog mig till Hongqiao och flyget till Tokyo.

8.jpg
Dom kanske menar kinesiska hundår...

Under helgen förflyttade jag mig från Shanghai till Tokyo. Det är bara 3 timmars flyg men det är en gigantisk skillnad. För en turist, ovan vid Asien, är det kanske ingen stor skillnad; höga byggnader och en massa människor. För mig är dock skillnaden total; diktatur vs demokrati, en framgångssaga som avbrutits mot en gammal framgångssaga som avbrutits men nu vaknat till liv igen. Etc. Men framförallt är det en känsla av frihet. 60-årige gubben i baren får skämta om kejsaren och den tatuerade bruden som helt överraskande pratar engelska kan ironisera om statsministern. I Kina måste man känt någon i flera år innan de öppnar upp med sina klagomål.

Lovade dottern att hon kunde välja valfri väska om hon klarade alla tester och intervjuer och kom in på Cambridge University. Det gjorde hon så bara att stå vid mitt ord. Flög in till Haneda och checkade in vid Tokyo Station. Verkligen ingen lyx och förmodligen 12 kvadrat.

21.jpg

20.jpg

Snabbt iväg till Shibuya och affären frugat hittat. Shibuya Crossing är rätt häftigt.

4.jpg

5.jpg

Tog lite tid då jag givetvis även skulle köpa något åt frugan så på vägen hem var det redan mörkt.

8.jpg

Jag bodde precis vid Tokyo Station och där har ett av mina favvobryggerier en liten bar så blev ett stopp där.

3.jpg

Dags att gå hem.

11.jpg

Från Tokyo bar det av till Nagoya, Himeji och Tokuyama men jag har dessvärre slutat ta bilder då jag redan redovisat liknande resor på det andra forumet tidigare år. Lite sashimi och craft beer givetvis.

18.jpg

Gånger två tydligen.

23.jpg

Japan är ganska vackert när man kommer söderut.

22.jpg

Sushi i ANA-loungen och Asahi Super Dry på fat, synd att flyget fick 10:30 AM.....

24.jpg

Firade med en Sushitallrik på Maguro (Mega Bangna) igår. Dyrare än Tokyo men det fungerar inte, blir aldrig lika gott som i Japan.

25.jpg

Jag tänkte också så då man just varit med om det problemet många gånger, typ en investering som man trodde var 10 miljoner Euro men som visade sig vara 100,000 Euro, och det är ju inte så roligt ;). Jag kollade dock med min kinesiske kollega och han bekräftade att det stod 6 miljoner år också på kinesiska. Även Thailand har speciella ord för 10,000 (hmuun) och 100,000 (sään) och jag vet att Indien också har detta så det är nog vi som är annorlunda.
Och en miljon är Laan baht

Nu är jag inte så berest, men något som förvånade mig var att koreanerna verkade ha väldigt svårt med siffror.
Kom det upp några högre tal så räknade man antal ”nollor” och höll på.
Om det var för att man ”tänkte på engelska” eller om man bara har svårt för tal som överstiger 5 siffror vet jag inte.
Med tanke på valutan dom har i Korea så borde man ju vara mästare på höga tal.

I måndags var det dags att pendla igen med den vanliga frukosten.

10.jpg

Till Kina igen. Stötte på @stjp8729 förra gången men inte samma lycka denna gång. Det märks dock att gruppkineserna i matchande kepsar är tillbaka. En söt liten Thai trainee ville också vara med på bilden.

11.jpg

Ned till södra Kina och den vanliga utsikten och frukosten.

1.jpg

2.jpg
2.jpg

En liten promenad en kväll, men inte mycket att se.

14.jpg

16.jpg

Efter ett par dagar tillbaka till Shanghai och en taxi till Suzhou. Man vet att man är i en lyxtaxi när de har LV överdrag på sätena.

13.jpg

Kväll i Suzhou.

7.jpg

5.jpg

8.jpg

Hotellet i Suzhou erbjuder en av Kinas bästa frukostar.

17.jpg

12 grader när jag landade i Shanghai i tisdags men 26 grader i Suzhou idag. En massa paper work i morse men en liten promenad vid lunch och Cherry blossom som en positiv överraskning.

23.jpg

Lite bilder av staden, har förmodligen postat liknande bilder tidigare.

18.jpg

20.jpg

21.jpg

En autentisk kinesisk lunch.

22.jpg

En bild från rummet, lite smutsigt fönster för att vara ett 5-stjärnigt hotell.

27.jpg

Lite loungesnacks.

28.jpg

Hembakad kinesisk öl av hög kvalitet.

30.jpg

Och så gick jag hem.

31.jpg

Var någon sammankomst för Lamborghiniägare idag.

3.jpg

32.jpg

Den generella uppfattningen i Sverige är att det borde innebära en massa gubbar i äldre medelåldern med små snoppar men så var det inte här; gällande medelåldern alltså. Istället var det en massa feta och finniga 22-åringar i sweatpants och t-shirts med engelsk, men helt oförståelig, text och plastikopererade flickvänner.

När jag satt i loungen och surfade så satt ett av dessa omaka par vid bordet bredvid mig. Efter ett tag kom den lille tjockisen fram och sade "You like my girlfriend, she is pretty?" Och det var hon ju, till skillnad från de flesta av de andra Lamborghinitjejerna så var hon inte helt sönderopererad. "She looks really good" svarade jag. Han log och gick tillbaka till sin flickvän. Jag hämtade lite ost och rödvin. Sedan kom flickvännen. Först stod bara framför mig i 30 sekunder, som de där skrämmande ungarna i skräckfilmer. Sedan sade hon "Hi, my name Lucy" och sträckte fram handen. Vafan tänkte jag men sträckte fram handen. "You think I beautiful?" Ja, det tyckte jag ju så jag svarade "Sure, you look really nice". Och så stod hon och log i en minut. Jag tittade på henne och hennes pojkvän och han satt också och log. Det kändes jävligt obekvämt men till slut sade hon "Thank you, I happy so much" och gick tillbaka till sin pojkvän. Och sedan satt de och stirrade på mig och log tills jag bara gav upp och gick upp på mitt rum.

Jag är en skallig, något överviktig, 52-åring; de kunde inte gärna misstagit mig för Tom Cruise. Skulle jag satt på henne? Skulle jag kanske satt på honom? Kina är skumt.

Var någon sammankomst för Lamborghiniägare idag.

3.jpg

32.jpg

Den generella uppfattningen i Sverige är att det borde innebära en massa gubbar i äldre medelåldern med små snoppar men så var det inte här; gällande medelåldern alltså. Istället var det en massa feta och finniga 22-åringar i sweatpants och t-shirts med engelsk, men helt oförståelig, text och plastikopererade flickvänner.

När jag satt i loungen och surfade så satt ett av dessa omaka par vid bordet bredvid mig. Efter ett tag kom den lille tjockisen fram och sade "You like my girlfriend, she is pretty?" Och det var hon ju, till skillnad från de flesta av de andra Lamborghinitjejerna så var hon inte helt sönderopererad. "She looks really good" svarade jag. Han log och gick tillbaka till sin flickvän. Jag hämtade lite ost och rödvin. Sedan kom flickvännen. Först stod bara framför mig i 30 sekunder, som de där skrämmande ungarna i skräckfilmer. Sedan sade hon "Hi, my name Lucy" och sträckte fram handen. Vafan tänkte jag men sträckte fram handen. "You think I beautiful?" Ja, det tyckte jag ju så jag svarade "Sure, you look really nice". Och så stod hon och log i en minut. Jag tittade på henne och hennes pojkvän och han satt också och log. Det kändes jävligt obekvämt men till slut sade hon "Thank you, I happy so much" och gick tillbaka till sin pojkvän. Och sedan satt de och stirrade på mig och log tills jag bara gav upp och gick upp på mitt rum.

Jag är en skallig, något överviktig, 52-åring; de kunde inte gärna misstagit mig för Tom Cruise. Skulle jag satt på henne? Skulle jag kanske satt på honom? Kina är skumt.

Jag skulle gärna byta mina resor mot dina resor.

Fast å andra sidan, om en norsk fjällapa hade gjort samma sak så kunde du ändå varit säker på att hen hade varit riktigt full och därför avskrivit det. Lamborghiniparet var helt nyktert, vilket gör mig jävligt oroad.

Du förstår vare sig språket eller kulturen, hatar landet men tjänar uppehället på det, saknar antagligen hemmet och familjen. I det läget uppfattas nog det mesta som negativt och konstigt.

Tror många turister som tänkt sig se annat än ladyboys känner detsamma i vissa delar av Thailand ärligt talat. Dumma fjällapor. ;)

Du förstår vare sig språket eller kulturen, hatar landet men tjänar uppehället på det, saknar antagligen hemmet och familjen. I det läget uppfattas nog det mesta som negativt och konstigt.

Tror många turister som tänkt sig se annat än ladyboys känner detsamma i vissa delar av Thailand ärligt talat. Dumma fjällapor. ;)

Jag hatar absolut inte Kina och framförallt gillar jag kineser. Jag är ständigt överraskad över hur ett så sjukt samhällssystem kan generera så trevliga människor. Många av mina kollegor här är de absolut trevligaste människor jag någonsin kännt.

Varför tror du att jag hatar Kina? Jag kan inte så mycket av språket men jag har snittat på nästan två veckor i månaden i 26 år så tror nog ändå att jag förstår lite av kulturen. Jag har alltid gillat Kina, även om jag hatar systemet, och försvarat kineser i otaliga poster på diverse forum under åren.

Jag hatar absolut inte Kina och framförallt gillar jag kineser. Jag är ständigt överraskad över hur ett så sjukt samhällssystem kan generera så trevliga människor. Många av mina kollegor här är de absolut trevligaste människor jag någonsin kännt.

Varför tror du att jag hatar Kina? Jag kan inte så mycket av språket men jag har snittat på nästan två veckor i månaden i 26 år så tror nog ändå att jag förstår lite av kulturen. Jag har alltid gillat Kina, även om jag hatar systemet, och försvarat kineser i otaliga poster på diverse forum under åren.

Tror det kommer av alla inlägg om ”det röda Kina” och ditt klassiska svenska moraliserande som alltid går ut på att vi vet bäst i väst och bara de korkade kineserna i ”det röda Kina” kunde vara lika anpassningsbara till vår kultur och sätt att se världen som de fogliga i HK/Taiwan osv…

Det andas bara orientalism rätt igenom och kollar jag igenom vad du skrivit tidigare är det svårt att inte se en röd tråd (no pun intended).

Jag gjorde en observation när jag såg dom fina bilderna. Man kan faktiskt se himlen och solen, fantastiskt. Det var endast väldigt sporadiskt när jag var i Taizhou i november 2016, hemska luftföroreningar. Låg vindarna på från rätt håll eller har kineserna minskat sina utsläpp så mycket på endast drygt 7 år?

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar