Schengenvisum multiple entries, nackdelar? Nått speciellt att tänka på?

batanun

Medlem
Nästa vecka eller så är det tänkt att min fru ska ner till Bangkok för att ansöka om besöksvisum igen, iom att vi troligen har knappt ett år till innan hon får sitt UT.

Detta blir den tredje resan. Som jag förstått det så är det då möjligt att få multiple entry. För hon vill gärna tillbaka igen till sommaren.

Hur vanligt är det att ambassaden i Bangkok ger multiple entry i dessa fall? Ska hon tänka på något speciellt när hon fyller i sin ansökan, och ska jag skriva något speciellt i inbjudan?

Finns det någon nackdel med att ansöka multiple entry i detta läge, jämfört med vanlig single entry? Jag tänker att bortsätt från en eventuell högre avgift så är det väl så att om dom i första hand nedgraderar till two entries eller single entry? För man får väl inte totalt avslag när man skulle fått en single entry om man ansökt om det istället?

Jag svarar mig själv här... Jag hade missuppfattat reglerna. Det är först när man "kommer upp i" 3-års respektive 5-års multiple entry visa som man har möjlighet att göra flera 90-dagarsresor med ett och samma visum. Med alla "enklare" visum (inkl 1-års multiple entry) får man en totalpott på 90 dagar som man inte kan överskrida och som inte nollställs per besök.

Så det kommer bli ett vanligt single entry visa.

Jag svarar mig själv här... Jag hade missuppfattat reglerna. Det är först när man "kommer upp i" 3-års respektive 5-års multiple entry visa som man har möjlighet att göra flera 90-dagarsresor med ett och samma visum. Med alla "enklare" visum (inkl 1-års multiple entry) får man en totalpott på 90 dagar som man inte kan överskrida och som inte nollställs per besök.

Så det kommer bli ett vanligt single entry visa.
Fråga @SatanG han har ju skrivit att hans fru har ett flerårigt multiple entry, ende här jag sett skriva att dom har det.

Fråga @SatanG han har ju skrivit att hans fru har ett flerårigt multiple entry, ende här jag sett skriva att dom har det.

Fru Satang har väl ett flerårigt multi entry turistvisum. Baserat på sin egen inkomst och att hon har svenska barn samt gör många kortare resor varje år till europa.

Frågeställningen här är ju att göra maximala 90-dagars besök baserade på att besöka pojkvän som tillika är garant för bostad och försörjning. Med andra ord mer att man vill bo tillsammans. Då är reglerna tydliga att man skall söka UT för bosättning.

Vi thailandsresenärer tror ibland vi är så rackarns smarta och skall "lura" systemet. Gubbarna och damerna på ambassaden och migrationsverket är inte dumma, de har sett de flesta försök redan och genomskådar väldigt många.

Läste statistik att det nu avslås massor av ärenden, av lite olika skäl. Reglerna är desamma... men det kanske är fler tveksamma ansökningar nu.

Valutan påverkar säkert lite också.

Fru Satang har väl ett flerårigt multi entry turistvisum. Baserat på sin egen inkomst och att hon har svenska barn samt gör många kortare resor varje år till europa.

Frågeställningen här är ju att göra maximala 90-dagars besök baserade på att besöka pojkvän som tillika är garant för bostad och försörjning. Med andra ord mer att man vill bo tillsammans. Då är reglerna tydliga att man skall söka UT för bosättning.

Vi thailandsresenärer tror ibland vi är så rackarns smarta och skall "lura" systemet. Gubbarna och damerna på ambassaden och migrationsverket är inte dumma, de har sett de flesta försök redan och genomskådar väldigt många.

Läste statistik att det nu avslås massor av ärenden, av lite olika skäl. Reglerna är desamma... men det kanske är fler tveksamma ansökningar nu.

TS frågar ju inte om flickvän som skall besöka pojkvän?

Nej okay. Fru som vill besöka man.

Exakt samma förhållande och regler som flickvän som vill besöka flickvän.

Äktenskap eller ej kvittar.
Man skall lika mycket bevisa att förhållandet är genuint.

Vid äktenskap är det väl Migrationsverket som ska bevisa att det inte är genuint medan som sambo hamnar bevisbördan på dig? I alla fall var det vad vi fick till oss av Migrationsverket. Annars precis som du säger, samma regler.

Vid äktenskap är det väl Migrationsverket som ska bevisa att det inte är genuint medan som sambo hamnar bevisbördan på dig? I alla fall var det vad vi fick till oss av Migrationsverket. Annars precis som du säger, samma regler.
För Schengenvisum är inte Migrationsverket inblandat.
Det har ett eget regelverk och gift eller ogift spelar ingen roll.
Man tittar mest på längden av förhållandet.

För Schengenvisum är inte Migrationsverket inblandat.
Det har ett eget regelverk och gift eller ogift spelar ingen roll.
Man tittar mest på längden av förhållandet.
Men multiple entry utfärdas väl av immigration.
När jag frågade ambassaden om multiple entry (tror det hette visa C?) så svara dom att dom skickade vidare min fråga till immigration för inte ambassaden som sköter dem?
Detta är iofs längesen kanske 5 år sen.

Inte för schengenvisum. Då är det du som sökande.

När jag frågade ambassaden om multiple entry (tror det hette visa C?) så svara dom att dom skickade vidare min fråga till immigration för inte ambassaden som sköter dem?

Det kan vara Migrationsverket som hanterar det. Det vet jag inte. Men det är schengen viseeingskodexen som gäller för alla typer av schengenvisum, single eller multi, 1, 3 eller 5år. Kodexen är samma inom hela schengen.

Besöksvisum eller besöks-UT är det utlänningslagen som gäller. Det är en svensk lag. Dessa sköts av Migrationsverket, det vet jag.

Min fru har redan ett pågående UT-ärende för bosättning, som jag skrev i trådstarten. Diskussionen handlar om resor till Sverige i väntan på att detta UT-ärende ska bli klart.

Vad, exakt, vill du säga med detta? Varför skriver du det i den här tråden? Det låter nästan som att du kommer med grundlösa anklagelser mot mig och min fru här... Men jag avvaktar med att besvara dom, och låter dig förklara dig först.

Min fru har redan ett pågående UT-ärende för bosättning, som jag skrev i trådstarten. Diskussionen handlar om resor till Sverige i väntan på att detta UT-ärende ska bli klart.

Vad, exakt, vill du säga med detta? Varför skriver du det i den här tråden? Det låter nästan som att du kommer med grundlösa anklagelser mot mig och min fru här... Men jag avvaktar med att besvara dom, och låter dig förklara dig först.

Jag kommer inte med några grundlösa anklagelser mot dig eller din frus förhållande.

Däremot mot din frågeställning om att söka multientry visum för ett syfte som det uppenbart inte är avsett för.

Det har du ju själv nu upptäckt och insett samt redogjort för.

Min kommentar i övrigt handlade inte om dig som person. Utan om alla andra som ställer likvärdiga frågor på fler olika Thaiforum om hur man kan vända och vrida på regler för att få till något som de uppenbarligen inte är avsedda för.

Du har med detta nick bara varit medlem i ca 1år. Men dina frågeställningar är på inget sätt nya. Utan förekommer ca 10-15 gånger per år på alla de forum du också besökt.

Min kommentar var avsedd som en generell reflektion av dessa trådar.

Det är dock bra att läsa på som du gör. För det kommer kontinuerligt nya domslut som förändrar förutsättningarna. T.ex. som att man inte längre kan söka besöksvisum medans man har ett UT-ärende under utredning.

Så i ditt fall finns bara Schengenvisum kvar som möjlighet.

Inte för schengenvisum. Då är det du som sökande.

Var står det någonstans? Jag tolkar det tvärt om. Om man är ogifta, eller nyligen gifta (inom 6 månader, har jag sett), så behöver man visa att förhållandet är genuint. Ananrs, om man är gifta, så behöver man bara visa att man är just gifta (vigselbevis och annat).

Om det skulle vara så som du påstår, så skulle det innebära att ambassaden/migrationsverket kan neka en ansökan där man bevisat giftemål (äldre än sex månader), med motivationen att någonting saknas i ansökan för att visa på att förhållandet är genuint. Vad exakt skulle detta något vara?

Nej, då menar jag att avslaget snarare handlar om att dom tror att den man ljuger i sin ansökan. Det kan räcka för ett avslag. Sen, om det överklagas, och tas till rätten, det är först då som jag antar att bevisbördan tas upp. Och då menar jag att bevisbördan ligger hos ambassaden/migrationsverket, men att det i slutändan ändå kan handla om en bedömningsfråga. Och det är möjligt att dom kan få rätt i sak utan att för dens skull behöva bevisa att förhållandet inte är genuint (kanske lyckas någon jurist hitta någon annan juridisk detalj dom kan stödja sig på).

För övrigt så är denna sidodiskussion helt av teoretisk karaktär för mig, då jag och min fru har så många bilder och chattloggar och liknande att vi skulle bli utskällda för att slösa med deras tid om vi gav dom tillgång till allt material.

Var står det någonstans? Jag tolkar det tvärt om. Om man är ogifta, eller nyligen gifta (inom 6 månader, har jag sett), så behöver man visa att förhållandet är genuint. Ananrs, om man är gifta, så behöver man bara visa att man är just gifta (vigselbevis och annat).

Om det skulle vara så som du påstår, så skulle det innebära att ambassaden/migrationsverket kan neka en ansökan där man bevisat giftemål (äldre än sex månader), med motivationen att någonting saknas i ansökan för att visa på att förhållandet är genuint. Vad exakt skulle detta något vara?

Nej, då menar jag att avslaget snarare handlar om att dom tror att den man ljuger i sin ansökan. Det kan räcka för ett avslag. Sen, om det överklagas, och tas till rätten, det är först då som jag antar att bevisbördan tas upp. Och då menar jag att bevisbördan ligger hos ambassaden/migrationsverket, men att det i slutändan ändå kan handla om en bedömningsfråga. Och det är möjligt att dom kan få rätt i sak utan att för dens skull behöva bevisa att förhållandet inte är genuint (kanske lyckas någon jurist hitta någon annan juridisk detalj dom kan stödja sig på).

För övrigt så är denna sidodiskussion helt av teoretisk karaktär för mig, då jag och min fru har så många bilder och chattloggar och liknande att vi skulle bli utskällda för att slösa med deras tid om vi gav dom tillgång till allt material.

Skillnad på Schengenvisum och UT. Något @Samet påpekade när jag svarade på tråden med UT i tanken och inte Schengenvisum.

Däremot mot din frågeställning om att söka multientry visum för ett syfte som det uppenbart inte är avsett för.

På vilket sätt är detta uppenbart? Vilken text på t.ex migrationsverkets hemsida baserar du det på? Länk? Citat?

Det har du ju själv nu upptäckt och insett samt redogjort för.

Min upptäckt handlade om regelverket för att få multi entry, samt hur många totala vistelsedagar man kan få med olika visum. Syftet med de olika visumsorterna är något helt annat.

Min kommentar var avsedd som en generell reflektion av dessa trådar.

I fortsättningen får du gärna vara lite tydligare med det, i en frågetråd som så tydligt har en personlig koppling till trådskaparen. :)

Tänk dig t.ex att du skulle starta en forumtråd på ämnet alkoholkonsumtion, och hur du och din fru gillar olika typer av dryck. Och så skulle någon annan klampa in i din tråd och skriva något om hur mycket alkohol pr*stituerade thaidamer dricker. Att hans kommentar var en "generell reflektion" över vad helt andra människor skrivit i helt andra trådar, det kanske inte framgår för dig sådär omedelbart, och du kanske istället tar illa vid? Det var ungefär lite så jag kände när jag läste ditt inlägg...

Men dina frågeställningar är på inget sätt nya. Utan förekommer ca 10-15 gånger per år på alla de forum du också besökt.

Jag kan mycket väl erkänna att min google-expertis inte alltid är på topp. Kanske du kan tipsa mig om vad jag skulle sökt på för att hitta alla dessa trådar? Du får gärna ge några konkreta länkar också. För jag tror inte det är så vanligt förekommande diskussionsämne som du påstår.

Märk väl, jag menar diskussioner som tar upp maximala antalet vistelsedagar tillåtna med olika typer av visum, för multipla resor som var och en är 90 dagar. Och där man diskuterar skillnaden mellan single entry, double entry, och de olika varianterna av multiple entry, utöver det uppenbara (hur många entries man får göra).

För det kommer kontinuerligt nya domslut som förändrar förutsättningarna.

Detta innebär ju att äldre inlägg på forum blir mindre relevanta, vilket går lite emot det du skrev tidigare när du antyde att svaret på mina frågor redan finns i forumen.

Skillnad på Schengenvisum och UT. Något @Samet påpekade när jag svarade på tråden med UT i tanken och inte Schengenvisum.

Hur menar du nu? Det var ju precis det inlägget från Samet jag svarade på. Jag ifrågasatte alltså Samets påstående om just Schengenvisum.

Om du använder ett ifrågasatt argument som motargument, då blir det ett klassiskt cirkelresonemang! :)

Ja det stämmer bra, tror inte det är samma situation så jag har nog inte mycket info att komma med som hjälper. Var knappt inblandad alls utan sköttes av henne och som du skriver är det bara kortare besök i Sverige/Europa som vi kan komma loss på.
Men på ansökan skrevs det in en fråga om det var möjligt att få, förutom Multiple entry, ett visum som gällde längre tid än ett år. Skäl till det var att hälsa på nära familjemedlemmar. Ambassaden ringde senare upp och frågade hur länge hon ville visumet skulle gälla, var ok att få gällande visum fram till 6 månader innan passet gick ut. Senaste visumet tror jag gäller i drygt 3 år.

/ SatanG

Är syftet med ett Schengenvisum en framtida bosättning ska det avslås direkt.
Så är reglerna.
Det är ett turistvisum i grunden.
Många fixar genvägar och det är formuleringen i ansökan som är viktig.

Rätt är att ansöka om uppehållstillstånd för besök om man ska ha hit sin partner.

Samet har helt rätt.

Som utskriven som du och SatanG är så skiljer det.
Bedömning att era fruar inte ska lämna Schengen inom 90 dagar är avgörande.
Utskriven har mycket lättare att få ett multible visum till sin partner än inbjudare bosatta i Sverige.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp