Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

En stor andel av de plockade blåbären exporteras, ibland upp emot 80 % av de kommersiellt plockade bären.
Mycket av förädlingen sker utomlands, vilket innebär att Sverige går miste om en stor del av värdeökningen.

Kanske ett skatteupplag för att slippa svensk beskattning och få igen moms.
Hur ser upplägget med att få igen Svensk Moms ut ?

Momsen betalas väl av slutkonsumenten?

Jag är så glad att inget besök hos någon av uppköparna i Gävle blivit av i år

Efter ha haft släkt här i 10 års tid som plockat blåbär lingon och kantareller fram till pandemin och sedan en fruga som släpat med mig i skogen efter det så är det rätt skönt att slippa i år då frugans ålder verkar ta ut sin rätt.

Ps. Känner vi till varandra @Ampa69 ?

DSC09564.webp
Känner kan jag väl inte säga men jag har sett dig tidigare vid uppköparen. Känner väl Tony Berggren lite efter att fiskat lite med honom så han vet vem jag är.

Stämmer inte då nästan alla bär exporteras.
Bara att dra ner på exporten istället.

En stor andel av de plockade blåbären exporteras, ibland upp emot 80 % av de kommersiellt plockade bären.
Mycket av förädlingen sker utomlands, vilket innebär att Sverige går miste om en stor del av värdeökningen.

Kanske ett skatteupplag för att slippa svensk beskattning och få igen moms.

Det viktigaste är att tidigare missförhållanden upphör och gällande avtal följs.

Blåtand säljer svenska bär till världen - EKN Blåtand säljer svenska bär till världen - EKN
Hej

Så dom som träder fram i media och säger sig tro på brist på bär och högre priser p.g.a att Thailändarna inte är här har enligt dig alltså fel ?

Mvh isan lover

Hur ser upplägget med att få igen Svensk Moms ut ?

Momsen betalas väl av slutkonsumenten?
När man exporterar en vara kan man ansöka om att få erlagd svensk moms tillbaka.
Jag utgår ifrån att att köpa in bär i Sverige är momsbelagd som vilken annan vara som helst.
Finns slutkonsumenten utanför Sverige betalar den ingen svensk moms.
Många svenska bärföretag har dotterbolag i Baltikum och kan ha upplägg för att slippa beskattning i Sverige och skatta i tex Estland.

När man exporterar en vara kan man ansöka om att få erlagd svensk moms tillbaka.
Jag utgår ifrån att att köpa in bär i Sverige är momsbelagd som vilken annan vara som helst.
Finns slutkonsumenten utanför Sverige betalar den ingen svensk moms.
Många svenska bärföretag har dotterbolag i Baltikum och kan ha upplägg för att slippa beskattning i Sverige och skatta i tex Estland.
Företaget som köpt in varan får tillbaka momsen (betalar ingen moms) när de köper in varan oavsett om den exporteras eller inte.

Moms är ingen kostnad för företag.

Företaget som köpt in varan får tillbaka momsen (betalar ingen moms) när de köper in varan oavsett om den exporteras eller inte.

Moms är ingen kostnad för företag.
Moms är en liten kostnad för företag att de inte betalar moms är en underdrift.
De betalar moms för skillnaden mellan inköpskostnaden och försäljningspriset. Eftersom företag vill tjäna pengar säljer de till högre pris än de köper in för. De betalar också moms för tjänster de levererar.

Moms är en liten kostnad för företag att de inte betalar moms är en underdrift.
De betalar moms för skillnaden mellan inköpskostnaden och försäljningspriset. Eftersom företag vill tjäna pengar säljer de till högre pris än de köper in för. De betalar också moms för tjänster de levererar.
Nej, du betalar 25% i moms på den vara eller tjänst du köper av företaget.

Det är en kostnad för dig och inte för företag.

Staten tar intäkten 20 % av priset du betalar. Fram till dess är det ett nollsummespel med momsen.

Då har de ändrat sedan jag vi la ner vårt företag.
När gjorde de den ändringen?
Reglerna för moms har ändrats så många gjorde att det är svårt att hänga med.

En gång i tiden fick du som företagare dra av momsen på varor som köpts av privatpersoner. Går inte nu då privatpersoner inte är momspliktiga.
Du ska betala moms på mellanskillnaden när du säljer vidare idag.
Det fanns ingen moms på bränsle och energi förr.

Momsbedrägerier kostar staten miljarder per år.
Kriminella aktörer gör miljardvinster genom att redovisa falska kostnader och sedan felaktigt kräva svenska staten på moms för bland annat mellanskillnaden eller export utanför EU.

Senast ändrad:
Reglerna för moms har ändrats så många gjorde att det är svårt att hänga med.

En gång i tiden fick du som företagare dra av momsen på varor som köpts av privatpersoner. Går inte nu då privatpersoner inte är momspliktiga.
Du ska betala moms på mellanskillnaden när du säljer vidare idag.
Det fanns ingen moms på bränsle och energi förr.

Kriminella aktörer gör miljardvinster genom att redovisa falska kostnader och sedan felaktigt kräva svenska staten på moms för bland annat mellanskillnaden eller export utanför EU.
Man lägger på moms på det man säljer och skickar in till staten. Det företaget köper in och använder själva i sin verksamhet drar man av för. Vaddå mellanskillnaden?

Man lägger på moms på det man säljer och skickar in till staten. Det företaget köper in och använder själva i sin verksamhet drar man av för. Vaddå mellanskillnaden?
Vinstmarginalbeskattning (VMB).
Köper du in en vara utan ingående moms behöver du inte betala in moms på hela beloppet när du säljer vidare utan bara på mellanskillnaden.

Främst företag som köper in begagnade varor av privatpersoner och säljer vidare.

Vinstmarginalbeskattning (VMB).
Köper du in en vara utan ingående moms behöver du inte betala in moms på hela beloppet när du säljer vidare utan bara på mellanskillnaden.

Främst företag som köper in begagnade varor av privatpersoner och säljer vidare.
Ja VMB är något annat men var väl inte det som det gällde utan vanlig moms hantering.

Ja VMB är något annat men var väl inte det som det gällde utan vanlig moms hantering.
Ja det förekommer också vid momshantering.
Det är orimligt att behöva betala utgående moms på hela försäljningen när det inte finns någon ingående moms att kvitta mot.

Vinstmarginalbeskattning (VMB) innebär att du tar ut moms på vinstmarginalen istället för på hela ersättningen

Bara på mellanskillnaden.

Men det kan krävas att varje vara redovisas för sig.

Ja det förekommer också vid momshantering.
Det är orimligt att behöva betala utgående moms på hela försäljningen när det inte finns någon ingående moms att kvitta mot.

Vinstmarginalbeskattning (VMB) innebär att du tar ut moms på vinstmarginalen istället för på hela ersättningen

Bara på mellanskillnaden.

Men det kan krävas att varje vara redovisas för sig.
Ja VMB är välkänt inom den branschen jag jobbar i och tillverkar datasystem för. Många av våra kunder säljer nämligen bilar, både nya och gamla.

Ja VMB är välkänt inom den branschen jag jobbar i och tillverkar datasystem för. Många av våra kunder säljer nämligen bilar, både nya och gamla.
Precis och det är just bilhandlare, antikhandlare och liknande som köper in begagnade varor av privatpersoner.

Det kan behövas bra datasystem för bokföring när man har blandad försäljning mellan nytt och begagnat.

Längre tillbaka 80tal fick jag dra av hela momsen på marknadsvärdet när jag köpte en större dieselmotor av privatperson till min firma.

Ljuva 80 tal

Precis och det är just bilhandlare, antikhandlare och liknande som köper in begagnade varor av privatpersoner.

Det kan behövas bra datasystem för bokföring när man har blandad försäljning mellan nytt och begagnat.

Längre tillbaka 80tal fick jag dra av hela momsen på marknadsvärdet när jag köpte en större dieselmotor av privatperson till min firma.

Ljuva 80 tal
Det måste varit bra om man köpte in jäkligt billigt för skambud, den fiktiva momsen borde kunna varit högre än inköpspriset så.man fick betalt av staten för att handla.

Det måste varit bra om man köpte in jäkligt billigt för skambud, den fiktiva momsen borde kunna varit högre än inköpspriset så.man fick betalt av staten för att handla.
I många fall beroende på redovisningperiod går momsen att använda som räntefria lån av staten.
Köpa in större partier och få återbetalning av moms innan man sålt sina varor.

På leverantörsfakturor, både äkta och falska, dras hela momsbeloppet av som ingående moms och betalas tillbaka av staten. Finns utgående moms att betala skall nettot redovisas.

På export utanför EU finns ingen moms att redovisa eller kräva tillbaka.

På leverantörsfakturor, både äkta och falska, dras hela momsbeloppet av som ingående moms och betalas tillbaka av staten. Finns utgående moms att betala skall nettot redovisas.

På export utanför EU finns ingen moms att redovisa eller kräva tillbaka.
Försäljning till länder utanför EU är undantagen från moms. Man tar inte ut någon moms på fakturan, utan man ska kunna visa att varorna har förts ut ur EU.

Då kan man få igen den moms man redan betalat.

Den största moms-bedrägerihärvan byggde på det upplägget.
Mobiltelefoner med falska fakturor och intyg.

Även privata personer från länder utanför EU kan få tillbaka momsen på flygplatsen.
Som privatkund kan du ansöka om momsåterbetalning om varorna har förts ut ur EU.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp