Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Det finns inga krav på hur mycket bär en plockare måste sälja till uppköpare.
Det är valfritt.

Nu har branchen själva sig själv att skylla om mängden bär minskar.

Tidigare års brister verkar tyvärr finnas kvar.
Fusket fortsätter.
Hej

Tror du till skillnad mot bäruppköparen att dagens arbetslösa i någon större omfattning skulle kunna försörja sig på bärplockning?

Mvh isan lover

Hej

Ja plocka på sin fritid har ju alla rätt att göra, men någon lösning för arbetslösa lär det sannolikt aldrig bli.

Mvh isan lover
Självklart inte.
Det är ett säsongsjobb.
Arbetslösa behöver aktiveras

Sen klarar inte bäruppköpare av de krav som reglerar en anställning.

Men det kunde lösa bristen på billig sylt och saft i butiken.

Självklart inte.
Det är ett säsongsjobb.
Arbetslösa behöver aktiveras

Sen klarar inte bäruppköpare av de krav som reglerar en anställning.

Men det kunde lösa bristen på billig sylt och saft i butiken.
Hej

Det finns ju dom som anser att arbetdlösa ska tvingas ut i skogen för att plocka bär, det kommer inte att bli vetklighet.

Den bärbrist som nu uppstår utan Thailändare innebär nog att vi kommer att öka importen av bär ftån östeuropa.

Mvh isan lover

Hej

Det finns ju dom som anser att arbetdlösa ska tvingas ut i skogen för att plocka bär, det kommer inte att bli vetklighet.

Den bärbrist som nu uppstår utan Thailändare innebär nog att vi kommer att öka importen av bär ftån östeuropa.

Mvh isan lover
Då får väl importen öka.

Att du som gammal fackstolle sitter och kämpar för lönedumpning och utnyttjande av arbetskraft från U-länder är ju otroligt. Undrar om dina fackkompisar är informerade om dina drömmar om bommullsproduktionen i amerikanska södern förr i tiden.....

Branschen får väl betala de löner som krävs för att arbetarna ska ha lagligt rimliga förhållanden, annars får bären/svampen vara till Svenne i skogen.
Sköter sig inte branschen så kan vi nog äta bär från Estland, de smakar också bra.

Lönedumpning och slaveri bara för att du ska ha billig sylt är väl så långt ifrån S och ditt gamla folkhem man kan komma. En riktig GP är vad du egentligen är. En posör utåt med "fina" åsikter, men privat är du lika girig som de du säger dig förakta.

Västkustvindar, jag säger bara västkustvindar. Du skulle nog kunna driva en hel vindpark om den vändes mot dig......

Nä betydligt enklare med en promenad från Afghanistan till Sverige, sen kan man vila resten av livet.

/ SatanG
Min gudson tvingades att ta telemarketingjobb när han var arbetslös. Ett riktigt skitjobb, men det motiverade honom att snabbt hitta ett nytt, och senare (nu) plugga till nåt vettigt.

Jag fattar inte varför andra kommer undan med att de inte har lust att jobba med vissa saker. Det är inte gratis att leva..... :afro:

Min gudson tvingades att ta telemarketingjobb när han var arbetslös. Ett riktigt skitjobb, men det motiverade honom att snabbt hitta ett nytt, och senare (nu) plugga till nåt vettigt.

Jag fattar inte varför andra kommer undan med att de inte har lust att jobba med vissa saker. Det är inte gratis att leva..... :afro:

Bra gjort av gudsonen, inget jobb jag heller skulle vilja ha.
Har en polare som gör det i Bangkok, otroligt bra betalt konstigt nog.

/ SatanG

/ SatanG
Hade han inte blivit påtvingad det första skitjobbet (telemarketing) så hade han troligtvis fortfarande suttit i soffan och spelat TV-spel.
Men med det jobbet fick han smak på att tjäna stålar, men kom snabbt fram till att annat jobb var att föredra.

Vafan är det för fel med att ställa lite krav på vuxna människor som är fullt friska? Eller är det en rättighet att bli försörjd hela livet? Jag fattar inte vänstergänget med Skattesmitarn i spetsen som slåss så hårt för det sista.

Man kan ju alltid höja skatterna......

Käringen fick 20 kr/kg för lingon och 31 kr/kg för blåbär orensade nu i helgen som var när vi var och sålde hos uppköpare här i Gävle. Jag plockade lite kantareller under tiden och dom köptes upp för 100 kr/kg rensat. Så visst kan man göra sig lite stålars om man bara lägger manken till o plockar. Det var skaplig kö när vi kom för att sälja, och det var typ bara thailändskor som var där med sina gubbar.

Käringen fick 20 kr/kg för lingon och 31 kr/kg för blåbär orensade nu i helgen som var när vi var och sålde hos uppköpare här i Gävle. Jag plockade lite kantareller under tiden och dom köptes upp för 100 kr/kg rensat. Så visst kan man göra sig lite stålars om man bara lägger manken till o plockar. Det var skaplig kö när vi kom för att sälja, och det var typ bara thailändskor som var där med sina gubbar.

Jag är så glad att inget besök hos någon av uppköparna i Gävle blivit av i år

Efter ha haft släkt här i 10 års tid som plockat blåbär lingon och kantareller fram till pandemin och sedan en fruga som släpat med mig i skogen efter det så är det rätt skönt att slippa i år då frugans ålder verkar ta ut sin rätt.

Ps. Känner vi till varandra @Ampa69 ?

DSC09564.webp

Hej

Det var precis det jag skrev kommer att hända och det är ju fullständigt logiskt, folk kommer ju inte att sluta äta äta sylt och bär bara för att Thailändarna inte längre kommer hit.

Mvh isan lover
Vi ska inte ha underbetalda arbetare som arbetar under fruktansvärda förhållanden i Sverige. Det är SÅNT facket ska vara till för att få bort, inte jaga Lasse som jobbar 1 timme övertid för mkt på ett år.

Och vi ska definitivt inte göda slavbranscher med fattig arbetskraft från U-länder som inte har nåt val, plantagetiden är över (men kanske inte på Västkusten).....
Dessutom är det väl inte riktigt Gretacertifierat att flyga in slavarbetare från andra sidan Jorden.....

Vi ska inte ha underbetalda arbetare som arbetar under fruktansvärda förhållanden i Sverige. Det är SÅNT facket ska vara till för att få bort, inte jaga Lasse som jobbar 1 timme övertid för mkt på ett år.

Och vi ska definitivt inte göda slavbranscher med fattig arbetskraft från U-länder som inte har nåt val, plantagetiden är över (men kanske inte på Västkusten).....
Dessutom är det väl inte riktigt Gretacertifierat att flyga in slavarbetare från andra sidan Jorden.....
Hej

Vem har påstått att vi borde ha detta?

Mvh isan lover

/ SatanG
Känner en som jobbar med telemarketing i Thailand. Han har också bra betalt men du sitter han inte och pratar telefon/dator utan han sköter support till de som har sämre betalt.

Dottern jobbade med telemarketing i Grekland ett riktigt skitjobb. Dit har de lagt sådana jobb tack vare de dåliga arbetsvilkoren man kan ha i det landet. Hon hade ett årskontrakt sedan byte hon jobb.

Hej

Det var precis det jag skrev kommer att hända och det är ju fullständigt logiskt, folk kommer ju inte att sluta äta äta sylt och bär bara för att Thailändarna inte längre kommer hit.

Mvh isan lover
Stämmer inte då nästan alla bär exporteras.
Bara att dra ner på exporten istället.

En stor andel av de plockade blåbären exporteras, ibland upp emot 80 % av de kommersiellt plockade bären.
Mycket av förädlingen sker utomlands, vilket innebär att Sverige går miste om en stor del av värdeökningen.

Kanske ett skatteupplag för att slippa svensk beskattning och få igen moms.

Det viktigaste är att tidigare missförhållanden upphör och gällande avtal följs.

Blåtand säljer svenska bär till världen - EKN Blåtand säljer svenska bär till världen - EKN

Hej

Vem har påstått att vi borde ha detta?

Mvh isan lover
Du har ju gapat i flera år att branschen inte överlever utan underbetalda arbetare från U-länder, då helst Thailand som du anser är genetiskt överlägsna andra länders invånare när det gäller att plocka bär och svamp. Svenskar (alla utom du enligt dig) kan omöjligt plocka svamp och bär.

Innan branschen är ren och folk har vettiga arbetsvillkor bör vi inte importera plockare, risken är alldeles för stor att de far illa.
När branschen är ren och har vettiga villkor och löner får importarbetarna tävla med de inhemska, de finns till rätt förutsättningar. Duger inte jobben till svenskar ska vi inte importera folk till jobben.

Lönedumpade slavbranscher ska vi inte ha i Sverige, iaf inte medverka till att de finns. Du som f*ckpump borde slåss för det istället. Bären från Estland funkar lika bra.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp