Från dagens VK.
Låst artikel som jag kopierade texten på
Höga bärpriser lockar fler – och ökar risken för exploatering
De höga priserna på bär har lockat fler att ge sig ut i de svenska skogarna – både svenskar och så kallade fria bärplockare från andra EU-länder. Samtidigt varnas för att utvecklingen ökar risken att redan utsatta människor utnyttjas.
– Ibland blir de bara dumpade. De hämtas i skåpbilar, har blivit lovade boende och ibland finns det och ibland inte, säger Eva Norlin, regionkoordinator mot pr*stitution och människohandel i region nord.
Det går nästan att skörda guld i de svenska skogarna just nu. Priset på blåbär har tidigare år legat runt tio kronor kilot, i sommar betalar vissa uppköpare omkring 30 kronor. Den kraftiga prisökningen beror bland annat på att betydligt färre thailändska bärplockare har kommit till Sverige och Finland.
Bärpriserna har lockat fler svenskar att plocka bär och sälja, men även att fler så kallade fria bärplockare kommer till Sverige. De fria bärplockarna kommer ofta från andra EU-länder, men hur de kommer hit och på vilka villkor varierar. Eva Norlin, regionkoordinator mot pr*stitution och människohandel, ser att det varierar är kommer utsatta grupper som lockas hit av den höga bärpriserna. Men deras verklighet blir dåliga boenden och slitsamt arbete för låg eller ingen lön. Att det nu kommer fler fria bärplockare är något som hon varnat för kan orsaka problem då det fria plockandet är oreglerat i Sverige.
– Själva systemet skapar en hög risk för utsatta. Bärplockning i Sverige är en miljardindustri och det är inte konstigt att alla försöker hitta lösningar. Vem som helst kan sälja bär till bäruppköp och man måste börja problematisera den delen. Jag tycker att man bör tillsätta en statlig utredning för att se över friplockningssystemet.
Skellefteå kan vara ett exempel på den utvecklingen. Sedan veckan påbörjades en utredning om misstänkt människohandel/människoexploatering utanför Skellefteå. Tidningen Norran har kunnat rapportera om att det handlar om en grupp människor från Bulgarien som menar att de lurats till Sverige med löften om arbete, men att de bland annat inte fått betalt och tvingats övernatta under bar himmel i skogen. Utredningen pågår, men enligt åklagaren i ärendet finns det i nuläget ingen gripen för brott kopplad till den händelsen.
Friplockare från andra EU-länder
– Ibland blir de bara dumpade. De hämtas i skåpbilar, har blivit lovade boende och ibland finns det och ibland inte. Flera av dem som jag träffat kommer från svåra omständigheter och man tar erbjudandet även om det verkar vara för bra för att vara sant.
Det finns också exempel där en mellanhand till friplockarna köpt bären och sedan sålt själv till bäruppköpet, vilket man inte får.
I Sverige kan du plocka och sälja bär skattefritt upp till 12 500 kronor. Det gäller även andra medborgare i EU. De som kommer hit som fria plockare säljer ofta bären direkt till bäruppköparna. Enligt Livsmedelsföretagen och Svensk dagligvaruhandel har bäruppköparna ett moraliskt ansvar när det gäller plockarnas sociala villkor, men det finns inga juridiska förpliktelser.
Bäruppköparen Krystyna Felczak, vd på Polvision, i Hållnäs, har noterat både fler svenskar och fler fria plockare från EU. Hon försöker ta sitt ansvar genom att så långt det går ha koll på vilka hon köper av. Det är många som hon känner igen år för år och på så sätt vet hon en del om vad de har för bakgrund.
– Jag vill inte ha problem. Jag sållar ut de som kan vara farliga och som kan bli problem i framtiden, säger hon.
Krystyna Felczak berättar att hon genom åren har fått förfrågningar om att hon ska ta emot visst många plockare från något annat land, ordna boenden eller annat, men att hon alltid sagt nej.
– Man måste säga ifrån. Jag vill inte ha något med det att göra. De måste ordna det själva, säger hon.
Enligt Krystyna Felczak är ett problem bäruppköpare som köper in bären svart, vilket hon menar att få pratar om.
– Det är så orättvist. Det retar mig, det är inte okej. Det är så mycket skattepengar som faller bort och myndigheterna agerar inte.
Elin Stormare