Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Nu tycker jag att du blandar ihop äpplen och päron. Ditt ex handlar ju om att skriva under ett kollektivavtal vilket väl anses som självklart av alla seriösa företag. Det vi snackar om här är ju skyldighet att följa redan ingångna avtal.
Så du menar att facket inte ska strejka för att får företag att följa ingångna avtal.

Nu tycker jag att du blandar ihop äpplen och päron. Ditt ex handlar ju om att skriva under ett kollektivavtal vilket väl anses som självklart av alla seriösa företag. Det vi snackar om här är ju skyldighet att följa redan ingångna avtal.
Så du anser att ett företag som inte har kollektivavtal är oseriöst? Nu sket du just på många företag :thumbsdown:

Fritz, eller nån annan, har ännu inte kunnat svara på;

1. Vilka anställda gäller kollektivavtal för?
Här vräker du på med inlägg efter inlägg om kollektivavtal och sen visar det sig att du inte ens har kunskap om det absolut mest elementära vilket du bevisar med din fråga. Goggla Apknug googla, själv tycker jag att uttrycket talar för sig självt.

En sak som retar mig är folk som i tid och otid hackar på andra för att dom inte är tillräckligt solidariska med dom som är sämre lottade här i livet men strax efter kräver att det är andra än dom själva som ska stå för den hjälpen. :(

Nu kommer nog thailändska plockare att få komma till Sverige även i år.
Sen är frågan om det blir så många som söker om minimilön måste vara högre än tidigare.

En ny strategi är att avslå ansökningar från tveksamma thailändska bemanningsföretag med mer kontroller från tidigare år.

Förstärkt granskning​

Inför säsongen 2023 förstärkte Migrationsverket granskningen av de thailändska bemanningsföretagen och deras åtaganden som arbetsgivare. Granskningen resulterade i att ett antal ansökningar avslogs. Migrationsverket genomförde också så kallade efterkontroller i slumpvis utvalda ärenden från varje bemanningsföretag och uppdragsgivare. Granskning inför, samt efterkontroller, fortsätter även under säsongen 2024.

Migrationsverket kommer att avslå ansökningar kopplade till företag som inte bedöms leva upp till de krav som ställs på både uppdragsgivaren och det thailändska bemanningsföretaget. Det kan till exempel vara om resultatet av Migrationsverkets granskning, eller tidigare genomförd efterkontroll, ger anledning att ifrågasätta att en anställning är seriös eller att det finns oklarheter kring vem som är arbetsgivare. Ansökningsavgiften betalas inte tillbaka vid avslag.

Migrationsverket delar uppgifter med andra myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet. Bland annat delar myndigheter uppgifter om vilka företag som ansöker, och till exempel resultat av arbetsplatskontroller och liknande.

Migrationsverket räknar med en handläggningstid om minst fyra månader för ansökningar om arbetstillstånd för bärplockning säsongen 2024. Om ansökningar kommer in sent i förhållande till säsongsstart kan handläggningstiden bli längre.

Screenshot_2024-03-24-21-06-21-723-edit_com.chrome.beta.jpg

Hur ser ansökningsprocessen ut?

Ansökningar registreras i en särskilt utformad webbtjänst som är öppen sedan den 1 februari 2024.
Inloggning till e-tjänsten för ombud tillhandahålls av ambassaden i Bangkok.
Sveriges ambassad i Bangkok bokar in tid för biometri efter att Migrationsverket gått igenom ansökningarna och gett klartecken för biometri.
Lämna in pass i original. Liksom under säsongen 2023 kontrolleras pass i original, om det giltiga passet inte har visats upp tidigare. Det görs av ambassaden i Bangkok i samband med att biometri lämnas av den sökande.
Muntlig utredning kan ske både med den sökande och företrädare för bemanningsföretag och uppdragsgivare i Sverige.

Migrationsverket kan komma att begära in kompletterande information från både sökande, bemanningsföretag och uppdragsgivare i Sverige.

Går inte applicera utländsk inhyrd personal från länder utanför EU i kollektivavtal.

Knappt ens med svensk inhyrd personal.
Arbetsrättsligt håller det inte.

Den som är anställd av ett bemanningsföretag omfattas ofta av det som kallas Bemanningsavtalet. Det är ett LO-avtal med bemanningsföretagens egna organisation. Avtalet gäller för alla LO:s medlemsförbund. Man omfattas alltså aldrig av något kollektivavtal på den arbetsplats dit du är uthyrd.

Något bemanningsavtal mellan LO och Thailändska bemanningsföretagens centralorganisation är en utopi
Men här och på andra ställen står det ju att Kommunal har ett hängavtal med dom thailändska bemanningsföretagen.

"De thailändska bemanningsföretag som tar hit plockare har hängavtal med Kommunal."

Men här och på andra ställen står det ju att Kommunal har ett hängavtal med dom thailändska bemanningsföretagen.

"De thailändska bemanningsföretag som tar hit plockare har hängavtal med Kommunal."
Tror jag inte på.
40 timmars arbetsvecka, ob-ersättning,
nattvila mm, max antalet dagar i sträck som blir 11 med dubbel veckovila.
Där går facket bet.

Tvivlar på att det är möjligt att teckna fackliga avtal med företag i Thailand.
Avtal som är värt mer än bläcket.
Skulle vara intressant att få se några signerade avtal med alla de olika bemanningsföretagen i Thailand.

Tror jag inte på.
40 timmars arbetsvecka, ob-ersättning,
nattvila mm, max antalet dagar i sträck som blir 11 med dubbel veckovila.
Där går facket bet.

Tvivlar på att det är möjligt att teckna fackliga avtal med företag i Thailand.
Avtal som är värt mer än bläcket.
Skulle vara intressant att få se några signerade avtal med alla de olika bemanningsföretagen i Thailand.
Oj oj, När jag Googlade på "kommunal avtal med thailändska bärföretag" så fick jag 679 träffar. Jag skummade bara igenom några av dom första tio där det skrivs om just detta avtal som du menar inte finns. Vad värre är, stämmer inte det så är ju apknugen ute och cyklar totalt i snudd på varje inlägg han gjort i denna tråd för man kan väl inte säga upp ett avtal som inte finns? Ja jag säger då det, detta blir bara värre och värre !! 55

Oj oj, När jag Googlade på "kommunal avtal med thailändska bärföretag" så fick jag 679 träffar. Jag skummade bara igenom några av dom första tio där det skrivs om just detta avtal som du menar inte finns. Vad värre är, stämmer inte det så är ju apknugen ute och cyklar totalt i snudd på varje inlägg han gjort i denna tråd för man kan väl inte säga upp ett avtal som inte finns? Ja jag säger då det, detta blir bara värre och värre !! 55
Ett hängavtal följer till 100% det ordinarie avtal som finns på en arbetsplats eller i en branch.
Tror hälften av alla anställda i Sverige jobbar med ett hängavtal.
De som inte är med i facket, medlemmar i andra fackförbund än det arbetsgivarens part har avtal med LO.
Fristående fackförbund som Hamnarbetare och Syndikalisterna får inga egna avtal, bara hängavtal.

Den svenska modellen är att arbetsgivare inte ska ha flera olika kollektivavtal med olika fackförbund.

Du får tro vad du vill om att det skulle fungera med hängavtal för thailändare som vill jobba helt oreglerat utan att facket tvingar på dom de begränsningar som finns i avtalet.

Nu kanske en del kallar det hängavtal utan att det är ett verkligt hängavtal.

Ett hängavtal följer till 100% det ordinarie avtal som finns på en arbetsplats eller i en branch.
Tror hälften av alla anställda i Sverige jobbar med ett hängavtal.
De som inte är med i facket, medlemmar i andra fackförbund än det arbetsgivarens part har avtal med LO.
Fristående fackförbund som Hamnarbetare och Syndikalisterna får inga egna avtal, bara hängavtal.

Den svenska modellen är att arbetsgivare inte ska ha flera olika kollektivavtal med olika fackförbund.

Du får tro vad du vill om att det skulle fungera med hängavtal för thailändare som vill jobba helt oreglerat utan att facket tvingar på dom de begränsningar som finns i avtalet.

Nu kanske en del kallar det hängavtal utan att det är ett verkligt hängavtal.
Det kan inte varit så att bärföretagen skrivit under avtal under galgen för att deras bärplockare ska kunna få visum till Sverige men att dom sen har andra avtal tecknade hemma med betydligt sämre villkor och det är dom som gäller när dom väl är tillbaka i Thailand ? Har svårt att tänka mig att det skulle ljugas från alla de olika håll om avtal som inte finns och att ingen påtalat denna lögn och förbannade dikt förrän du nu i kväll.

Du frågade om kollektivavtal där Löfven jobbar, jag tvivlar att han jobbat under nåt kollektivavtal sen han lämnade verkstadsgolvet för massor med år sen. Trodde det var nåt alla visste, sorry.

Ok, läs nedan så kanske du hajar.

/ SatanG

Det kan inte varit så att bärföretagen skrivit under avtal under galgen för att deras bärplockare ska kunna få visum till Sverige men att dom sen har andra avtal tecknade hemma med betydligt sämre villkor och det är dom som gäller när dom väl är tillbaka i Thailand ? Har svårt att tänka mig att det skulle ljugas från alla de olika håll om avtal som inte finns och att ingen påtalat denna lögn och förbannade dikt förrän du nu i kväll.
Jo bemanningsföretag i Thailand har dubbla avtal.
Ett sämre med plockarna och ett bättre att visa upp för Migrationsverket och Ambassaden för att få beviljat arbetstillstånd.
Det har personal på ambassaden vittnat om i flera år men på något sätt fortsätter bärbranchen precis som tidigare och får hit sina plockare trots allt fusk, trafficking och i flera fall kriminell verksamhet på flera plan.

Men det är inga hängavtal till ordinarie avtal på svensk arbetsmarknad som reglerar arbetstid mm.
Sån verksamhet som bryter mot egna avtalet är facket skyldiga att anmäla och stoppa.

Gå inte All in på något du inte begriper bara för att du är bråksjuk i vanlig ordning.

Jo bemanningsföretag i Thailand har dubbla avtal.
Ett sämre med plockarna och ett bättre att visa upp för Migrationsverket och Ambassaden för att få beviljat arbetstillstånd.
Det har personal på ambassaden vittnat om i flera år men på något sätt fortsätter bärbranchen precis som tidigare och får hit sina plockare trots allt fusk, trafficking och i flera fall kriminell verksamhet på flera plan.

Men det är inga hängavtal till ordinarie avtal på svensk arbetsmarknad som reglerar arbetstid mm.
Sån verksamhet som bryter mot egna avtalet är facket skyldiga att anmäla och stoppa.

Gå inte All in på något du inte begriper bara för att du är bråksjuk i vanlig ordning.
Så här skriver Migrationsverket på sin egen sida.
"Företag som anlitar utländska bärplockare tecknar på eget initiativ kollektivavtal med fackförbundet Kommunal."

Så här skriver Migrationsverket på sin egen sida.
"Företag som anlitar utländska bärplockare tecknar på eget initiativ kollektivavtal med fackförbundet Kommunal."
Det låter bättre än dina hängavtal som de thailändska bemanningsföretagen har.

Nu har du landat i Sverige och hos de bärföretag som hyr in och där dom verkligen arbetar.
Men att företagen konstant bryter mot avtalet och arbetstiderna klingar illa.

Länken går till förra årets ansökningar och ordet kollektivavtal saknas samt säger ingenting om 2024.

Ok, läs nedan så kanske du hajar.

/ SatanG
Solly men jag förstår inte liknelsen. Kollektivavtal är väl inget tvång för alla på arbetsmarknaden utan det kan man skippa om båda parter så vill. Jag tror inte att det är direkt ovanligt att man gör så när man erbjuds jobb vars lön är låååååångt över vad en vanlig knegare tjänar.

Det låter bättre än dina hängavtal som de thailändska bemanningsföretagen har.

Nu har du landat i Sverige och hos de bärföretag som hyr in och där dom verkligen arbetar.
Men att företagen konstant bryter mot avtalet och arbetstiderna klingar illa.

Länken går till förra årets ansökningar och ordet kollektivavtal saknas samt säger ingenting om 2024.
Läs mitt inlägg en gång till och titta speciellt på ordet som jag fetmarkerade. Migrationsverkets ordval och inte mitt.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp