Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

De seriösa tar legitimation och lämnar uppköparen in uppgifterna som löneuppgifter till Skatteverket kan det bli surt om man överstiger 12.500kr.
Nu har man rätt till avdrag för omkostnader.

Men det är en skum och delvis kriminell branch med mycket fusk.
Har du plockat och sålt bär till en
uppköpare ????

Har inte mött en enda bär uppköpare som kört allt "by the book" den enare skummare än den andra med olika sätt att idka kreativ bokföring

och det har varit de som omsatt allt i från tiotals tusen kronor till tiotals miljoner kronor

Enis

Har inte mött en enda bär uppköpare som kört allt "by the book" den enare skummare än den andra med olika sätt att idka kreativ bokföring

och det har varit de som omsatt allt i från tiotals tusen kronor till tiotals miljoner kronor

Enis
Jag och frugan var inne på bärplockarlinjen ett tag, mest frugan :rolleyes:
Jag blev uppringd av en i branschen ökänd bäruppköpare och mer eller mindre hotad att hålla mig borta. Riktigt smutsig branch kan jag intyga.

Ger mig inte ut i skogen överhuvudtaget nu när det kryllar av huggorm i gräs och buskar.

Dessutom finns det varg och lodjur och björnar i området.

Inte så länge sedan en stor varghane promenerade omkring samhällets skola och bostadsområde.

BTT
Du vågar ju inte (av mycket oklara skäl) träffa mig på pizzerian i vår hemby, där jag lovat att bjuda dig på valfri pizza med valfri dryck därtill.
Så erbjuder jag mig nu att följa med dig ut i skogen och "hålla handen" (kanske inte bokstavligt) så att du inte behöver känna någon fruktan för de djuren du räknar upp. Jag lovar att gå sakta, så att du inte kommer att få hjärtbesvär.

Ja, jag har också för mig att det för en tid sedan, var lite skriverier om någon varg i samhället (men det visade väl sig senare vara en hund som hade gjort en utflykt från en en grannby?) lite osäker där.
Men visst finns det både varg och björn i omgivningarna. Jag har dock aldrig sett till någondera. Men min thaisambo har sett en varg/ar ströva förbi henne vid två tillfällen. Men hon var alltför upptagen med att plocka svamp, så hon hade inte tid att bry sig om "hunden" som tittade på henne.

Som sagt, bara hör av dig om du skulle vilja besöka vår mycket fina natur runt samhället för att plocka lite svamp eller bär.
Du har mitt telefonnummer under meddelanden. Annars skicka ett nytt meddelande.

Du vågar ju inte (av mycket oklara skäl) träffa mig på pizzerian i vår hemby, där jag lovat att bjuda dig på valfri pizza med valfri dryck därtill.
Så erbjuder jag mig nu att följa med dig ut i skogen och "hålla handen" (kanske inte bokstavligt) så att du inte behöver känna någon fruktan för de djuren du räknar upp. Jag lovar att gå sakta, så att du inte kommer att få hjärtbesvär.

Ja, jag har också för mig att det för en tid sedan, var lite skriverier om någon varg i samhället (men det visade väl sig senare vara en hund som hade gjort en utflykt från en en grannby?) lite osäker där.
Men visst finns det både varg och björn i omgivningarna. Jag har dock aldrig sett till någondera. Men min thaisambo har sett en varg/ar ströva förbi henne vid två tillfällen. Men hon var alltför upptagen med att plocka svamp, så hon hade inte tid att bry sig om "hunden" som tittade på henne.

Som sagt, bara hör av dig om du skulle vilja besöka vår mycket fina natur runt samhället för att plocka lite svamp eller bär.
Du har mitt telefonnummer under meddelanden. Annars skicka ett nytt meddelande.
Han vågar inte träffa dig för bär och svampplockning även om varenda värmlandsjägare följde med som skydd och bevakare :)

För en uppköpare ska köpa in bär svart krävs också att denne kan sälja bären vidare svart för annars är det en usel affär, då vita inköp är avdragsgilla.

Uppköpare ska registrera varje inköp med namn och personnummer.

Det finns uppköpare som inte gör detta och köper svart, men då blir priset därefter.
Hej

Vet inte hur det fungerar i Norrland, men en här nere känner jag inte till en enda uppköpare som inte även köper in bär och svamp svart, men uppköparna kanske är ärligare i Norrland.

Mvh isan lover

Jag har sålt mycket fisk till uppköpare och ett rökeri reglerna är exakt samma.

Det är en inkomst
Hej

Själv har jag otaliga exempel på motsatsen både som yrkesfiskare och fritidsfiskare, ni är nog mycket ärligare och laglydigare i Norrland än fiskare söderöver.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag otaliga exempel på motsatsen både som yrkesfiskare och fritidsfiskare, ni är nog mycket ärligare och laglydigare i Norrland än fiskare söderöver.

Mvh isan lover
Det är uppköpare som inte köper in fisk utan registrering av personuppgifter.
Fritidsfiskare får sälja men det registreras med kontrolluppgifter.

Tror inte dessa företag vill fuska och köpa in svart.
Finns ingen anledning då det inte är avdragsgilla kostnader eller moms.

Däremot säljer både yrkesfiskare och fritidsfiskare mycket svart på sidan direkt till privatpersoner.

Förra restaurangägaren tog emot fisk direkt utan kvitto men betalade inga pengar utan gav en kredit för att äta och dricka upp beloppet.

Alla sätt är bra

Däremot säljer både yrkesfiskare och fritidsfiskare mycket svart på sidan direkt till privatpersoner.

Förra restaurangägaren tog emot fisk direkt utan kvitto men betalade inga pengar utan gav en kredit för att äta och dricka upp beloppet.

Alla sätt är bra
Det gäller bara att ha ett rymligt samvete.

Plötsligt händer det...omni som källa har äntligen blivit rumsrent här på thaisnack !!! 555
Man måste vara både länkning och kritisk. Om de får övernattning eller utrustning av bäruppköpare är de knappast fria plockare.

Skattemyndigheten är väl kända för att Hellre fälla än att fria. Bäruppköparna är kända för sina metoder, i det fallet tror jag skattemyndigheten vinner.

Alla sätt är bra
Hej

Ja det finns ju många sätt att lura systemet och det är folk duktiga på.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp