Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Det där är ett scenario bärföretagen målar upp. Det känns igen från tidigare, för att hindra att vi tar hit släktingar som plockar bär. Naturligtvis fanns/finns det privatpersoner som tar hit folk för att sko sig. Fast de flesta jag känner tar hit släktingar och håller dom med husrum, kläder och annat som de behöver för att få en bra tillvaro under tiden de är här och när de sedan kommer hem.

Blir skattebetalarna som får betala städningen efteråt i dessa tältläger.
Det har förekommit många gånger tidigare.
Blir skattebetalarna som får betala städningen efteråt i dessa tältläger.
Det har förekommit många gånger tidigare.
Det är knappast thailändska tältläger de har använt kommunernas pengar för att städa upp efter. En del av dessa tältläger har det tom varit bärföretagare som orsakat. Vet några bäruppköpare som hade tältläger men öststatare. Ett av dessa på en lite avlägsen badstrand. Tog några år innan den kommunen vaknade.

Visst har en del thailändare skräpat ner i naturen. De har nog haft både släkten och bäruppköpare som tagit hit dom. Fast senaste tiden har det inte varit mycket nedskräpning som jag har sett. Så att både släkt och bäruppköpare har blivit duktiga att tala om att här i Sverige skräpar vi ej ner.

Det är knappast thailändska tältläger de har använt kommunernas pengar för att städa upp efter. En del av dessa tältläger har det tom varit bärföretagare som orsakat. Vet några bäruppköpare som hade tältläger men öststatare. Ett av dessa på en lite avlägsen badstrand. Tog några år innan den kommunen vaknade.

Visst har en del thailändare skräpat ner i naturen. De har nog haft både släkten och bäruppköpare som tagit hit dom. Fast senaste tiden har det inte varit mycket nedskräpning som jag har sett. Så att både släkt och bäruppköpare har blivit duktiga att tala om att här i Sverige skräpar vi ej ner.
Nu är det 15 år sedan i Västerbotten och det var thailändare den gången som skräpade ner, men som du säger det finns många fler som lämnar skräpet efter sig.

Nu finns det i och för sig inga sopkärl utplacerade i skogen.

Det där är ett scenario bärföretagen målar upp. Det känns igen från tidigare, för att hindra att vi tar hit släktingar som plockar bär. Naturligtvis fanns/finns det privatpersoner som tar hit folk för att sko sig. Fast de flesta jag känner tar hit släktingar och håller dom med husrum, kläder och annat som de behöver för att få en bra tillvaro under tiden de är här och när de sedan kommer hem.

Amen på det känner till uppköpare som har haft "tattare" anställda för att rekrytera tältlägermänniskor, fixa bilar etc...

bären skall in till varje pris... så billigt som möjligt vill säga så köpa av få så det blir konkurrens och höga priser vill de då inte

/Enis

Du verkar ha problem med att förstå svenska eller har du tolknings problem. Det har skrivits spaltmeter om att bidragstagare vägrar ta enkla jobb. Att thailändska kvinnor vill ta städjobb är inte att se ner på thailändska kvinnor.
Sedan så har vi problemet att många bidragstagare inte uppfyller arbetsgivarnas minimikrav.
De s.k. enkla jobben är betydligt mara krävande både fysiskt och kunskapsmässigt än de flesta tror.
de måste ha förutsättningar till att jobba effektivt. Det duger inte att en städning blir hafsigt och tar en vecka.
Här krävs kunskap om kemi och hur man jobbar med minsta tidsspillan.
Jämför också med frisörer. En tog 20 minuter för att klippa knappt godkänt. en annan klippte mig perfekt på 5 minuter. Då hade jag halvlångt hår.
Så jag har full förståelse för att många arbetsgivare inte vill ha de som levt på bidrag en längre tid utan att ha sysslat med något produktivt och bara 9 års skola.
Så om bärföretagen skall tvingas erbjuda garantilön till bidragstagare utan fysisk arbetsträning så tror jag att de hellre lägger ner. För att hålla tempot en hel dag kan man inte komma direkt från sofflocket.

Nu klickar inte jag på div länkar.
Men vanligt folk är ute och plockar bär, de folket kokar sin egna sylt och kokar saft och lägger bären i frysen. Så då behöver vi inte köpa.
Du och din fru plockar ju egna bär så ni gynnar väl inte bärföretagen ändå?

Nu klickar inte jag på div länkar.
Men vanligt folk är ute och plockar bär, de folket kokar sin egna sylt och kokar saft och lägger bären i frysen. Så då behöver vi inte köpa.
Du och din fru plockar ju egna bär så ni gynnar väl inte bärföretagen ändå?
Min thaifru och hennes son plockar, rensar och säljer bär och jag tycker att dom som köper ser ut som folk gör mest, alltså vanliga Svenssons i olika åldrar, alltså även yngre. Tror knappast att någon av dom skulle gett sig ut i skogen och plocka själva om dom inte kunnat köpa av min hustru utan dom hade nog köpt färdig sylt i butiken i så fall, eller klarat sig utan. Det är jag fullständigt övertygad om !

Min thaifru och hennes son plockar, rensar och säljer bär och jag tycker att dom som köper ser ut som folk gör mest, alltså vanliga Svenssons i olika åldrar, alltså även yngre. Tror knappast att någon av dom skulle gett sig ut i skogen och plocka själva om dom inte kunnat köpa av min hustru utan dom hade nog köpt färdig sylt i butiken i så fall, eller klarat sig utan. Det är jag fullständigt övertygad om !
Jag tror också att vanligt folk köper ifrån er eller andra plockare, det ser jag på fb lokala loppis sidor.
Vill dom inte plocka själva så är det deras förlust, har dom ekonomi till att köpa sylt i affären är det ju bra, frågan blir klarar dagens ungdom av att koka sylt?
Men jag tror att dagens ungdomar är duktigare än generationen innan.

Blåbär tycker jag är tråkigt att plocka, så det köper jag gärna av någon säljare på fb.
Jag gynnar inte bärföretagen utan den lokala säljaren.

Det är väldigt vanligt att thai som kommer på besök plockar bär för att tjäna egna pengar.
Inte ofta dom har något socialt utbyte med någon utanför inbjudarens familj.
Det ökar motivationen.

Vanliga Svenssons är bekväma och lägger hellre tid på annat än att lägga timmar i skogen för några hundralappar i besparingar.
Tycker dock att yngre blir mer och mer intresserade av att plocka bär och göra egen sylt och saft samt matlagning än att köpa färdigt med låg kvalitet.

Dom svartjobbar alltså. Dvs. dom lurar bärföretagen på pengar som de annars kunnat lura thailändska bärplockare p. Därigenom skulle de kunna tjäna bra med pengar genom att sälja de förädlade bären.
Detta är något de utmålar som fruktansvärt. Om de då har tagit det i förhållande till vad de själva håller på med låter jag vara osagt.

Om det är svartjobb när man plockar och säljer upp till den skattefria gränsen är väl i det fallet inte något man tar med heller. Det enklaste vore att straffbelägga alla typer av tjänstebyten. Samt byten av tjänster mot pengar som inte har skatteverkets uttryckliga godkännande!

Dom svartjobbar alltså. Dvs. dom lurar bärföretagen på pengar som de annars kunnat lura thailändska bärplockare p. Därigenom skulle de kunna tjäna bra med pengar genom att sälja de förädlade bären.
Detta är något de utmålar som fruktansvärt. Om de då har tagit det i förhållande till vad de själva håller på med låter jag vara osagt.

Om det är svartjobb när man plockar och säljer upp till den skattefria gränsen är väl i det fallet inte något man tar med heller. Det enklaste vore att straffbelägga alla typer av tjänstebyten. Samt byten av tjänster mot pengar som inte har skatteverkets uttryckliga godkännande!
Dessutom inte tillåtet med Schengenvisum.

Bärplockning och massagetjänster.
Vad mer lockar till Sverige?

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp